Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:31

Hoi hoi! Ik kom ook binnenvallen, wil echt weer op mijn geld gaan letten en probeer ook low budget boodschappen te doen. Ik vind het moeilijk inschatten wat ik ong. kwijt ben p.w. ik ben alleen, kan regelmatig op het werk lunchen en eet ook niet altijd thuis. Vries veel restjes in of maak bv een pan pasta waar ik dan over de weken heen wat van eet en hamster dus soms doe ik een week veel boodschappen en dan de andere week helemaal niks.
Wat zijn jullie p.p. nu per persoon aan eten kwijt? Ik denk dat ik voor 35,- p.w. het wel redelijk zou moeten redden. Heb nu gewoon geld gepind en dat in een potje gedaan zodat ik ook alleen maar koop wat ik nodig heb.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:32

Mizora schreef:
Jawel, want dan koop je nog altijd de goedkoopste. Ondanks dat het dan een grotere verpakking is (zoals er staat). Zelf koop ik wel de kleinere verpakking, want dat zit in een dicht doosje. En die blijven niet al te lang staan. Ooit heb ik ongedierte in mijn meel/bloem/muesli/etc. gehad. Toen moest ik alles weggooien. Dan liever kleine doosjes die regelmatiger op gaan, dan staat er minder voorraad. Zowel de kans op ongedierte kleiner als minder weg te gooien (nieuw koop ik immers pas weer als ik het nodig heb).

In een doosje is voor mij geen argument. Ik heb al dat soort waar in glazen weckpotten. Komt geen beestje in en je kunt zien of het opraakt :))

MoSt81

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:44

@chantalsmook
Ik probeer voor mij alleen voor 25 euro per week boodschappen te doen. Incl wasmiddel en schoonmaakspullen. Soms heb ik minder soms meer. Ik eet 1 a 2x per week s' avonds niet thuis. Voor de rest doe ik daar alles van. Ik maak bijv ook een grote pan pasta en daar kan ik dan 3 a 4x van eten. Een diepvries is wel ideaal om te bezuigingen. Ik eet dan vaak 2 dagen hetzelfde en de rest gaat in de diepvries. Ook brood gooi ik erin en haal eruit wat ik nodig heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:12

Bij mij bederft eigenlijk niks... als je grotere verpakking koopt wat niet lang houdbaar is, gewoon je weekmenu aanpassen of veel klaarmaken en invriezen. Bloem etc nog nooit ongedierte in gehad (en staat soms wel een paar maanden niks te doen). Maar dat bewaar ik in een afgesloten plastic bak. Scheelt misschien ook wel.

Chantal, ik eet twee avonden in de week thuis, wasmiddel/schoonmaakmiddel/wc papier shop ik thuis in de voorraadkast. Soms krijg ik wat mee wat over is (stuk vlees bv). De rest van de boodschappen (eten/kattenvoer/verzorgingsproducten/buskaart) heb ik per maand €40 voor. Dat gaat al vier maanden goed. En dan kan ik gewoon prima eten, voldoende groente en fruit ... voor mensen daar over gaan twijfelen :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:15

Ik heb het ook maar eenmaal gehad. Maar dat probeer ik toch te voorkomen. Helaas geen goede plaats voor wekpotten. Mijn kastjes zijn nu al overvol.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:47

Ik hou eens in de zoveel tijd grote opruiming in de keukenkasten.. onvoorstelbaar hoeveel dan over de datum blijkt te zijn of op z'n minst verdacht. Zoveel weggooien is natuurlijk geen bezuinigen maar het geeft wel overzicht en ruimte. En dan hou ik mezelf stevig voor geen onnodige dingen meer te kopen.:))

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:56

We hadden het over bechamelsaus en ik kwam dit nog tegen :

Béchamelsaus met variaties

Basis
30 gram boter
30 gram bloem
3 deciliter water of melk
zout/peper of bouillonpoeder

Boter smelten, bloem toevoegen, glad roeren en laten garen , beetje bij beetje de melk of het water (of een combinatie daarvan) toevoegen tot de saus de gewenste dikte heeft. Zout/peper of bouillonpoeder toevoegen.

En dan begint het opleuken ervan:
- gebruik een deel witte wijn in plaats van water, voeg drie eetlepels kappertjes toe. Lekker bij vis
- klop een eigeel toe, maak de saus niet te dik en voeg die dan langzaam bij het eigeel. De saus wordt daar wat dikker van en romiger. Beetje paprikapoeder en ook de kleur wordt spannender.
- voeg fijngesneden of geraspte kaas toe; jonge voor een smeuïg sausje, blauwaderkaas voor iets pittigers.
- voeg gesnipperde champignons, fijngesnipperde peterselie en een uitgeperst teentje knoflook toe.
Nog even roerend laten sudderen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:01

Jargeau dat is wel netjes 25,- :j doe inderdaad eigenlijk hetzelfde als jij, brood gewoon in de diepvries, grote pannen eten en invriezen.

idinn dat is niet veel, heb je ong. 10,- p.w. maargoed als je maar 2 avonden thuis eet in de week en dan ook nog wel 's maaltjes hebt van andere dan zijn het ook de kosten niet natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:08

Twee thuis bij m'n ouders, rest zelf op kot.. staat er beetje onduidelijk :+

Jannepauli, ben altijd blij met weinig ruimte wat dat betreft. Je ziet echt elke dag precies staan wat je nog hebt. Verder is het vooral heel irritant dat je niks normaal kwijt kan :') Elk nadeel heeft z'n voordeel..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:12

Hier heb ik ook maar heel weinig plek voor mijn keukenspullen, dus er bederft niets. Ik heb 1 plankje in de koelkast en ook nog 1 plankje voor de rest. Mijn borden bewaar ik los in een la :P
Het plankje staat overvol, er staat:
- 1 weckpot pasta
- 1 weckpot rijst
- 2 soorten broodbeleg
- een paar dingetjes voor als ik te laat thuis ben om boodschappen te doen (zakje soep, noodles, blikje bonen in tomatensaus)
- een doosje thee

Als iets op is wordt het vervangen, en hier kom ik mijn leven prima mee door. Soms haal ik wel eens mie ofzo, maar zo'n verpakking gaat dan in 1x door het eten.

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:14

Ik haal 1x in de maand boodschappen voor ongeveer €75,- hier kan ik 4 tot 8 weken mee vooruit. Ice tea haal ik 1x per maand 8 pakken en dat kan ik precies volhouden. Ook heb ik altijd 12 pakken houdbare melk en hier doe ik 2 a 2,5 maanden mee afhankelijk hoeveel ik het drink en gebruik.

Ik haal mijn boodschappen bij de Aldi en Jumbo maar wat ik tussen door op heb zoals brood of groente haal ik tussen door even bij. Ik heb vaak ook dat ik 2 a 3 weken niets nodig heb alleen maar brood en beleg. Ik haal de groente bij mijn ouders vandaan en dan doe ik het thuis snijden, afkoken en de vriezer in. Zo bespaar ik in de zomer en winter weer wat.

Ik heb meestal ook aanbieding vlees. Dinsdag had ik bij de C1000 vlees gehaald was in de reclame nog van vorige week en daar zaten 5 stukken vlees in. Dit heb ik thuis los gemaakt en per stuk verpakt zo heb ik voor 5x eten.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:19

Jannepauli schreef:
Ik hou eens in de zoveel tijd grote opruiming in de keukenkasten.. onvoorstelbaar hoeveel dan over de datum blijkt te zijn of op z'n minst verdacht. Zoveel weggooien is natuurlijk geen bezuinigen maar het geeft wel overzicht en ruimte. En dan hou ik mezelf stevig voor geen onnodige dingen meer te kopen.:))

Niet alles wat over de datum is moet je weggooien hoor! Vlees, zuivel e.d. wel, maar ik heb van de week nog een cake gebakken die een jaar over datum was, blik kun je ook veel langer bewaren dan op het blik staat, koek ook. Wettelijk moet er een datum op staan, maar het is echt niet meteen onbruikbaar :+

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:20

*stille meelezer hier*

Kon ik maar voor 10 euro in de week boodschappen doen! Als ik alleen het eten meetel (dus schoonmaakmiddelen en toiletpapier achterwege gelaten), red ik dat al niet eens. Oké, ik krijg inmiddels bijna nooit meer iets mee van huis en eet gemiddeld maar één dag in de week op andermans kosten, maar dan nog. Afgelopen maandag heb ik alleen al voor brood, fruit, groente, vega worst en mosterd en crème fraîche bijna 9 euro betaald! En dan moet ik morgen nog boodschappen doen voor het weekend en heb ik begin deze week grotendeels restjes uit de diepvries gegeten. Hoe redt jij het van 10 euro in de week? :oo

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:21

Een vriendin krijgt het iedere keer weer voor elkaar om melk zomaar 20 dagen over de datum nog steeds goed te laten zijn. Melk kan je blijven gebruiken zolang het goed ruikt en niet schift.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:23

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt Ziviaantje, maar ik had een pak koekjes ergens achterin de kast en dacht 'och dat kan nog wel' Yuk.. ránzig.. dus snel weggekieprt! Nu ben ik toch 'aan de lijn' dus op zich niet erg maar het maakt me wel huiverig voor andere dingen 'over de datum'..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:31

Hier proberen we voor 250 euro per maand( incl groenten, wcpapier etc)
2 volwassenen en ons dochtertje van 21 mnd

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:31

Wij met zijn tweetjes doen gemiddeld voor 40 euro per week boodschappen inclusief wc-papier en schoonmaakmiddelen :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:35

Mizora schreef:
Een vriendin krijgt het iedere keer weer voor elkaar om melk zomaar 20 dagen over de datum nog steeds goed te laten zijn. Melk kan je blijven gebruiken zolang het goed ruikt en niet schift.

Ik vind het na een paar dagen over datum al niet lekker meer. Bah!!! Proef het ook echt meteen, want soms weet ik het niet eens en probeert mijn vriend het gewoon eens uit of ik het wel ECHT proef ;) :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:38

Ik durf het zelf ook niet aan hoor. Maar sinds ze dat keer op keer voor elkaar krijgt, drink ik melk van 1 of 2 dagen over de datum nog wel als het goed is.

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:40

Chanen schreef:
*stille meelezer hier*

Kon ik maar voor 10 euro in de week boodschappen doen! Als ik alleen het eten meetel (dus schoonmaakmiddelen en toiletpapier achterwege gelaten), red ik dat al niet eens. Oké, ik krijg inmiddels bijna nooit meer iets mee van huis en eet gemiddeld maar één dag in de week op andermans kosten, maar dan nog. Afgelopen maandag heb ik alleen al voor brood, fruit, groente, vega worst en mosterd en crème fraîche bijna 9 euro betaald! En dan moet ik morgen nog boodschappen doen voor het weekend en heb ik begin deze week grotendeels restjes uit de diepvries gegeten. Hoe redt jij het van 10 euro in de week? :oo

Dat is inderdaad niet veel. Ik neem dan ook aan dat je dan al onderin naar de goedkopere producten zoek. Kijk veel folders en aanbiedingen misschien dat je daar dan ook nog iets goedkoops kunt halen. Lijkt me erg vervelend als je met zo weinig rond moet komen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:40

Moet zeggen dat de melk tegenwoordig steeds langer houdbaar is en het voor die tijd al wel op is bij ons :D

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:46

idinn, hoe ziet jou eetschema voor deze week er dan uit als ik vragen mag als je dus 5 dagen wel thuis moet koken. 10,- is dan ivh wel heel weinig en dat zou ik ook niet redden. Tenminste, als ik niet op noodles e.d. wil leven. Als ik pasta maken bv wil ik ook wel gewoon lekker veel groente erin, knoflook, uitje. Dan niet alleen pasta met saus en gehakt. Spaar je dan op zulke dingen uit?

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:52

Zondags kijk ik altijd al de aanbiedingen na en vaak bedenk ik daar dan mijn weekmenu omheen, maar zelfs dan, en met de goedkoopste producten van een soort, kom ik toch vaak wel aan de 20 euro voor vijf dagen. En dan koop ik niet eens iets extra's als koek of snoep, dus ik ben inderdaad wel heel benieuwd waar idinn van leeft.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:07

En versE groenten dan idin?

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:21

Ik zou het trouwens best met minder kunnen, maar drink savonds graag cola light en neem ongeveer 3 a 4 blikjes cola light per week mee naar het werk (wel niet van coca cola maar van first choice, scheelt wel wat). Verder koop ik ook wel dingen die niet echt nodig zijn (chips, snoep, chocolade).
Ik let trouwens wel goed op aanbiedingen en heb het afgeleerd om dingen alleen mee te nemen omdat ze in de aanbieding zijn. (als in die eet ik dan toch niet). Ik gooi dus ook zo goed als niets weg en eet regelmatig mijn voorrraad op. Dat moet ik nu trouwens weer nodig gaan doen :) .