Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:53

jamiroquai schreef:
Grind is altijd zonde is mijn persoonlijke mening. (Net zo van: ik weet echt nika anders meer)
Groen maakt een huis altijd vriendelijker- en gastvrijer!

Leuk tegen een muur is ook wilde wingerd, wordt in de hersft prachtig mooi dieprood en groeit razendsnel!

Wat mooi combineert met buxus is lavendel, hosta en hortensia.

Iets grappigs doet het ook altijd leuk- zie de haan ergens uit het begin. Dan heeft iedereen zo iets van: o ja, het huis met die haan!

Je noemt precies een combi van planten die ik echt zooooo afschuwelijk vind :)) Best grappig dat ze dan bij elkaar blijken te passen :') :))

manzano

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:04

We zijn al vanaf 8 uur in de tuin aan het spelen :))

Afbeelding

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:08

Je bepaalt natuurlijk zelf of het bij elkaar past of niet..... *\o/*
Wat vind je dan mooi? +:)+
Iris?
Daglelie
Potplantjes eenjarig?
Stokroos?
Stamroos?
............?

Roept u maar!!!!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:09

Nee maar de planten op zich bedoelde ik. Of de combinatie mooi staat weet ik niet want ze komen m'n tuin niet in haha.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:10

Maar vond wel grappig dat je ze net in combinatie noemde :') :))
Planten uitzoeken laat ik verder aan vriendlief over. Heb paar dingen die ik graag wil en de rest mag hij regelen ;) (en planten :P)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:11

_O- smaken verschillen gelukkig!

Maar welke wil je dan wel?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:14

Haha ja idd. Maar vond gewoon grappig :D

Bij ons komen pas volgend jaar planten in dus ben er nu totaal niet mee bezig. Stond een grote Magnolia in. Helaas is de vorm heel lelijk. Hij begint nu te bloeien en daarna kijken we wel wat we er mee doen. Misschien dat ie daarna eruit gaat. Maar wil wel graag magnolia terug.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:51

Mijn man is net 3 lavendelplanten gaan kopen die tijdelijk tegen de muur zullen komen te hangen
(in een grote rieten mand), als ze beginnen te groeien zullen ze waarschijnlijk verpot worden naar de grond.

Verder heeft hij 4 grote mooie beige bakken die straks vol viooltjes zullen staan :D

Beetje de lente op mijn terras brengen he :')

Mijn tuin wordt pas in 2013 opnieuw aangelegd, dus moet het even primitief aanpakken :D

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:13

Leuk weer al die tuinideeen! Ik heb een lekker balkon, die ik vorig jaar heb opgeleukt! Nu gaan ze in de flat de balkons opnieuw schilderen en de vloer wordt voorzien van een nieuwe coatinglaag, dus het gaat mooi worden, denk ik! Heb bij de Ikea al 2 witte balkondoeken gekocht om wat minder inkijk te hebben en heb 2 nieuwe kussens voor in mijn stoeltjes! Nu wachten tot alles geschilderd is en dan kan ik ook weer plantjes kopen! Mijn konijnen wonen nu tijdelijk binnen, totdat alles klaar is. Dan ga ik kijken wat ik als vloerbedekking voor ze wil hebben! Ik had een stuk kunstgras van de action, maar dat is niet breed genoeg.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:31

Ik denk dat is als vloerbedekking vloerzeil pak met een houtprintje of zo....... Gewoom van de Gamma
Swiffer is zo dom, die vreet dat kunstkras gewoon op..... :')

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:32

Roos_s schreef:
Intratuin moet ik niet te vaak komen! :) staan teveel leuke dingen :)) voor ook net iets te hoge prijzen :+ wel heel leuk om ideeen op te doen!

Heel herkenbaar! Haha, dat heb ik nou ook al met Ikea...

Ik woon idd ook vlakbij een Groenrijk! Maar ik vind persoonlijk Intratuin nog leuker. Kolbach vond ik ook leuk. Die hadden ook nog eens een chefkok aan het werk bij de bbq's. Heerlijk!!

Manzano: Mooi bakje, maar ik heb van die metalen voerbakken voor de hond. Kan ook nog gewoon in de vaatwasser af en toe. _/-\o_ En toen was mijn lief al heel boos...

Bij de boerenbond/Welkoop hadden ze laatst rietenmanden zo in de aanbieding. Mijn zus heeft er 2 gehad van de sint. Hier gaan dat soort dingen heel kort mee, dus helaas moet onze hond het doen met een kaalgekloven plastic bak. En meestal ligt ze op een oud stuk vloerbedekking omdat mijn giga Jack Russell in de mand ligt... Alleen als het heel koud is, kruipen ze tegen elkaar aan! En dan likt de Mechelaar de oren van de Jack net zo lang af, tot het 2 leren lapjes zijn. :P

MyWish: Hier ook al! Haha, ik zou het liefst de tuin al aanleggen en van alles inslaan. De handen jeuken om aan de slag te gaan. Maar ook ik moet wachten. Ik zie dat zelf ook wel in hoor, want alles wat ik nu koop is simpelweg te veel in huis.

Mriekie: Wouw! Wat een mooi huis heb je! Begin met kijken waar je regelmatig naar toe gaat lopen. :D En kijk waar de vuilnisbak komt te staan. En dan kan je van daaruit werken met plannen maken. Die voortuin is een uitdaging idd. Maar er zijn volgens mij ook manieren om zo'n hoek mooi te gebruiken. Met een opvallende plant daar ofzo. En wil je vanuit het raam kunnen zien wie de hof op komt rijden? Bedenk je eerst goed wat je wil.
Verder goed kijken wat het zuiden is. Dan kan je er rekening mee houden, waar je welke plant zet. Een plant die van schaduw houdt, zet je natuurlijk niet vol in de zon.
Landelijk. Ik heb van mijn moeder een heel mooi boek gekregen over landelijk tuinieren. Wat zeg ik, wel meer dan één. Ik zit me daar al een maand of 3 in in te lezen. Erg leuk om te doen! Grote voordeel is, dat je het met zo'n tuin moet hebben van het simpele. Dus niet te dure planten en voor een mooi resultaat van elke plant minstens 3. Een oneven aantal in elk geval. Ik vond vrouwenmantel daarin een heel mooie plant en ik ben gek op rozen. Verder heb ik inmiddels een braam, want mijn zoontje is dol op bramen. En hortensia's vind ik ook prachtig.

XoNo: Ik ga om die reden voor landelijk. Ja, er komt onkruid tussen, maar als de bodem goed is begroeid, wordt dat minder. En tja, idd elke tuin vergt onderhoudt. Je kan dat mos natuurlijk ook met gif bestrijden, dan ben je zo klaar! Worteldoek gebruiken en daar grind op scheelt ook veel in onderhoud.

Marloes: Onze buum had eens dubbeltjesgaas ingegraven langs zijn moestuin. Dat was om konijnen búiten te houden. Mss werkt het ook om ze binnen te houden? En dat kan je zo groot maken als je zelf wil.

XoNo: Klimop is het laatste wat ik wil hebben. Maar zo'n muur is idd lastig. Wij hadden een vrij taaie roos aan die kant staan. Ben er de naam van kwijt. Zou een rode zijn, maar bleek een witte rambler. Dat ging nog aardig. En mss een goede clematis? Die zou het nog wel aankunnen. Grind komt er alleen om mijn huis. Dat scheelt tegen opspattende regen. Ik haat grind en nu heb ik jawel een perceel van 1.000 m met voor de helft grind! Moet er tzt allemaal uit...

Ik ben persoonlijk ook niet zo'n fan van hosta. Had ze wel staan in mijn tuin, omdat ze het in de schaduw heel goed doen. Maar mijn lief liet me ook al weten, dat ie die planten niet meer tegen wenst te komen. :D Hortensia's vind ik heel mooi als haag. Mooi boeren gezicht. En Lavendel wil ik tzt wel, maar dan dusdanig, dat de insekten wegblijven bij de kids.
Wat ook een heel dankbare plant is is de Viburnum Tinus, maar die kan ook heel groot worden! De Davidii gaat hier zowiezo een plekje krijgen, want daar heb ik al jaren een zwak voor. (De nederlandse naam is Sneeuwbal)

Manzano: Kan je die magnolia niet snoeien, dat ie mooier wordt? Of met een andere plant erbij? Die zou ik ook niet graag kwijt willen. Ik heb er nu ook één en die moet nog wel op een betere plek. Maar dat gaat gebeuren!

Haha, konijnen dom? Dan had je ons viertal hier gisteren moeten zien. Had de wei klaargemaakt, dat ze in elk geval tijdelijk op gras staan tot de kunstmest in de wei is getrokken en ze daar weer op kunnen. Dit stukje was niet gestrooid, omdat het tzt paddock gaat worden. Staan 2 jokers te kijken hoe ik bezig ben om het hek open te maken en het komt níet in ze op, om te komen! Echt joh! Pas toen ik onze pony te pakken had en die losliet op het gras, kon ik de hersens van mijn WPN op 20 meter afstand horen kraken... Ik liep met touwtje ook in zijn richting en warempel. hij begon het te begrijpen en toen kwam ie naar me toe gelopen. De Spanjaard hobbelde er toen in een drafje achter aan en laatstes kwam ons logeetje... hoppa! In volle galop!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 01:16

Goh, kunnen paarden NOG maffer doen dan konijnen??? 8)7

Sneeuwbal ga ik eens opzoeken.
Zelf heb ik niet zo heel veel moeite met onkruid, omdat die verhoogde borders erg makkelijk zijn. En ze worden maar 50 cm diep, je kunt overal gemakkelijk bij.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:03

Foto's van het werk in de tuin gister.....

Afbeelding

Bf ook :)) (de jongen van de loonwerker was lading aan stronken ed aan het wegbrengen)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leeg!!
Afbeelding

Met de frees erdoor
Afbeelding

De akker is bijna klaar :))
Afbeelding

Klaaaarrrrr
Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:44

wauw!!! Dat geeft ineens een ander zicht he :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:05

Wauw wat een groot stuk is het zo! Gaaf!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:06

Idefix, wat een leuk verhaal van je paarden.
Hosta's vind ik zelf wel heel mooi..... de slakken helaas ook :') . In een pot is een beetje een oplossing, maar zelfs dan kunnen ze er bij.

Manzano, wat een verschil zeg! Goed opgeknapt zo hoor.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:24

Wow Manz, dat is zo ineens een aardige lap grond! := Nu de heggen planten en dan volgend jaar pas de rest?

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:40

@jamiroquai, zeil is wel een goed idee voor de konijnen, heb leuk zeil gezien bij de Leenbakker, niet te duur, heb maar een klein stukje nodig! 2 bij 2 neem ik, mijn balkon is 1,25 breed en 2 meter lang is genoeg!
Aan mijn zitkant van het balkon ga ik voor kunstgras!
Kan niet wachten tot alles geschilderd en opgeknapt is, haha! Maar het kopen van nieuwe spulletjes is altijd leuk!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:59

Black, bij de Gamma hebben ze ook gaaf, met sloophoutprint! :P

Slakken verzuipen als je een ondiep bord met bier tussen je hosta's zet :)* .Maakt niet uit als het bier ook dood is, om de paar dagen legen en nieuw kletske bier erin.

Ik hou van hosta's maar mijn konijnen ook. Y;(

Geweldig Manz, je eigen polder in je achtertuin!!!!! _O-

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:19

Ik kom hier gezellig wat ideeen opdoen, wij zijn pas verhuisd en onze tuin is nog helemaal leeg.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:26

Haha, ja bier was de oplossing. Wij hadden een zeer actieve egel. :D Nog leuker!

Hosta op zichzelf vind ik heel saai, maar hij combineert wel leuk. Je hebt er ook een bonte variant van. :j We zien wel, omwille van manlief zal ik hem als laatste inslaan... Ik heb een hekel aan sedum...

Ik vind het heerlijk om de paarden aan huis te hebben. Hun persoonlijkheden vallen dan echt op en het is beregezellig!

Manzano: DAt ziet er veelbelovend uit!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:30

`Mijn paarden hebben het grootste deel van de tuin in gebruik. de kippen mogen daar lekker bijin en er staan wat fruitbomen en een hazelnoot bij. Cerder gaan we hopelijk dit jaar een grote overkapping maken en verder proberen we veel eetbare planten en struiken neer te zetten. het is zo leuk om uit eigen tuin te eten!! we hebben een mega appelboom en verder een prachtige druif en een mini moestuin. kruidfen doen het ook leuk in de siertuin en wie kan er verse aardbeien weerstaan?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:31

Hoi Charaz, welkom!

Ik heb nog nooit een dronken egel gezien.... %) :):) :#

Hosta is echt een bladplant, maar er zijn er die mooi en veel bloeien , hoge en lage soorten, bont en verschillende tinten groen, mega grote bladeren of piepklein.
Maar het is niet echt een hele vrolijke. uitbundige plant, dat klopt. Maar hij geeft wel rust en 'body' in je tuin.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:34

Suuz: Welke aardbei heb je staan? Die heb ik ook! De meest geliefde plant van de kids!

Marloes: Absoluut en daarvoor vind ik de hosta dus ook een heel belangrijke plant. En hij is snel tevreden. Ook erg belangrijk voor mijn groene vingers in wording...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:37

ik heb geen idee welke aardbeien ik heb... rode met een groen kroontje :P