[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:16

Persoonlijk vind ik dat niks hoor, Makelaarsland of mensen die hun huis zelf verkopen :o ik snap het idee wel vanuit de verkoper maar het is moeilijk als koper om je te laten rondleiden door de huidige eigenaren. Je krijgt zo niet de kans om kritische vragen te stellen -gezien de meeste mensen toch erg trots over hun huis en hun smaak vertellen. Ook kun je zo niet goed vragen wat je precies waar mag veranderen (tuin, badkamer, dakkapel etc.) omdat mensen vaak reageren van 'he, veranderen?! Waarom?'. Tja, als het mijn huis wordt pas ik het aan naar mijn smaak hoor! Een makelaar heeft vaak uitgezocht welke vergunningen je kunt aanvragen etc. en daar heb je dan dus meer aan.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:24

Maar het scheelt wel 2.000 euro handje contantje op een huis waar ik toch al verlies op ga maken ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:29

Daarom zeg ik ook, ik begrijp het wel vanuit de verkoper hoor :j ;)

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:03

Wij hebben om de reden die Fortuna noemt wel voor een makelaar gekozen die alles voor ons regelt, vind ik toch beter voor de kopende partij. En wij hebben niet te maken met verlies draaien. :)

Mooi huis gezien; http://www.funda.nl/koop/ijsselstein-ut ... urashof-2/ :D Helemaal mijn ding, en perfect aan onze eisen (met uitzondering van de missende tuin dan.. Je kan niet alles hebben..)

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:51

ik leid de mensen rond in een half uur en laat alles globaal zien en geef antwoord op vragen en als ik het even niet weet mail ik die naderhand na. Ik heb er geen moeite mee om dit te doen en als ze een andere keuken willen plaatsen moeten ze dat zelf weten, als ze mijn huis maar kopen haha!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:08

Wel een erug gaaf huis had je Josefien! :+:

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:19

thanks, we hebben een nog gaver huis gekocht..(met stallen en wei...)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:21

Ik ken genoeg makelaars die je echt geen "moeilijke" vragen moet stellen, hoor :D .
Wij hebben zelf een bouwbedrijf en ik denk dat wij beter in staat zijn om vragen te beantwoorden dan menig makelaar.
Ook geen probleem als mensen het naar hun eigen smaak willen doen, is toch logisch en maakt het jouw eigen huis.
Verder hebben wij een knus/authentiek huis, als je daar niks aan vindt, denk ik dat je niet zo snel langs komt :D

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:56

en de kopers kunnen natuurlijk ook zelf een aankoop makelaar in de hand nemen. Die zal toch voor hun het onderzoek moeten doen voor de vergunning en dergelijke.

Hier met de huizenjacht alles goed. Hebben ons droomhuis gevonden, heeft lang geduurt want we zijn begin Maart voor het eerst wezen kijken. Heel veel wikken en wegen en vanmiddag gaan we het voorlopig koopcontract tekenen.

Hopelijk in Augustus de sleutel en dan mogen we aan de klus, want we gaan hem helemaal strippen en opnieuw indelen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 08:58

veerledec schreef:
Maar het scheelt wel 2.000 euro handje contantje op een huis waar ik toch al verlies op ga maken ;).

Dat ben je al weer kwijt als het langer te koop staat aan rente.

Mijn ervaringen met makelaarsland, of mensen die hun huis zelf verkopen zijn erg slecht, zowel aan de kant van verkoper als koper. Ik heb een paar kenissen/collega's die hun huis zelf proberen te verkopen ( of met behulp van makelaarsland ) en je merkt gewoon dat een makelaar ze verder had kunnen helpen.
Als je fulltime werkt, en je hebt een gezin, dan heb je gewoon geen tijd om zulke zaken erbij te doen, tenminste dat heb ik gemerkt. Maar dan vergelijk ik het wel met onze makelaar, en die was duur, maar die maakte er wel echt werk van ( niet voor niks binnen twee weken verkocht ;) ).

Onze makelaar belde na, maakte een supermooie brochure, ging actief op zoek in zijn klantenbestand naar potentiële kopers, belde die voor een afspraak, belde ze nog een keer...etc. De vraagprijs was superrealistisch en we zijn amper gezakt in prijs.

Als koper ga ik niet eens meer naar huizen die mensen zelf in de verkoop hebben of via makelaarsland. Ik vind de bezichtigingen vaak onprettig, ik heb gemerkt dat ze gewoon geen objectieve kijk hebben. Ze spiegelen een wel heel rooskleurig beeld voor, raken bijna geïrriteerd als je suggesties/vragen hebt over andere indeling, verbouwen etc. De informatie die geleverd wordt is meestal karig en van slechte kwaliteit. Nou moet je als potentiële koper altijd op je hoede zijn natuurlijk, wij hebben het om die reden ook al aan de stok gehad met een makelaar van een verkoper :o ( ik ben erg kritisch op dat soort dingen namelijk ).

Voor ons reden om niet meer bij panden op bezoek te gaan, die mensen zelf in de verkoop hebben. Misschien zijn er mensen met andere ervaringen, het scheelt ook heel erg hoe je er zelf in staat natuurlijk. Voor ons maakt het ook niet meer uit, wij zijn inmiddels voorzien!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:20

Mijn vriend heeft een eigen zaak en kan dus in principe altijd tijd vrij maken voor een bezichtiging. En we zitten niet met dubbele lasten, dus hypotheekrente zijn we maandelijks toch kwijt, je moet toch betalen om te wonen, hier of in een nieuw huis. Mijn ervaring met makelaars (toen ik dit ging kopen) is dat bezichtigingen vrijwel alleen door de weeks en overdag konden, dus dat me dat iedere keer een vrije ochtend/middag kostte. Plus dat de makelaar van dit huis de eigenaar moest bellen voor een vrij simpele vraag die wij stelden. Ik ben het ook zeker eens dat een makelaar grote voordelen kan bieden, maar in deze markt vind ik het wel vrij duur (tenzij je goede winst op je verkoop kan maken).

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:52

Ffortuna schreef:
Persoonlijk vind ik dat niks hoor, Makelaarsland of mensen die hun huis zelf verkopen :o ik snap het idee wel vanuit de verkoper maar het is moeilijk als koper om je te laten rondleiden door de huidige eigenaren. Je krijgt zo niet de kans om kritische vragen te stellen -gezien de meeste mensen toch erg trots over hun huis en hun smaak vertellen. Ook kun je zo niet goed vragen wat je precies waar mag veranderen (tuin, badkamer, dakkapel etc.) omdat mensen vaak reageren van 'he, veranderen?! Waarom?'. Tja, als het mijn huis wordt pas ik het aan naar mijn smaak hoor! Een makelaar heeft vaak uitgezocht welke vergunningen je kunt aanvragen etc. en daar heb je dan dus meer aan.

Ben ik wel met je eens. De emotionele betrokkenheid is vrij groot, de ingangen naar bv Funda e.d. een stuk moeilijker en ook duurder, en dan de onderhandelingen. Die kunnen ook emoties oproepen, met name als een eventueel openingsbod ver onder de vraagprijs ligt. Dan moet je je eerste reactie, die je normaal aan je makelaar zou geven ("belachelijk, hoe halen ze het in hun hoofd), inslikken.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:37

Wij hebben ook gekeken naar een huis wat bij makerlaarsland te koop stond en waar je dus door de eigenaar zelf rondgeleid werd. Wij vonden het helemaal niks. Ten eerste was het huis een rommel (ze kreeg ineens een logé met al haar spullen, relatie uit oid??) Verder waren haar 2 kinderen thuis en die kwamen er steeds doorheen schreeuwen. Ze werd toen ook super boos op die kinderen. En het huis was verder ook een rommeltje. Gaten in de muren enz. Dus het was waarschijnlijk een combi, maar kan me niet voorstellen dat een makelaar zo een huis, voor zo een bedrag te koop zet. Binnen 10 minuten stonden we buiten en hadden we besloten dat dit niks voor ons was.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:41

Wij hebben ook even gekeken naar makelaarsland, voor ons was het vooral handig dat een makelaar op elke dag van de week zou kunnen rondleiden en dat kunnen wij in verband met werk niet doen.
Open huizen route doen we zelf en we geven ook altijd aan bij de kijkers dat ze contact op kunnen nemen met de makelaar maar ook met ons als ze nog een bezichtiging willen.

Sweetselina, het is belachelijk dat je in zo'n huis terecht komt als je wilt kijken. De verkopers moeten hun zaakjes gewoon goed op orde zetten.. wil je verkopen of niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:27

Nou , alles overdragen aan een makelaar kan ook nadelig zijn hoor.... die makelaar heeft natuurlijk meerdere huizen in de verkoop staan , en jij maar 1 , dus je bent zelf meer gemotiveerd om je huis te verkopen dan zo'n makelaar.

Mensen die een huis willen kopen zullen ook hun centjes moeten verdienen , en dan is het wel fijn als ze 's avonds of in het weekend kunnen komen. Dat doe je zelf ook makkelijker dan dat de gemiddelde makelaar dat doet.

Dan nog erbij dat je zeker weet dat elke persoon met interesse direct bij jezelf terechtkomt , en er geen mensen "verspeeld" worden door een wat lakse makelaar.

En dan ook dat je zelf meer weet over je huis dan de gemiddelde makelaar.

Wij hebben nog een huis te koop dat mijn vriend eerst zelf te koop heeft gezet , keurige foto's gemaakt , vraagprijs gewoon netjes gehouden (starterswoning : staan regelmatig woningen in de straat te koop) en keurig alle info over het huis opgeschreven.

Nu onlangs is het via de lokaal populairste makelaar in de verkoop gekomen omdat vriendlief wat te weinig tijd heeft straks.

Dan hebben ze al keurig alles aangeleverd gekregen qua info , zelf nog gekeken in het huis en nog aantekeningen gemaakt , en vervolgens komt de "advertentie" op Funda......

Staan er gewoon koeien van fouten in.

Als we huizen gingen kijken ook , dan wisten makelaars vaak amper wat en hadden ook geen zin om dat even na te vragen ofzo.

Bvb. een huis met garage , ik wilde graag weten wat de afmetingen van de garage waren voordat we kwamen kijken , want als die te klein zou zijn zou het huis sowieso al afvallen.

We waren echt serieus over het huis , hadden het misschien wel gekocht.

Maar de makelaar was te beroerd om even die maten door te geven , als we dat wilden weten zouden we het bij de bezichtiging wel kunnen zien.

Nou sorry maar als het zo moet , steek dat huis dan maar in je reet :P Er zijn huizen genoeg te koop hoor !

En de verkoper krijgt dat natuurlijk nooit te horen , dat hun makelaar een eventuele koper verspeeld heeft. Ben je lekker mee :n

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:38

Je hebt gelijk hoor. Maar wij hebben dan ook wel aangegeven dat als iemand in het weekend of in de avond langs wil komen dat wij daar gewoon voor open staan en wij die rondleiding ook wel willen geven.
Het is nog wel leuk om te doen ook vind ik. Maar ik vind wel dat als je je huis verkoopt dat het er een beetje netjes uit mag zien, er moet ook geleefd worden maar wat hierboven staat vind ik echt zo ontzettend bizar. Kinderen door het huis schreeuwen, steeds onderbreken, rommel... Dan denk je ook.. waar ben ik nu beland!

Wel vervelend inderdaad als een makelaar niet echt mee werkt, daarom geven wij bij kijkers ook aan dat ze ten alle tijde ons mogen bellen of langs mogen komen. Dat is geen enkel probleem.
Wij hopen alleen wel dat onze makelaar veel contact houd met vragen van kijkers etc..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:54

Ja dat is het hem , je moet maar hopen dat ze het goed doen :)

Kijk , als je zelf de rondleidingen doet enzo , moet je je natuurlijk ook wel professioneel opstellen.

Zorgen dat het huis netjes aan kant is , opgeruimd en schoon , en er niet teveel persoonlijke prullaria staat enzo zodat mensen er makkelijker doorheen kunnen kijken en hun eigen spullen erin kunnen "projecteren".

En gewoon wat neutrale info geven over het huis , laat ze zelf maar aangeven hoeveel info ze willen :)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 12:06

De punten die jij noemt pmarena, dat hangt ook echt af van de kwaliteit van de makelaar. Je kan het beter zelf doen, dan dat je een slechte makelaar hebt natuurlijk, lijkt me een uitgemaakte zaak :D

Wij hebben het echt getroffen met onze makelaar, we hebben er meerdere laten komen/gesproken, maar deze kwamen er het beste uit. Bovendien stonden ze ook heel goed aangeschreven, en juist ook in de sector waar ons huis in viel ( ook starters, zij stonden bovenaan met verkopen ).
Afspraken over wanneer bezichtigen ( ook 's avonds en in het weekend etc. ) hebben wij meteen met ze gemaakt. Onze makelaar deed het niet op zondag ( geloof ), maar dat was voor ons geen probleem.

Je wordt wel wijzer, als je weet waar je op moet letten bij zo'n bureau. Één makelaar kon voor een oriënterend gesprek pas na 4 weken een afspraak maken. Ja, die valt dus meteen af, kopers gaan ook geen 4 weken wachten op een bezichtiging.

Als aankopende partij hebben wij trouwens ook hele slechte ervaringen met bepaalde makelaars, die hebben we ook snel van ons lijstje geschrapt, mogen we ooit weer eens gaan verkopen ;)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:15

Idd alles naar gelang de omstandigheden, ik heb kantoor aan huis en kan dus wat gemakkelijker bezichtigingen in plannen.
Kind, hond etc. zou ik te allen tijden elimineren als er kijkers komen, hahaha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:24

Wij hebben al werkelijkwaar álles meegemaakt met bezichtigingen := Jezus wat heb je toch af en toe een domme mensen en makelaars :=

We hebben eens bij een huis gekeken.. die mensen hadden nog bijna geen bezichtigingen gehad, en hebben daarna hun familie eens folders laten aanvragen.. nou, nog niet de helft kreeg een folder thuisgestuurd, die makelaar deed echt totaal geen moeite :=

We hebben bij ons thuis een makelaar gehad die alle kopers eens ging vertellen hoe ze het huis moesten gaan verbouwen en welke muren er wel niet allemaal weg moesten.. := En zelfs met ze naar de buren ging om te laten zien hoe die het hadden ingericht.. terwijl die mensen helemaal niet zo veel wilden verbouwen, ze vonden het al lang mooi zoals het was :=

En heeeel veel oude mensjes tegengekomen die hun huis helemaal ophemelen :+ "en dit is nog goed en dit kun je ook nog prima gebruiken en och wat is het toch mooi hier enz enz" :')

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 12:26

_O- :')

Tja, koekebakkers heb je overal tussen zitten natuurlijk :o

Wij hebben dus een makelaar gehad die ons verkeerde informatie gaf over de bestemming van een leeg kavel naast het huis 8)7 Gelukkig ben ik niet op mijn achterhoofd gevallen, en heb het zelf gewoon gecheckt bij de gemeente.

Ook schatten veel makelaars verbouwingskosten een beeeutje lager in dan de gemiddelde aannemer ;)

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:28

wij hebben het huis wat we gekocht hebben niet te danken aan de makelaar...pas toen de verkopers het cont(r)act met die makelaar hadden verbroken en ons belden of we nog interesse hadden, kwamen we tot elkaar..
ik krijgt vrijdag om 13.30 u en om 14.15 uur weer kijkers, heb dan het huis aan kant, persoonlijke dingen weggehaald (handoeken etc in badkamer opgevouwen aan de radiator hangen, geen gedragen kleding over de kledinghouders in de slaapkamer, geen tijdschriften die ergens liggen, keuken leeg en opgeruimd etc etc. )Moet wel zeggen dat dit een stuk eenvoudiger is nu de kinderen het huis uit zijn haha! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:00

Wij hadden een makelaar die ging dingen mee verkopen die er niet bij hoorden, zoals zonnepanelen. Ook praatte hij over een antieke schouw die de mensen mee gingen nemen. (ja even uit de muur hakken of zo) Is geen antiek, gewoon een curiosa ding ergens, 1000 in een dozijn. :+

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:46

Wij zijn gisteren een wandeling langs de huizen gaan maken waar ons oog op viel, waarvan we dachten dat we juist daar vol voor willen gaan, bleek nog een ergere tegenvaller dan waar we op voorbereid waren.... maar verderop stond ook een huis te koop dus daar gaan we morgen ook kijken :D deze hebben geen makelaar

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:12

Wij hebben inmiddels zo'n dozijn huizen in Spanje bekeken. Met en zonder makelaar, met en zonder bewoners aanwezig. Een ervaring apart hoor :-) Veel verslag en foto's op mijn weblog voor wie interesse heeft!