Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:39

Helderder schreef:
Vientje schreef:
Succes met verkoop butengeweun!

Mijn hypotheek is sinds vanmiddag goedgekeurd, superblij! *\o/* mijn huisje is nu echt definitief van mij <3 dat is echt zo bizar snel gegaan allemaal. Nu aftellen, nog 6 laaaange weken tot de overdracht :))

Heerlijk! Gefeliciteerd!

Morgen heb ik een bezichtiging.

En mocht het wat zijn voor het verkopen van mijn huidige woning: is het normaal om meerdere makelaars te contacteren voor de verkoop of hoe werkt zo iets? Wil wel een vergelijking maken in kosten en voor hoeveel ze het te koop zouden zetten.

Gewoon meerdere makelaars uitnodigen! Ze geven ook allemaal vaak een (iets) andere waarde en als je snel online wilt zou ik ook vragen in welk tijdsbestek ze dat kunnen realiseren.

Wat veel mensen niet weten is dat je bij makelaars vaak ook wel wat kan onderhandelen over de courtage. Dus ik zou ook laten merken dat je meer makelaars uitnodigt. Dan krijg je een scherper tarief in sommige gevallen.

Ik zou afraden het zelf te doen. Een goede makelaar verdient zichzelf terug.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:40

Gefeliciteerd Vientje & AbleToDream, fijn zeg!

Vwb meerdere makelaars vragen mbt verkoop van je huis, ja zou ik zeker doen. Je wilt toch een goed gevoel hebben bij degene die je huis verkoopt en je krijgt goed inzicht in wat het gaat opbrengen. Daarbij is een makelaar niet goedkoop...

Zelf heb ik één keer een huis verkocht zonder verkoopmakelaar (was in 2015), dat was ook prima te doen, zelf ook verkoopcontract opgesteld etc (er is genoeg te vinden op internet). Passeren doe je uiteraard via de notaris, dat is verplicht (ivm kadaster inschrijven etc). Het was een situatie waar we al meerdere makelaars hadden laten langskomen, we zaten te denken over wie we zouden willen, en toen kwam er iemand langs (de benedenbuurman :+ ) die wist dat we ons huis wilden verkopen, hij deed een prima bod, en dat hebben we toen maar gedaan.
Tja, zo kan het dus ook.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:21

Ik heb 3 makelaars laten komen voor de vraagprijs te bepalen.

Daarna 2 huizen zelf verkocht, alleen een internetmakelaar voor Funda, professionele foto's en al het papierwerk.
Internetmakelaar kost maar 1500 euro, bezichtigingen en inplannen moet je zelf doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:20

listiglistje schreef:
Ik heb 3 makelaars laten komen voor de vraagprijs te bepalen.

Daarna 2 huizen zelf verkocht, alleen een internetmakelaar voor Funda, professionele foto's en al het papierwerk.
Internetmakelaar kost maar 1500 euro, bezichtigingen en inplannen moet je zelf doen.

Ja als ik dit ooit ga doen dan weet ik je te vinden hoor! :j Dan hoor ik graag wat tips en tricks.

pillow

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:54

Mij broer en schoonzus hadden een bod behoorlijk 50k onder de vraagprijs op een huis gedaan. 4 dagen later kregen ze bericht dat ze het bod accepteerden. De tamtam ging rond in de buurt en 2 dagen later stond er iemand op de stoep die hun huidige woning wilde kopen. Het was al getaxeerd en mijn broer vroeg 30k meer. 3 dagen later krijgt hij te horen dat de koop doorgaat. Niet eens een makelaar in de buurt geweest. Dus zo kan het ook i een week een huis kopen en één verkopen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:55

5 maanden nog Lotte_Wessel, jemig %) wat een geduld moeten jullie hebben zeg!

Spannend Flygill *\o/* supersnel bij jullie kopers, hopelijk bij jullie ook. Bij mij was de aanvraag 19 september pas echt ingelegd (ivm dat alles compleet moest zijn bij eerste indiening en het taxatierapport op zich liet wachten), en dan dus 10 oktober het definitief akkoord ontvangen. Deadline was 27 oktober, dus mooi op tijd gelukkig. :)

Vervelend Corona_Lime, zenuwslopend vond ik dat :(:) hopelijk is het jullie ook gauw gegund! Zoeken jullie iets heel specifieks?

Jij ook gefeliciteerd AbleToDream! *\o/*

Dat is nog eens goed geregeld bij je broer dan pillow, ideaal 8-)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 23:30

Jeetje, 3 weken vind ik wel lang hoor! Bij welke hypotheekverstrekker was dat? Ik had bij Florius binnen 24 uur akkoord, maar had ook deels wel voor Florius gekozen omdat zij zo'n korte doorlooptijd hebben.

Gefeliciteerd wel trouwens, leuk!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 07:29

Hmm zowel makelaar als hypotheekadviseur vonden het vlot juist hier :') Ik heb verder geen referentiekader hoor, ervaringen om me heen wisselen van binnen een week rond tot verlenging aan moeten vragen omdat het de 6 weken voorbij schoot. Ik heb Vista, ze reageerden snel en reviewen van de documenten ook steeds binnen 2 dagen. Alleen dus wat toelichtingen in moeten leggen op documenten en er waren er wat bij die opnieuw moesten (vinkje vergeten, afgekeurd :+ ). Daar is de doorlooptijd vooral in gaan zitten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:02

Hier duurde het echt heel lang. Mijn termijn van financiering in het koopcontract was allang voorbij in ieder geval. Het is dat ik wist dat het een kwestie van tijd was en dat het geen probleem met de financiering was. Maar was niet echt prettig.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:47

Gefeliciteerd Vientje,

Gisteren is ons bod geaccepteerd.. helemaal blij, nu hopelijk alles snel rond met de bank en dan kan het lange wachten beginnen.
Eind april passeren we, dat kwam voor ons gunstig uit ivm de verkoop van mijn vriend z’n vorige woning dan 3 jaar geleden, dan hoeven we dat geld niet in te leggen voor dit huis.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:03

Helderder schreef:
En mocht het wat zijn voor het verkopen van mijn huidige woning: is het normaal om meerdere makelaars te contacteren voor de verkoop of hoe werkt zo iets? Wil wel een vergelijking maken in kosten en voor hoeveel ze het te koop zouden zetten.

Ja, dat is heel normaal. Wij hebben twee makelaars uitgenodigd. Eentje vonden we net wat ambitieuzer dan de ander, ook in de vraagprijs. Zat €25k uit elkaar. Qua courtage komen ze beide (uitgaande van dezelfde verkoopprijs) uit op ongeveer €7700. De ene had een lager % van de verkoopprijs maar rekende aparte kosten voor de fotograaf/brochure, en de andere (waarvoor we hebben gekozen) zat op 1,35% all in.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:25

Noeps schreef:
Helderder schreef:

Ja, dat is heel normaal. Wij hebben twee makelaars uitgenodigd. Eentje vonden we net wat ambitieuzer dan de ander, ook in de vraagprijs. Zat €25k uit elkaar. Qua courtage komen ze beide (uitgaande van dezelfde verkoopprijs) uit op ongeveer €7700. De ene had een lager % van de verkoopprijs maar rekende aparte kosten voor de fotograaf/brochure, en de andere (waarvoor we hebben gekozen) zat op 1,35% all in.

Percentage is ook afhankelijk van de vraagprijs. Hier in de familie pas 1% courtage betaald voor een woning in een normale prijsklasse (onder de NHG grens).

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:50

1% is echt heel keurig, hier offreren ze tot nu toe in een heel goed verkoopbaar huis van +- 350.000 al snel 1,65%. Vind ik idioot veel, dus wij gaan wrs voor een makelaarsland oid. Hebben we eerder ook mee verkocht en kan ik prima mee uit de voeten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:20

Wij hebben de foto's en meet rapport zelf betaald en zaten voor makelaar 1 op 1%.
Die opdracht hebben we na een half jaar ingetrokken omdat het huis maar niet verkocht werd.
Makelaar 2 zat normaal op 1.3% voor een huis in onze prijsklasse, incl foto's. Maar omdat wij eigenlijk alles al hadden hebben we een aanbod gekregen van 1%.
Zij hebben het in 2 (!!) weken verkocht.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:48

Mri schreef:
Wij hebben de foto's en meet rapport zelf betaald en zaten voor makelaar 1 op 1%.
Die opdracht hebben we na een half jaar ingetrokken omdat het huis maar niet verkocht werd.
Makelaar 2 zat normaal op 1.3% voor een huis in onze prijsklasse, incl foto's. Maar omdat wij eigenlijk alles al hadden hebben we een aanbod gekregen van 1%.
Zij hebben het in 2 (!!) weken verkocht.

Dat is erg snel!! Moet je nagaan dat die vorige er een potje van heeft gemaakt :=

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:38

Bizar he....
1e kijker en meteen raak

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:36

Wat zijn een beetje normale tarieven voor een makelaar heb ze nu tussen de 1000 en 2000 euro zitten maar ja waar je nou precies naar moet kijken geen idee.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:00

Als dat all in is zou ik zeggen doen! Tenzij je echt in de hele lage prijsklassen zit. Zelf had ik een vaste prijs van 2950 vorig jaar, zat alles bij in. Mijn partner heeft bijna het dubbele betaald. Die had iets van 1,65% van verkoopprijs

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:17

Deze en komende week heb ik twee gesprekken met verschillende makelaars over de courtage. Kan je erna meer vertellen. Vind het heel goedkoop klinken, denk niet dat ik het voor dat bedrag gedaan krijg.

Vanochtend weer bezichtiging gehad, kwam dezelfde aankoopmakelaar met hetzelfde stel tegen als bij een ander huis vorige week. :+ Ga weer heel hard nadenken over de hoogte van mijn bod. Leuk huis, wel weer twijfel over de buren. Vanavond nog maar weer even spioneren in de buurt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:22

Heel verstandig om (een paar keer) te spioneren in de buurt....

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:12

Weeeer overboden... De makelaar belde me nog, dat hij het niet verwacht had gezien ik een erg goed bod had gedaan. Hij was zelf erg verbaasd hierover. Nou dan weet ik het al helemaal niet meer.

Daarbij biedingslogboek in kunnen zien van een huis van een maand geleden. Er is toen 1 minuut voor sluitingstijd voor het bieden 1000€ overboden. Dat ruikt naar doorgestoken kaart. :\
Ben er weer even helemaal klaar mee.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:27

Dat is wel heel erg toevallig inderdaad. Alsof er wat ingefluisterd is.
Getver. Tegenvaller :( alweer.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:36

Heb je een aankoopmakelaar, helderder? Dat zou je mogelijk kunnen helpen. Balen hoor.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 05:40

Helderder, dat is vreselijk zuur… ik snap dat je er weer even klaar mee bent.

Wij hebben vandaag ons voorlopig koopcontract getekend… nu nog wat papieren inleveren ( het meeste is er al )en dan hopen dat het snel rond komt :D

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 06:48

Wat zuur. Andere voorwaarden hetzelfde?

Ik hoor vandaag weer of ze eventueel ons bod accepteren of dat er toch weer overboden is.
Ik denk persoonlijk dat we wel echt een sterk bod hebben neergelegd (25k overboden) en gezien het huis heel smaakgevoelig recent gerenoveerd is en we duidelijk hebben aangegeven dat we dit juist heel mooi vinden hoop ik dat ze denk van goh; goed bod, en geen kapitaal vernietiging zodra de overdracht is.
Huidige eigenaar geloof heeft geloof ik een duurzaam hart.
Dus ergens een klein beetje hoop…
Het moet toch een keer lukken zou je denken?