Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amethyst_

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:36

Wat is calcasa?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:39

Amethyst_ schreef:
Wat is calcasa?

Bedoelt ze ze misschien casco?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:50

Achterom schreef:
Amethyst_ schreef:
Wat is calcasa?

Bedoelt ze ze misschien casco?

Nee calcasa!
https://www.calcasa.nl/

Werkt de Rabo mee. We gaan niet direct verkopen (dus geen officiële taxatie / makelaar), daarom kozen ze daarvoor.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:57

Je kan volgens mij een soort geautomariseerde waardebepaling laten doen met/door(?) Calcasa.

Stond bij ons ook iets over genoemd in het taxatierapport (de calcasa modelwaarde was wel een stuk lager dan de uiteindelijke taxatiewaarde).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:00

Mijn hypotheek kon ook volstaan met een waardebepaling door Calcasa. Die kwam gelukkig al 5 % hoger uit dan ik ervoor betaald heb. Toen heb ik gelijk nog maar wat erbij geleend voor verbouwing :+

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:18

De taxatie van zowel het door ons gekochte huis als het huis wat we verkochten is op de prijs gekomen die is betaald, dus niet de vraagprijs van de makelaar.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:39

Had laatst 10% overboden op de vraagprijs, maar de woning is verkocht voor bijna 20% boven de vraagprijs.. Gekkenhuis..

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:43

20%... Wat een gekkenwerk

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 00:10

In onze toekomstige straat eentje 24% overboden. :x Die had snel een huis nodig (en voldoende geld).

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 00:26

Wij wonen in een klein stadje vlakbij Utrecht. Deze week had ik een gesprek met mijn oudste van 17 over de woekerprijzen van de huizen tegenwoordig. Hij is bang dat hij nooit hier in de buurt kan gaan wonen.

Ik ben daar ook wel ongerust op, hoe doen alleenstaanden of starters dit tegenwoordig. Je bent bijna genoodzaakt om buiten de randstad te gaan wonen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 01:08

Mama3 schreef:
Wij wonen in een klein stadje vlakbij Utrecht. Deze week had ik een gesprek met mijn oudste van 17 over de woekerprijzen van de huizen tegenwoordig. Hij is bang dat hij nooit hier in de buurt kan gaan wonen.

Ik ben daar ook wel ongerust op, hoe doen alleenstaanden of starters dit tegenwoordig. Je bent bijna genoodzaakt om buiten de randstad te gaan wonen.

Zelfs buiten de Randstad kom je er tegenwoordig amper tussen en is het ook flink over bieden en blij zijn als je mag bezichtigen.

Drama

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:41

Mama3 schreef:

Het is bijna overal zo inmiddels, hier in de omgeving (rond Tilburg/Den bosch) ook alle bezichtigingsdagen vol binnen een half uur.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:51

Mama3 schreef:

Ik ben ook alleen en heb recentelijk gekocht. Hoe? 6 jaar fulltime werken, op kamers en later in een kleine studio gewoond, geen gekke dingen gedaan met mijn geld, heel veel gespaard... en wat hulp van mijn ouders.

Ik zou hem in ieder geval al met 18 inschrijven voor sociale huur. Grote kans dat hij pas in aanmerking komt over een jaar of 10, maar ook dan kan het gewoon bittere noodzaak zijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:55

Buiten de randstad is de woningmarkt net zo idioot, en is het voor een starter net zo ingewikkeld om aan een woning te komen. Hier in Groningen gaan woningen ook voor idiote prijzen weg. Ik zou graag een woning met een tuin hebben en geen buren meer onder me :)) en hoewel ik mijn appartement nu enorm goed zou kunnen verkopen doe ik het niet. Geen zin om een andere woning veel te duur weer terug te kopen. Of ik moet helemaal buiten de stad gaan wonen, maar dat gaat me te ver :')

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:30

Inderdaad inschrijven op 18e en kiezen voor een tussen oplossing. Ik heb toendertijd anti kraak gewoond met een vriendin. Ik kon daarna toen een flat krijgen via sociale woningbouw waar nog geen verwarming e.d inzat. Ik moest nog ruim een jaar wachten tot ze gingen verbouwen maar dat had ik er wel voor over om even simpel te wonen. Ideaal want ik werkte al dus kon met beide manieren goed sparen.
En anders op kamers of via slimmer kopen. Je moet geluk hebben maar wie weet lukt het. Vriendin heeft daar onlangs nog wat mee gewonnen.
En wie weet is de markt over 5 jaar ook weer anders.. je weet het niet he.
Op dit moment is alles uitzichtloos natuurlijk.

En 23% klinkt megaveel. Maar als het om een simpele flat of klein huisje is zoals hier al eerder is genoemd gaat is het alweer makkelijker te sparen dan een huis van 450.000.

Ik zag er ook echt tegenop tegen alle hoge bedragen.. maar we hebben met zn tweetjes nu 2 jaar erg goed gespaard met het bewust als doel en veel gelaten en het viel me dan echt mee hoe snel het stiekem gaat als je maar weet waar je het voor doet. Dit jaar sparen we ook nog lekker door en vanaf oktober zullen de lasten sowieso hoger zijn. Dus zijn we er maar vast aan gewend :-)

En ik denk.. men weet nu dat de woning markt moeilijk is en buiten dat heb je gewoon veel geld sowieso nodig aan k.k. voor ons kwamen die veranderingen dat je nog maar 100% kon financieren er ineens tussendoor en konden niet kopen omdat op dat moment doordat vriend naar school ging dus dat was even zuur. Maar net als vriendinnen weten dat ze binnen nu en 5 jaar willen kopen. De ene spaart wel, de ander niet. Heb het er wel eens met ze over. Alleen al voor die k.k. Sommige zien de noodzaak er nog niet van. Maar dan denk ik. Nu heb je die informatie dus doe er wat mee. Overigens wonen we allemaal al op onszelf en werken we allemaal dus dat scheelt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:51

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:58

Mama3 schreef:

Hier hebben wij wel voor gekozen inderdaad. Wij wonen nu in Nieuwegein (waar de markt echt krankzinnig is) en hebben een huis gekocht in Den Bosch, nog steeds een gekke markt maar minder gek dan in Nieuwegein.. Al waren er bij ons gekochte huis ook 30 bezichtigingen en 11 biedingen binnen 2 dagen 8)7

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:09

Daarom verlaten wij regio Rotterdam ook. Ik heb ook niets met de regio hier. Ga wel mijn ouders missen maar regelmatig dagje naar ze toe tegen de tijd dat we ooit een huis vinden haha.
En echte vrienden blijven vrienden.
De huizen waar ik nu in woon zijn vaak al verkocht voordat ze op Funda staan dus zodra we een ander huis gekocht hebben gaan we de verkoop in gang zetten.
En zodra een financiering van een nieuw huis rond is opzoek naar een andere baan.
Maar ook de huizenmarkt buiten de randstad is dramatisch

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:12

Voor ons was het te doen met beiden een baan (ik parttime, mijn vriend fulltime, beiden geen hele hoge lonen) en spaargeld. We hebben er niet echt iets voor hoeven laten. Dus het kan wel, maar in je eentje lijkt het me wel een stuk lastiger. Wij zijn dan wel in een wat 'slechtere' buurt gaan zitten, maar wel in de stad waar we zochten en nu hebben we toch een volwaardig huisje met tuin. Ik zie (tot nu toe) in mijn omgeving dat het mensen uiteindelijk wel lukt om iets te vinden. Neemt niet weg dat de prijzen soms echt belachelijk zijn en het lastig is om überhaupt ergens te kunnen bezichtigen.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:32

Ook hier in Friesland wordt flink overboden. Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om een huis wat al wat langer te koop stond te kopen. Hier moet het e.e.a. aan gebeuren aan de buitenkant en er zitten nu nog huurders in dus het is ook erg simpel van binnen met een wat verouderde badkamer. Hierdoor hebben wij niet hoeven overbieden maar goed de komende jaren moet er wel het e.e.a. aan gebeuren.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:38

Vergeet qua overbieden ook niet de prijs waarvoor het huis te koop staat. Het huisje wat ik gekocht heb, had een relatief lage vraagprijs. Zo rond de 15k lager dan vergelijkbare huizen in dezelfde buurt. Dus als je er 15k bij de vraagprijs op deed, had je al zo'n 8% 'overboden'.

Ik heb een collega die in Utrecht woont en hij heeft zijn huis zo'n 7 jaar geleden voor 1,7 ton gekocht geloof ik. Nu gaan ze in zijn straat weg voor dik 4 ton. Als starter is daar echt niet meer tussen te komen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:06

IMANDRA schreef:
Kosten koper is onlangs veranderd he! Als je een starter bent (en aan wat voorwaarden voldoet) dan hoef je geen overdrachtsbelasting meer te betalen. Kan zo de helft schelen aan kosten koper.

https://financialfocus.abnamro.nl/actue ... ningmarkt/

Scheelt toch weer iets :)

Alleen jammer dat er een maximum leeftijd aan gebonden is. Starter is starter lijkt me.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:12

Of dat het maximumbedrag niet wat hoger is. Ik snap dat ze zeggen dat iemand die vier ton voor een huis kan neerleggen niet armlastig is, maar voor vier ton krijgen mijn Amsterdamse vriendin en haar partner helaas niet zoveel, terwijl ze wel enorme bedragen aan huur moeten neerleggen :(:)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:55

Wat een bedragen zeg. Mijn zusje woont in Amsterdam dus krijg wel het één en ander mee.
Daar kom je als alleen gaande al nergens meer tussen.

Heb net de fotograaf gehad voor mijn appartement. Ben heel benieuwd.
Alle lijsten en documenten aangeleverd richting de makelaar. *\o/*

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:56

Martine schreef:
Wat een bedragen zeg. Mijn zusje woont in Amsterdam dus krijg wel het één en ander mee.
Daar kom je als alleen gaande al nergens meer tussen.

Heb net de fotograaf gehad voor mijn appartement. Ben heel benieuwd.
Alle lijsten en documenten aangeleverd richting de makelaar. *\o/*

Spannend! Deel je hem als het online staat?