Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moniek21

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:33

Future, dat klinkt als een heel mooi bod, ik duim met je mee.Wanneer laten ze wat weten?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:39

moniek21 schreef:
Future, dat klinkt als een heel mooi bod, ik duim met je mee.Wanneer laten ze wat weten?

Vanmiddag _/-\o_

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:21

Ik duim voor je future !

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:33

Ik duim ook, klinkt veelbelovend!

Wat zuur Helderder :(:) snap dat je er echt wel even klaar mee bent. Maar inderdaad, wellicht toch een aankoopmakelaar? Dit klinkt nl als een spelletje tussen makelaars...als dat in jouw zoektocht veel gebeurt is dat daar misschien het probleem, dan kun je het je misschien makkelijker maken door dat dan toch maar mee te spelen :\

Hier is de hypotheek definitief rond, alles is naar de notaris *\o/* Nog 4 weken en 6 dagen tot overdracht, duurt lang :P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:45

Fijn aftellen Vientje!
@Helderder pfffff nou zou er ook helemaal klaar mee zijn... maar ja... wat dan? Hier in de regio (Rotterdam) worden er toch vrij regelmatig appartementen / woningen aangeboden uit voormalige verhuur. Die prijzen liggen gewoon vast en dat is heel heel fijn. Soms zijn er ook regelingen dat alleen starters mogen bieden. Als er dan meerdere mensen hetzelfde bieden, wordt er geloot.
Dan tellen niet de voorwaarden, maar het bod. Want starters hebben 9 vd 10 keer, of 99 vd 100 keer een financiering nodig en anders zouden die nooit 'aan bod' komen.
Gaat financiering niet door, dan gaat de woning naar nr 2 op de lijst na loting etc.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:51

Helaas weer niet gelukt. Poging 12 was dit

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 18:00

:(:)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 18:01

Balen zeg... dan zakt de moed je ook wel in de schoenen

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 18:56

Getverdemme zeg wat balen voor je :(:) :(:)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 18:58

Vreselijk future :(:)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:05

Baal vooral dat de adviezen van de aankoopmakelaar echt totaal niet overeenkomen met de markt. Voelt dus echt als kansloze pogingen.

We gaan opzoek naar een andere aankoopmakelaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:10

Wat wilde je ook alweer waar zoeken?

Een aankoopmakelaar moet je wel verder helpen en niet verder in de sloot -O-

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:15

Wat suf dat je dat zelfs met aankoopmakelaar zo vaak gebeurt, dan heeft die het echt niet in het snotje hoor :n hier gaven ze allemaal als indicatie dat je met maximaal 5-7 keer bieden absoluut wel aan een huis zou moeten zijn, werd het vaker dan ging je korting krijgen want dan hadden zij hun huiswerk niet goed gedaan :)). :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:23

Jeetje wat balen zeg. Nou ik zou ook zeggen dag aankoopmakelaar, waar heb je zo iemand anders voor ...

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:25

Hoihoi, heb hier al een eeuwigheid niet gepost maar ik probeer een beetje inzicht op te doen :)

Wij (starters) zoeken een authentiek oud huis, maar wel netjes onderhouden, met een zo groot mogelijk perceel (400 á 500m2) in een rustige stad of dorp vlakbij de randstad. Geen klushuis dus, maar het huis hoeft qua smaak ook nog niet helemaal gemoderniseerd te zijn en mag een energielabel hebben van A t/m E.

We hebben enorm veel gespaard en wilde daar eerst mee overbieden en inleggen, maar hopen nu eigenlijk te kunnen onderbieden (of vraagprijs) om zo met het overige geld rustig aan bv. het energielabel op te krikken, eventueel hier en daar naar smaak te maken en kleine reparaties. We hebben zo'n 475 max. voor de hypotheek en dan nog een ton aan eigen geld dat elke maand fors groeit. We kijken naar huizen tot ongeveer 535.000

We bezichtigde laatst een huis van 5 ton die al 3 maanden te koop stond en een prijsverlaging had gehad van bijna een ton (dus van 6 naar 5). Authentiek huis op 400m2 perceel, uit 1920, enorm netjes onderhouden, maar absoluut niet naar 'smaak' voor de meeste mensen. Voor ons juist wel :) Energielabel E. Vlakbij de snelweg, binnen 5min. in het centrum van een grote stad in de Randstad.

Tijdens het bezoek werd duidelijk dat er weinig geinteresseerde waren en ze ook akkoord zouden gaan met nog 15k minder. Dit allen verraste ons aangezien we toch in ons hoofd hadden dat er nog enorm word overboden op deze markt (dit was pas onze 3e bezichtiging ooit, dus we zijn groen.) Misschien valt het nog best mee met het type huis en locatie waar wij naar op zoek zijn.

We hebben geen bod gedaan puur obv locatie. We willen namelijk iets meer buiten de stad zitten, meer rust en ruimte.

Maar dit heeft ons wel aan het denken gezet. Misschien kunnen we ons budget op Funda en Move wel gewoon wat omhoog gooien om te kijken of er huizen zijn boven ons budget waar we eventueel op kunnen onderbieden. Maar hoeveel dan?

Voorbeeldje van Funda:
Leuk huis net buiten de Randstad tussen stad en polder in. 115m2/550m2, komt uit 1935, label C, staat al 3+ maanden te koop voor 545k. Niet een enorm gewilde locatie voor zover ik weet. Super netjes onderhouden, niet mega modern maar ook niet heel erg oudbollig.

Zouden we hier gewoon brutaal 5 ton op kunnen bieden, of zijn we dan onrealistisch bezig? Ja heb je nee kan je krijgen natuurlijk.

Ja we hebben wel een makelaar, maar ik vind het ook fijn (en leuk) om hier zelf een beetje gevoel voor te krijgen. Ik ben gewoon erg benieuwd wat jullie zouden doen!

Sorry voor het lange bericht, kort schrijven is niet mijn beste skill :')

Groetjes

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:29

Bieden staat vrij.
Gewoon doen.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:33

HorsePassion schreef:
Bieden staat vrij.
Gewoon doen.

Lekker direct antwoord geweldig haha, maar je hebt wel gelijk. Tis geen zonde om schaamteloos een laag bod te doen. Enige risico is wel dat je dalijk een nee krijgt en je dan bedenkt dat je er echt nog wel 20k meer voor over had := . Mrja dat is het spel. Volgens mij kan je maar 1x bieden toch? Buiten uitzonderlijke gevallen om.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:49

Waarom zou je maar 1 x kunnen bieden?
Of ze vinden het bod te laag en willen zelfs niet onderhandelen en dan moet je bij bieden of ze vinden het onderhandelbaar en komen met een tegenbod.

Balen future_vet. Lijkt me niet een echt goede aankoopmakelaar. Die van mij had het in 1x.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:57

Dan bied je toch gewoon nog een keer? Bieden staat vrij dacht ik hoor.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 07:06

Vientje schreef:
Wat suf dat je dat zelfs met aankoopmakelaar zo vaak gebeurt, dan heeft die het echt niet in het snotje hoor :n hier gaven ze allemaal als indicatie dat je met maximaal 5-7 keer bieden absoluut wel aan een huis zou moeten zijn, werd het vaker dan ging je korting krijgen want dan hadden zij hun huiswerk niet goed gedaan :)). :+

Ja we hebben de eerste 5 keer met een aankoopbegeleider gedaan vanuit hypotheekadviseur. Die hielp dan niet mee zoeken maar ging wel in gesprek met de verkoper etc, marktonderzoek. Toen zaten we er veeel dichter bij dan nu.

Wij zien ook de woningen eerder te koop komen dan de aankoopmakelaar zag dus dat is al geen toegevoegde waarde. (M’n vriend doet backoffice van funda)
Hij ging dan wel mee bezichtigen maar in plaats van ook beetje de verkoopmakelaar te overtuigen ging hij in discussie over wat zij wel of niet zou weten over de woning. Daar maak je ook geen vrienden mee en is de gunfactor gewoon weg. En snap dat hij kritisch naar dingen moet kijken maar hij bleef ook zo doorzeuren over dingen die echt totaal geen issue zijn. (Dakisolatie bij een woning wat al energielabel B heeft en zolder een vliering is)
En dus als laatste adviseert hij een bod (terwijl wij financieel echt nog flink meer ruimte hebben) en dat blijkt nu dus veeeel te laag te zijn. Terwijl hij wist dat dit laatste huis echt is wat we precies zoeken. Kansloze poging dus. Had m’n gevoel moeten volgen en zelf een bod moeten neerleggen.

Regio Zeist/amersfoort soesterkwartier. Als mensen ervaringen hebben stuur me een pb!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:14

Ik/wij hebben 1,5 jaar met een aankoopmakelaar gezocht en een paar keer een bod gedaan (van dicht bij de vraagprijs tot stevig overbod). Heeft ons niet geholpen, nog steeds huisloos.

Door omstandigheden zoeken we nu een woning alleen op mijn salaris, waardoor we een stuk minder uit kunnen geven en in een ander segment van de markt terecht zijn gekomen, Nu heb ik de zoektocht zonder aankoopmakelaar voortgezet en al een aantal biedingen gedaan.

Ik merk dat ik nu steeds wat dichterbij zit en hoop dat het slechts een kwestie van tijd is voor ik een geaccepteerd bod heb. Door dat vele bezichtigen en zelf onderzoek doen heb ik er nu wel vertrouwen in dat dit gedeelte zelf moet lukken. Ik bied nog steeds wat ik een huis waard vind trouwens :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:31

Wat vreselijk irritant zeg, 12 biedingen verder en nog niets. Heel veel sterkte en succes!

Wij hebben vandaag te horen kregen dat onze kopers alles rond hebben, ons huis is dus verkocht :)

Heel blij mee!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:35

Gefeliciteerd MaritB, altijd fijn

Wij hebben gekocht zonder aankoopmakelaar en verkocht zonder makelaar, ook koper niet
Zijn ook paar keer gen**id door makelaar verkoper, werken we niet aan mee

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:02

future_vet schreef:
Vientje schreef:

Ja we hebben de eerste 5 keer met een aankoopbegeleider gedaan vanuit hypotheekadviseur. Die hielp dan niet mee zoeken maar ging wel in gesprek met de verkoper etc, marktonderzoek. Toen zaten we er veeel dichter bij dan nu.

Wij zien ook de woningen eerder te koop komen dan de aankoopmakelaar zag dus dat is al geen toegevoegde waarde. (M’n vriend doet backoffice van funda)
Hij ging dan wel mee bezichtigen maar in plaats van ook beetje de verkoopmakelaar te overtuigen ging hij in discussie over wat zij wel of niet zou weten over de woning. Daar maak je ook geen vrienden mee en is de gunfactor gewoon weg. En snap dat hij kritisch naar dingen moet kijken maar hij bleef ook zo doorzeuren over dingen die echt totaal geen issue zijn. (Dakisolatie bij een woning wat al energielabel B heeft en zolder een vliering is)
En dus als laatste adviseert hij een bod (terwijl wij financieel echt nog flink meer ruimte hebben) en dat blijkt nu dus veeeel te laag te zijn. Terwijl hij wist dat dit laatste huis echt is wat we precies zoeken. Kansloze poging dus. Had m’n gevoel moeten volgen en zelf een bod moeten neerleggen.

Regio Zeist/amersfoort soesterkwartier. Als mensen ervaringen hebben stuur me een pb!

Wij zoeken in dezelfde regio, en ik deel jouw ervaring. Inmiddels al heel wat mooie biedingen gedaan maar nog steeds geen huis. Dus ik denk dat het deels ook 'pech' is met de regio. En wat een waardeloze aankoopmakelaar. Al zitten ze volgens mij allemaal in dezelfde Whatsapp groep. Maar misschien is deze makelaar toch iets minder populair en heeft 'ie wat minder vriendjes informatie. Want dat het op die manier werkt, ben ik wel achter.

Iemand vroeg nog naar courtage kosten, eerste gesprek deze week rekende zo'n 4200 euro. Exclusief ditjes en datjes. Morgen komt een tweede makelaar hier. Daarbij viel mij tegen wat voor vraagprijs zij zouden hanteren bij verkoop. In de middag had ik een hypotheekgesprek en dat vond ik ook zo'n kul gesprek met tegenvallende berichten. Beste man was ook totaal niet op de hoogte van de woningmarkt in mijn regio en prijsklasse. Dus ook nu maar een financieel adviseur geraadpleegd.
A.s. maandag bezichtiging van een klushuis. Staat ook voor de hoofdprijs te koop. Maar even proeven of ik kan onderbieden, anders vind ik het niet eens een optie.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:37

Hoi! Ik kom me ook melden in dit topic!

Na een bezoekje aan de hypotheekadviseur zijn wij ook opzoek naar een woning. Aan de ene kant viel het mee en aan de andere kant viel het tegen. We konden meer lenen dan we dachten maar met de huizenmarkt en vooral de rente momenteel willen we niet eens zo veel uitgeven aan een starterswoning. De enige uitzondering die we hebben is als we voor ons maximale bedrag gelijk ons droomhuis met paarden aan huis zouden kunnen kopen maar die kans is mega klein.

Twee weken terug zagen we een leuke starterswoning twee straten af van waar onze paarden staan, zijn we gaan bezichtigen en hebben we een bod uit gebracht maar helaas afgewezen. Hadden ook nog best gunstige voorwaarden, mooie motivatie brief maar we gokken dat er uiteindelijk flink is overboden want er hoefde niet mega veel meer aan het huis te gebeuren.

Momenteel staat er niks meer op Funda wat in ons straatje past dus het is even afwachten. Met een keer bezichtigen en bieden wel al heel veel geleerd maar jeetje wat is het een pittige markt, zelfs in kleine dorpjes in midden Limburg. Gelukkig hebben we geen hoge nood en zitten we voor nu nog bij “hotel papa en mama” maar het kriebelt wel mega erg om een eigen plekje te kunnen vinden.