Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:02

Ik heb hem wel eens online gehuurd voordat hij op Netflix stond. Maar ik weet niet meer waar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:51

YT heeft hem wel, maar betaald.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:03

https://vergepermaculture.ca/2022-psgh- ... 3e68310bb1

Ik gooi deze link hier even neer voor mensen met interesse in kassen. Dit permaculture bedrijf heeft vaker gratis online summits met interessante onderwerpen. Misschien niet altijd alles of alle sprekers naar je smaak maar ze doen zeker hun best om het interessant te maken. Soms gaat de techniek niet helemaal jofelnootje maar dat is deel van hun charme. Komen uit Canada. Sowieso kom ik ook op YouTube heel veel Canadezen tegen met leuke zelf bouw filmpjes, volgens mij hebben die extra inkomstenbron ontdekt haha.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:35

Hier helaas mijn dierbare oude vriend moeten laten inslapen, die heeft nu een mooi plekje achter de moestuinbakken <3 heeftie mooi uitzicht over alles :o

Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 14:59

Een poes, hond, anders? Nooit fijn, sterkte.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:13

Mijn fijne bordercollie heer. 13 jaar mogen worden <3 Afbeelding
Fysiek zo niks aan te merken, die glom je tegemoet, rende 10x meer dan mijn jonge honden haha .. maar helaas een levertumor en die veroorzaakte afgelopen weekend een inwendige bloeding -O- een niet zo mooie afsluiter dus .. maar hij is met veel liefde omringd en na een geweldige dag, naar de groene weides mogen vertrekken. Beest zakte letterlijk ineens in mekaar, 10min later bij de DA en daar was zijn tandvlees al helemaal wit, geen respons meer, ... terwijl die net ervoor nog lekker rondhuppelde... hij kwam naar me toe en stortte letterlijk ineens als een dronken man ineen. (Ze hadden mij al gewaarschuwd dat hij wrs al rennend zou neervallen, omdat die verder nog zo goed was)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 18:29

Sterkte wat een leukerd!

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:24

Kijk voor The biggest little farm even op Vimeo, kans is groot dat daar het een en ander te vinden zou moeten zijn. Sowieso een (of meer?) Q&A.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 15:33

Vanmiddag heerlijk voorgezaaid in de kas. Op dit moment staat er in de kas
1. KNoflook plantjes die het zo goed doen, dat deze uitgeplant gaan worden morgen in de koude grond
2. Egyptische ui die flink begint en die ga ik volgende week al van 1 bak in 2 bakken doen zodat ze eind maart de koude grond in kunnen
Gezaaid vandaag
1. Flespompoen pitten
2. Pluksla
3. KL;eine tomaaqt soort
4. Bosui
5. Wortel
6. Paksoi
7. Bladmosterd melange
8. Vroeg reuzenblad spinazie

Mijn man en ik waren samen aan het prullen in de kas en daar hebben we echt van genoten. Zijn er al meer mensen aan het voorzaaien?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:40

Dit weekeind deel zaaien is de bedoeling. Maar tot afgelopen nacht nog nachtvorst en dan zijn dingen als (voor) zaaien niet practisch als daar geen verwarming is. Vaste planten beginnen wel uit te lopen inmiddels. Moestuin aan huis moet deze maand op gang (stukje bij beetje meer compost mee nemen van de wei af). Was de bedoeling al, maar nu essentieel. Op de wei (nog tot sept. in elk geval van mij) is plan gele voedererwten, bak mais, courgette, pompoen en gele spercibonen.
Sugar snaps, snijbiet, etc. komt bij huis, maar daar kan ik ivm beperkt zon enkel de vroeg seizoen groentes zaaien en heb ik niet zoveel ruimte. Daar komt dus voornamelijk (naast vaste planten en fruitstruiken) spul dat lang oogst geeft, niet zo zeer de planten die meer ruimte vragen en ivm lang houdbaar zonder conserveren in grotere hoeveelheden interessant zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 15:14

Tamary begrijpelijk dat voorzaaien niet kan. Hier zitten we zuidelijker en hebben alles in de kas.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:32

Kun je niet de hoogte in tamary? Dus tegen wanden aan in pallets bijvoorbeeld?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:40

Nee, rietendak, dus grindbak langs de muur als dakgoot en meteen nuttig als toegangspad. Verder blokkeer ik dan vrijwel meteen zonlicht naar ramen of andere delen tuin en de wind waait hier nogal eens stevig, gaat te makkelijk wat om of het droogt heel rap uit. Enkel op grondhoogte dus.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:42

tamary schreef:
Dit weekeind deel zaaien is de bedoeling. Maar tot afgelopen nacht nog nachtvorst en dan zijn dingen als (voor) zaaien niet practisch als daar geen verwarming is. Vaste planten beginnen wel uit te lopen inmiddels. Moestuin aan huis moet deze maand op gang (stukje bij beetje meer compost mee nemen van de wei af). Was de bedoeling al, maar nu essentieel. Op de wei (nog tot sept. in elk geval van mij) is plan gele voedererwten, bak mais, courgette, pompoen en gele spercibonen.
Sugar snaps, snijbiet, etc. komt bij huis, maar daar kan ik ivm beperkt zon enkel de vroeg seizoen groentes zaaien en heb ik niet zoveel ruimte. Daar komt dus voornamelijk (naast vaste planten en fruitstruiken) spul dat lang oogst geeft, niet zo zeer de planten die meer ruimte vragen en ivm lang houdbaar zonder conserveren in grotere hoeveelheden interessant zijn.

Leuk om te lezen tamary, in de wei in een hoekje ofzo? Spit je eerst om? En ik ken de voeder erwten niet, is dat v kippen?
Heb een grote kale plek in wei waar de bokashi bult lag die gisteren verspreid is. Dus ideaal om in te zaaien!
Zit te twijfelen wat erin, vlakbij de track dus mag niet schadelijk zijn vd paarden. Lastig met water ernaartoe dus moet beetje makkelijk zijn
Iemand ideeën?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 16:45

Wil je iets voor je zelf of voor de paarden om te eten? Ga je het omheinen of niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:37

Voedererwten zijn voor de dieren (konijnen eerder, geen kipjes meer na langdurig gelazer met kalkpoten en moeten verhuizen later dit jaar). Al heb ik heel sterk het vermoeden dat wij ze ook kennen als spliterwten.
Stuk is de oude composthoop, al zal er nu wel iets omheen moeten ivm vraat van van alles, niet alleen pony's of schapen al kunnen die er nu niet zomaar bij.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:11

pien_2010 schreef:
Wil je iets voor je zelf of voor de paarden om te eten? Ga je het omheinen of niet?

Er komt wel een draadje omheen v als ze op de wei staan. Vanaf track kant is het al afgezet dus.

Het stukje is denk ik iets van vier bij zes ofzo

Ik wil ook graag dat beetje mooi uitziet.
Heb zaad opgevangen van venkel, goudsbloem, Oostindische kers dat kan er sowieso in.
Vind phaecelia ook gaaf, moet ik even bestellen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:29

Bioron en de Cruydthoek hebben kruidenmengsels speciaal voor paarden. Ik had die van bioron vorig jaar gekocht.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:46

Prairy schreef:
Bioron en de Cruydthoek hebben kruidenmengsels speciaal voor paarden. Ik had die van bioron vorig jaar gekocht.

Ga straks ff kijken!

Manlief kwam thuis met zakje bijenmix thubingen

Iemand die weet of dat kan bij paarden?

Is maar klein zakje dus anders doe ik het ergens anders hoor

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:10

Bijenmix zijn gewoon verschillende eenjarige bloemen over het algemeen en daarbij kijken ze niet naar giftigheid of eetbaarheid.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:39

De Tübingen-mix is volgens mij een speciale mix en niet gewoon maar wat bloemen. Daarbij zouden de bloemen na het bloeien zaad aan moeten maken (anders waren ze voor de bijen waardeloos) zodat er het volgende jaar nog meer bloemen zijn.
Door de paarden op laten eten zou wel zonde zijn, dan hebben de bijen er niets aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:46

Staat het er niet op?
Ik heb ook een bijenmix gehad (geen idee wat voor merk) maar daar zat een hoop tussen wat niet eetbaar is voor dieren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:20

Ik ben gisteren eens op zoek gegaan naar aardpeer maar dat is hier niet te krijgen ondat het op de lijst van invasieve planten staat. Datzelfde ook voor de aardamandel.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:22

Sizzle schreef:
Ik ben gisteren eens op zoek gegaan naar aardpeer maar dat is hier niet te krijgen ondat het op de lijst van invasieve planten staat. Datzelfde ook voor de aardamandel.

Oh echt?
Heb van winter drie kilo aardperen gezet. Leek me de ideale combi tussen mooie bloemen, eetbare bloemen en bladeren v paarden en voor onszelf de knollen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:45

Sizzle schrijft over de situatie in Zwitserland als ik me niet vergis. Hier in Nederland mag je ze gewoon planten.