Eef_Bam schreef:Ik lees hier vooral mee, ben zelf wel aan het aflossen maar alleen het verplichte bedrag. De rest van mijn geld spaar ik zodat ik hopelijk ooit een huis kan kopen. Als je kijkt hoeveel eigen geld je tegenwoordig nodig hebt duurt dat nog even...
Ben echt heel voorzichtig met geld, leen nooit, koop niets op afbetaling, ook geen telefoon.
Dat die studieschuld ooit afbetaald moet worden is duidelijk, maar er wordt door hypotheekverstrekkers momenteel gerekend met maandbedragen die niet eens lijken op wat men daadwerkelijk betaald. Dus de studieschuld registreren gaat het kopen van huizen voor starters zonder rijke ouders nog lastiger maken. En dat is gewoon niet eerlijk nadat nadrukkelijk beloofd is dat de studieschuld geen impact zou hebben op toekomstige hypotheken. Het gaat dus niet om het stempeltje bkr waar mensen issues mee hebben, maar puur om het feit dat het je hypotheekbedrag onevenredig verlaagd.
Her argument dat je mensen moet beschermen is ook onzin, mensen die niet kunnen kopen zijn vaak veroordeeld tot het betalen van huur die 1000 euro of meer per maand is.
Dit inderdaad. Vriend van mij betaald al meerdere jaren ruim huur van 1200+ maar een hypotheek van 800-1000 zou voor hem niet mogelijk zijn. Zo help je mensen natuurlijk niet.
En niet iedereen krijgt na z'n studie een 5 sterren baan.