Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Achterom schreef:Voor de meeste mensen is lagere temperaturen gewoon een kwestie van gewenning...
Achterom schreef:Voor de meeste mensen is lagere temperaturen gewoon een kwestie van gewenning...
MyWishMax schreef:Nouja, ik kom uit een huis waar de verwarming altijd op 21 graden stond vroeger. Ik heb hem op 15 graden staan. En ja, ik ben de hele dag thuis. Alleen als alle dekentjes en extra kleding niet neer helpen gaat die heel even naar 18 of 19 graden en na een uur oid ook weer terug naar 15 graden. Ik heb ook hele twijfelachtige kleding zoals een onesieniet mooi wel lekker warm. Dit jaar een elektrische fleecedeken, dus hopen dat dat goed werkt.
Nee, dat is niet goed voor mijn gezondheid idd. Is juist extra duur door meer hulp nodig in de winter. En tot nu toe moet medicatie elke winter verhoogd worden. Nadeel van chronische ziekte van gewrichten en spieren. Koud douchen zoals eerder als goed voor gezondheid genoemd worden is voor mij dus al absoluut niet goed. Ja, voor mijn portemonnee, maar kost wel extra voor zorgverzekering.
Maar mvdende, jij roept telkens dat je zo'n andere kachel hebt. Werkt die dan toch niet goed als je alsnog de verwarming zo hoog moet zetten? Dan is het dus alsnog heel erg zonde van het extra geld geweest?
En die boodschappen heeft iedereen last van. Ook de mensen die geen gunstig contract hebben zoals jij.
De zorgtoeslag is ook lastig. Ik heb verplicht een verzekering van 185 euro en krijg 112 euro toeslag. Iemand die geen slechte gezondheid heeft heeft een veel goedkopere verzekering, maar wel even hoge toeslag. Zo krijg je bij hetzelfde inkomen alweer verschillen in wat je overhoudt. Dan heb ik het nog niet over de noodzakelijke kosten die niet vergoed worden, maar je wel kwijt bent. Beter eten zou weer beter zijn voor gezondheid, maar slechter voor portemonnee. Helemaal nu met de bizarre stijgingen. Tijdens corona werd alles al duurder, maar veel minder en langere tijd ertussen. Dan ging het over 10 of 20 cent bijvoorbeeld. Nu af en toe gewoon 50 cent tot een euro en paar weken later soms gewoon weer. De volle tas die het 2 jaar geleden was is nu maar een halve of soms nog minder. Met de goedkoopste opties, dus niet kunnen kiezen voor goedkopere merken.
Ook de aanbiedingen worden slechter
Ja, het is vreselijke mazzel dat we hier wonen en deze dingen er zijn. Daar ben ik zeker dankbaar voor. Maar het is nu wel enorm stressvol en eigenlijk bijna niet meer te doen. Dus ik ben blij dat er hier mensen zijn die dat begrijpen en hun best doen om enorme posten re maken om te helpen. Super fijn, dank jullie!
Maar toch jammer dat er ook steeds opmerkingen komen die wel heel simpel zijn en vooral bewijzen dat mensen geen idee hebben hoe het is om niet rond te kunnen komen nu. En dat zelfs mensen met midden inkomens nu in de problemen kunnen komen.
secricible schreef:Dus de hond moet er maar aan wennen, terrarium maar een stand lager... maar voor jezelf vol blijven stoken met 2 kachels want ohwee als je het koud krijgt.
Schiet mij maar lek
secricible schreef:Van mij hoeft niemand lager te stoken dan hij wil. Maar het feit dat er dan wel 1300e naar iemand toe gaat én zijn contract niet eens verhoogd is, dis combinatie daar vind ik wat van. En wel maar blijven klagen, brrrrr
Daar werk ik me voor uit de naad iedere dag en ik krijg geen cent extra
secricible schreef:Overigens, ik heb vloerverwarming. Dus advies is niet teveel schommelen.
Ik had altijd 19 graden tenzij ik echt langere tijd weg ging.
Wie heeft er verstand van? In de nachten toch een tikkie terug?
Overdag ga ik naar 18,5. Ik vind vloerverwarming toch killer aanvoelen dan radiatoren en ik wil ook even zien hoe dit voelt voor (voornamelijk) de jongste.
PSvanLot schreef:secricible schreef:Overigens, ik heb vloerverwarming. Dus advies is niet teveel schommelen.
Ik had altijd 19 graden tenzij ik echt langere tijd weg ging.
Wie heeft er verstand van? In de nachten toch een tikkie terug?
Overdag ga ik naar 18,5. Ik vind vloerverwarming toch killer aanvoelen dan radiatoren en ik wil ook even zien hoe dit voelt voor (voornamelijk) de jongste.
Je mag wel wat wisselen hoor, maar geen 3, 4 graden ineens omhoog. Dat is een duur grapje
Hier was het ongeveer zo afgelopen winter.
18,5 nacht
19,0 0700
19,5 1500
20,0 1700
Soms zette we hem dan nog eens naar 20,5 als het buiten echt koud is, maar hoger hoefde hij nooit om het warm te houden in huis. Om 2200 ging hij terug naar 18,5.
Maar vloerverwarming killer aanvoelen? Dat is bijzonder want het zo juist over heel de verdieping een fijnere en geleidelijkere warmte moeten geven.