Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:42

Hier ook hoor, ik draag regelmatig een skipak in de winter. Tijdens het werk dus. Al jaren trouwens. ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:53

Voor de meeste mensen is lagere temperaturen gewoon een kwestie van gewenning...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:13

Achterom schreef:
Voor de meeste mensen is lagere temperaturen gewoon een kwestie van gewenning...

Tot op bepaalde hoogte. Ik heb eens in de winter de ketel kapot gehad, monteurs kwamen om in het werk, dus was pas na 8 dagen aan de beurt. We hadden grote kamers, dus heel moeilijk warm te krijgen met een elektrisch kacheltje. Mijn zoon was toen een jaar of 6. Het was in huis 10 graden, soms 12. Enkel koud water, behalve een keteltje warm water. Je douchen met koud water, helemaal een ramp met lang haar.
Denk niet dat je daar goed aan kunt wennen en functioneren, kleine kinderen ook niet. Alles wordt ook klam. Ik vind het heel erg dat dit een realiteit gaat worden een winter lang voor veel mensen.

Echter klagen dat je alles beneden 19,5 graden niet te doen vindt, vind ik dan weer verwend.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:29

Achterom schreef:

Oude en zieke mensen hebben behoefte aan een veel warmere temperatuur. Kou is ongezond. Veel van die mensen hebben slechts een AOWtje. Maar dat komt D66 wel goed uit natuurlijk, zijn ze sneller de pijp uit.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:44

Die grens ligt natuurlijk voor iedereen anders, aangezien ieder lichaam anders werkt.. Comfortabel met een vestje ligt voor mij rond de 25 graden, overleefbaar met een externe warmtebron en dikke kleren ligt voor mij rond de 19 graden, op een goede dag waarin ik niet vermoeid ben of veel pijn heb haal ik het tot de 17, maar onder de 17 graden vind ik gewoon echt een no go, terwijl een vriend van mij in een shirt loopt met 19 graden en dan zelfs nog warm aan voelt, maarja die klaagt dan weer als het warm is. :+
Ik neem later gewoon een warm aangelegde partner die ik als gratis kacheltje kan gebruiken :D

Ik denk best dat je aan koudere temperaturen kunt wennen, maar dat is niet voor iedereen de zelfde temperatuur. Ochtenden heb ik t bijv ook al minder snel koud dan in de avond. En hoe kouder ik het gehad heb, hoe vermoeider ik vaak ook weer ben en andersom ook.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 06:37

Achterom schreef:

voor de meeste mensen?? Trek daar de 70 plusser maar gerust vanaf, de chronisch zieke mensen,Kleine kinderen/baby's dit zijn niet de meeste mensen maar een heeeeeeeeel grote groep mensen!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 06:48

Het is bij ons zelfs zo erg dat we in Spanje zijn gaan wonen omdat mijn man gewoon krepeerde van de pijn in de koude Nederlandse winters. Daar was geen medicatie of verwarming tegenaan te gooien. En nog, zelfs hier is het soms niet te harden als het koud is.

Maar ok, is niet ´de meeste mensen´, maar voor sommigen is het dus echt een drama. En juist chronisch zieken zullen vaak een lager inkomen hebben, hele dagen thuis zijn en noem maar op.

Wij konden deze stap gelukkig maken, maar dat is de meesten niet gegund.

By the way: ook hier zullen weer veel mensen in de kou zitten deze winter, zoals we ook al vaak zagen in de crisis na 2008. Gewoon geen geld om de olietank te vullen of gasflessen te betalen. Aardgas hebben we hier in het dorp niet. Alles is hier ook fiks duurder geworden, al moet ik zeggen dat de Nederlandse gasprijzen echt exhorbitant hoog zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 07:03

Nouja, ik kom uit een huis waar de verwarming altijd op 21 graden stond vroeger. Ik heb hem op 15 graden staan. En ja, ik ben de hele dag thuis. Alleen als alle dekentjes en extra kleding niet neer helpen gaat die heel even naar 18 of 19 graden en na een uur oid ook weer terug naar 15 graden. Ik heb ook hele twijfelachtige kleding zoals een onesie :') niet mooi wel lekker warm. Dit jaar een elektrische fleecedeken, dus hopen dat dat goed werkt.

Nee, dat is niet goed voor mijn gezondheid idd. Is juist extra duur door meer hulp nodig in de winter. En tot nu toe moet medicatie elke winter verhoogd worden. Nadeel van chronische ziekte van gewrichten en spieren. Koud douchen zoals eerder als goed voor gezondheid genoemd worden is voor mij dus al absoluut niet goed. Ja, voor mijn portemonnee, maar kost wel extra voor zorgverzekering.

Maar mvdende, jij roept telkens dat je zo'n andere kachel hebt. Werkt die dan toch niet goed als je alsnog de verwarming zo hoog moet zetten? Dan is het dus alsnog heel erg zonde van het extra geld geweest?
En die boodschappen heeft iedereen last van. Ook de mensen die geen gunstig contract hebben zoals jij.

De zorgtoeslag is ook lastig. Ik heb verplicht een verzekering van 185 euro en krijg 112 euro toeslag. Iemand die geen slechte gezondheid heeft heeft een veel goedkopere verzekering, maar wel even hoge toeslag. Zo krijg je bij hetzelfde inkomen alweer verschillen in wat je overhoudt. Dan heb ik het nog niet over de noodzakelijke kosten die niet vergoed worden, maar je wel kwijt bent. Beter eten zou weer beter zijn voor gezondheid, maar slechter voor portemonnee. Helemaal nu met de bizarre stijgingen. Tijdens corona werd alles al duurder, maar veel minder en langere tijd ertussen. Dan ging het over 10 of 20 cent bijvoorbeeld. Nu af en toe gewoon 50 cent tot een euro en paar weken later soms gewoon weer. De volle tas die het 2 jaar geleden was is nu maar een halve of soms nog minder. Met de goedkoopste opties, dus niet kunnen kiezen voor goedkopere merken.
Ook de aanbiedingen worden slechter :+

Ja, het is vreselijke mazzel dat we hier wonen en deze dingen er zijn. Daar ben ik zeker dankbaar voor. Maar het is nu wel enorm stressvol en eigenlijk bijna niet meer te doen. Dus ik ben blij dat er hier mensen zijn die dat begrijpen en hun best doen om enorme posten re maken om te helpen. Super fijn, dank jullie!
Maar toch jammer dat er ook steeds opmerkingen komen die wel heel simpel zijn en vooral bewijzen dat mensen geen idee hebben hoe het is om niet rond te kunnen komen nu. En dat zelfs mensen met midden inkomens nu in de problemen kunnen komen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 07:56

Skipak werkt ook goed als je vanuit huis werkt. Jaren gedragen achter de computer. Nu heb ik er geen meer maar denk er wel weer aan te schaffen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 07:57

MyWishMax schreef:
Nouja, ik kom uit een huis waar de verwarming altijd op 21 graden stond vroeger. Ik heb hem op 15 graden staan. En ja, ik ben de hele dag thuis. Alleen als alle dekentjes en extra kleding niet neer helpen gaat die heel even naar 18 of 19 graden en na een uur oid ook weer terug naar 15 graden. Ik heb ook hele twijfelachtige kleding zoals een onesie :') niet mooi wel lekker warm. Dit jaar een elektrische fleecedeken, dus hopen dat dat goed werkt.

Nee, dat is niet goed voor mijn gezondheid idd. Is juist extra duur door meer hulp nodig in de winter. En tot nu toe moet medicatie elke winter verhoogd worden. Nadeel van chronische ziekte van gewrichten en spieren. Koud douchen zoals eerder als goed voor gezondheid genoemd worden is voor mij dus al absoluut niet goed. Ja, voor mijn portemonnee, maar kost wel extra voor zorgverzekering.

Maar mvdende, jij roept telkens dat je zo'n andere kachel hebt. Werkt die dan toch niet goed als je alsnog de verwarming zo hoog moet zetten? Dan is het dus alsnog heel erg zonde van het extra geld geweest?
En die boodschappen heeft iedereen last van. Ook de mensen die geen gunstig contract hebben zoals jij.

De zorgtoeslag is ook lastig. Ik heb verplicht een verzekering van 185 euro en krijg 112 euro toeslag. Iemand die geen slechte gezondheid heeft heeft een veel goedkopere verzekering, maar wel even hoge toeslag. Zo krijg je bij hetzelfde inkomen alweer verschillen in wat je overhoudt. Dan heb ik het nog niet over de noodzakelijke kosten die niet vergoed worden, maar je wel kwijt bent. Beter eten zou weer beter zijn voor gezondheid, maar slechter voor portemonnee. Helemaal nu met de bizarre stijgingen. Tijdens corona werd alles al duurder, maar veel minder en langere tijd ertussen. Dan ging het over 10 of 20 cent bijvoorbeeld. Nu af en toe gewoon 50 cent tot een euro en paar weken later soms gewoon weer. De volle tas die het 2 jaar geleden was is nu maar een halve of soms nog minder. Met de goedkoopste opties, dus niet kunnen kiezen voor goedkopere merken.
Ook de aanbiedingen worden slechter :+

Ja, het is vreselijke mazzel dat we hier wonen en deze dingen er zijn. Daar ben ik zeker dankbaar voor. Maar het is nu wel enorm stressvol en eigenlijk bijna niet meer te doen. Dus ik ben blij dat er hier mensen zijn die dat begrijpen en hun best doen om enorme posten re maken om te helpen. Super fijn, dank jullie!
Maar toch jammer dat er ook steeds opmerkingen komen die wel heel simpel zijn en vooral bewijzen dat mensen geen idee hebben hoe het is om niet rond te kunnen komen nu. En dat zelfs mensen met midden inkomens nu in de problemen kunnen komen.

Die kachel gaat dus aan bovenop de standaard 19,5 centale verwarming. Als ik aan de eettafel zit te werken bijvoorbeeld. Of soms juist in plaats van de cv. Als ik later op de ochtend de deur uit moet, dan zet ik de cv niet aan. Maar om dan toch eventjes dat uurtje het een beetje comfortabel te hebben, gaat dan de petroleum kachel aan. Deze kachel geeft heel snel heel veel warmte, maar kachel uit= ook vrij direct warmte weg. De warmte blijft dan niet hangen zoals met cv. Bij de cv blijven de verwarmingsplaten natuurlijk nog een tijdje warm en dus warmte afgeven. Duurt wel ff voordat al dat hete water is afgekoeld. De petroleum kachel blaast warme lucht, dus uit is ook direct uit en geeft geen restwarmte. Dus ideaal voor zo in de ochtend een uurtje, of tussendoor bij de lunch bijvoorbeeld in het weekend als we aan het klussen zijn en de cv uit blijft omdat er continu overal deuren open staan.

Als ik samen met de hond van huis ga, gaat de kachel naar 15, en dit jaar naar 14. Blijft de hond thuis, dan zal ie dit jaar naar 16 gaan. Was altijd 16,5, maar hond moet maar wennen aan iets lager temperatuur. Hond Heeft een zeer slechte vacht en hij is een mega koukleum! Dus kouder dan 16 ga ik hem nietaandoen, want dan gaat hij echt liggen rillen. En een jasje aan is leuk, maar niet voor dagelijks in huis natuurlijk. (zeer waarschijnlijk is mijn hond een kruising tussen een draadhaar en een korthaar, waardoor hij net geen van beide vachten heeft,maar een mengeling van korte haren en iets langer draadhaar, maar een goede ondervacht en een goede dekvacht ontbreken dus)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:06

Vest aan in huis 22/7 kan prima voor de hond. En ja, dat zeg ik uit ervaring.

Mijn vorige hond viel anders s winters heel veel af. Ik gebruikte jumppa pomppa (voor mijn huidige hond heb ik ze met 50% korting gekocht), maar zelf iets vergelijkbaars maken of op zoek naar een goedkopere namaak kan ook (of uiteraard marktplaats en sales). S avonds als we het wat warmer stookten ging hij even uit. De rest van de dag was het 14 graden en 's nachts 10-11.

Alleen haar laatste winter heb ik extra gestookt voor haar, maar toen begon ze al flink te verslechteren. Haar hersenen vielen uit elkaar en thermoregulatie werd daardoor ook een ding.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:11

Dus de hond moet er maar aan wennen, terrarium maar een stand lager... maar voor jezelf vol blijven stoken met 2 kachels want ohwee als je het koud krijgt.
Schiet mij maar lek

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:26

secricible schreef:
Dus de hond moet er maar aan wennen, terrarium maar een stand lager... maar voor jezelf vol blijven stoken met 2 kachels want ohwee als je het koud krijgt.
Schiet mij maar lek

Hoho, 19,5 is niet vol blijven stoken hoor! Vol stoken noem ik 21°c+

Iedereen heeft een andere temperatuur waarbij die zich nog redelijk comfortabel voelt. Bij mij ligt die grens op 19,5. Maar zoals al vaker aangeven, is 19,5 op de officiële thermostaat van de cv géén 19,5 in werkelijkheid! Eerder 18,5 -19. Meerdere losse thermometers zijn het namelijk wél met elkaar eens, maar niet met de cv thermostaat.

Dus eigenlijk zit ik in 18,5 ipv 19,5 als de kachel daar op staat en zó hard stoken vind ik 18,5 niet trouwens!

Dat er mensen zijn die comfortabel kunnen zijn met 14-15-16 is erg fijn voor die mensen, mij lukt dat niet.

In de winter is het op de slaapkamer zo rond de 10°c en dan lig ik onder een dubbel dekbed met lange pyjama broek en lange mouwen en heb ik het nog steeds koud.

Een skipak heb ik trouwens niet meer en voor dit stookseizoen ook overbodig.

Maar als je overdag al in een skibroek en jas binnen zit, wat trek je dan aan als je naar buiten gaat? Een goed skijack is al behoorlijk dik, dáár past nauwelijks nog een jas overheen. Ga je dan "zonder jas" naar buiten?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:29

Van mij hoeft niemand lager te stoken dan hij wil. Maar het feit dat er dan wel 1300e naar iemand toe gaat én zijn contract niet eens verhoogd is, dis combinatie daar vind ik wat van. En wel maar blijven klagen, brrrrr

Daar werk ik me voor uit de naad iedere dag en ik krijg geen cent extra :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:31

Onze premier ( BE ) zei gisteren dat de komende 5 tot 10 winters moeilijk en duur zullen blijven, dus we wennen er maar beter aan :Y)
Hoe was het ook alweer ? Na de 7 vette jaren komen de 7 magere of zoiets :+

Anyway, hier staat de verwarming overdag altijd op 18 graden. 's Nachts op 16. Te warm is tenslotte ongezonder dan iets te koud. Slecht voor de virussen enzo :')
Ik stookte voor nog geen 700 euro per jaar de hut dus warm. Zal eens kijken wat het mij nu kost om de tank vol te laten doen.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 23-08-22 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:31

secricible schreef:
Van mij hoeft niemand lager te stoken dan hij wil. Maar het feit dat er dan wel 1300e naar iemand toe gaat én zijn contract niet eens verhoogd is, dis combinatie daar vind ik wat van. En wel maar blijven klagen, brrrrr

Daar werk ik me voor uit de naad iedere dag en ik krijg geen cent extra :+

En ik straks met een inkomen van 900 euro en nergens recht op. Schiet mij maar lek.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:34

Overigens, ik heb vloerverwarming. Dus advies is niet teveel schommelen.
Ik had altijd 19 graden tenzij ik echt langere tijd weg ging.
Wie heeft er verstand van? In de nachten toch een tikkie terug?
Overdag ga ik naar 18,5. Ik vind vloerverwarming toch killer aanvoelen dan radiatoren en ik wil ook even zien hoe dit voelt voor (voornamelijk) de jongste.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:34

Comfortabel is het niet, 15 graden, wel nodig. Want ik heb niet het geluk dat ik nog een gunstig contract heb en heb die toeslag nodig voor de kosten van energie. Kan hem niet gebruiken voor boodschappen ofzo.

Maar dan is alsnog die andere kachel zonde van je geld geweest als je die bovenop de normale cv moet gebruiken en dus niet als vervanging zoals je aanraadde aan anderen. Dat is dus aanschaf en stookmateriaal bovenop normale kosten van cv. Niet echt een bezuiniging dus?

Marlinde, jij woont samen toch? Dan moet je, helaas, wel naar gezamenlijke inkomen kijken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:37

Ja ik woon nu samen maar toen ik alleen woonde was mijn inkomen 900 euro en had ik nergens recht op. Op geen enkele toeslag. En ik kon door ziekte niet werken naast mijn studie. :)

Nu delen we de kosten maar ik moet zoveel mogelijk werken naast mijn studie om rond te kunnen komen. Puur omdat de boodschappen, gas etc alles zo duur is. Dat had anders niet gehoeven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:39

Ah ja, student zijn en sowieso jong is wat dat betreft erg apart geregeld. Snap dat niet helemaal.
Ik snap dat keihard werken hoor. Toen ik samenwoonde kon ik ook al niet werken en van 1 salaris was het al lastig en die prijzen waren vele malen gunstiger. Dus zelfs die 900 euro 'extra' is te weinig nu. Rot hoor

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:41

pfff, ik weet nog dat ik tijdens mijn studie samenwoonde. Het was echt ieder dubbeltje omdraaien inderdaad. Toen ik daarna ging werken ging er zo een wereld open met 2 fulltime salarissen en een minimale hypotheek.
Ondertussen heeft het echte leven me ook weer ingehaald, die vetpot is allang niet meer, maar ik ben wel heel dankbaar dat mijn energieleverancier mij afgelopen zomer nog een jaarcontract heeft aangeboden. Weliswaar voor een hoop geld per maand, maar ik denk dat ik er met het oog op nu heel veel geluk mee heb.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:44

We kunnen nu goed rondkomen ik heb nu tijdelijk 3 baantjes maar straks wordt het vervelend in de winter.
Godzijdank hebben we nog budget voor vakantie en dagjes weg enzo!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:46

secricible schreef:
Overdag ga ik naar 18,5. Ik vind vloerverwarming toch killer aanvoelen dan radiatoren en ik wil ook even zien hoe dit voelt voor (voornamelijk) de jongste.

Je mag wel wat wisselen hoor, maar geen 3, 4 graden ineens omhoog. Dat is een duur grapje

Hier was het ongeveer zo afgelopen winter.

18,5 nacht
19,0 0700
19,5 1500
20,0 1700

Soms zette we hem dan nog eens naar 20,5 als het buiten echt koud is, maar hoger hoefde hij nooit om het warm te houden in huis. Om 2200 ging hij terug naar 18,5.

Maar vloerverwarming killer aanvoelen? Dat is bijzonder want het zo juist over heel de verdieping een fijnere en geleidelijkere warmte moeten geven.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 23-08-22 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:48

Studenten worden ook niet meegenomen in de vergoeding. Dit omdat ze vaak een kamerprijs hebben inclusief stookkosten.
En dat terwijl studenten toch echt minder te besteden hebben dan degene met een uitkering.
Wanneer je na de afwijzing in beroep gaat is er wel een kans dat je het kan winnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:49

PSvanLot schreef:
secricible schreef:

Je mag wel wat wisselen hoor, maar geen 3, 4 graden ineens omhoog. Dat is een duur grapje

Hier was het ongeveer zo afgelopen winter.

18,5 nacht
19,0 0700
19,5 1500
20,0 1700

Soms zette we hem dan nog eens naar 20,5 als het buiten echt koud is, maar hoger hoefde hij nooit om het warm te houden in huis. Om 2200 ging hij terug naar 18,5.

Maar vloerverwarming killer aanvoelen? Dat is bijzonder want het zo juist over heel de verdieping een fijnere en geleidelijkere warmte moeten geven.

thanks, dan ga ik daar deze winter toch even naar kijken.