Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:09

_bloempje01_ schreef:
Hebben jullie tips voor merken van verf?
Wij zijn eindelijk in de fase dat we bijna kunnen gaan starten met verven maar er is zoveel keuze en verschil in prijs dat ik door de bomen het bos niet meer zie...

Is het voor binnen of buiten?

Je merkt wel echt verschil in dikte van verf qua merken, maar veel is ook afhankelijk van de hoeveelheid kleurstof. Dus ook de beste verf kan zomaar nog 3 lagen nodig hebben. Iedere kleurstof heeft een ander gewicht gek genoeg, dus het is ook niet zo dat veel kleur perse een slechtere dekking geeft. Ik werk al te lang niet meer in de bouwmarkt om te weten welke kleurstoffen heel dun/licht zijn, maar qua dekking is bv paars en rood vaak een grote uitdaging. Dan is het handig om al te starten met een donkere (of zelfs op kleur gemengde) voorstrijk op je muur.

Ik gebruik thuis ook meestal Flexa, die vind ik zelf fijn uitvloeien, niet té dik. Histor bv is net wat dikker, dekt dus wrs. wel beter maar ik vind Flexa fijner verwerken.

_bloempje01_

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:52

Het is voor binnen op nieuw gestucte muren.
Fijne tip om eventueel een donkere voorstrijk te gebruiken onder een kleur!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:32

_bloempje01_ schreef:
Hebben jullie tips voor merken van verf?
Wij zijn eindelijk in de fase dat we bijna kunnen gaan starten met verven maar er is zoveel keuze en verschil in prijs dat ik door de bomen het bos niet meer zie...

Ik verf graag met de verf van little green, flamant of Farrow & ball. Niet de goedkoopste maar wel het mooist. En juist wanneer je geen prof bent heb je goeie spullen nodig. Maar goed dat is mijn mening he.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:44

Ik sluit me aan bij jenny :j Goede verf verft zoveel fijner en sneller. Ik laat altijd de gewenste kleur mengen in sikkens alphacryl pure mat sf.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:01

Little Green, geweldig mooie en fijne verf.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:26

Veneta heeft mooie dingen, maar is wel echt een stuk duurder dan andere partijen. Ik kreeg veel tips met goede ervaringen over Kwantum. Had ik zelf nooit bedacht, maar dat scheelt flink qua geld (nog niet besteld). Boven hebben we van de karwei 5 jaar geleden gekocht en dat bevalt ook goed. Onze berekeningen (wij hebben een gordijn van 6 meter breed nodig dus dat is sowieso een flinke uitgave):

Veneta, Nova sand zonder ‘Royal’ afwerking plooi. Die komt op €1554.
Veneta, Nova sand met Royal afwerking komt op €1865.

Kwantum, Ella. Afstand runners 6 cm (meest gebruikt bij inbetweens)
Met loodveter: €660
Met dubbele onderzoom: €740

Qua verf: wij hebben kleuren van Lab Paint gelegd in verf van Sikkens (via schilder) en Sigma voor de lak (zelf besteld via www.verfwinkel.nl).

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:59

Wij gebruiken ook altijd sikkens of sigma. Kwaliteitsverf is duurder, maar op lange termijn echt beter. Veel beter aan te brengen en minder snel lelijk.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 23:21

Hier erg tevreden met Sikkens verf. Ideaal met vlekken verwijderen :D
Flexa, gamma huismerk en Renaulac is ook prima verf overigens. Al heb ik van die laatste een donkerblauwe afneembare verf waar je enorm veel strepen/krassen op ziet als je er langs gaat met je nagel bijvoorbeeld..

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 07:59

Buiten heb ik Sikkens Rubbol gebruikt, kost een paar centen, maar wat een fijne verf en blijft jarenlang mooi. Dan vallen de kosten wel weer mee. Binnen heb ik histor gebruikt en heb spijt dat ik toen die keuze ook niet gemaakt heb voor Sikkens. Maar idd de kosten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:56

Mag ik nog even terug naar de raamdecoratie? :o

In onze woonkamer hangen prima vouwgordijnen. Ze zijn enkele jaren oud en het is maatwerk voor 8 (!) kleine ramen. Ja, we hebben een vreemd huis... Nu heb ik wel spijt van de kleur. Ze zijn lichtgrijs en hoewel grijs heel neutraal is, past het niet lekker in ons kleurenschema.

Zouden jullie het aandurven om ze te verven? Ik zou ze juist niet donker willen hebben en dan vind ik textielverf voor de wasmachine erg spannend: bang voor vlekken. Een verfmix met kwast aanbrengen vind ik ook niet meteen een fijn idee. Bang dat de verf barst.

Ik vind vrijwel alleen ervaringen met het verven van gewone gordijnen, dus ik vermoed dat jullie dit ook nog nooit gedaan hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:07

Ik kan me niet voorstellen dat het verven van een vouwgordijn anders is dan een normaal gordijn. Alles valt en staat met welke stofsoort het is en welke verf je kiest.

En het is natuurlijk wat meer werk om een vouwgordijn uit elkaar te halen. Maar dat staat los van het verven.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:11

Het probleem zit dan meer in de lichte kleur. Ik zag vrij vaak dit probleem met textielverf:

Afbeelding
Dit zou bijvoorbeeld beige moeten zijn.

De donkele kleuren gaan wel goed.

En ons vouwgordijn heeft dan wel wat delen niet niet meekleuren, maar dat vind ik niet erg.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 18-02-25 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:13

Wat voor kleur zou je willen dat de gordijnen krijgen ??

_Lorette_

Beige, lichttaupe, zoiets. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Oh, je wil je huidige gordijnen lichter verven? Want voor zover ik weet gaat lichter verven nooit goed.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:19

Meer naar een warmere kleur, niet per se lichter, maar ook niet beduidend donkerder. Ik snap dat lichter verven niet kan met een verf die in de stof dringt, dan zou het een bovenlaag moeten worden.
Ik zie echter bij beige kleuren textielverf steeds die blauwe vlekjes terugkomen. Bij diverse merken. En dan heb ik liever grijze gordijnen dan lelijke gordijnen. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:22

Het is vooral belangrijk dat je weet van welk materiaal je gordijnen zijn.
Beige lijkt me idd een uitdaging, maar taupe zou moeten kunnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:25

Ja, dat snap ik haha :))

Ik weet niet of ik het erop zou gokken. Zelf heb ik nooit gordijnen geverfd (wel andere stoffen, maar allemaal donkerder), dus ik zou je ook niet durven adviseren hierin. Waar die blauwe vlekjes vandaan komen, geen idee... In mijn hoofd is taupe wat donkerder dan de gemiddelde beige, dus dat zou wellicht nog een optie zijn. Een teststukje heb je vast niet?

Je zou nog kunnen overwegen enkel de stof te vervangen als je echt wat anders wilt hebben.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:34

Nee, helaas geen extra stof om te testen. Ik dacht dat ik met beige misschien een warme grijstint zou krijgen, richting taupe. Maar ik vind de resultaten niet hoopgevend.

Dit durf ik ook niet goed: https://www.instagram.com/kateandherhom ... P19715747N

Helaas. Dan is het niet anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:37

Met een kwast zou me ook niets lijken, maar met een verfspuit (en flink wat oefenen :D ) lijkt het me wel een mooi resultaat geven.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:47

Het is ook belangrijk wat voor materiaal het is. Katoen gaat over het algemeen goed, maar mengsels met synthetische stoffen vaak minder. Als je gordijnen van katoen zijn, loop je weer het risico van verkleuren door de zon.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:30

Synthetische stoffen gaan ook goed als je er de juiste verf voor neemt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:02

Ik heb een vraag betreffende het trapgat van de bovenste vaste trap...
Wat doen jullie daarmee? :') Wij hebben 10 jaar een appartement gehad en "thuis thuis" hadden we maar 1 vaste trap en dan een vlizo naar zolder.

Dit is enorm hoog en nogal een grote open echoput.

De zoom is nogal fisheye, de horizontale balk is waar de vloer van de verdieping loopt. Hoogte is van die balk tot het plafond 2.60.

Het is natuurlijk lastig te bereiken, dat maakt een invulling vinden niet makkelijker.

Afbeelding

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:16

Een mooi wandkleed kleedt het leuk aan en doet veel voor je akoestiek.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:49

waar zoeken jullie voor inspiratie? ik zoek wel op pinterest maar ik kan het daar niet helemaal vinden. veel dezelfde zoekresultaten enzo. Ik heb bijvoorbeeld een hele mooie kleur blauw velvet bed waar ik inspiratie voor zoek voor de rest van de slaapkamer. maar als ik hiernaar zoek op pinterest krijg ik vooral veel donker blauwe slaapkamers; en dat wil ik nou net weer niet.