Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:09

imd schreef:
Niet echt tuin, maar 'n huiskamerplant: ik heb net een vd twee takken van m'n orchidee afgebroken |( Hij heeft prachtige paarse bloemen, mijn vraag is of de tak die overblijft weer aan zou kunnen groeien? Ik baal echt als 'n stekker :') :(

Aangroeien doet ie dan helaas niet meer (bij mij niet iig), maar er kan wel weer een nieuwe tak uitkomen op de steel.
Zonde hoor!
Die van mij was eens afgebroken omdat de bloemen veel te zwaar waren geworden. Hebben het in een vaasje ook niet lang meer uitgehouden helaas..

MargreetW

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:17

Michelle, als je een border maakt in de lengterichting van de tuin, dus met de afscheiding met de buren dan zou je bv. Halverwege een verhoogde border kunnen maken die dwars daarop staat, dus zeg maar de tuin in. Je zou ook een combinatie vijver/border kunnen maken.
Dat breekt de tuin en maakt hem ook breder.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:28

Een beetje zoals rechtsonderin:
Afbeelding

Maar dan met een border over de gehele lengte. Vijver zal ik niet snel maken, maar een leuke border wel!
Wat zouden dan leuke planten zijn voor er in?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:24

Zoiets Michelle, rechtsonder is leuk, alleen zou ik dan 1 terras nemen (zonkant) en de vijver veranderen in een hogere border en dan in het midden plaatsen.
Je kunt er heel veel inzetten: hortensia, siergras, vlinderstruiken, kerstroos, salvia, zonnebloemen (klein), hebe, ploxen, asters, ooievaarsbek, noem maar op.
Tussen de planten kun je dan nog bollen zetten.
Ik zou de lengteborders niet te breed maken, 70 cm is diep genoeg, en ze hoeven natuurlijk ook niet helemaal van voor naar achteren te lopen.
En je tuinhuisje, love it. Ik heb een prieeltje ook heel leuk maar met een tuinhuisje gaan echt mijn handen jeuken, zo leuk.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:34

MargreetW schreef:
Zoiets Michelle, rechtsonder is leuk, alleen zou ik dan 1 terras nemen (zonkant) en de vijver veranderen in een hogere border en dan in het midden plaatsen.
Je kunt er heel veel inzetten: hortensia, siergras, vlinderstruiken, kerstroos, salvia, zonnebloemen (klein), hebe, ploxen, asters, ooievaarsbek, noem maar op.
Tussen de planten kun je dan nog bollen zetten.
Ik zou de lengteborders niet te breed maken, 70 cm is diep genoeg, en ze hoeven natuurlijk ook niet helemaal van voor naar achteren te lopen.
En je tuinhuisje, love it. Ik heb een prieeltje ook heel leuk maar met een tuinhuisje gaan echt mijn handen jeuken, zo leuk.

Thanx voor je tips!

Borders zijn nu ook niet zo breed, nog geeneens 70cm (denk ik). Denk dat vriendje ook nog niet meteen het tuinhuisje weg wil halen, maar ik vind het zo zonde van de ruimte haha. Volgens mij is het ook in behoorlijk slechte staat...
Wat zou jij daar allemaal mee doen dan? Naar mijn idee kan je er niet veel meer mee dan wat spullen erin opslaan?

Ik krijg er iig al helemaal zin in! Hoop ook echt dat ik wat budget over ga houden ervoor...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:40

Michelle77 schreef:
Ook het houten schuurtje wil ik kwijt

Zolang het niet verrot is, zou ik nooit een tuinschuurtje zomaar wegdoen :n Altijd handig voor spullen die je niet in huis wil hebben zoals een hark, bezem, kolen voor de bbq, de bbq en vuurkorf, dat soort dingen.
Ik vind 'm ook niet storend groot.

Je kan kijken hoe het hout eraan toe is en 'm schilderen, ik vind Zweedse kleuren erg leuk, groen, grijs, blauw:

http://www.rosarugosa.nl/c-1107776/allb ... f-1-liter/

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:54

@nicolletje, we hebben aan de voorkant van het huis ook een buitenschuurtje voor dat soort dingen...

Maar ik ga zeker jullie tips in gedachten houden en even niet te snel bepalen dat die zomaar wegmoet.

Ik als Noorse zal niet snel een huisje in de Zweedse kleuren schilderen :+ Maar Grijs/zwart vind ik wel een optie... :) Bedankt voor de tip!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:00

Ik bedoelde de Zweedse (lijnolie) verf met bijbehorende sfeer. (Niet de Zweedse vlag ofzo := )

Ik neem dan ook aan dat in Noorwegen de buitenkanten van de houten huizen ook met zulk soort verf gedaan wordt?

De beste tip die ik ooit in het huizen/ inrichting etc topic voorbij heb zien komen, waar ik me nooit aan heb gehouden := is eigenlijk geweest
"Ga er eerst een tijdje wonen en bepaal dan pas wat er gesloopt en verbouwd gaat worden" Dat is eigenlijk zó waar! Wij zijn ook tegen heel andere dingen aangelopen nu, driekwart jaar later. Waardoor we bepaalde plannen veranderd hebben.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:11

een tuinhuisje nooit zomaar weg doen,

als je een nieuwe wilt gaan zetten zit je met vergunningen, je zou het kunnen vervangen, maar weg is weg. en dan kan je een lange weg in met de gemeente (tenminste als jullie gemeente net zo traag is als hier)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:38

Tegenwoordig heb je meestal geen vergunning meer nodig daarvoor.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:34

Nicolletje schreef:
Ik bedoelde de Zweedse (lijnolie) verf met bijbehorende sfeer. (Niet de Zweedse vlag ofzo := )

Ik neem dan ook aan dat in Noorwegen de buitenkanten van de houten huizen ook met zulk soort verf gedaan wordt?

De beste tip die ik ooit in het huizen/ inrichting etc topic voorbij heb zien komen, waar ik me nooit aan heb gehouden := is eigenlijk geweest
"Ga er eerst een tijdje wonen en bepaal dan pas wat er gesloopt en verbouwd gaat worden" Dat is eigenlijk zó waar! Wij zijn ook tegen heel andere dingen aangelopen nu, driekwart jaar later. Waardoor we bepaalde plannen veranderd hebben.

Hahaha Goede tip!
Wij gaan sowieso de badkamer volledig leeghalen, dat is echt een oude lelijke badkamer (klein, dus niet veel ruimte), de vloer in de woonkamer er volledig uit en nieuwe erin. Slaapkamer willen we een dakkapel voor de ruimte, maar we gaan eerst kijken of dat budgettair mogelijk is. Persoonlijk heb ik liever een nieuwe keuken (gewoon ikea) dan een dakkapel. We hebben 3 slaapkamers, dus als er kids (meerdere) zouden komen hebben we genoeg ruimte. Pas bij een evt 2e zou ik van de grote slaapkamer 2 kamers willen maken voor computer/nagelstudio.
Verder gaan we niet verbouwen.

Qua tuin, tja, ik vind het nu zo'n niet leuke tuin haha Die wil ik zo graag aanpakken....

Ik dacht echt dat je de kleuren van de zweedse vlag bedoelde hahaha In Noorwegen heb je idd ook veel houten huizen dus dat zal best met zulke verf gedaan worden. Ga alles eens bekijken!
Vind een mooie strakke ook wel wat hebben :) Eerst maar eens bekijken of die uberhaupt nog veilig is...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:10

Het is misschien ook leuk om zo'n overkapping achter in de tuin bij dat water (?) te hebben (maar best aan de prijs) maar ik heb gemerkt dat bijvoorbeeld bij ons een wereld van verschil zit in lente, winter, zomer, qua zon in de tuin, dus soms ga je aan de slag met planten, blijkt er eigenlijk best weinig zon op die plek te komen, dat soort dingen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:26

Zo, gisteravond de planten die de winter niet overleven uit de bakken gehaald. De sundaville staat nog wel, want die bloeit nog zo mooi :D
Vanochtend twee langwerpige bakken met roze winterheide gehaald om toch nog een beetje kleur te hebben.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:53

Kun je de niet winterharde planten niet in je berging zetten Mootje, die overleven het daar wel hoor met weinig water.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:57

Maar daar heb ik geen daglicht, of maakt dat niet uit? Anders kan ik dat wel proberen met de sundaville :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:39

tuinhuisjes pas weghalen als je met het huis klaar bent...tot die tijd is is het een perfecte plek om zooi in op te slaan :D
als dan met huis klaar bent en je bent hem nog steeds beu, is ie alsnog zo weg te halen :j

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:40

jolandaa bedankt voor de tip. bubbeltjes plastic op de kop zien te tikken
en inpakken die handel.

ben vandaag nog even snel naar de groenrijk gereden voor vogelvoer voor in de tuin, loop ik tegen een mini vlinderstruik aan die ik heel graag wilde hebben.
mooie volle struik voor de helft :D
had een ander idee voor het kleine gedeelte voor in de tuin maar nu moet ik iets anders verzinnen met mijn vlinderstruikje. wat zijn overigens mooie parasol bomen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:42

Manfredie, een dakplataan :)

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:44

daar heb ik al naar zitten kijken idd. vindt ik ook hele mooie bomen.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:10

Ik ga dit jaar mijn waterton denk ik voor de helft leeg laten lopen, vorig jaar was het een blok ijs en hebben de waterplantjes het helaas niet overleefd.. Denk ook dat ik er een paar in een emmer in d schuur zet, dan kunnen die in het voorjaar weer de ton in :)

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:18

Mootje schreef:
Maar daar heb ik geen daglicht, of maakt dat niet uit? Anders kan ik dat wel proberen met de sundaville :)

Oh, je hebt natuurlijk geen daglicht daar, niet aan gedacht :o

En schuurtje laten staan hoor, nu kun je de boel voor de tuin erin opslaan en straks er iets leuks van maken. Leuk aan kleding, relaxchair ervoor, en bv. Met kerst een kerstkamer maken oh dat zie ik al helemaal voor me. Ik heb achter in de tuin een prieel, die verander ik ook met het seizoen mee. Straks met kerst pegels er langs, noem mar op. Heerlijk.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:34

Ik val hier weer ff binnen. Heb ff hulp nodig...

Hoe weet ik nou welke planten je in je tuin moet afknippen en welke niet? Is daar een foefje voor?
En horstensia's die je in pot hebt, bloeien die vanzelf weer op, of zijn ze gewoon maar eenmalig mooi?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:08

Rowo, Ik gebruik Google daarvoor. Als je hortensia icm snoeien zoekt, krijg je wel wat hits naar sites en filmpjes. Hetzelfde geldt voor andere planten en bomen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 08:37

Blackje schreef:
Ik ga dit jaar mijn waterton denk ik voor de helft leeg laten lopen, vorig jaar was het een blok ijs en hebben de waterplantjes het helaas niet overleefd.. Denk ook dat ik er een paar in een emmer in d schuur zet, dan kunnen die in het voorjaar weer de ton in :)

oeh, goed dat je het zegt, moet ook nog even iets verzinnen ...waterton zit hier op de dakgoot van de schuur...dus blijft bijgevuld worden, kan het niet open zetten wantd an loopt het continu de moestuin in...
even kijken of hij er simpel tussen uit te halen is in de afvoer...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:20

Sonja, Kun je hem niet bekleden met piepschuim / stro / noppenfolie?