[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:40

SunNDLM: heb je ook al eens aan de Hoeksche Waard gedacht? En dan Strijen, 's-Gravendeel en Puttershoek voor jou dan. Ik huur een 2 kamerflat, met balkon (klein, dat wel) voor bijna 300 in de maand. Zoiets zou voor jou dus ook interessant kunnen zijn :j
HW Wonen is de woningstichting hier.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:57

Amanda: Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Dat is wel een goede optie inderdaad, bedankt! Is het in de Hoekse Waard makkelijker via de woningstichting? In Dordt heb ik nu ongeveer 5 punten en de meeste huizen gaan weg naar mensen met 35 punten, oftewel ik heb nog even te gaan :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:19

Wachttijd is daar ongeveer net zo lang. :+
Maar het is wisselend. De ene wacht 2 jaar, ikzelf had na 6 maanden al een huis.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:58

Amanda schreef:
Ik werd door Berdien op dit topic gewezen. Mag ik me hier ook melden?
Momenteel ben ik druk op zoek naar een koophuisje, in de Hoeksche Waard, minimaal 3 kamers (op min 65m2), tuintje is een pré, geen must. Ik heb 2 linkerhanden, dus zo min mogelijk op te knappen zou fijn zijn :+
Ik ben gister voor een 2e bezichtiging geweest bij een leuk dijkhuisje en zit er ernstig aan te denken om daar voor te gaan (mits de bouwtechnische keuring goed is).
Het 'vervelende' is, ik had er een half jaar tot een jaar voor uitgetrokken. Maar ben pas een week aan het zoeken en dit is het 2e huis waar ik ga kijken :+
Dus alles gaat een beetje snel nu.... %)
Ben ook heel erg nog aan het zoeken naar wat ik allemaal moet gaan regelen als het er daadwerkelijk op aankomt. Uiteraard heb ik mijn voorbereidende werk wel gedaan, maar het daadwerkelijk doen is nog even uitzoeken :+

hou je wel in je achterhoofd dat dijkhuisjes(hoe geweldig ze ook zijn) nogal eens wat onderhoud (blijven) vergen :D
ik ben gek op duikhuisjes, maar vaak zijn het wel heel onderhoudsgevoelige panden

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:13

Jep, is bekend. Maar dit is recent gerenoveerd en dusdanig dat het een stuk onderhoudsvriendelijker is dan voorheen :j
Heb ze al een stuk moeilijker gezien wat dat betreft inderdaad.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:25

dat scheelt een hoop, dan is het een kwestie van bijhouden...
hier ook vooral grootscheepse renovatieprojecten bij de te koop komende dijkwoningen :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:47

Ja, hier ook :j
Maar dit is al gerenoveerd, dus komt goed uit :D
Hier zijn sowieso veel renovatieprojecten. Of 'voor de handige klusser' :+
Niet alleen dijkwoningen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:47

"leuke starterswoning voor degene die een huis geheel naar eigen smaak wil afwerken"
uhuh lees: "wrak wat geheel over de kop moet en minstens 50.000 aan klusgeld vergt"

of leuke opknapper als in, de enige oplossing is ene bulldozer :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:50

Ja, precies :')
Maar deze is gelukkig goed afgewerkt, prima keuken en badkamer erin (2008), dak is vernieuwd, mooie vloer, plafonds netjes afgewerkt, cv 2007, meterkast 2009 vernieuwd. Alleen de zolder moet nog afgetimmerd worden. Geen noodzaak, maar wel mooier :))
En: het staat niet scheef, zoals de meeste dijkhuizen :))

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:17

oeh, das een zeldzaamheid idd...ik zeg doen ;)
is idd wel vreemd als je opeens zo snel tegen iets aan loopt, hadden wij krap twee maanden geleden dat we opeens van alles moesten/wilden uit zoeken , uiteindelijk is het huis net onder onze neus uit verkocht , een week na het afwijzen van het finale tegen bod van de verkoper , nam de koper toch maar wel het bod aan... beetje jammer, maar ach, ons huis zal het dan waarschijnlijk niet geweest zijn ;)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:38

He Amanda :)

Wij hadden ook ineens heel snel een ander huis :))
Op maandag was ik nog huizen zoeken, vrijdag vond ik hèt huis en die maandag belde ik dat wij het wilden. De volgende dag bezichtiging en ongeveer een maand later sleuteloverdracht :')
Als het goed is is het goed hihi!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:58

Hey :D

Ja, dat is ook zo. Ik huur nu en is mijn eerste koophuis. Dus ben wel zoekende wat allemaal te doen in welke volgorde. Wat is nu wijs? Vrijdag heb ik een gesprek met de hypotheekshop.
Maar wat met de woning? Eerst onderhandelen, kopen en in koopcontract opnemen dat het alleen bij bouwtechnische goedkeuring doorgaat? Of eerst de bouwtechnische keuring laten doen en aan de hand daarvan gaan bieden? Maar wat als er in de tussentijd een koper komt en ik dan een keuring voor niks doe? Kun je een optie nemen?
Help :+

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:10

hahaah oooeh dat is een moeilijke Amanda...haha ik zou het ook niet weten. Misschien kan de makelaar je een beetje op de hooget houden.. Zal het huis zo snel verkocht worden?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:26

Amanda, dat soort dingen staan in je voorlopig koopcontract. Dat zijn de ontbindende voorwaarden, en dat is meestal idd je bouwkeuring en je financiering.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:40

Maar is het niet handiger om de keuring voor het koopcontract te doen, ivm de onderhandelingen?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:45

In een internet artikel op een redelijk onbekende nieuwe site over ons dorp.

Een restaurant wat tot twee keer toe failliet ging word verhuurd voor andere uitbaters. Appartement boven word gesplitst. In een studio van 45m2 en appartement 90m2.
Studio valt binnen budget als ik huur toeslag krijg. Mijn vraag nu is 45m2 voor 500 euro. Midden in ons dorp zonder balkon. Is dit reël? Ze zijn nog bezig met het splitsen van de woningen en kijken met de energie splitsing.
Nog even afwachten of ze geen grote eisen stellen zoals 4x de huur verdienen want dat lukt me niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:58

Ik betaal voor dezelfde oppervlakte 200 euro per maand minder. Maar ik zie ze hier ook voor die prijs staan, zeker als ze nieuw/gerenoveerd/goed opgeknapt zijn. Is er niets in de buurt voor een lagere prijs te vinden?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:08

Alleen sociaal en dan heb ik misschien met veel geluk over 5 jaar een woning. Ik moet ook hopen dat de eisen niet te hoog zijn..

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:56

Welkom alle nieuwe mensen :wave:

Bouwtechno voor de onderhandelingen is niet handig, kost je +/- 400 euro. Indien je er niet uit komt met de onderhandelingen ben je het sowieso kwijt. Je kan altijd onderhandelen, bij akkoord kooppijs een BTK opnemen als voorbehoud (naast financiering) in het voorlopig koopcontract. Indien er grote gebreken uitkomen ontbindt je het koopcontract en kun je aangeven dat wanneer je het alsnog wil dat de prijs dan naar beneden moet gezien de punten uit het rapport. Dan onderhandel je opnieuw met de BTK in je achterhoofd. Kom je er niet uit? Dan is de prijs van het huis te hoog :)

Yeah! Hier goed nieuws (voorlopig althans hihi). Afgelopen vrijdag de voorlopige koopovereenkomst getekend, offerte inmiddels getekend en nu is het wachten op de bank (met goed nieuws :D)! Hopelijk gaat het lukken ondanks de voorlopig nog agrarische bestemming! Duimen jullie mee?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:50

Jolandaa_ schreef:
In een internet artikel op een redelijk onbekende nieuwe site over ons dorp.

Een restaurant wat tot twee keer toe failliet ging word verhuurd voor andere uitbaters. Appartement boven word gesplitst. In een studio van 45m2 en appartement 90m2.
Studio valt binnen budget als ik huur toeslag krijg. Mijn vraag nu is 45m2 voor 500 euro. Midden in ons dorp zonder balkon. Is dit reël? Ze zijn nog bezig met het splitsen van de woningen en kijken met de energie splitsing.
Nog even afwachten of ze geen grote eisen stellen zoals 4x de huur verdienen want dat lukt me niet.

Amanda schreef:
Ik betaal voor dezelfde oppervlakte 200 euro per maand minder. Maar ik zie ze hier ook voor die prijs staan, zeker als ze nieuw/gerenoveerd/goed opgeknapt zijn. Is er niets in de buurt voor een lagere prijs te vinden?

Ik zou voor dezelfde oppervlakte al gauw 200 euro per maand meer betalen :D
Kortom, het hangt volledig van de regio af! :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:55

Sayangki schreef:
Welkom alle nieuwe mensen :wave:

Bouwtechno voor de onderhandelingen is niet handig, kost je +/- 400 euro. Indien je er niet uit komt met de onderhandelingen ben je het sowieso kwijt. Je kan altijd onderhandelen, bij akkoord kooppijs een BTK opnemen als voorbehoud (naast financiering) in het voorlopig koopcontract. Indien er grote gebreken uitkomen ontbindt je het koopcontract en kun je aangeven dat wanneer je het alsnog wil dat de prijs dan naar beneden moet gezien de punten uit het rapport. Dan onderhandel je opnieuw met de BTK in je achterhoofd. Kom je er niet uit? Dan is de prijs van het huis te hoog :)

Yeah! Hier goed nieuws (voorlopig althans hihi). Afgelopen vrijdag de voorlopige koopovereenkomst getekend, offerte inmiddels getekend en nu is het wachten op de bank (met goed nieuws :D)! Hopelijk gaat het lukken ondanks de voorlopig nog agrarische bestemming! Duimen jullie mee?

Bedankt voor de tips. Klinkt als een logische weg. Dus eerst onderhandelen :j

En succes! Spannend!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:51

Spannend Amanda! Hopelijk is het inderdaad jouw droomhuis! Mijn ouders hebben met een hele kleine ik ook in de Hoeksche Waard gewoond, in een dijkhuisje maar mijn vader vindt dat tot de dag van vandaag zijn slechtste aankoop ooit := Het huisje had blijkbaar in 1953 onder water gestaan waardoor de muren vol met zout zaten en het stuckwerk plus verfwerk etc. er zo om de paar jaar af kwam zetten.

Succes Sayangki! :D

Ik ben nog steeds aan het wachten tot makelaars eens terug gaan bellen.. Ik denk dat ze niet aan mij willen verkopen :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:53

Ja, zo'n huisje had ik ook gevonden. En inderdaad maar weer aan de kant geschoven.
Huisje waar ik nu voor ben gaan kijken heeft gelukkig niet onder water gestaan :D

Ik ga even uitzoeken hoe ik de onderhandelingen het beste kan starten... En of ik dat zelf ga doen of mijn pa laat doen. Die is beter in onderhandelen dan ik, maar geef dit weer liever niet uit handen :+
En op welk bedrag ik moet starten. Pffff, wat een gedoe :')

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:49

Ik weet precies hoe je je voelt Amanda, wij zitten ook in onderhandeling op dit moment. We willen t wel perse zelf doen, maar papa en vrienden gebruiken we als adviseurs op de achtergrond.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:52

Hoe zijn jullie gestart?

Ik heb net de makelaar nog een mail gestuurd met wat vragen die me ineens te binnen schoten en waar ik nog geen antwoord op heb gehad (had ze met de bezichtiging ook gesteld).