Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 19:00

joyce_eddy schreef:
Het is niet normaal met dat domme gehamsterd.... ongelofelijk dat mensen zo dom zijn.... zelfs de chips was compleet op hier vanmorgen

Echt hé....... vooral heel erg asociaal, en zoals Rutte en anderen ook zeggen; niet sociaal tegenover mensen die wél nog werken en gewoon niet anders kunnen dan einde vd dag boodschappen doen.

Kijk, hier is het best normaal in het dorp met 2 supermarkten (Plus, en Aldi) dat als je 's avonds komt voor witte bolletjes, dat die dan soms op zijn, of dat er veel minder brood tekoop is.

Maar dit gedoe, belachelijk.

LizMD

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 19:32

Ja men is mijn werk zo dankbaar. Heb ik echt gemerkt in de supermarkt net :') Het heeft me 3 supermarkten gekost om mn spulletjes te verzamelen. De katten moeten het maar doen met goedkope brokjes en ik met soepgroenten in mn spaghettisaus.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 19:44

LizMD schreef:
Ja men is mijn werk zo dankbaar. Heb ik echt gemerkt in de supermarkt net :') Het heeft me 3 supermarkten gekost om mn spulletjes te verzamelen. De katten moeten het maar doen met goedkope brokjes en ik met soepgroenten in mn spaghettisaus.

JoyCiej007 schreef:
joyce_eddy schreef:
Het is niet normaal met dat domme gehamsterd.... ongelofelijk dat mensen zo dom zijn.... zelfs de chips was compleet op hier vanmorgen

Echt hé....... vooral heel erg asociaal, en zoals Rutte en anderen ook zeggen; niet sociaal tegenover mensen die wél nog werken en gewoon niet anders kunnen dan einde vd dag boodschappen doen.

Kijk, hier is het best normaal in het dorp met 2 supermarkten (Plus, en Aldi) dat als je 's avonds komt voor witte bolletjes, dat die dan soms op zijn, of dat er veel minder brood tekoop is.

Maar dit gedoe, belachelijk.

Ik heb eigenlijk altijd soepgroente in mn spaghetti saus, heerlijk!

En verder, wanneer is iets hamsteren?

10 pakken wc papier en 20 broden, ja dat is hamsteren.

Maar is 2 hele broden meenemen terwijl je normaal gesproken 2x in de week een halfje zou halen ook hamsteren?

Of 2 pakken pannenkoeken mix terwijl je er normaal maar één neemt, en je trouwens nog een half pak hebt staan?

Voor mijn doen ben ik behoorlijk aan het hamsteren geweest, maar omdat ik alleen woon, zijn de aantallen natuurlijk niet zo groot.

Zonder het hele corona gebeuren ga ik bijna dagelijks boodschappen doen en heb ik misschien voor 2 dagen eten in de voorraad kast, als het al voor 2 dagen is.

Maar wat als ik morgen ineens met koorts en ziek mijn bed uit stap? Dan is het wel zo handig dat er iets van eten in huis is voor een aantal dagen.

Of dat ik op één of andere manier positief getest wordt en ik mn huisje niet meer uit mag?

Erg lastig als je dan voor nog geen 1 dag eten op voorraad hebt.

Dus ja, ik hamster, geen belachelijke hoeveelheden maar ik doe zeker wel meer boodschappen dan dat ik normaal gesproken zou doen.

Edit:

En dan kom je op het punt: als iedereen voor een paar dagen extra eten in huis gaat halen..... dan kunnen de supermarkten het niet meer bolwerken.

Maar is voor een paar dagen extra eten in huis halen dan asociaal?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:11

Mensen halen niet voor een paar dagen, dat is juist het probleem. Meerdere pakken pasta is niet een paar dagen bijvoorbeeld. Hier roept de supermarkt ook op om gewoon normaal boodschappen te doen, want deze hoeveelheid kunnen ze niet aanvullen. Een kerstdrukte bijvoorbeeld wel, maar niet de hoeveelheden die nu mee gaan hier.

Ze hebben hier ingesteld dat je bijvoorbeeld maar 2 broden per keer mee mag nemen, want mensen namen er gewoon 6 of meer mee per keer. Meerdere zakken paste, alle tomatensoorten in blik. De melk zoals ik zei haha. Pakken luiers en andere spullen voor baby;s waar je echt weken mee vooruit kan.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:39

@mvdende: zoals jij het stelt, dikke prima. Ik heb nu ook alvast een nieuw pak muesli meegenomen, terwijl ik dat normaal volgende week pas zou doen. Maar we praten hier over écht lege schappen he. Er was geen fles olie, vloeibare margarine, kip of zelfs maar een zak chips te krijgen in de AH. Het gaat er bij mij niet in dat dat 'iets extra's' meenemen is.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:39

MyWishMax schreef:
Mensen halen niet voor een paar dagen, dat is juist het probleem. Meerdere pakken pasta is niet een paar dagen bijvoorbeeld. Hier roept de supermarkt ook op om gewoon normaal boodschappen te doen, want deze hoeveelheid kunnen ze niet aanvullen. Een kerstdrukte bijvoorbeeld wel, maar niet de hoeveelheden die nu mee gaan hier.

Ze hebben hier ingesteld dat je bijvoorbeeld maar 2 broden per keer mee mag nemen, want mensen namen er gewoon 6 of meer mee per keer. Meerdere zakken paste, alle tomatensoorten in blik. De melk zoals ik zei haha. Pakken luiers en andere spullen voor baby;s waar je echt weken mee vooruit kan.

Maar 6 broden is toch niet zo gek? Dat namen mijn ouders ook altijd mee, was binnen één week op.

En dan eten mam en mijn zusje nog beschaafd brood en alleen tussen de middag.

Maar mn vader nam dan iets van 6 boterhammen mee per dag en ik at er ook gerust 3 als ontbijt en 4 als lunch. 7+6= 13 boterhammen en dan nog 2 voor mam en 2 voor mn zusje zit je al op 17 boterhammen per dag. In een brood zitten ongeveer 20 boterhammen....

Dus ja, als je een groot gezin hebt, dan vind ik het niet meer dan logisch als er 6 of meer broden per week doorheen gaan.

Met 3 personen gaat er hier gewoon 1 verpakking van 500g pasta doorheen per maaltijd hoor...

Als die grote gezinnen nu voor zeg eens 4 dagen extra eten in huis gaan halen, lijkt het erop dat er giga gehamstert wordt door die persoon.

Maar als ik in mn eentje ook voor die 4 dagen extra eten in huis ga halen, zijn het ineens normale hoeveelheden?

Ik heb het dan niet over 20 doosjes paracetamol, 15 broden en 6 grootverpakkingen toilet papier, maar meerdere pakken melk, rijst, pasta enz is echt niet schokkend!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:45

moonsparkle schreef:
Ben wel al nu blij met m'n moestuin, heb tomaten zaailingen, wortels en aardappels in de grond gestopt, ik weet niet wat het is met die paprika's maar die willen maar niet uit de zaadjes komen?

Paprika's en spaanse pepers zijn trage ontkiemers, daarom zaaien de meeste mensen deze al in januari.
Zelf ben ik dit jaar ook laat, maar dat maak ik dan volgend jaar wel weer goed :j

En wat betreft het hamsteren.... Ik hoorde van een kassière bij de AH dat het vrijdagochtend om 8 uur al raak was: tientallen Belgen die letterlijk stonden te dringen om naar binnen te mogen. Zelfs op zondagochtend was het een stuk drukker dan ik gewend ben en met lege schappen >;)

Maar ik kan me prima voorstellen dat werkenden nu gewoon voor een paar dagen langer meenemen, zo kan je immers ook je sociale contacten verminderen.
Zelf ga ik woensdagochtend weer wat boodschappen doen, kijken of er nog brood is om half negen in de ochtend :=

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:47

LizMD schreef:
@mvdende: zoals jij het stelt, dikke prima. Ik heb nu ook alvast een nieuw pak muesli meegenomen, terwijl ik dat normaal volgende week pas zou doen. Maar we praten hier over écht lege schappen he. Er was geen fles olie, vloeibare margarine, kip of zelfs maar een zak chips te krijgen in de AH. Het gaat er bij mij niet in dat dat 'iets extra's' meenemen is.

Ik heb vandaag 7 supermarkten gehad dus breek me de bek niet open...

Ik was aan het einde ook goed pissed dat er wéér iets op was wat ik wilde hebben.

Maar heel eerlijk? Ik vermoed dat er nu bijna niemand is die nu NIETS extra's aan boodschappen mee neemt.

Zelfs jou pak muesli was een "extraatje" immers normaal gesproken had je die pas volgende week gehaald.

Nu is er dus blijkbaar geen run op muesli, maar als iedereen op dit moment alvast één pak muesli gaat halen ipv volgende week, is morgen het schap van de muesli ook hardstikke leeg.....

Supermarkten zijn er gewoon niet op voorbereid dat er ineens iets extra's gehaald gaat worden. Met kerst worden er nog veel meer boodschappen gedaan, maar dat is voorspelbaar en daar wordt al weken van te voren rekening mee gehouden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:51

Deze mensen hebben dat niet 1 keer gedaan. Op dit moment komen er aardig wat mensen dagelijks en nemen dan elke keer wat mee. Normaal is er altijd genoeg brood, als je om 6 uur komt alleen niet de verse maar wel de normale. Nu is het s ochtends als op en zelfs al het afbakbrood.

Ik weet wat er normaal verkocht word en ken ook aantal mensen die er werken en mensen zijn echt aan het inslaan op een manier dat een hoop andere misgrijpen. Ik vind het dus goed dat er een beperking opgelegd wordt. Het wordt elke dag bijgevuld he? En elke dag leeg. Dat is niet iets extra's zeggen ze zelf in de winkel, dit is echt veel meer dan normaal.

Ik neem trouwens niks extra's mee := Ik heb altijd een voorraad voor slechte weken, dus ik haal alleen normale dingen. Maar dat lukt dus al dagen niet, elke keer misschien 1 of 2 dingen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 21:54

Ik ben dan 1 van de weinigen die écht niks extra’s heeft gehaald :=
Heb 2 blikken soep gekocht, maar mijn soep voorraad was op en ik heb er altijd 2 soms 3 op voorraad thuis voor onverwachte situaties.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 21:55

Ineke2 schreef:
Ik ben dan 1 van de weinigen die écht niks extra’s heeft gehaald :=
Heb 2 blikken soep gekocht, maar mijn soep voorraad was op en ik heb er altijd 2 soms 3 op voorraad thuis voor onverwachte situaties.

Ik sluit me bij je aan. Ik heb zelfs geen grote boodschappen gedaan omdat ik toch de komende 3 weken minimaal op het werk ben en vooral thuis. Ik wandel iedere dag even naar de supermarkt om boodschappen te halen.

Al zullen veel mensen in dit topic dat niet verantwoord vinden, om meerdere redenen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 21:57

Ik haal altijd meer boodschappen dan de gemiddelde mens, omdat ik dat maar eens in de week doe. Ik woon buitenaf en kan daarom niet even snel langs de winkel. Dat moet ik plannen.
Dus als ze hier een limiet op het brood zouden instellen rij ik de volgende keer naar een andere winkel, want met 2 broden komen wij de week niet door.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:30

Hier ook geen extra boodschappen gehaald. Alleen wel rekening gehouden met dat ik nu wat minder vaak naar de winkel wil, dus voor 2/3 dagen gehaald. Wel meer dan normaal dus, maar niet gehamsterd.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:31

Hier ook minimaal 6 broden per week.
En ik probeer ook altijd zoveel mogelijk boodschappen in 1x te doen.
Maar ik heb dan wel het voordeel dat ik in een supermarkt werk.
Dus kan altijd wat meenemen als ik toch op het werk ben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:06

Siamsmeesje schreef:
moonsparkle schreef:
Ben wel al nu blij met m'n moestuin, heb tomaten zaailingen, wortels en aardappels in de grond gestopt, ik weet niet wat het is met die paprika's maar die willen maar niet uit de zaadjes komen?

Paprika's en spaanse pepers zijn trage ontkiemers, daarom zaaien de meeste mensen deze al in januari.
Zelf ben ik dit jaar ook laat, maar dat maak ik dan volgend jaar wel weer goed :j

En wat betreft het hamsteren.... Ik hoorde van een kassière bij de AH dat het vrijdagochtend om 8 uur al raak was: tientallen Belgen die letterlijk stonden te dringen om naar binnen te mogen. Zelfs op zondagochtend was het een stuk drukker dan ik gewend ben en met lege schappen >;)

Maar ik kan me prima voorstellen dat werkenden nu gewoon voor een paar dagen langer meenemen, zo kan je immers ook je sociale contacten verminderen.
Zelf ga ik woensdagochtend weer wat boodschappen doen, kijken of er nog brood is om half negen in de ochtend :=

Ah thanks meer geduld hebben dus

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:25

Ik hamster eigenlijk altijd wel, sommige dingen koop ik in grote hoeveelheden en dan lange tijd niet. Vooral ook omdat ik ook achteraf woon, 1 keer in de week boodschappen doe en veel winkels afgaan niet om te doen is, omdat ik dan meerdere plaatsen af moet gaan voor boodschappen. Is iets goed in de aanbieding, dan haal ik het en ook zo dat ik er een paar maanden mee vooruit kan. Verder heb ik altijd voorraad, iets wat in het gebruik is staat altijd een nieuwe van op voorraad. Simpelweg omdat even bijhalen geen doen is.
Ik heb 2,5 week geleden al wat gehamsterd voor de Corona. Ik heb normaal 6 broden op voorraad, ik heb er nu 3 extra, voor mocht ik misgrijpen. Ook eens kritisch naar de voorraad gekeken in de diepvries, en nog enkele (3) diepvrieszakken aardappelproducten gekocht.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:29

Ik heb wel lichtelijk gehamsterd, maar dan hebben we het over een paar pakjes vlees, wat potjes/diepvries groenten, een paar pakjes broodbeleg, een fles wasmiddel, een pak toiletpapier, een pak keukenrollen, een brood enzo.
Oh en ruim 20kg hondenvoer. :+
Geen grote hoeveelheden dus, ik ben immers ook alleen, wel genoeg om een week of 2 door te komen.
En wil een voorraad voor ong een maand gaan opbouwen, altijd handig voor als de boel volledig in lockdown gaat of als ik eens ziek ben of krap zit ofzo. :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:44

Heb zojuist vers brood kunnen krijgen, aardappelen gekocht, een blikje ananas, de aanbieding van schoonmaak azijn ( die was wel bijna op dus ‘ geluk’ mee.) en een pakje krackers.
Ik wilde eigenlijk nog eieren, maar wegens geen levering was dat schap ( nog?) helemaal leeg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:51

Één van mijn kippen is net vorige week weer begonnen met leggen, dus ik hoef geen eieren meer te kopen.
Kijk anders of er bij jou in de buurt een boer zit met een eierautomaat. Die zijn altijd goed bevoorraad.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:53

lor1_1984 schreef:
Ik heb wel lichtelijk gehamsterd, maar dan hebben we het over een paar pakjes vlees, wat potjes/diepvries groenten, een paar pakjes broodbeleg, een fles wasmiddel, een pak toiletpapier, een pak keukenrollen, een brood enzo.
Oh en ruim 20kg hondenvoer. :+
Geen grote hoeveelheden dus, ik ben immers ook alleen, wel genoeg om een week of 2 door te komen.
En wil een voorraad voor ong een maand gaan opbouwen, altijd handig voor als de boel volledig in lockdown gaat of als ik eens ziek ben of krap zit ofzo. :)

Maar waarom? Ik ben echt op recht geïnteresseerd waarom je dit zou doen.
Restaurants nemen nu niet af... en NL als een van de grootste producenten van vers groente en fruit kan het steeds moeilijker kwijt in het buitenland.
We hebben binnenkort een giga overschot aan groente en fruit... waarom zou je nu gaan hamsteren terwijl je het niet nodig hebt?
Jij denkt dat het niet zo veel is... maar als iedereen 2 potjes extra mee neemt is dat al meer dan waar een normale supermarkt op berekend is.

Wat dus inhoudt dat die hardwerkende verpleegkundige of het oude vrouwtje wat zeer slecht ter been is en daarom maar 1x per week boodschappen doet en daarom wel blik haalt... er naast grijpt.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:54

Hier was laatst het ei schap nog aardig vol. Verbaasde mij ook.
Viel mij wel op dat het pizza schap aardig leeg was. Sowieso was het vriesvak aardig leegetrokken (op ijsjes na)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:04

Hier van de week eieren ook op, net als veel groente, diepvries wel vol. Blijkbaar iets gezonder etend dorp?

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:07

haha wie weet, maar bedoelde ook de bevroren groente hoor :P

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:28

Hier voornamelijk eieren en vers groente en fruit op.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:29

Nu wel blij met een kas op de moestuin. Zo maar even voorbereidingen treffen om daar wat te gaan zaaien. Alleen jammer dat het nog wel even duurt voor er wat eetbaars staat. :=

Heb nog heel veel koolraap over en aangeboden voor voedselbank, maar blijkbaar niemand interesse. Wel zonde gaat anders compostbak in. -O-