Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:01

En optie zonnepanelen plaatsen icm een airco? Haal je je gas omlaag meteen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:07

Niet alle oude mensen zijn koukleumen en als je een groot deel van de dag actief bent in/rondom huis, dan kan de kachel ook lager. Slaapkamers staat de verwarming vaak uit en zeker als die boven liggen zodat de huiskamer/keuken daar genoeg warmte geeft.
Qua isolatie : warmte stijgt op, dus zeker je dak/zoldervloer doen.
En aangezien het een tussenwoning is, als de buren flink stoken helpt dat ook.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:53

Nadinetjuhh schreef:
Helaas zijn de prijzen idd heel erg hoog voor bijna alles in het dagelijkse leven :( . Wij hebben thuis een airco die ook kan verwarmen, deze gebruiken we alleen zodat het vocht weg word gehaald omdat als je de CV uitlaat er natuurlijk geen droge lucht in huis komt. Dat is feest voor schimmel ;( . Ook hebben we de woonkamer afgeschermd met een groot gordijn en hebben we in die kamer een elektrisch kacheltje. Werkt voor ons ideaal, binnen een kwartier is de woonkamer zo 20 graden alleen de rest van het huis dan natuurlijk niet. Kaarsen werken ook erg goed hebben we gemerkt. We hebben altijd een gezellige sfeer thuis met kaarsjes en die geven nog verrassend veel warmte af zijn wij achter gekomen :D

Je kan toch je woonkamer met de airco verwarmen? Is een stuk energie zuiniger dan verwarmen met cv. En dan evt voor boven de cv een uurtje aan?

Moet eerlijk zeggen, wij hebben hier Zelden tot nooit boven de verwarming aan. Vorige huis 9 jaar gewoond en dit huis nu 5 jaar. Ik verwarmen alleen de woonkamer en keuken. Boven alleen iets open bij vriesweer. In beide huizen nog nooit last gehad van schimmel. Er wordt veel gelucht en het is hier niet super geïsoleerd.

Mijn ouders wonen al 45 jaar in een niet al te best geïsoleerd huis en hebben nooit boven de verwarming aan. Alleen wanneer het onder vriespunt komt Iets. Nooit schimmel gehad, behalve iets in de badkamer.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:47

Beginnen bij spouwmuurisolatie. Dat is helemaal niet zo gekke duur en je verdient dat echt binnen 1-1,5 jaar weer terug. Bij ons maakte het in huis echt een groot verschil kwa comfort.
Verder: dakisolatie. Warmte lekt vooral naar boven weg en met dakisolatie win je ook veel aan comfort. Wel een stuk duurder.
CV ketel vervangen kost een 1.500 euro.

Een huis uit 1952 heeft vaak nog houten vloeren - die jij gekocht hebt ook? Dan valt vloerverwarming al vrij snel af. Bij houten vloeren is vloerisolatie ook iets om even goed over na te denken (isolatie van boven- en onderzijde geeft heel snel houtrot). Maar als je de vloeren toch gaat vervangen door beton, is vloerverwarming natuurlijk wel heel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:07

Ik zou zelf altijd z.s.m. Beginnen met zonnepanelen want dan kun je nog meeprofiteren van de salderings- en btw-regeling, en heb je het sneller terugverdiend. Als zonnepanelen sowieso een ding in je plannen is..

Daarna idd isolatie, hoewel airco’s betrekkelijk goedkoop zijn (vergeleken andere verduurzamingsopties, blijft veel geld) en snel terugverdienen.

Voor vloerverwarming heb je goede vloerisolatie nodig. Dus dan zou ik bij de isolatie daar beginnen. In een slecht geïsoleerd huis verlies je sowieso betrekkelijk veel warmte met vloerverwarming en is het niet zuinig of krijg je het überhaupt niet warm. Ik zou dat dus pas doen als je de isolatie op orde hebt.

wouterpaard

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:33

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:53

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:52

Goh, gister mail gekregen van Essent dat de prijzen per april (boven prijsplafond) aardig dalen (als ik het zo snel even goed zie). Dat had ik niet verwacht.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:20

Ook weer bijzonder, Vattenfall heeft nu toch weer ons oude maand bedrag afgeschreven, terwijl mijn termijnbedrag staat op €0. Maar blijkbaar betaal je je “voorschot” aan het eind van de maand, dus dit was nog de betaling van februari… -O-

Edit: even terug gezocht, ze hebben op 9 februari het bedrag naar €0 gezet. Dus naja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:22

Sanet schreef:
Ook weer bijzonder, Vattenfall heeft nu toch weer ons oude maand bedrag afgeschreven, terwijl mijn termijnbedrag staat op €0. Maar blijkbaar betaal je je “voorschot” aan het eind van de maand, dus dit was nog de betaling van februari… -O-

Edit: even terug gezocht, ze hebben op 9 februari het bedrag naar €0 gezet. Dus naja..

Hier hetzelfde wij keken er ook al van op.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:41

Duurt altijd op z'n minst een volle maand, dus dat is dan wel logisch. Als ik mijn maandbedrag aanpas geldt dat ook niet meteen voor de volgende maand maar degene daarna. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:42

Ik zit nog steeds te wachten op mijn verrekening. Andere jaren kwam het enkele dagen na de dagtekening, nu is het morgen 2 weken (ze zeggen binnen 2wkn te betalen)

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:24

Sinds 4 febr bij ANWB energie, 46 M gas ( 73.75 euro) en 62 kwh stroom ( 10.95 euro), totaal 85 euro maand februari.
Januari zat ik nog bij energie direct,113 m gas ( 337,84euro) en 101 kwh stroom ( 65.77euro), totaal 403.61 euro.
Vind het nogal een groot verschil met verbruik, heb niks aparts gedaan, de verwarming s avonds iets vaker even aangehad nu :j

De afrekening van energie direct zit ik nog op te wachten, ben beieuwd

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:28

Februari is natuurlijk een kortere maand, en was ook warmer dan januari. Ik had zelf 70m3 verbruikt in Feb tov 101 m3 in Jan, beide bij anwb. Maar jouw verschil is wel heel groot Sabine. Ben je minder thuis geweest misschien? Wel fijn, kost je een stuk minder.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:53

December was het ook achterlijk hoog. Ben alleen, altijd de electrische fleecedeken ipv de verwarming aan. thermostaat op 16 graden.
Ben net zoveel thuis geweest

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 19:12

Zo hèhè hier eindelijk de eindafrekening ontvangen van Budget Energie. Ruim 3000 euro terug, da's het betere werk :$

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:05

pmarena schreef:
Zo hèhè hier eindelijk de eindafrekening ontvangen van Budget Energie. Ruim 3000 euro terug, da's het betere werk :$

Woooo dat is lekker!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 08:38

Ja dat maandbedrag hadden ze echt veels te hoog gezet. De hele tijd ene gevecht, ik zette het lager en een paar weken later was het dan weer omhoog geplopt >;)

Ik had zelf al berekend dat we tussen de 3000 en 3500 terug moesten krijgen dus het zal wel kloppen zo :) Is dan een mooi beginnetje voor de extra zonnepanelen +:)+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:19

pmarena schreef:
Ja dat maandbedrag hadden ze echt veels te hoog gezet. De hele tijd ene gevecht, ik zette het lager en een paar weken later was het dan weer omhoog geplopt >;)

Ik had zelf al berekend dat we tussen de 3000 en 3500 terug moesten krijgen dus het zal wel kloppen zo :) Is dan een mooi beginnetje voor de extra zonnepanelen +:)+

Ik zat ook bij Budget, maar ik had een app die precies uitrekende hoeveel ik terugkreeg. Op basis daarvan kon ik mijn maandbedrag aanpassen. Had jij dat niet?
Wel lekker zeg! Mooi bedrag!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:27

Zo 3k is wel echt serieus. Ik vond mijn 1.6k al veel. Die ik ook eindelijk binnen heb nu :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:28

Ik heb steeds wanneer dat kon het bedrag zo laag mogelijk gezet, maar ze zetten het gewoon weer terug.... wij hebben een domme meter. En onze begin van het jaar meerdere keren doorgegeven meterstanden (met foto's...) werden niet geloofd, dus ze rekenden vanaf hun eigen domme schatting :x

Oh sjips ook dat nog, kan het lang duren ja na het bericht, voordat je het daadwerkelijk gestort krijgt....?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 04-03-23 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:29

Oh vandaar, wil je geen slimme meter?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:31

Paar jaar geleden bewust voor een domme meter gegaan.

Nu wordt een slimme meter wel interessanter met alle ontwikkelingen :)
Dus ik denk dat we toch maar gaan voor een slimme meter als we er zonnepanelen bij laten plaatsen.

Je kan schijnbaar bij het plaatsen van zonnepanelen kosteloos een slimme meter "krijgen" van de netbeheerder....volgens de zonnepanelen meneer.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:35

pmarena schreef:
Ik heb steeds wanneer dat kon het bedrag zo laag mogelijk gezet, maar ze zetten het gewoon weer terug.... wij hebben een domme meter. En onze begin van het jaar meerdere keren doorgegeven meterstanden (met foto's...) werden niet geloofd, dus ze rekenden vanaf hun eigen domme schatting :x

Oh sjips ook dat nog, kan het lang duren ja na het bericht, voordat je het daadwerkelijk gestort krijgt....?

Wij hadden het geld met een dag of 10 op de rekening.
Ons nieuwe termijnbedrag is 1 euro.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:44

Nou daar kan je lekker voor stoken :=

Wij zijn overgestapt naar Delta. Ik was het zo zat met Budget Enerie, wilde gewoon dat geld terug en netjes beginnen zonder dat gezeik van meterstanden die niet geloofd worden.... nu met dat variabele gedoe is het anders helemaal niet meer te volgen.