Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:13

Leuk paadje! Als die erbij hoort, zou ik het wel weten: track! Die braam zou ik, als je tijd hebt, niet alleen snoeien, maar ook zo goed mogelijk uitgraven. Ik heb ervaring :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 19:38

Haha hoort er inderdaad bij, is ook netjes omheind langs beide kanten van het paadje! Wel met een poort dat je het bos in kan :)

Voor nu zal het snoeien worden, van het voorjaar dan wellicht proberen uitgraven :P maar een stuk van de braam mag wel blijven, fijn voor de beestjes om zich in te verstoppen (en we hebben de bramensprinkhaan, kunnen we het kereltje niet aandoen toch? ^^)

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:27

Update maar leuk dat het werk weer verder gaat, en voegen laten doen is het betere werk!

Hier helaas wel de ervaring dat mijn shet het net geoogste hooi wat van gekregen heeft was bij de stal laatste restje blijven liggen en mijn moeder dacht dat het kleine beetje niet erg was en het zag en rook goed echter een fikse koliek aanval gehad %)

Snoeien is nu wel geschikte tijd van het jaar, en apart nog nooit gehoord van een bramensprinkhaan <<)

Groet Karin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:36

DubbelDun schreef:
Hooi ondergaat een fermentatieproces, dat gaat gepaard met warmte (wat vroeger dus broei veroorzaakte) en ontstaat doordat de bacteriën/schimmels o.a. suiker omzetten.
Dit proces kan een paardenmaag niet verwerken en kan zelfs giftig zijn en koliek veroorzaken.
Maar als er weinig vocht in het hooi zit zal ook het proces minder aanwezig zijn.
Het is dus heel afhankelijk van het soort hooi of je meer of minder fermentatie zult hebben.

Hooi kan nu nog net zo hard broeien als vroeger hoor. ;)

Ik vermoed dat het niet zozeer de fermentatie is die een paard niet kan verwerken. Ik zou niet weten waarom niet. In de paardendarmen vindt immers ook fermentatie plaats. Wat zou er dan bij vrij moeten komen bij dat proces waar een paard niet tegen kan? Kan iemand me dat vertellen?

Ik vermoed zelf eigenlijk dat het net wat anders zit:

Aeroob en anaeroob fermenteren van gras zijn namelijk twee heel verschillende processen.
Door het hooi met folie af te sluiten van zuurstof (anaeroob) worden suikers omgezet in melkzuur. Dat proces duurt, afhankelijk van omstandigheden, een aantal weken. En dat melkzuur remt de groei van ongewenste bacteriën. En zonder zuurstof krijgen schimmels geen kans in het hooi.
Aeroob fermenteren (lees: vochtige balen waar wel zuurstof bij kan) zorgt voor schimmelen en rotten. Schadelijke bacteriën krijgen alle kans en de schimmels in de baal maken mycotoxinen aan. En dat zijn wél dingen waar paarden ziek van worden. En dat ze daar ziek van worden lijkt me eigenlijk meer voor de hand liggen dan dat ze ziek worden van fermentatie op zich.

Overigens lijkt het me toch helemaal geen goed idee om een recent gewikkelde foliebaal weer open te trekken. Ten eerste: Zonde van je geld, folie is duur. Als je wilt profiteren van het fermentatieproces, kan je beter even afwachten tot het voltooid is. Ten tweede: Balen maken doe je in de warme zomer. Bij fermentatieproces zelf komt ook nog eens warmte vrij. En als je zo'n baal opentrekt komt er zuurstof bij. Vocht+veel warmte+zuurstof dus. Heb je toch weer heel rap een baal vol schimmel en bacteriën...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 18:14

missfalki schreef:
Update maar leuk dat het werk weer verder gaat, en voegen laten doen is het betere werk!

Hier helaas wel de ervaring dat mijn shet het net geoogste hooi wat van gekregen heeft was bij de stal laatste restje blijven liggen en mijn moeder dacht dat het kleine beetje niet erg was en het zag en rook goed echter een fikse koliek aanval gehad %)

Snoeien is nu wel geschikte tijd van het jaar, en apart nog nooit gehoord van een bramensprinkhaan <<)

Groet Karin.

Ai, ja, koliek willen we toch vermijden.. hiervoor ook nog nooit gehoord van de bramensprinkhaan (foei, slechte bioloog :') )

Het voegen schiet al op *\o/*

Ene gevel al gedaan

Afbeelding

En begonnen aan een stukje van de andere gevel

Afbeelding

Een heel verschil zo he :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:35

wow dat knapt echt enorm op!

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:02

Hi, hi zoekplaatje zoek de verschillen _O-

Fijn dat het werk weer vordert (miste de up date's al... zo leuk om mee te (mogen) beleven :j )

Groet Karin.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:34

Enorm verschil!

Hier was het trouwens niet nodig om de bramen uit te graven. Gewoon regelmatig er langs met de bosmaaier was genoeg, nadat ik ze tot de grond had afgesnoeid (die dingen hadden gewoon de omheining inclusief een aantal bomen compleet overwoekerd...).
Nu zijn we een aantal jaar verder en gewoon kort houden is voldoende :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:53

Wat een verschil dat voegen.
Lijkt mij wel een lastige klus om te doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 09:00

Ja he, je ziet het per uur gewoon opknappen, heel leuk om te zien :D

Ben wel blij dat we het uiteindelijk uitbesteed hebben, gingen normaal gezien zelf voegen, maar pfoe, zo vlot als die mannen het kunnen, ging bij ons nooit niet lukken :')

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:31

Het wordt steeds mooier bij jullie. Ik zie nog wel wat kleurverschil. Trekt dat nog weg?

Ik kan me helemaal voorstellen dat jullie het hebben laten doen, wat een klus! Er zijn nog zat andere dingen die jullie zelf willen/moeten/kunnen doen. Veel succes daarmee. De updates zijn echt leuk om te lezen, erg inspirerend.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 15:39

Kleurverschil trekt normaal gezien nog weg. De voeger heeft uiteindelijk 6 staaltjes moeten zetten voor we de goeie kleur de pakken hadden, met opdrogen verandert het namelijk nog best veel qua kleur. Het wordt uiteindelijk een soort zachtgeel :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:16

Heel verschil hé, dat voegen ? Ons huis was ook niet gevoegd toen we het kochten, dat was zo ongeveer het eerste wat we gedaan hebben, leek ineens een splinternieuw huis (wat dus niet zo was).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 19:09

Ja, dat verschil is echt ongelofelijk! Zoals je zegt, lijkt een splinternieuw huis :)

*\o/* :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vorige week op een inheemse plantenbeurs een berg planten gekocht, klimplanten en stokrozen enz enz. Nu het voegen afgerond is, tijd om het huis met planten aan te kleden :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:13

Ziet er netjes uit idd, nu de dakpannen nog ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 19:14

Haha, jij wilt ons ook van de ene klus in de andere storten :')

Toeval wil dat we nog een hele hoop nette dakpannen in de hondenhokken hebben liggen :D dus tzt kunnen we wel het één en ander kuisen en/of vervangen.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:18

Gaat dat goed met nu planten poten???? Er is al vorst geweest en nattigheid.... <<)

En al bijzondere paddenstoelen gespot ;)

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 19:21

Heel veel inktzwammen op de oprit :D

Ja, nu is het ideale moment om (inheemse) planten te zetten. Ze kunnen al goed wortelen en starten dan in de lente met een voorsprong, zodat ze meteen beter groeien en mooier bloeien :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:13

Het huis ziet er gewoon uit als nieuw! Zal straks met die planten vast heel gezellig aan doen.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:09

Wauw! Ik vond het al een mooi huis maar nu ziet het er echt goed uit ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:49

Wauw word mooi! Ik volg stilletjes mee maar wou je wel even waarschuwen voor klimop planten. Die gaan namelijk via de voegen omhoog en drukken dan de voegen kapot waarna ze in de holle ruimtes van de stenen gaan zitten, op den duur heb je dan serieuze schade aan je gevel met alle gevolgen van dien. Zou dit dus wel even in de gaten houden en niet lukraak klimop tegen de gevel laten groeien.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:11

Solleke_Noah schreef:

Toeval wil dat we nog een hele hoop nette dakpannen in de hondenhokken hebben liggen :D dus tzt kunnen we wel het één en ander kuisen en/of vervangen.

Haha was maar een grapje ;)

Maar als je toch bezig bent.. :+
Er is ook spul dat het mos en groene aanslag verwijderd. Dat spuit je er op en dan word het langzaam maar zeker weer schoon door de regen (zeggen ze).

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:25

Wat een gaaf project! Ik volg. :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 08:25

palousa_boy schreef:
Solleke_Noah schreef:

Haha was maar een grapje ;)

Maar als je toch bezig bent.. :+
Er is ook spul dat het mos en groene aanslag verwijderd. Dat spuit je er op en dan word het langzaam maar zeker weer schoon door de regen (zeggen ze).

Dat doen wij met waspoeder, gewoon boven op het dak strooien en dan spoelt de regen het vanzelf naar beneden. Gaat alles dood van, maar je moet het wel elk jaar bijhouden want als er al een dikke laag mos opzit, duurt het natuurlijk wel even voordat dat dood en eraf geregend is :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 11:39

Thanks voor de tips tegen mos/groene aanslag. Zeker het overwegen waard :j wil dan wel even uitzoeken wat nog relatief milieuvriendelijk is, zou zonde zijn als alle groen dat 'k rond het huis gepland heb ook het loodje legt :P

Marinke: met klimop valt dat mee geloof ik, ze hebben 'hechtvoetjes' en die dringen maximaal enkele mm in je muur. Maar we gaan geen klimop tegen het huis zetten :)

Sarah_Fons en Maflinger: bedankt! Het voegen maakt echt zoveel verschil he, helemaal blij mee :D

Anoukloves: tof dat je volgt!

Volgende stappen rond het huis zijn nu alle plafonds laten zetten en de bovenverdieping verder afwerken. Dat zal ook een groot verschil gaan maken binnenshuis denk ik! En elektriciteit hebben op de bovenverdieping gaat ook fijn zijn, nu doen we alles na 18u met zaklampen _O-