[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 22:12

Ceetje_bokt schreef:
WoW wat maken jullie grote sprongen! Leuke beelden van blije paarden.
Leuk hè dat je positieve reacties krijgt van de buurt. Als wij aan de straatkant bezig zijn, stoppen er ook vaak mensen spontaan om te zeggen dat ze het zo mooi geworden vinden.

Ja dat doet dan toch goed! Ik werk er ook heel hard voor natuurlijk en we zien het zelf ook wel erg opknappen, maar op een gegeven moment vergeet je ook bijna weer hoe erg het was en zie je ook wat er allemaal nog moet gebeuren :D (wensen... zoveel wensen... Meer uren in een dag nodig :D ). Leuk dat jullie ook zulke leuke reacties krijgen!

Jes schreef:
Vraag, scheelt Gallagher echt zoveel in kwaliteit?
Mijn man kan het via zijn kliniek kopen en krijgt dan nog wat korting van Gallagher maar het blijft toch twee maal zo duur als wat ik eerst gezien had (draad en stroomapparaat)

Wij moeten het dus ook nog echt gaan ervaren. Ik had oorspronkelijk bedacht om er Koltec cord op te gaan zetten. Volgens mij typisch goede prijs/kwaliteit verhouding merk. En wilde wel specifiek iets wat geschikt was voor langere afstanden (want met de PP wensen komen er straks al met al behoorlijk wat meters te staan) en met een lage weerstand. En wilde persé deze kleur. Maar met de aanbieding scheelde het maar iets van €20 op 1000 meter. Dus maar gewoon Gallagher gedaan nu. Qua verwerking ziet er uit als heel mooi spul, maar hoe het zich gaat houden en wat de levensduur is moeten we gaan ervaren.

Stroomklok hier is ook van Gallagher, maar die heeft de oude bewoner laten hangen, daar was ik dan wel weer heel blij mee :D Het is een paddock master en doet het tot dusver dus heel goed! Er staat nu stroom op minimaal 2 kilometer cord en omdat we nog wachten tot we de bosmaaier terug krijgen van de onderhoudsbeurt is de draad echt nog niet overal helemaal vrij. En haal nog steeds overal 6000V.

missfalki schreef:
Wow al weer veel werk verzet en het ziet er super uit! :))

Die tweede doorgang in de wei is echt heel handig _O- anders moet je telkens omlopen
Misschien ook nog 2 doorgangen aan de korte kanten handig,
als je stukken van de track (tijdelijk) afsluit als het b.v. erg nat is

Welkom in het eetwaar voor paardjes topic :wave:
alvast ideeën opdoen is altijd handig ...

Groet Karin.

Haha ja, de paarden moeten zoveel mogelijk lopen, maar voor eigen gebruik is een sluiproute wel zo handig :D . Meer doorgangen gaan er in de loop der tijd nog wel komen als ik de track verder ga opbouwen, maar wil zo min mogelijk vaste palen plaatsen in deze fase zodat ik zo flexibel mogelijk blijf. En tuurlijk kan je palen wel weer weghalen natuurlijk, maar prikpaaltje is een stuk minder werk :D
palousa_boy schreef:
Wat ik hier vooral merk is dat er veel rek in zit, iig in het gevlochten koord. We hadden 2 rollen uit NL meegenomen maar inmiddels zijn we gewoon over op goedkoop koord. Uiteraard zie je wel duidelijk verschil in kwaliteit maar de portemonnee vindt het een stuk fijner en onze paarden blijven toch van het draad af. Het gaat eerder stuk door de koeien en kalfjes die in de wei naast de onze staan.

We hebben niet het goedkoopste want dat is idd niet zo heel best.

Even gekeken wat er als omschrijving bij dit cord zit. Gallagher schrijft daarover;
Geweven turbo line cord voorkomt veel rek en garandeert een lange levensduur.
Of het waar is gaan we ervaren :D

Jes

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:28

Net de collega van mijn man op bezoek gehad, met zijn ervaring, de korting die we krijgen plus geen btw betalen gaan wij ook voor Gallagher, we komen dan op ongeveer dezelfde prijs voor het stroomapparaat en lint iets duurder maar vaalt nog best mee, en wellicht valt er nog wt te onderhandelen.

Je ziet het bij jullie inderdaad snel opknappen, en die deuren eruit, wauw!!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 02:10

Sterk koord met veel rek klinkt leuk, maar als je paard er ooit in terecht komt, is dat een stuk minder, zeker bij een pp.
Ik zou her en der wel wat 'breekpunten' in zetten.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 21:00

senna21 schreef:
Sterk koord met veel rek klinkt leuk, maar als je paard er ooit in terecht komt, is dat een stuk minder, zeker bij een pp.
Ik zou her en der wel wat 'breekpunten' in zetten.

Het idee van de variant die ik erop heb zitten is dus juist dat er niet veel rek op zit. De buitenrand wil ik wel sterk houden (ook ivm de weg die daar loopt). Voor de binnenringen/paden wil ik daar later nog wel naar kijken. Weet in elk geval al dat er speciale tussenstukjes voor zijn die het koord dan doorsnijden bij trammelant. Maar daar moet ik in een later stadium nog even naar kijken.

Vandaag gewoon even een tijdje zitten kijken naar de paarden en even geen klusjes. Het is echt leuk om te zien hoe ze zelfs al met deze hele simpele omloop de ruimte gebruiken. Stukje lopen, beetje grazen. Even kijken bij de hooibak en paar happen hooi. Oh hey, iemand is het bos bezig bij de buren! Even kijken. Naar de andere kant van de track en daar wat eten. Tussendoor even de hooibak op de paddock checken en wat drinken. Weer een rondje lopen. Etc.

Echt genieten dit!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 21:25

Je zou nog de drinkbak een hooi ook nog uit elkaar maken. Maar dat is waarschijnlijk voor je zelf heel onhandig. Maar dan dwing je ze ook nog daar voor te gaan lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:04

Ivm de weg zou ik een 'harde' omheining prefereren. Ik moet er hier met een drukke 80 km weg (waar 120 geen uitzondering is) niet graag zien dat ze door een lintje gingen. Dus op termijn geïnvesteerd in een stevig metaal met gaas hekwerk van 1,50 hoog. Voordeel is geen onderhoud en je kijkt er toch makkelijk doorheen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:01

Veel rek is sowieso niet handig. Hier is mijn ervaring dat het probleem bij lint, draad en cord juist is dat het door de wind steeds wat ruim gaat zitten, waardoor je het weer op moet spannen om het mooi strak te houden.

Dat is op zich niet zo'n ramp, alleen op een gegeven moment is het zo dat de kunststof draden nog wel mee rekken, maar de metalen draden niet meer. Die knappen dan en ondanks dat het spul er zo op het oog nog prima uitziet, is de stroom dan wel onderbroken doordat die metalen draadjes geknapt zijn.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 19:04

floorsil schreef:
Je zou nog de drinkbak een hooi ook nog uit elkaar maken. Maar dat is waarschijnlijk voor je zelf heel onhandig. Maar dan dwing je ze ook nog daar voor te gaan lopen.

Gaat uiteindelijk nog wel gebeuren wanneer de tracks verder zijn. Maar voor nu blijft hij even waar hij is omdat het voor mij handiger is :+ . Ze staan liever op de track dan op de paddock, dus ze lopen er sowieso wel voor.

DubbelDun schreef:
Ivm de weg zou ik een 'harde' omheining prefereren. Ik moet er hier met een drukke 80 km weg (waar 120 geen uitzondering is) niet graag zien dat ze door een lintje gingen. Dus op termijn geïnvesteerd in een stevig metaal met gaas hekwerk van 1,50 hoog. Voordeel is geen onderhoud en je kijkt er toch makkelijk doorheen.

Het scheelt dat beide wegen hier behoorlijk rustig zijn. En sowieso zit er na mijn omheining ook nog een diepe sloot tussen.

pmarena schreef:
Veel rek is sowieso niet handig. Hier is mijn ervaring dat het probleem bij lint, draad en cord juist is dat het door de wind steeds wat ruim gaat zitten, waardoor je het weer op moet spannen om het mooi strak te houden.

Dat is op zich niet zo'n ramp, alleen op een gegeven moment is het zo dat de kunststof draden nog wel mee rekken, maar de metalen draden niet meer. Die knappen dan en ondanks dat het spul er zo op het oog nog prima uitziet, is de stroom dan wel onderbroken doordat die metalen draadjes geknapt zijn.

Ja precies, dat zie je dan aan de buitenkant natuurlijk niet.. Sowieso verstandig om het dan regelmatig te testen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:26

Ik ben een groot voorstander van breed bruin lint, en cord / schrikdraad is natuurlijk ook wel handig. Maar ga nu toch liever voor iets van metaal, dan zie je het tenminste of het nog goed zit allemaal :)

Aluminium geprobeerd en dat vind ik eigenlijk nog geen daverend succes. En staaldraad schijnt "bij zee" weer snel roestig te worden. Ik weet het ook even niet meer :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:55

Groen of zwart gaas geen optie?? Daar zit een beschermlaag op dus zou minder aangetast moeten worden.
Al moet je paard natuurlijk niet zijn tanden in de buizen gaan zetten |o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:35

Nah gaas moet je natuurlijk ook nog stroomdraad voor zetten, net als bij hout. Dus dat schiet dan niet erg op want dan moet je alsnog stroom om het netjes te houden, dat de ponies er niet tegenaan gaan duwen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:38

Maar dan heb je genoeg aan een dun draadje ipv het zo duidelijke zichtbare 4 cm lint of dik koord.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:22

Wij hebben hekwerk aan de buitenkant en daar niks tegenaan. Het enige probleem is dat er hier en daar wat bil afdrukken in zitten.
Op de rest staat geen stroom en lopen ze ook niet echt doorheen. Alleen bij stal hangt de merrie steeds door het draad voor de stallen als ik met eten bezig ben.
Op weitje in midden hebben we een klok, maar batt is al even leeg. Dat hebben ze nog niet door. Pas als gras weer in bloei komt, gaan ze daar zeuren.

Bij ons scheelde het wel om 2 draden te spannen ipv de 2 die er aanwezig waren.

Als we een huis bekijken houden we al rekening met hoe af te zetten etc. Ik vind hekwerk ook ivm honden heel veilig. Het is niet altijd even mooi, maar zat eetbare planten om hier en daar er tegenaan te zetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:09

Nou 1 draadje ervoor zou ik niet genoeg vinden hoor. Bovenaan wil ik er 1 zodat ze er niet overheen gaan hangen om grasjes aan de andere kant te eten. En dan nog minstens 1 er onder zodat er geen dikke fjordenkont tegenaan gaat jeuken :P

Maar dan nog zit je met dat draadje dat wel moet werken. Dan maakt 1 laagje draad of 2 of 3 of 4 me ook niet zoveel uit eigenlijk, ik wil gewoon zicht er op hebben dat het werkt :)

Nu hebben we het brede bruine lint losgekoppeld, dus dat zit niet meer aan de stroom maar zit er nog wel voor de zichtbaarheid. En dan draad er tussendoor dat wel op de stroom zit. Maar achteraf is dat natuurlijk super zonde want dan heb je best wat centen uitgegeven aan isolatoren voor dat brede lint, met veel klemmers erbij ook en speciale gevallen om poorten te maken en dat is toch best prijzig.

En dan haal je het vervolgens van ellende van de stroom af....had je het net zo goed zo om de palen heen kunnen draaien bij wijze van spreken :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:21

Mijn gaashek is 125 hoog, dus ze kunnen aan de andere kant echt niet bij het gras komen. En op 90 cm zit een dun draadje om het kontschuren te voorkomen. Er hoeft nog niet eens altijd stroom op te staan, maar af en toe moeten ze er even aan herinnerd worden }>

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:05

Ons hekwerk is ongeveer 2 meter hoog en op een klein stuk ongeveer 1.80m denk ik. Daar hangen ze niet overheen. Wel jeuken ze graag hun kont ertegen en hebben we dus afdrukken van dikke billen. Maar dat is vooral aan de kant waar het wat mindere kwaliteit is. Hekwerk aan andere kant is betere kwaliteit en zie je dat niet.

Ik zou draad nooit vastdraaien. Wel of geen stroom, het moet wel los kunnen schieten of breken. Naar een weg toe zie ik liever helemaal niet zoiets gebeuren, maar anders toch liever wel dan dat ze erin vastkomen of de boel meesleuren.

Ik zelf wil graag weer hekwerk ook voor de honden, maar vind het zicht over het algemeen ook wel mooi er doorheen zeg maar. Maar zoals bij ons is het aan de zijkanten kaal en zou ik hier en daar er wat tegenaan planten.

OP het lint om de wei zit de klok, maar we hebben alleen de middelste en onderste draad erop. BOvenste is alleen voor het er overheen hangen naar het gras en ze komen toch niet in de buurt als er stroom op staat.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:45

Ook hier een stille meelezer. Prachtig hoor. Ga je de track ook nog verharden eigenlijk, met grastegels b.v.? Hier nog een fan van galagher, wordt hier natuurlijk heel veel gebruikt en kan over het algemeen beter tegen de weersomstandigheden.

ik zie zojuist via fb wat voorbij komen over een tjechieze die op zoek is naar een nieuw mandje en ik hier al een aantal liefhebbers voorbij heb zien komen en ik er vanuit ga dat jullie eventueel wel weten waar dot allemaal gedeeld kan worden of al gedeeld wordt.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 8048460695

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:02

pmarena schreef:
Ik ben een groot voorstander van breed bruin lint, en cord / schrikdraad is natuurlijk ook wel handig. Maar ga nu toch liever voor iets van metaal, dan zie je het tenminste of het nog goed zit allemaal :)

Aluminium geprobeerd en dat vind ik eigenlijk nog geen daverend succes. En staaldraad schijnt "bij zee" weer snel roestig te worden. Ik weet het ook even niet meer :P

Equifence van gallagher is een mooi alternatief!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:44

DubbelDun schreef:
Mijn gaashek is 125 hoog, dus ze kunnen aan de andere kant echt niet bij het gras komen. En op 90 cm zit een dun draadje om het kontschuren te voorkomen. Er hoeft nog niet eens altijd stroom op te staan, maar af en toe moeten ze er even aan herinnerd worden }>

Hier staat het gras aan de andere kant soms zo hoog dat ik er maar net zelf overheen kan kijken, loopt ook schuin omhoog :D

Dat Equifence klinkt wel goed ja! Mag wel ook voor bijna een euro de meter :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:15

Langs de weg zou ik gaan voor een schutting oid, al is het maar om te voorkomen dat er mensen paardjes gaan voeren etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:35

Tegen voeren helpt een schutting écht niet. Desnoods gooien ze het er overheen. Gelukkig zit ik aan de kant waar geen fietspad langs ligt en wel een drukke weg. Maar dan nog komen er soms mensen de weg over gestoken om via de oprit even 'paardje te aaien'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:42

Zou een dubbele afrastering neerzetten met wat ruimte er tussen. Houdt niet alles tegen maar het is een begin.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:56

Maar ts geeft aan dat het een hele rustige weg is...
Dan zullen daar niet al te veel mensen langskomen die kunnen gaan voeren, en daarom is een dubbele afrastingen imo ook enigszins overbodig... Ik woon bij ts in de buurt, als het bij haar net zo rustig is als bij mij mag je in je handjes klappen als er op een dag überhaupt wandelaars of fietsers langskomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:01

Dat is hier wel anders.. als ik 10 ct zou krijgen voor elk voertuig/fietser zou ik in een dag rijk zijn :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:04

Daarom ben ik ook naar het rustige oosten verhuisd :D