We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:52

Hmm, ik zou eigenlijk niet goed weten wat wij kunnen doen om de rekening lager te krijgen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet weet wat normaal zou zijn anders kwa energie verbruik. Ik dacht stiekem dat wij al aardig laag zaten O:) Maar goed dat ik mij hier gemeld heb!
Kwa hier in huis hebben we alle lampen al led, de oven zit op gas, koken ook op gas. Dus dan blijven de pc's, vaatwasser, aquarium, koffiezet apparaat, waterkoker, tv en onze waterboiler voor het warme water over wat op electra gaat, buiten dan natuurlijk dingen als de airfryer, instant pot en zulke dingen en de electrische verwarming die in princiepe eigenlijk niet tot amper ooit aan staan.
Lampen hebben we nooit aan als we niet in die ruimte zijn, pc's zitten op stekkerdozen die we uit zetten als we de pc niet gebruiken. Vaatwasser loopt gemiddeld 3x per week, de boiler slaat alleen aan in daluren. Dus verder eigenlijk geen idee wat wij nog meer aan energie besparing zouden kunnen doen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:54

Fitzroy schreef:
Echt belachelijk. Hoe zo aflossen op je hypotheek? En daarbij, dat is toch niet te doen voor bv een AOW’er die zijn huis al meer dan 30 jaar gelden gekocht heeft en nu hypotheekvrij is maar wel de WOZ-waarde in meer dan 30 jaar ongeveer verdrievoudigd het zien worden.

Ik vind het altijd zo raar dat de overheid geld waar je al belasting over betaald hebt, nog een keer wil belasten. 8)7

Ze zijn daar gelukkig ook nog niet over uit, en ik hoop dat het nieuwe kabinet het ook een belachelijk plan vindt.
Maar aflossen op mijn hypotheek laat ik voorlopig even zitten.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:40

Ik lees al een poosje mee maar meld me nu ook eventjes.
Samenwonend met man en twee kinderen.
Ik werk in de zorg en man in het onderwijs. Dus fijn als we ergens kunnen besparen!
Mede door dit topic een raisin deposito geopend. Helaas niet de welkomstbonus gebruikt :(. Duurt het trouwens in het weekend langer om geld over te boeken daar?
Mijn tip is om je autoverzekering te checken, mijne was onnodig all risk verzekerd.
En ik heb mezelf een action verbod opgelegd... daar geef ik echt teveel uit.
(Mag nu alleen nuttige saaie dingen daar kopen.)
Laatst was daar een pin storing, moest contant betalen. Dan heb je echt meer besef van wat je daar uitgeeft aan vooral prulletjes.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:07

Ik heb zojuist driftig gordijnen op maat zitten maken voor in de hal.. houdt de kou hopelijk een beetje daar en hoef ik minder te stoken. Ik vind t heel huisvrouwelijk van mezelf :')

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:13

Heb ik ook hangen hoor naar het voorhuis en als je dan achter de gordijnen kom is het echt koud.

Ik heb wel nu mobiele convector kachel nu voor boven maar deze kan je overal neerzetten.

Wij wonen buitenuit in the middle of nowhere met altijd de wind op en om het huis heen dus wij stoken eigenlijk de kachel niet hoog maar we hebben convector kachel en houtkachel en airco

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:02

Ik heb nu ook een convector kachel omdat die heel goedkoop was… ik weet nog niet helemaal hoe ik die het beste kan inschakelen

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:56

Ik zou mijn excel bestand hier nog een keer delen.

Afbeelding

Vaste lasten/inkomsten: ik maak het schuingedrukt als het uitgegeven/ontvangen is.
Variabele lasten: hier tel ik de losse uitgaven bij elkaar op, zie dus in de cel enkel totaal. En ernaast de verwachting, dus een hogere uitgave (gepland etentje, APK, verjaardag) kan ik van te voren inplannen en dat ik zie welke maand ik dat kan verwachten en hoeveel ik ongeveer nodig heb voor mijn variabele lasten.
Spaarrekeningen: zijn per maand aan elkaar gekoppeld, dus als ik huidige maand invul, staat volgende maand het juiste bedrag er automatisch
En rechts nog paar losse tabellen, een verkort overzicht met verschil tussen alle inkomsten en uitgaven, kan ik snel zien hoeveel ik overhoud of tekort kom. Benzine, want wel vaste last, maar exacte bedrag verschilt per maand, dus ik vul hier de losse tankbeurten in. Peaks beleggingsrekeningen, om al mijn spaar/beleggingen wel in één overzicht te hebben. Overzicht van de potjes voor grotere uitgaven en hoeveel erin zit.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 21:34

@Cer goed bezig zo huisvrouwelijk :')
@linoleum zo dat is een mooi overzicht :j

Hier even niet zo zuinig bezig want mijn moeder is ernstig ziek. Mijn ouders wonen in Oost-Groningen, ik Rotterdam, dus je kunt nagaan hoeveel reiskosten ik momenteel maak...
Uiteraard maakt dat niet uit belangrijker is mijn moeders' gezondheid en welzijn. En dat van mijn vader...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 22:15

Veel sterkte, VHU. Behalve de reiskosten gaat je dat verder ook niet in de kouwe kleren zitten :(:)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 22:16

Sterkte VHU!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 22:21

nuevo_mien schreef:
Ik lees al een poosje mee maar meld me nu ook eventjes.
Samenwonend met man en twee kinderen.
Ik werk in de zorg en man in het onderwijs. Dus fijn als we ergens kunnen besparen!
Mede door dit topic een raisin deposito geopend. Helaas niet de welkomstbonus gebruikt :(. Duurt het trouwens in het weekend langer om geld over te boeken daar?
Mijn tip is om je autoverzekering te checken, mijne was onnodig all risk verzekerd.
En ik heb mezelf een action verbod opgelegd... daar geef ik echt teveel uit.
(Mag nu alleen nuttige saaie dingen daar kopen.)
Laatst was daar een pin storing, moest contant betalen. Dan heb je echt meer besef van wat je daar uitgeeft aan vooral prulletjes.

Als het weekend er tussen zit, duurt het inderdaad langer voor het geld er is

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 07:31

Sterkte VHU!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 08:09

Heel veel sterkte VHU! Dat zijn dingen waarbij geld inderdaad even niet belangrijk is.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 08:27

PSvanLot schreef:
Fitzroy schreef:
Echt belachelijk. Hoe zo aflossen op je hypotheek? En daarbij, dat is toch niet te doen voor bv een AOW’er die zijn huis al meer dan 30 jaar gelden gekocht heeft en nu hypotheekvrij is maar wel de WOZ-waarde in meer dan 30 jaar ongeveer verdrievoudigd het zien worden.

Ik vind het altijd zo raar dat de overheid geld waar je al belasting over betaald hebt, nog een keer wil belasten. 8)7

Ze zijn daar gelukkig ook nog niet over uit, en ik hoop dat het nieuwe kabinet het ook een belachelijk plan vindt.
Maar aflossen op mijn hypotheek laat ik voorlopig even zitten.

Hier ook, we wachten echt maar eerst eens af wat dat gaat doen.
Niet dat je je alles ontzegt om je huis maar netjes afgelost te hebben en je word dan nog een keer gepakt |o

Ach jeetje VHU, sterkte! :(:)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 08:36

Sterkte vhu!

Afgelopen dagen veel bulk gekocht. 5 kilo kip voor 29 euro, en heel veel kruiden bij de toko. Vooral dat laatste scheelt veel in prijs. Bijvoorbeeld Koenjit, betaald in de supermarkt omgeveer 2 euro voor een potje van 22 gram, en 5,75 voor een zak van 250 gram bij de toko. Kan voorlopig vooruit in ieder geval. :))

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:33

Sterkte VHU!

Hoe bewaar je die kruiden Neonlight?
Bij mij staan de kruiden op gegeven moment stijf in de pot. Of er lijkt een schimmel in te zitten.
Ik koop daarom kleine hoeveelheden.

Nog afgezien van dat de toko in de stad zit en de kruiden dan duur worden door de parkeergarage.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:34

In zakken in grote voorraadbussen. Heb er eigenlijk geen last van, kan kruiden echt jaren bewaren. Heb wel ooit kruiden die hard worden in de kruidenpotjes, maar dat zijn kruiden die je gebruikt als hetgeen je kookt/bakt al warm is, de dampen maken dat het hard wordt.
Toko zit hier ook in de stad maar heeft een parkeerterrein waar je als klant van de toko 90 minuten mag parkeren.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:45

Ai vhu, sterkte. Is er uitzicht op beterschap?

Ik heb een fantastisch excelbetsand van de hypotheker die alles uitrekent voor je en heel compleet is. Wil ik best doorsturen als iemand geïnteresseerd is?

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 22:41

denice schreef:
Ai vhu, sterkte. Is er uitzicht op beterschap?

Ik heb een fantastisch excelbetsand van de hypotheker die alles uitrekent voor je en heel compleet is. Wil ik best doorsturen als iemand geïnteresseerd is?

Stille meelezer hier, maar zeker geïnteresseerd!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:18

Dat bestand kan ik alleen via de mail sturen, dus via pb je mailadres is handig.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:29

My Jewellery heeft sample sale. Mocht je dus nog leuke cadeautjes zoeken? Ik had voor 110 euro aan sieraden en moest 40 euro afrekenen.
Super leuke cadeautjes voor kerst.

Afbeelding

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:04

Ik heb alles doorgelezen en een paar handige tips opgeslagen. Ga ik mee aan de gang.

Voor mij is met potjes werken/van maand tot maand en dan een overzichtje maken heel moeilijk. Ik ben ZZP'er waardoor ik dus hele wisselende inkomsten heb. Daarbij ben ik nu aan een (particuliere) opleiding begonnen die ik volledig zelf moet betalen, dus ik moet echt heel goed op mijn uitgaven gaan letten.

Het enige waar ik niet op bespaar is brood. Ik haal mijn brood echt bij de bakker, iets duurder maar wel zo veel lekkerder. Daarbij eet ik ook echt 8 sneeen op een dag in tegenstelling tot collega's die altijd bij supermarkt/tankstation iets gaan halen.
Brood is echt mijn brandstof, ik heb fysiek een zwaar beroep dus belangrijk dat ik goed eet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:12

PSvanLot schreef:
My Jewellery heeft sample sale. Mocht je dus nog leuke cadeautjes zoeken? Ik had voor 110 euro aan sieraden en moest 40 euro afrekenen.
Super leuke cadeautjes voor kerst.

[ [url=m/XfERr2.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb gekeken en het gauw weer weggellikt, ik kan alles gebruiken altijd :=

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:13

Ik heb deze maand 250€ gespaard door cash af te halen voor de hoofd uitgaven en telkens maar net genoeg mee te nemen om te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:58

ApplePapple schreef:
Het enige waar ik niet op bespaar is brood. Ik haal mijn brood echt bij de bakker, iets duurder maar wel zo veel lekkerder. Daarbij eet ik ook echt 8 sneeen op een dag in tegenstelling tot collega's die altijd bij supermarkt/tankstation iets gaan halen.
Brood is echt mijn brandstof, ik heb fysiek een zwaar beroep dus belangrijk dat ik goed eet.

Daar hoef je je hier toch niet voor te verantwoorden?
Ik eet dagelijks 2 sneetjes brood. Van de bakker.

Valt mij veel op in dit topic dat prijs boven kwaliteit gaat.

Ik koop liever de wat duurdere producten, waarvan ik weet dat ze goed zijn, zeker op het moment van inname, dan voor een dubbeltje op de eerste rang.

Groot voordeel in deze, het smaakt ook nog veel lekkerder :o