Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:55

PSvanLot schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik hoor net de AFM een verstek heeft gedaan om studieschulden te registeren bij het BKR. Dit omdat mensen hun studieschuld vaak niet opgeven bij de aanvraag van een hypotheek. Op deze manier is er meer inzicht in de schulden.

Nou daar ben je klaar mee dan, heb je ook nog een BKR registratie aan je broek hangen.

Met als kanttekening dat het enkel door banken ingezien kan worden. Ze zullen daar vast ook hypotheekverstrekkers onder laten vallen.

Ergens vind ik het geen slecht iets en is het eigenlijk vreemd dat je deze schuld kunt verzwijgen, maar het wordt je zo wel moeilijker gemaakt om een hypotheek af te sluiten.

Hier gaat het aflossen top! Verwachting is 1-10-2021 het helemaal afgelost te hebben. Ik kan het bijna niet geloven. Op 1-12-2020 nog 21k. Vandaag staat er nog net iets boven de 12k op!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Moonlight17

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:34

Ik ben wel tegen de BKR registratie hiervan. Zo'n registratie achtervolgt je de rest van je leven. Ook al heb je de schuld al jaren netjes afbetaald.

Ik heb ondertussen wel een hypotheek en ik heb de studieschuld niet verzwegen, maar ik begrijp echt wel waarom mensen dat doen. Met de idiote huizenprijzen die de komende 10 jaar echt niet extreem gaan zakken, want er gaan maar weinig goedkope huizen bijgebouw worden in Nederland. Er zijn alleen maar meer regels bij gekomen, die meer geld kosten voordat de bouwbedrijven überhaupt kunnen beginnen. Daar krijg je geen goedkopere huizen door bij.

Ik zou ook liever zien dat de hypotheek verstrekker kijkt naar je uitgave patroon. Wij betaalde al jaren een huur boven de kosten van de gemiddelde hypotheek. Dus een hypotheek konden wij al jaren opbrengen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 09:46

Het is echt bizar wat de huizenprijzen doen ja, hoe kunnen starters dit nog betalen? Zes jaar geleden kochten wij ons eerste huis en toen had je zoveel keuze , en hele lage prijzen. Ben heel blij dat wij toen begonnen met kopen.

Wij zijn ook lekker aan het aflossen. Over zo'n vier maanden verwacht ik van de schuld af te zijn. :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 09:47

PSvanLot schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik hoor net de AFM een verstek heeft gedaan om studieschulden te registeren bij het BKR. Dit omdat mensen hun studieschuld vaak niet opgeven bij de aanvraag van een hypotheek. Op deze manier is er meer inzicht in de schulden.

Nou daar ben je klaar mee dan, heb je ook nog een BKR registratie aan je broek hangen.

Met als kanttekening dat het enkel door banken ingezien kan worden. Ze zullen daar vast ook hypotheekverstrekkers onder laten vallen.

Ergens vind ik het geen slecht iets en is het eigenlijk vreemd dat je deze schuld kunt verzwijgen, maar het wordt je zo wel moeilijker gemaakt om een hypotheek af te sluiten.

Hier gaat het aflossen top! Verwachting is 1-10-2021 het helemaal afgelost te hebben. Ik kan het bijna niet geloven. Op 1-12-2020 nog 21k. Vandaag staat er nog net iets boven de 12k op!

Super zeg! Wat een geld houd je over straks 8-) 8-) 8-)

Wat ga je daarmee doen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:48

Wat goed van jullie zeg! En wat kunnen jullie veel sparen! Jaloers.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:50

denice schreef:
PSvanLot schreef:

Super zeg! Wat een geld houd je over straks 8-) 8-) 8-)

Wat ga je daarmee doen?

Wat ik ga doen met het geld als ik straks niet meer af hoef te lossen?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 09:51

Wij verdienen prima, maar we zijn ook heel kritisch op wat we kopen hoor. Ik houd van een minimalistische levensstijl, met weinig spullen en zooi, maar de dingen die we wel kopen daar besparen we niet op. Dat scheelt dus zoveel geld!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 09:52

PSvanLot, jaa!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:57

Ik ben ook tegen, vooral omdat er ooit, toen het leenstelsel werd ingevoerd en basisbeurs eraf ging heel hard werd geroepen dat het voor je hypotheek niet uit ging maken. Geloofde er toen al niks van, en dat bleek maar weer.

Gelukkig had ik de luxe om het niet nodig te hebben, dus ik had geen schuld. Maar het scheelt echt mega veel op je hypotheek, dus ik snap ook echt dat mensen t verzwijgen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:58

BKR registreert op diverse wijze. Geregistreerd staan met een krediet is iets anders dan geregistreerd staan als wanbetaler. Het kan best zijn dat de studieschuld een aparte code krijgt. Zou dan wel graag willen dat enkel banken/hypotheekverstrekkers deze registratie zien.

Met mijn uitgavenpatroon hebben ze dan weer helemaal niets te maken. Wat ik nu betaal aan huur (zonder achterstand) is wellicht een goede graadmeter om mee te nemen bij de bepaling toekenning hoogte hypotheek maar ik ga mij niet “verantwoorden” voor wat ik uitgeef aan boodschappen (of dat ik een paard heb bijvoorbeeld).

Over het algemeen: het leenstelsel moet worden herzien. Nederland wil graag een kenniseconomie maar werken dat aan de andere kant hard tegen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:08

denice schreef:
PSvanLot, jaa!

Alles wat we nu aflossen ga ik dan extra sparen. We hebben echt geluk dat we gewoon kunnen leven en fijn kunnen aflossen.
Van het aflossen word ik nu wel echt blij

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:11

Snorlex schreef:
BKR registreert op diverse wijze. Geregistreerd staan met een krediet is iets anders dan geregistreerd staan als wanbetaler. Het kan best zijn dat de studieschuld een aparte code krijgt. Zou dan wel graag willen dat enkel banken/hypotheekverstrekkers deze registratie zien.

Met mijn uitgavenpatroon hebben ze dan weer helemaal niets te maken. Wat ik nu betaal aan huur (zonder achterstand) is wellicht een goede graadmeter om mee te nemen bij de bepaling toekenning hoogte hypotheek maar ik ga mij niet “verantwoorden” voor wat ik uitgeef aan boodschappen (of dat ik een paard heb bijvoorbeeld).

Over het algemeen: het leenstelsel moet worden herzien. Nederland wil graag een kenniseconomie maar werken dat aan de andere kant hard tegen.

Het klopt wat jij zegt, enkel banken/hypotheekverstrekkers gaan dit zien.
Volgens mij ben je inderdaad met een BKR registratie die je netjes aflost niet heel je leven getekend. Mensen vergeten vaak dat een telefoonabonnement net zo goed BKR geregistreerd is, evenals je in termijnen betalen bij wehkamp etc.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:22

Telefoonabonnement niet, alleen als je er een telefoon op afbetaling bij hebt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:23

Marije_jiplover schreef:
Telefoonabonnement niet, alleen als je er een telefoon op afbetaling bij hebt.

Daar ging ik eigenlijk vanuit ;)

Ik heb dat zelf al jaren niet meer, maar weet dat heel veel mensen dat wel hebben.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:09

Reden waarom ik mijn telefoon altijd ‘los’ koop.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:14

Ik lees hier vooral mee, ben zelf wel aan het aflossen maar alleen het verplichte bedrag. De rest van mijn geld spaar ik zodat ik hopelijk ooit een huis kan kopen. Als je kijkt hoeveel eigen geld je tegenwoordig nodig hebt duurt dat nog even...

Ben echt heel voorzichtig met geld, leen nooit, koop niets op afbetaling, ook geen telefoon.

Dat die studieschuld ooit afbetaald moet worden is duidelijk, maar er wordt door hypotheekverstrekkers momenteel gerekend met maandbedragen die niet eens lijken op wat men daadwerkelijk betaald. Dus de studieschuld registreren gaat het kopen van huizen voor starters zonder rijke ouders nog lastiger maken. En dat is gewoon niet eerlijk nadat nadrukkelijk beloofd is dat de studieschuld geen impact zou hebben op toekomstige hypotheken. Het gaat dus niet om het stempeltje bkr waar mensen issues mee hebben, maar puur om het feit dat het je hypotheekbedrag onevenredig verlaagd.

Her argument dat je mensen moet beschermen is ook onzin, mensen die niet kunnen kopen zijn vaak veroordeeld tot het betalen van huur die 1000 euro of meer per maand is.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:18

Eef_Bam schreef:
Ik lees hier vooral mee, ben zelf wel aan het aflossen maar alleen het verplichte bedrag. De rest van mijn geld spaar ik zodat ik hopelijk ooit een huis kan kopen. Als je kijkt hoeveel eigen geld je tegenwoordig nodig hebt duurt dat nog even...

Ben echt heel voorzichtig met geld, leen nooit, koop niets op afbetaling, ook geen telefoon.

Dat die studieschuld ooit afbetaald moet worden is duidelijk, maar er wordt door hypotheekverstrekkers momenteel gerekend met maandbedragen die niet eens lijken op wat men daadwerkelijk betaald. Dus de studieschuld registreren gaat het kopen van huizen voor starters zonder rijke ouders nog lastiger maken. En dat is gewoon niet eerlijk nadat nadrukkelijk beloofd is dat de studieschuld geen impact zou hebben op toekomstige hypotheken. Het gaat dus niet om het stempeltje bkr waar mensen issues mee hebben, maar puur om het feit dat het je hypotheekbedrag onevenredig verlaagd.

Her argument dat je mensen moet beschermen is ook onzin, mensen die niet kunnen kopen zijn vaak veroordeeld tot het betalen van huur die 1000 euro of meer per maand is.

Dit inderdaad. Vriend van mij betaald al meerdere jaren ruim huur van 1200+ maar een hypotheek van 800-1000 zou voor hem niet mogelijk zijn. Zo help je mensen natuurlijk niet.

En niet iedereen krijgt na z'n studie een 5 sterren baan.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:25

Ik loop daar zelfs zonder studieschuld tegenaan als starter op de woningmarkt. Ik heb het maar opgegeven om te kopen zonder partner. Ondertussen betaal ik bijna €1.000,- aan huur per maand (wat dus zorgt voor een beperkt(er) spaarbudget) en wordt bij koophuizen overboden alsof het niets is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:02

Wij hadden pas een gesprek bij de hypotheekadviseur. Die zei ook: het slaat werkelijk nergens op dat met jullie inkomen, die studieschuld zo zwaar meeweegt. In verhouding is het maandbedrag een schijntje, onze huur is hoog en we houden zat geld over. Een hele dure hobby drukt ook niet op je hypotheek. Ok dat kan je stoppen, maar die studieschuld kan je ook maanden op pauze zetten, mocht het financieel eens mis gaan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:37

Maar dan zou je ervoor kunnen kiezen om versneld af te lossen en dan wel voor een hypotheek te kunnen gaan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:57

idinn schreef:
Wij hadden pas een gesprek bij de hypotheekadviseur. Die zei ook: het slaat werkelijk nergens op dat met jullie inkomen, die studieschuld zo zwaar meeweegt. In verhouding is het maandbedrag een schijntje, onze huur is hoog en we houden zat geld over. Een hele dure hobby drukt ook niet op je hypotheek. Ok dat kan je stoppen, maar die studieschuld kan je ook maanden op pauze zetten, mocht het financieel eens mis gaan.

Als je zat geld overhoudt dan zou ik maar versneld gaan aflossen zodat je wel een hypotheek kan krijgen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:33

Dat heeft tegenwoordig geen meerwaarde, je schuld wordt nu 1:1 in mindering gebracht op je hypotheek. Dus bij 50k schuld kan je 50k minder lenen.

Ik denk niet dat de BKR registratie er zal komen onder het demissionaire/nieuwe kabinet. Het plan is logisch, maar je pakt er precies de mensen mee aan die al zo’n moeite hebben op de huizenmarkt, wat ze zeer waarschijnlijk niet zullen willen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:36

Om vervolgens geen eigen geld te hebben. Wat ook hard nodig is met het huidige overbieden. Daarbij levert het meer op om het geld te beleggen. We gaan voor nu dus gewoon aflossen wat moet en verder sparen/beleggen.

Als de markt dan beetje normaal is (of in de idioterie gestabiliseerd :') ) kunnen we altijd indien nodig direct veel aflossen om de hypotheek omhoog te krijgen.

En wie weet, gezien de studieschulden van tegenwoordig door het leenstelsel, gaat het systeem nog eens op de schop. Want ik vind het nu gewoon een waardeloos systeem :+

Badeendje, hangt dat ook niet af onder welk terugbetaalsysteem je valt? Althans bij ons was het echt niet 1:1 in de berekening van de hypotheekadviseur. Anders is het al interessanter om wel even wat versneld af te lossen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:19

Het is inderdaad een bijzonder systeem. Daarom gaan mijn kinderen straks ook echt niet lenen. Zorg dat er genoeg is om het te betalen.
Genoeg geleerd hiervan ;)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:52

PSvanLot schreef:
Het is inderdaad een bijzonder systeem. Daarom gaan mijn kinderen straks ook echt niet lenen. Zorg dat er genoeg is om het te betalen.
Genoeg geleerd hiervan ;)

Ook als er genoeg is om het te betalen kunnen ze gaan lenen. Dus financieel wijs maken is nog belangrijker.