Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 01:04

Steenbok12 schreef:
Bij oxxio hebben ze m'n termijn bedrag wederom verlaagd naar 60 ipv 190 euro. Nu net de inschatting van prijsplafond. Er staat ook bij als je omhoog of omlaag bijstelt wat ze inschatten dat je bij of terug krijgt. Heb hem terug naar 190 gezet en ze schatten in dat ik tussen 1100 en 1200 terug krijg. Durf niet zo te verlagen en vind het ook wel een lekker idee. Hoe zitten jullie daarmee?

Persoonlijk zou ik het verschil tussen die 190 en 60 zelf op een spaarrekening zetten ipv bij Oxxio te parkeren.
Als ze omvallen ben je het kwijt, dan beter zelf sparen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 08:39

Storm schreef:
Heb je geen slimme meter dat je zelf foto's moet sturen naar je huurbaas?

En ik zou ook proberen om zelf een leverancier te vinden, dit moet goedkoper kunnen.

Bellatrix, dat ligt eraan wat je voor contract hebt. Als je consument bent, max 125 euro per product bij een vast contract, zakelijk kan dit oplopen naar 30% van de nog lopende tijd (vast contract). Variabel heeft meestal geen opzegvergoeding.

Ik heb een vast contract, loopt tot 17 mei 2026. Ik zit bij Prik Energie.

Storm

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:44

Bellatrix, wanneer was het contract getekend?

En jij kunt sowieso niet hoger dan 125 euro per aansluiting hebben, gas en elektra komt dan op max 250 euro.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:32

Ik zat bij een andere maatschappij, naam ben ik even kwijt en die is overgenomen door Prik Energie. Ik had toen dit contract al. Geen idee wanneer die was getekend.q

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:05

Zijn de prijzen hetzelfde gebleven?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:33

Nee, hun moesten omhoog anders gingen ze failliet.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 13:41

Hier ook Oxxio die even besluit om mijn maandbedrag op €10 te zetten ipv de €100 die ik nu betaal. Dacht het niet, dat bepaal ik zelf wel! Meteen weer terug gezet. Ik hoop op een €1000 terug. Ik verbruik ook meer dan zij inschatten dus vertrouw die €10 niet.

Ik zou in februari dan maar voor €6 mogen verbruiken, terwijl ik nu al op €75 zit. Bang dat Oxxio omvalt ben ik niet, het is geen kleintje zeg maar. Mijn contract loopt in mei af en dan heb ik wel een bestemming voor het geld wat ik krijg.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 14:46

cissy schreef:
Steenbok12 schreef:
Bij oxxio hebben ze m'n termijn bedrag wederom verlaagd naar 60 ipv 190 euro. Nu net de inschatting van prijsplafond. Er staat ook bij als je omhoog of omlaag bijstelt wat ze inschatten dat je bij of terug krijgt. Heb hem terug naar 190 gezet en ze schatten in dat ik tussen 1100 en 1200 terug krijg. Durf niet zo te verlagen en vind het ook wel een lekker idee. Hoe zitten jullie daarmee?

Persoonlijk zou ik het verschil tussen die 190 en 60 zelf op een spaarrekening zetten ipv bij Oxxio te parkeren.
Als ze omvallen ben je het kwijt, dan beter zelf sparen.

Ergens ook wel gelijk. Ik heb er wel vertrouwen in maar je weet maar nooit. Kleine moeite. Dus even automatische incasso aangemaakt naar een spaar potje met 120 euro.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:28

Bellatrix schreef:
Ik zat bij een andere maatschappij, naam ben ik even kwijt en die is overgenomen door Prik Energie. Ik had toen dit contract al. Geen idee wanneer die was getekend.q

Prik Energie...
Heeft de boel overgenomen van Discount Energie. Er zijn veel ontevreden reviews te vinden online over beide bedrijven. Die in mijn oren ook totaal onbekend zijn en gezien de naam verwacht ik eerlijk gezegd ook dat het "dubieuze cowboys" zijn.

Tja.

Maar waar het werkelijk om gaat is de prijs die jij betaalt per m3 en per kwh. Dat is het enige waar je op moet letten. Een voorschot zegt helemaal niets. Kan best zijn dat Prik een heel hoog voorschot in rekening brengt, maar per m3 helemaal niet zo gek is.

Iets zegt me dat jij geen idee hebt wat je huidige m3-prijs is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:37

Bellatrix schreef:

Je bedoelt dat je voorschot omhoog ging omdat zij anders failliet gaan? Dus je betaalt hun om een faillissement te voorkomen :?

Ik had gelijk dat contract opgezegd.

Wat betaal je in je contract per kuub en kWh?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:22

verootjoo schreef:
Bellatrix schreef:

Je bedoelt dat je voorschot omhoog ging omdat zij anders failliet gaan? Dus je betaalt hun om een faillissement te voorkomen :?

Daar gaat mijn wenkbrauw ook ernstig van naar mijn haargrens.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:35

Uw totale energie kosten in januari 2023 waren incl. 21% btw € 196,35.
Dit is inclusief de prijsplafond correctie van € -43,19.

Alle getoonde kosten in bovenstaande overzicht zijn een indicatie en bestaan uit het verbruik x leveringstarief + energiebelasting (EB) + opslag duurzame energie (ODE) + vaste leveringskosten + netwerkkosten + vermindering energiebelasting en incl. 21% btw. De daadwerkelijke afrekening verschijnt op de jaarnota.

In die maand waren de leveringstarieven per kWh/m3:
stroom dal € 0,3025 & normaal € 0,363, gas € 1,21.
Vanwege het prijsplafond is het leveringstarief onder het maandelijkse plafond (stroom: 339 kWh, gas: 221 m3):
stroom dal € 0,40 & normaal € 0,40, gas € 1,45.

Let op: de daadwerkelijke kosten zijn in de winter vrijwel altijd hoger dan het maandtermijn. Dat komt door het extra (gas) verbruik in die periode. In de zomer is dat meestal andersom.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:44

Dat is toch hartstikke netjes kwa prijsstelling. Waarom wil je overstappen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:44

Nou, niet per se hoor. Maar ik lees hier veel positieve ervaringen met ANWB.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:52

Ik vind jouw contract ook best netjes. Ik betaal bij Oxxio voor gas € 3,55 en stroom € 0,93.

Ik zit heel netjes elke maand onder het prijsplafond maar mijn Oxxio app geeft aan dat ik € 800 moet gaan bijbetalen in November. Maar volgens mij klopt dat dus niet aangezien ik onder het prijsplafond blijf zitten. Het irritante is wel dat ik bij mijn verbruik ook de oude prijzen zie. In februari € 600 verbruikt in zit nu bijna op de € 500. Maar dat klopt dus niet omdat de oude prijzen berekend worden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:53

Oh dat is wel irritant zeg!

Maar als jullie zeggen dat ik wel netjes zit hou ik het voorlopig maar even zo.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:58

Die prijzen die hier staan zijn niet jouw inclusief prijzen Bella, jij zit boven het prijsplafond.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:00

Er staat prijsplafond korting?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:02

Ja klopt, omdat je prijs hoger is dan 40 cent stroom en 1,45 gas, krijg je korting.

Ik zou nu niet overstappen, prijzen gaan nog verder zakken en als ze rond de euro inclusief voor gas liggen, dan pas weer vastzetten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:04

Ok, ik zeg je eerlijk dat ik er geen verstand van heb. :o Vandaar dat ik meelees en er wat van probeer te leren.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:05

Ik werk in deze sector.
Jouw gasprijs zit rond de 2,04 euro, maar dat betaal je nu niet ivp plafond.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:18

Ok. Bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:27

Tweehonderdvijftig pagina's geleden iedereen in de stress door hoge energiekosten maandelijks.

Nu al enkele pagina's iedereen in de stress door te lage energiekosten.

Ben blij dat ik niet in de politiek zit :')

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:40

Hi allen, ik kom hier even binnen met een vraag..
Ik heb een huis gekocht, tussenwoning uit 1952 (90m2), krijg in mei de sleutel. Ga er in mijn eentje wonen.
De woonkamer is 26m2 (2 radiatoren), de keuken is apart van de woonkamer en heeft een grote wandradiator. Het huis heeft 2 slaapkamers (15m2 en 11m2) waarvan de kleinste gebruikt gaat worden als studeerkamer, beide kamers hebben 1 radiator (oud en aan vervanging toe). Er is een vliering die alleen als opslag gebruikt gaat worden.

Het huis mist dakisolatie, vloerisolatie en spouwisolatie. Wel overal dubbel glas en volgens mij ook weinig kieren/tocht. Verrassend genoeg hebben de huidige bewoners (oude mensen, veel thuis) een vrij laag energieverbruik (ongeveer 890m3 gas en 1200kwh stroom verbruikt afgelopen jaar). Ik weet natuurlijk niet of ze de kachel het hele jaar op 14 graden hebben staan, maar als ik het zo hoor van de makelaar lijkt dat niet het geval.

Nu zit ik heel erg te twijfelen wat wijs is om te doen qua energiebesparende maatregelen. Mijn budget is niet eindeloos, maar gezien er toch heel wat geklust gaat worden aan het huis lijkt het me verstandig om de belangrijkste zaken nu aan te pakken, nu ik er nog niet woon en alle vloerbedekking etc er toch uit gaat. Ik zit Google af te struinen met waar je nou moet beginnen, maar heb het idee dat ieder bedrijf zijn eigen product aanprijst als het belangrijkste en 'dat moet je echt eerst doen'. :P Er moet sowieso een nieuwe CV-ketel in (huidige ketel is huur en gaat mee met de huidige bewoners).

Nu zit ik te twijfelen over de volgende opties:
- Vloeren, muren en zoldervloer goed isoleren
Voordeel is weinig warmteverlies en subsidiemogelijkheid, maar de vraag die voor mij opkomt is of dit echt veel uithaalt, gezien het huidige energieverbruik niet bizar hoog is? En is behoorlijk kostbaar.

- Vloerverwarming aanbrengen door hele huis of alleen benedenverdieping
Voordeel: lekker warme voeten, lelijke radiatoren weg, energiezuiniger. Maar is het de moeite en kosten waard? En je kan begrijp ik niet 'even gauw' het huis een paar graden warmer krijgen?

- Beneden niks veranderen, boven een droogbouw vloerverwarming (bijv. Speetherm van WARP) aanleggen
Voordeel is lelijke radiatoren weg boven, lekker warme voeten, makkelijk aan te brengen.
Nadeel is dat het een wat kwetsbaarder systeem is, en dat je er qua energiebesparing niet heel veel mee opschiet...

Ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen!

Oja en ik moet ook nog een nieuw energiecontract uitkiezen. :') Ga even de laatste tientallen pagina's van dit topic doorspitten voor tips daarover, maar daar mogen jullie uiteraard ook tips over geven! :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:00

Ik zou altijd eerst isoleren, dat maakt je huis meer waard en bespaard direct maandelijks geld. Plus vloerverwarming gaat je huis mogelijk niet eens warm krijgen/houden zonder extra isolatie :)