Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:22

%) Nee dankuh.
Maar je brengt me wel op een idee, mijn vader eet graag bananen en die woont nog geen 500 m verderop.
Hij zal mij wel heel intelligent aankijken als ik om een banenschil vraag _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:47

Ik zou gewoon knettergek een oproep op Facebook zetten, maar eet gelukkig zelf ook bananen. De schillen gaan hier ook gewoon de compost bak op en heb er nu verschillende in de kas tussen de tomaten op de grond liggen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:04

Ik heb van de week de tuin omgespit, ik heb dit jaar het onkruid losgemaakt en laten liggen en ga daar wat compost overheen gooien. En ik heb de knoflook geplant voor volgend jaar.

Ik heb nu nog bieten, winterwortel en prei in de tuin.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:19

Ik geloof dat de wortels volgend jaar iets meer liefde, ehhh ruimte nodig zijn _O-

En iets meer zand bodem ipv de tuinaarde die ze dit jaar hadden gekregen.
Schijnbaar werd dat toch na een paar cm een rare harde laag waardoor ze niet mooi naar beneden konden groeien...

De ene helft zit al in weckpotten en de kleintjes verwerk ik morgen
Afbeelding

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:13

Ondertussen hebben we het meeste wel geoogst. Een goede opbrengst voor ons eerste jaar...

Wat ik me afvraag: ik haalde de muismeloen/Cucameloen uit de grond en daar zitten gigantische wortels aan, knollen zo groot als medium aardappelen! Kan ik die ook nog ergens voor gebruiken? Voor in de soep ofzo? En welke smaak zouden ze hebben? Heeft iemand dit al geprobeerd?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:34

Hier zijn de wortels mislukt

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:59

Novastar schreef:
Wat ik me afvraag: ik haalde de muismeloen/Cucameloen uit de grond en daar zitten gigantische wortels aan, knollen zo groot als medium aardappelen! Kan ik die ook nog ergens voor gebruiken? Voor in de soep ofzo? En welke smaak zouden ze hebben? Heeft iemand dit al geprobeerd?

Je kunt ze niet eten nee, maar de knollen kun je wel bewaren en volgend jaar weer in de grond zetten :j

https://savvygardening.com/cucamelon-tubers/

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:58

Heeft iemand van jullie ooit insectenspray gebruikt tegen rupsen?
En dan de soort Desect Spray kan en klaar van de welkoop?
Hoelang moet je wachten voordat je kunt oogsten

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:06

Uit principe nooit insecten spray. Bovendien kost me dat te veel. Ik pluk rupsen van de planten, en als ik eitjes zie zitten, veeg ik ze zelf weg.

Vandaag ruim 600 g plankool geoogst, en een kleine witte kool. Ben nu druk bezig om stamppot te maken. En dan door met de stoofpeertjes....

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:52

Hier zijn mijn boerenkool en al mijn kruiden opgevreten door de rupsen. Heb niks over

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:41

Zonde van je geld en slecht voor de natuur. Risico is dat het ook schadelijk is voor bijen en hommels.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:52

Nuja voor mij was het handig op de dagen dat mijn rug even een beetje tuinieren niet aankon.

Ik heb een groot gedeelte boerenkool al geoogst.
Het risico dat alles weggegeten zou zijn was mij te groot.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:06

Ik keek vandaag in de kas. Krijg nog meer paprika, een aardbeienplant geeft weer bloemen en de aubergine lijkt vruchten te gaan geven. Mijn saffraankrokus knalt de grond uit. Van de 10 bollen al meer dan 30 steeltjes geteld. Als dat allemaal bloemen worden ben ik erg blij

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 23:38

De paprika die de hele zomer niks gegeven heeft is nu ook ineens ijverig. :')

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:55

Zooo vandaag de laatste spruitjes oogsten....
4 stronken laat ik staan.
Daar zitten hele kleine dinkies aan....dus wie weet gaan ze nog een beetje groeien dat ik ze komende winter kan oogsten.... En anders is t dikke Pech.

Ik heb ca 2-3 Kilo geoogst denk ik

Afbeelding

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 15:12

Lekker en zien er mooi uit! Vond je spruitjes lastig om te kweken en had je ze onder glas oid gezet?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 15:56

@ hagelslag; had je de bladeren er tidens groei al zo bewust gekortwiekt?
Ik heb niks gedaan en hele kleine iniminispruitjes maar bovenop 1 van 7 cm ?!

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 16:02

Mooie opbrengst!

Hier staat er eigenlijk niks meer in de tuin behalve knoflook en winterui. Dat is nu allemaal opgekomen en nu is het wachten…

Bedacht mij alleen wel laatst dat de knoflook ook in dd bak staat waar straks de tomaat en komkommer ook weer in moet…
Das niet zo heel slim -O-

Maar tegen die tijd eens bedenken hoe en wat…

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 17:32

Ik heb de knoflook bij de aardbeien in gezet. Ik had 1 bol van 12 tenen gepoot en zijn ook alle 12 opgekomen. Als dat ook 12 bollen van 12 tenen worden dan kan ik wel een poosje vooruit :') . Ik zie wel hoe ik dat er tzt uit ga krijgen :+ .

Ik heb verder alleen nog boerenkool staan. Zijn niet zulke hele grote planten, maar voor mij alleen net een maaltje denk ik. En anders snij ik er 2 af.

Mijn groene tomaten zijn uiteindelijk de afgelopen 4-6 weken allemaal rijp geworden, zonder banenschil of andere kunstgrepen. Gewoon op een bordje in het licht. Ik heb vandaag de laatste 2 opgegeten.

En ik ben nog druk bezig met het verwerken van de zoete appels. Dat zijn geen bewaar-appels en er staat nog een kratje. Inmiddels is ook mijn vader al druk aan schillen en koken :D .

Volgende maand komt er iemand voor het snoeien van de fruitbomen en dan gaan we ook kijken naar mogelijkheden om ze te verplaatsen. En ik heb de aarde uit mijn moestuinbak al deels weg geschept, die moet nog verder leeg en dan een andere plek voor zoeken. E.e.a. moet weg ivm nieuwbouw.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 17:47

Wat leuk om alle moestuinverhalen hier te lezen. Volgend jaar wil ik ook graag starten met 1 of 2 makkelijke moestuinbakken. Ik heb er al plek voor gereserveerd in onze tuin die nu nog bestaat uit een grote zandbak (nieuwbouw). Nu ben ik mij aan het oriënteren op de bakken zodat als de hovenier klaar is ik deze kan gaan halen en plaatsen. Waar hebben jullie je bakken (1.20x1.20) vandaan? Die van makkelijke moestuin zijn mooi maar wel erg aan de prijs. Zijn er nog goede, fijne alternatieven?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:23

Evelienepien schreef:
@ hagelslag; had je de bladeren er tidens groei al zo bewust gekortwiekt?
Ik heb niks gedaan en hele kleine iniminispruitjes maar bovenop 1 van 7 cm ?!

De bladeren had ik net gedaan zodat ik de stronk beneden kon afknippen en de roosjes binnen dan eraf kan halen.
Ik had toen er beginroosjes kwamen de top eruit geknipt.
Iets wat mijn vader en mijn tante hadden gezegd dat ik moest doen zodat de roosjes mooi gelijkmatig zouden groeien.....
Bij 4 stronken was dit ook goed gelukt. En bij 4 naja.. Dus de andere 4 blijven voorlopig staan.
Spruitjes waren ansich niet heel moeilijk. Alleen met het koolwitje nogal stront irritant... Volgend jaar komt over alle koolsoorten een net heen

Appels heb ik laatst ook een heleboel van tot appelmoes verwerkt...
Ik had een kilo a ehm 30 gekregen

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:51

Ik heb gewoon 2 aubergines die eraan komen. Ik heb de planten maar in de bijkeuken gezet. Daar is het niet zo koud

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:11

Thats_Me schreef:
Wat leuk om alle moestuinverhalen hier te lezen. Volgend jaar wil ik ook graag starten met 1 of 2 makkelijke moestuinbakken. Ik heb er al plek voor gereserveerd in onze tuin die nu nog bestaat uit een grote zandbak (nieuwbouw). Nu ben ik mij aan het oriënteren op de bakken zodat als de hovenier klaar is ik deze kan gaan halen en plaatsen. Waar hebben jullie je bakken (1.20x1.20) vandaan? Die van makkelijke moestuin zijn mooi maar wel erg aan de prijs. Zijn er nog goede, fijne alternatieven?

Ik heb dit voorjaar in een opwelling een meter bak meegenomen van de Action. Dat is bagger kwaliteit. Maar is tijdelijk dus ok.
Je kan Marktplaats in de gaten houden. Daar komt wel eens een bak te koop.
Voor groenten zoals sla, kool, spinazie is een hoge bak ideaal.
Voor klimmers zoals komkommer, pompoen, tomaat etc zou ik daar niet doen, dan wordt het wel heel hoog. Nadeel van laag zijn de slakken.
Kortom: begin eerst een rustig na te denken over wat je wil verbouwen.
En ik zou met 1 bak beginnen. Dan kan je een beetje handigheid en ervaring opdoen. En kan je ook inschatten hoeveel tijd het je kost en of je tijd hebt voor een tweede bak.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 08:15

Hier ben ik nog sla aan het oogsten en de andijvie is nog aan het groeien. De palmkool gaat erg traag dus denk niet dat dat nog wat gaat worden.

Ik ben lid geworden van Velt (ecologisch tuinieren) en bij onze afdeling komen ze ook altijd een huisbezoek doen bij nieuwe leden. Zo veel tips en inspiratie gekregen! Volgend jaar komt er een dus een volwaardige moestuin op een stuk tuin van 13 op 3 meter. Zin in om de plannen uit te tekenen en karton verzamelen voor de bodem af te dekken zodat het gras en onkruid gaat afsterven. Daarbovenop komen dan de bedden en houtsnippers.

Ik denk dat ik de bak nog ga houden voor sla en kerstomaten. Die gaan er altjid wel erg goed op en misschien nog een tweede bak bij voor de kruiden

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:15

#Negeert rode letters#

De dagen lengen, de sneeuwklokjes bloeien en de narcissen staan boven. Kortom: het voorjaar komt eraan *\o/* .
Zijn bij jullie de moestuinkriebels al weer begonnen? Ik heb dit weekend alvast mijn "moestuinbak" al weer ingericht in de app.

En ik heb mijn slag geslagen bij de Action, daar hebben ze nu hele mooie 30x30x30 vierkante bloempotten. Met een vierkante schotel eronder tegen de mieren:
https://www.action.com/nl-nl/p/vierkant ... ot-oxford/
https://www.action.com/nl-nl/p/bloempot ... -4e890f2f/
(Beide van gerecycled plastic :# ).
Ik had ze vorig jaar al gezien in de folder, maar toen ik er voor kwam was ik te laat.
Echt een droom voor de MM-tuinier natuurlijk die 30x30 bloempotten :D .

Niet perse heel goedkoop, met een airbak ben je (iets) goedkoper uit per vak. Maar in het kader van de verplaatsbaarheid heb ik hiervoor gekozen. Met eventueel een paar bakstenen onderin (heb ik nog) zodat ik een planthoogte van ca. 20 cm krijg.