Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 12:18

Krielkippen maken vaak meer herrie dan grote kippen, bij ons iig haha

Ik heb lang moeten zoeken naar een poelier die nog slacht, dat word bijna nergens meer gedaan en we moeten er dus ook best een flink stuk voor rijden (Den Bosch - Etten-Leur), maar het is het zeker waard.

Wij hebben onze plofjes als kuikens via marktplaats gekocht, gewoon even goed zoeken, bellen en dan ophalen.

Als je meer info wilt, misschien even het topic doorlezen? Staat best veel info in waar je iets aan kunt hebben als je kippen voor het vlees wilt gaan houden. En anders, ik vind het altijd leuk om PB's met vragen te krijgen :)

Aankomende vrijdag mag ik de plofjes weer ophalen, ben benieuwd hoe het vlees is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:22

Ah kijk! je hebt eigenlijk al heel wat vragen voor me beantwoord. Dank!

Het gaat bij mij ook alleen over kippen, woon in een rijtjeshuis dus meer dan dat kan ik niet zelfvoorzienend zijn.

Twee krieltjes heb ik en eentje krijst ontzettend. Die kan niet alleen weg, dus ik zal ze beiden weg moeten doen.
Dan heb ik nog twee grote over, die zijn nu idd rustiger en die wil ik houden voor de eitjes.

Maar daarnaast is het best te doen om twee vleeskippen op te fokken. Alleen dat slachten.. dat wil ik niet zelf doen (al is het maar om de rotzooi) dus ik ga eens even kijken of ik iemand kan vinden die dat voor mij kan doen eventueel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:28

Hmm als je het kan en durft zou ik de kipjes in hun eigen plekje/omgeving de nek omdraaien :o , misschien ben ik bruut maar dan geen reisgedoe etc.. Voor je zegt heb je het weleens gedaan , ja en nee ik heb de haantjes op nota bene een zor gboerderij gevangen en samen met de begeleiding (een jager trouwens , die weet wat hij doet) ze uitgebeent en lekker soepje van gemaakt. Het ene hartje wat er nog in zat is naar de kat gegaan , maar daar kan je prima soep van maken.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 12:29

Krielkippen kun je trouwens ook gewoon opeten hoor, die heb ik hier met speciale dagen op tafel staan.
Die noemen ze een coquelet, een kleine versie van een hele kip, iedereen die mee eet krijgt dan zijn eigen kippetje op zijn bord.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:32

Ja weet ik maar deze zijn al 'oud' >1 jaar en mn aller eerste zelf uitgebroede minikipjes en nouja lang verhaal kort: ik heb teveel emo binding met ze om ze op te eten. Ik breng ze naar stal waar ze kunnen loslopen en krijsen zoveel ze willen. Ze zijn ook zo mooi... kriel orpingtonnetjes...

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 12:35

Haha ja ik ken het, hier lopen zo ook een stel oude kippen die niet naar de slacht mogen ondanks dat ze geen eieren meer leggen en alleen maar voer vreten :)
(Hoewel eentje ervan dit jaar wel weer heeft laten zien hoe goed ze kuikens uit kan broeden en groot kan brengen)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:03

Elise_0o schreef:
Haha ja ik ken het, hier lopen zo ook een stel oude kippen die niet naar de slacht mogen ondanks dat ze geen eieren meer leggen en alleen maar voer vreten :)
(Hoewel eentje ervan dit jaar wel weer heeft laten zien hoe goed ze kuikens uit kan broeden en groot kan brengen)

Haha, die zijn vast niet zo oud als de kip van m'n ouders, die wachten al 5 jaar tot die een keer dood gaat :)

Ze is inmiddels 15 of 16

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:45

Ik ben benieuwd hoeveel vlees er nu echt van de plofkippen af komt.
De plofkipjes hebben geluk gehad met het leventje wat ze bij jou hebben gehad ipv andere nare alternatieven.
Kan me goed voorstellen dat dat vlees beter eet dan vlees waarvan je niet weet hoe het is gegroeid. :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:49

Er zal sowieso meer vlees vanaf komen ( al kijk je alleen al naar het verschil in gewicht)
Ben wel benieuwd naar de smaak van het vlees :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:13

Ach, de plofjes zijn niet meer ... Ergens wel goed want die waren niet goed voor mijn gemoedsrust. Wel heel leerzaam om nou eens in het "echt" te zien hoe die beestjes zich ontwikkelen.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:25

takkie_muis schreef:
Hmm als je het kan en durft zou ik de kipjes in hun eigen plekje/omgeving de nek omdraaien :o , misschien ben ik bruut maar dan geen reisgedoe etc.. Voor je zegt heb je het weleens gedaan , ja en nee ik heb de haantjes op nota bene een zor gboerderij gevangen en samen met de begeleiding (een jager trouwens , die weet wat hij doet) ze uitgebeent en lekker soepje van gemaakt. Het ene hartje wat er nog in zat is naar de kat gegaan , maar daar kan je prima soep van maken.

hier is het voor mij al routine geworden om de beesten (kip, eend, gans, duif, fasant, kalkoen, konijn) te pluimen, uit te kuisen en eventueel versnijnden :) . Juist mijn vriend doet ze nog dood.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:09

Is er al een plof kip verorbert?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 07:53

Nee, die kan ik pas morgen ophalen. ☺️

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 17:59

Gisteren de plofjes opgehaald.
De vrouw vertelde dat ze zo ontzettend lief waren en ze vroeg nog eens of ik zeker wist of het plofkippen waren. Het vlees zag er namelijk net zo uit als die van haar kippen (Chaams hoen).

Afbeelding

Zo kreeg ik ze terug, daarna even alles gesorteerd en in bakjes gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Als ik ze dus meer eten had gegeven en minder beweging waren deze 2 keer zo groot geweest..

Afbeelding

Afbeelding

Sorry vega's :(:)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:03

Elise_0o:
Als ik ze dus meer eten had gegeven en minder beweging waren deze 2 keer zo groot geweest..

sorry maar ik moet hier even wat op zeggen. het is wel een levend dier, het heeft ook een hart en heeft dus ook beweging nodig!

en het ziet er nogal vies uit haha

(ben zelf vega dus komt daar wel door denk ik :j :') )

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:21

Ik denk niet dat ze het zo bedoeld xFjord.. gaat erom dat ze normaal in de winkels er wel groter bij liggen.. helaas..

Toch apart ze zo te zien liggen :P Eerst leuk kipjes en nu maar een stukje vlees.. Gelukkig hebben ze een mooi leventje gehad bij jou!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:22

ZusJacobs schreef:
Ik denk niet dat ze het zo bedoeld xFjord.. gaat erom dat ze normaal in de winkels er wel groter bij liggen.. helaas..

Toch apart ze zo te zien liggen :P Eerst leuk kipjes en nu maar een stukje vlees.. Gelukkig hebben ze een mooi leventje gehad bij jou!

o ja zo kan je het ook bekijken ja :j

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 18:25

Nee zo is het idd niet bedoelt, het was meer bedoelt van 'als ik slechter voor mijn dieren was geweest dan hadden ze er zo uitgezien'.

Ben stiekem best trots dat ze er zo goed uitzagen.. :oo

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:31

Je hebt supergoed voor je plofjes gezorgd. Dat het plofjes waren konden zij ook niets aan doen. Ik vond het zeer informatief en confronterend om zo een beetje met ze mee te kunnen leven.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:32

Elise_0o schreef:
Nee zo is het idd niet bedoelt, het was meer bedoelt van 'als ik slechter voor mijn dieren was geweest dan hadden ze er zo uitgezien'.

Ben stiekem best trots dat ze er zo goed uitzagen.. :oo

o oke, sorry voor mijn opmerking ;)

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:34

Ben benieuwd of ze lekker smaken hihi

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 18:43

Ik ga het zo merken :Y)

Morgen ga ik trouwens op vakantie naar Italië, dus even geen updates meer van de beestjes.
Nu dat de plofjes weg zijn vind ik het eigenlijk wel tijd om na te gaan denken over een nieuw project van ongeveer hetzelfde kaliber, maar wat?
En nee, helaas is een melkkoe niet mogelijk omdat we daar (nog) niet de ruimte voor hebben :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:47

Geen van je geiten is geschikt om te gaan melken? Die heb je al, papierwerk is stukken minder dan voor koe (ivm ubn nr en bijbehorende eisen), naar verhouding meer kaas/liter melk, weinig productieverlies bij 1x daags melken en kan vaak jaren doorgemolken worden als je geen jonge geitjes wil om te eten/verkopen/houden.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 18:52

We zijn wel van plan om de geiten te laten dekken als we een geschikte dekbok kunnen vinden.
Plofgeiten bestaan niet hè? :P

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:53

Elise_0o schreef:
We zijn wel van plan om de geiten te laten dekken als we een geschikte dekbok kunnen vinden.
Plofgeiten bestaan niet hè? :P

_O- _O-