Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CCCCC

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:56

Ik heb net de verhuisfirma opdracht gegeven *\o/* Toch besloten om het uit te besteden!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:58

Heerlijk om dat uit te besteden!

Zal het delen als het op Funda staat :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:59

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:15

Lekker verhuis service!

En wij lopen inderdaad de helft van de overdracht belasting mis doordat mijn vriend volgende week 36 wordt haha en het is maar de vraag hoelang die regeling blijft?

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:41

ChantalSmook schreef:
Lekker verhuis service!

En wij lopen inderdaad de helft van de overdracht belasting mis doordat mijn vriend volgende week 36 wordt haha en het is maar de vraag hoelang die regeling blijft?

Oei, dat is toch balen. Wij hebben godzijdank nog precies voordeel ervan. Ik ben 30 en vriendlief 34 geworden net.

Nou wij kregen vanochtend heel vaag een appje van de adviseur dat onze taxatie lager is dan gehoopt, zo'n 5K, maar hij zou later op de ochtend bellen en ondanks 3x zelf bellen geen contact gehad. Ik ben echt pissig want ik maak me nu zorgen en we worden in het ongewisse gelaten zo.
Concreet houdt het in dat we waarschijnlijk de badkamer nog niet kunnen gaan doen. We hebben met elkaar prio's afgesproken en ondanks dat we de badkamer graag willen aanpakken staat die een stukje lager op de lijst. Zou best balen zijn maar niet onoverkomelijk natuurlijk!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:27

ChantalSmook schreef:
Lekker verhuis service!

Geldt het niet als één partner onder de 35 is?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:06

Fijn, verhuis service ccc.

Wij vallen er nog onder qua leeftijd

Net een aanvraag gedaan bij Era, als aankoopmakelaar, voor hetzelfde geld.
Voor ons handig omdat ze landelijk meezoeken.
Ben benieuwd hoe de taxatie van ons huidige huis ook uit gaat vallen.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 00:13

Wat betaal je tegenwoordig zo'n beetje voor een aankoopmakelaar?

Ik heb het idee dat je tegenwoordig zonder niet eens kunt komen kijken. Hier in de omgeving staat overal in de adv. Neem je aankoopmakelaar mee.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 00:22

Ik heb geen idee, wij hebben de aanvraag gedaan en het eerste gesprek is vrijblijvend. Dan horen we ook de kosten.
Is dan voor aankoop nieuw huis bij ons en taxatie en verkoop van huidige huis.
Hebben gekozen voor een aanvraag bij deze omdat hun ook landelijk zoeken en verspreid zitten . Dus ik ben benieuwd wat de kosten zijn, zal het laten weten.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 00:29

Lijkt me niet dat ze dat kunnen verplichten (maar ik weet het niet zeker).

Wij deden de bezichtigingen ook zonder aankoopmakelaar, maar hadden er wel een, die ging dan later kijken als we het wat vonden. Onze aankoopmakelaar kostte rond de 1750 dat was dan het vaste starterstarief. We hebben ook nog een paar honderd euro korting gekregen omdat het bij het eerste huis meteen raak was. Uiteindelijk hebben we dan iets van 1350 betaald voor de aankoopmakelaar. Onze aankoopmakelaar werkte trouwens niet met 'no cure, no pay'.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 01:27

Mama3 schreef:
Wat betaal je tegenwoordig zo'n beetje voor een aankoopmakelaar?

Ik heb het idee dat je tegenwoordig zonder niet eens kunt komen kijken. Hier in de omgeving staat overal in de adv. Neem je aankoopmakelaar mee.

Dat is advies zodat jij als kijker een ervaren iemand mee heeft en evt snel een bod kan doen.

Wat sommige kijkers doen is eerst zelf kijken en dan evt later met de aankoopmakelaar.
Meestal ben je dan al te laat om daarna nog een bod te doen, helemaal bij een huis waar veel animo voor is.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 08:52

Onze aankoopmakelaar gaf aan dat ze er altijd nog wel tussen kan komen. Misschien verschilt dat per regio. Het was bij ons in ieder geval geen probleem (maar we hebben ook niet veel bezichtigd).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:47

Er zijn steeds meer verkopers die 1 of 2 kijkdagen inplannen en daarna gelijk een bod verwachten.
Wij zouden bij een huis gaan kijken (was 2de kijkdag) en kregen 's morgens te horen dat de verkopers al een bod van de dag ervoor hadden geaccepteerd.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:57

Brainless schreef:
Er zijn steeds meer verkopers die 1 of 2 kijkdagen inplannen en daarna gelijk een bod verwachten.
Wij zouden bij een huis gaan kijken (was 2de kijkdag) en kregen 's morgens te horen dat de verkopers al een bod van de dag ervoor hadden geaccepteerd.

Oooh wauw. :=

Hier laten ze meestal 10 personen/stellen komen, en dan heb je tot een bepaalde datum de tijd om een bod uit te brengen, en die staat vaak ook nog vrij ruim.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:12

Of je een aankoopmakelaar nodig hebt /wilt, is heel erg regio gebonden denk ik.

Ik merk dat het hier hard ging, maar als je zelf iedere ochtend checkt wat online komt, en direct belt als je wilt kijken, kom je er tussen. Wel snel zijn, en je moet gewoon de dag/tijd die je krijgt kunnen (dus ook flexibel kunnen zijn). En dan is het binnen een paar dagen wel je bod uitbrengen, anders is het weg.

Toen ons bod geaccepteerd was en ik mijn hypotheekadviseur belde, vroeg die meteen "Had je eigenlijk een aankoopmakelaar?". Ook alle makelaars die ik langs laat komen om mijn huidige appartement te verkopen bieden het direct aan (die ruiken het geld haha). Het is hier dus niet gek om het te doen, maar ik heb het niet gezien bij anderen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:53

Aankoopmakelaars kunnen over het algemeen wel nog even tussendoor bezichtigen ookal zijn de bezichtigingen vol voor de potentiële kopers heb ik begrepen.
Die van ons ging niet meteen bij alles mee kijken omdat het veel tijd zou kosten + veel bezichtigingen lopen toch uit op niks omdat het huis toch niet bevalt/aanspreekt. Maar wellicht verschilt dat inderdaad per regio hoe snel je een bod uit moet brengen. Wij hadden een week. :)

Ik denk dat een aankoopmakelaar bijna altijd slim is, dat blijkt ook uit wat ik heb gezien/gehoord in mijn omgeving.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:20

Ik heb een aankoopmakelaar op basis van no cure no pay, die gaat niet mee met bezichtigingen, maar doet wel al het papierwerk en uitzoekwerk.. en het allerbeste is: dat kost helemaal niets. Ze worden betaald door de bank waarbij je straks een hypotheek afsluit.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:27

Sem_ schreef:
Aankoopmakelaars kunnen over het algemeen wel nog even tussendoor bezichtigen ookal zijn de bezichtigingen vol voor de potentiële kopers heb ik begrepen.
Die van ons ging niet meteen bij alles mee kijken omdat het veel tijd zou kosten + veel bezichtigingen lopen toch uit op niks omdat het huis toch niet bevalt/aanspreekt. Maar wellicht verschilt dat inderdaad per regio hoe snel je een bod uit moet brengen. Wij hadden een week. :)

Ik denk dat een aankoopmakelaar bijna altijd slim is, dat blijkt ook uit wat ik heb gezien/gehoord in mijn omgeving.

Ja een aankoopmakelaar kan even de sleutel ophalen bij zijn collega om te gaan kijken. Die kijkt natuurlijk ook wat makkelijker door rommel e.d. heen. En ze melden elkaar het echt wel wat er op de markt gaat komen. Zo kun je nog eens voor een kijkdag aan aan de beurt zijn. T is een spelletje natuurlijk, maar wel een waar veel geld mee wordt verdiend.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:34

Wij hebben het gelukkig net zonder aankoopmakelaar gered, anders hadden we die vanaf het voorjaar alsnog willen inschakelen. Ik denk dat het echt wel meerwaarde kan hebben in bepaalde markten, maar we wilden eerst kijken of we het konden besparen door het toch zelf te doen. Gelukt dus gelukkig :-P

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:40

.
Laatst bijgewerkt door horsii op 12-02-21 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:45

Onze gedachtegang was: Met een aankoopmakelaar heb je over het algemeen sneller beet, verkopers kiezen vaak liever voor iemand met aan aankoopmakelaar. Daarnaast kan je met je aankoopmakelaar bespreken wat een realistisch bod is, waardoor je niet onnodig veel te veel bied (en dus bespaard) of te weinig (weinig kans op akkoord). Daarnaast als we snel een woning hadden, hoefden we ook minder lang te huren en met een huur van bijna duizend euro bespaard dat al heel snel veel. Dan is het geld voor die aankoopmakelaar er zo uit.
Wat ik ook heel prettig vond is dat ze uitgebreid heeft gekeken naar het contract en daar een aanpassing in heeft laten maken in ons voordeel. Ik had duizend vragen en daarmee konden we makkelijk bij haar terecht. Maar ik kan me voorstellen dat dat niet nodig als je er zelf in thuis bent of mensen in je omgeving.
Uiteindelijk hadden we twee weken na het eerste gesprek met de aankoopmakelaar een huis, *\o/* maar dat is natuurlijk ook veel geluk hebben. :)

Hopelijk is het was horsii!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:03

Wij hebben het in het begin zonder aankoopmakelaar gedaan en mij lukte het in alle gevallen zelf om een bezichtiging in te plannen. De aankoopmakelaar was daar al van onder de indruk haha. Je moet dan alleen echt obsessief 2x per dag minstens speuren naar nieuw aanbod. Ik was lid van alle makelaars op Facebook en zodra er iets opkwam hing ik meteen aan de lijn. En ja dan zit je vaak al aan de laatste plekjes.

Wij hebben 10tallen keren zelf (overboden) en het is niet gelukt. Alleen daarom hebben wij toen op een gegeven moment gekozen voor een aankoopmakelaar. Uiteindelijk met de aankoopmakelaar nog 3 a 4 keer geboden op een huis en ook daar werden we weer overboden. En wij zaten echt 25 tot 40K boven de vraagprijs grootste gedeelte uit eigen portemonnee, geen grapje. Uiteindelijk ingeloot voor nieuwbouw en hebben we de aankoopmakelaar een beetje voor niks gehad. Het heeft ons dus ieder geval uiteindelijk niet heel erg geholpen. Ik vond het alleen heel erg prettig dat bezichtingsafspraken maken wel een stuk makkelijker ging. Minder obsessief zelf zoeken, ze mailen je het aanbod een dag voor het op funda komt en maken de afspraak en zij doen het bod en je kan sparren over een goed bod. Dat vond ik erg prettig.

Maar als de markt weer normaal is zou ik geen aankoopmakelaar gebruiken. Veel kon ik zelf ook wel aardig bedenken. Het was puur omdat het in deze tijd van gekte voordeel bied en omdat het maar niet lukte. Hij was ook maar 1x meegegaan naar een bezichtiging en dat aspect vond ik juist fijn. De overige keren paste het niet in de agenda. Dus ik vroeg mij ook weleens af waar we het voor deden.

Wel verder prima kantoor, dus als we ooit weer willen verkopen weten we wel dat het een goede partij is.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:14

Grappig dat het zo verschillend is. Wij kregen niet eerder te horen over huizen die in de verkoop zouden gaan (blijkbaar is onze regio vrij transparant). Zoeken en bezichtigingen plannen deden we zelf. Inderdaad 100x per dag op Funda kijken. :') Jammer dat jullie er uiteindelijk niet zoveel aan hebben gehad! Maar fijn dat het wel is gelukt. :j

In een normale markt zou ik er ook wel wat langer over nadenken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:52

Wij hebben het ook zonder aankoopmakelaar gedaan.
Nou moet ik wel zeggen dat ik met al mijn vragen terecht kon bij de makelaar die ons huis in de verkoop zou doen, dat is een bekende van mijn man. En ik heb hun weer een hoop werk uit handen genomen door ons huis zelf te verkopen voor het op Funda kwam. :+

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:54

Goeie deal. :D