Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:21

idinn schreef:
Ik heb liever dat mijn ouders geen vermogen nalaten. Dat ze lekker op tijd hun hypotheekvrije woning verkopen en van dat geld leuke dingen gaan doen. Ik heb veel meer aan herrinneringen van een mooi leven dan een bak geld waar de belasting ook nog even flink wat van wegkaapt. Alsof er bij leven al niet genoeg belasting over betaald is.

Als je ouders hun hypotheekvrije woning verkopen dan komt de belastingdienst ook om de hoek kijken. Elk jaar opnieuw.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 06-04-22 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:21

Najah dat ze het dan snel opmaken :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 13:29

Citaat:
Maar als je vermogen hebt en dat aan je kinderen wil nalaten dan kun je daar beter mee beginnen voordat je dood bent, dat scheelt ook nog veel belasting.

Dit dus.

Mijn ouders zitten enorm op hun geld, ze hebben flink wat en geven nooit wat weg. Gevolg is dat wij, nabestaanden, straks best een leuk bedrag gaan erven, ooit, ik hoop dat ze 110 worden, maar ook flink gaan betalen aan de belasting. We krijgen het maar niet bij ze achter de oren en zijn er nu maar over opgehouden...

Zelf probeer ik en mijn vriend net zo de kinderen elk jaar een bedrag belastingvrij te schenken. Daar kunnen ze dan iets moois mee doen, of in hun eigen woning steken, of iets verbouwen, kinderkamertje van maken of noem maar op. Ze zijn fatsoenlijk genoeg, tot nu toe, dat het niet in een vakantie naar Timboektoe wordt gestoken of zoiets, ze snappen wel dat dat van die bedragen niet de bedoeling is. Het is mooi om te zien wat ze ervoor doen.
Natuurlijk wil je dat je er zelf fatsoenlijk bij zit en je lasten laag etc. Maar het kan ook handig zijn een gedeelte van je hypotheek wel aan te laten en niet af te lossen en in plaats daarvan te schenken aan je kinderen, mocht je in die positie zijn.
Kinderen zijn 19, 21, 25 en 27 jaar.
Die van mij is dus 19. Tot zijn 21e gaat het gewoon op z'n spaarrekening. Daarna mag hij er mooie dingen voordoen als hierboven benoemd.
Nogmaals ik heb het zelf van mijn ouders nooit gehad dus vind het mooi dat ik het wel kan doen.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 06-04-22 13:34, in het totaal 3 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:31

Ikzelf ga niet erven en ik wil ook niets nalaten.
Mijn schoonvader zie ik ook liever alles opdoen, hij heeft ervoor gewerkt dat hij er maar van geniet.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:41

poes schreef:
Ikzelf ga niet erven en ik wil ook niets nalaten.
Mijn schoonvader zie ik ook liever alles opdoen, hij heeft ervoor gewerkt dat hij er maar van geniet.

Helemaal mee eens poes, als het idd genieten is. maar als zoals bij huis uit haar familie er niets mee gedaan wordt en straks alles naar belasting.... Ja dat is toch wel jammer. Hun goed recht natuurlijk maar wel jammer.

Als ik later overhoud wil ik wel schenken aan de kids,. voorlopig nog veel te veel kosten aan huis dieren en diezelfde kids :D

Sinds januari heb ik koopzegels bij AH, vanmorgen voor eerst gekeken en al 18 euro rente. :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:47

Sja hier gaat dat ook zo zijn en idd zonde maar niet aan ons om erover te zeuren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:52

Mijn ouders zijn hun geld lekker aan het opmaken. Mijn zusje en ik hebben straks geen erfenis nodig als het goed is.

Ik moet ons testament nog laten maken, maar mijn ouders, als die nog leven, krijgen iets, mijn zusje krijgt iets voor de zorg van onze katten en de rest gaat naar goede doelen.

Levenstestament ga ik ook nog op laten stellen.

Spaarhypotheek uit laten betalen en omzetten naar indexfondsen lijkt me echt een beroerd advies. Het is niet voor niets dat de beleggingshypotheken voor zover ik weet niet meer te krijgen zijn.

Mocht je hypotheek advies willen zou je eens contact met Berdien op kunnen nemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:17

Wij zijn toevallig nu in afwachting van een erfenis. De vader van mijn vriend is twee weken geleden overleden. In eerste instantie wilde mijn vriend de erfenis verwerpen omdat hij al lang geen contact meer met zijn vader had, maar na een gesprekje met zijn moeder en oom hebben ze hem toch omgepraat en heeft hij toch besloten om de erfenis (evt beneficiair) te gaan aanvaarden. En dan wellicht een deel aan zijn moeder en evt andere familie schenken. We kwamen er achter dat de belasting echt bizar is als een erfenis naar andere familieleden gaat dan de echtgenoot/kinderen :=
Nu hebben we nog geen flauw idee om welk bedrag het gaat, maar de beste man was al op vroege leeftijd afgekeurd en zwaar alcoholist, dus het zullen sowieso geen grote bedragen zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:52

Dan zou ik sowieso beneficiair aanvaarden inderdaad :=

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:54

Mijn ouders net zo vanhuisuit.
Hypotheek helemaal afgelost, geven niks om vakanties etc. Gaan nog steeds op de fiets naar Aldi en gaan af en toe eens uit eten.
Afgelopen jaar hebben ze alledrie de kinderen een schenking gegeven, was voor het eerst. Was er heel blij mee, heb het in m’n huis gestoken.
Ergens vind ik het mooi dat ze zo leven, maar zou het eigenlijk veel leuker vinden als ze gaan reizen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:36

Veel ouderen sparen ook wel voor hun oude dag. Als het huis aangepast moet worden, voor hulp/zorg aan huis, voor de kosten van ziekenhuis of verpleeghuis, noem maar op. En uiteraard zijn er heel veel die sparen voor de kinderen en kleinkinderen, maar niet willen beseffen hoeveel er eigenlijk weggespoeld wordt naar de belastingen. Geld waar ze eigenlijk zelf al jaren belasting op hebben afgedragen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 19:59

@Samantha ik merk naarmate ik zelf ouder word dat ik het zo jammer vind dat we zo weinig met ze hebben kunnen ondernemen. Het was altijd nee dat hoeft niet, nee dat doen we niet, nee dat is niet nodig. En nu kan het niet meer want ze houden het niet meer vol. Al is het nu alleen maar een middagje naar een tuincentrum en dan ergens een bakkie doen, dat kan dan nog wel, maar dan willen dat ook weer niet want koffie drinken kun je ook thuis...
Dus tja :roll:
Heb dat stukje dus onderhand maar opgegeven. Zo jammer.
Sparen en besparen leuk maar het mag van mij wel een beetje gezellig zijn. Samen herinneringen maken is heel waardevol en dat gaat toch niet altijd samen met een afbetaalde hypotheek en een flinke spaarrekening. Ik had graag meer herinneringen met ze gemaakt.

@8nnemiek sterkte met alles en de afhandeling ervan :(:)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:17

O zo herkenbaar. Zijn wij zussen? :')
Ik zie altijd opa’s en oma’s met kids naar de dierentuin. Hele families die samen weekend Efteling of Centerparcs doen.
Mijn ouders (moeder vooral) kunnen niet eens mee een stukje lopen.

Wij gingen trouwens vroeger ook nooit op vakantie dus die herinneringen heb ik ook al niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:18

O mijn schoonvader kan gelukkig wel goed genieten van het leven. Om alles en niets een fles champagne open trekken heb ik ook echt van hem :D

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:20

Het enige wat ik heb geërfd van m'n ouders is ellende en schulden.
Bij het leven trouwens ook al :roll:

Het steekt ( soms )wel als leeftijdsgenoten en alle andere mensen een huis erven en daardoor riant kunnen gaan leven.

Sta ik hier te klooien met schuldeisers, incassobureaus, rechtbanken etc etc.
Gelukkig heb ik bijna alles nu op de rit maar wat een ellende.

Toen m'n schoonvader ziek werd heeft hij zijn kinderen met een warme hand nog wat geld kunnen geven. Van dat geld heeft m'n man zijn groot rijbewijs gehaald en dat is iets wat je ook altijd zal blijven herinneren.

M'n schoonmoeder zit in een verpleeghuis,denk dat er dan niet veel meer te erven valt omdat het verpleeghuis een soort huur oid moet hebben? Weet het niet precies maar voorlopig moet ze maar lekker door blijven rollen met het leven.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:37

Citaat:
Het enige wat ik heb geërfd van m'n ouders is ellende en schulden.
Bij het leven trouwens ook al :roll:

Het steekt ( soms )wel als leeftijdsgenoten en alle andere mensen een huis erven en daardoor riant kunnen gaan leven.

Dat is ook wel heftig. Ik hoef absoluut niets te erven van mijn ouders (moeder voornamelijk, vader is niet echt meer in beeld, daar wil ik als het om geldzaken gaat niks mee te maken hebben in ieder geval), heb liever dat ze geniet van het leven, maar een schuld achter laten is toch wel andere koek. Maar dat zal ze ook nooit doen, we zitten dan wel krap, maar beide zorgen we wel altijd dat we alles op orde hebben en geen schulden.
Heb familieleden die daar wel anders mee om gaan, eigenlijk geen geld hebben of zelfs schulden, maar toch uit eten gaan, boodschappen doen wanneer en waar ze zin in hebben. lekker even ergens lunchen, op vakantie naar t meest luxe resort, echt continue. Die hebben gewoon en soort gat in de hand ofzo.

haha ja soms ben ik ook wel jaloers hoor, stal waar we staan heeft de huidige eigenaar ook geërfd van haar ouders begreep ik, tja, dik vrijstaand landhuis met grond en aan het bos, paarden aan huis.. Verbaas mij er sowieso over hoeveel mooie grote en dure huizen er staan in Nederland, vraag me dan echt wel eens af waar mensen dat van doen. Ik droom er van om zo te leven, of tenminste hoef geen groot luxe huis, maar vrijstaand en natuur om me heen vooral, en paarden aan huis lijkt me ook heerlijk. Dat is zeker een gelukje als je dat erft, maar aan de andere kant, we hebben het goed, een mooi huis in een woonwijk in de middenklasse, dak boven ons hoofd en eten/drinken ter beschikking, en dat is het belangrijkst.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 20:46

Citaat:
O zo herkenbaar. Zijn wij zussen? :')
Ik zie altijd opa’s en oma’s met kids naar de dierentuin. Hele families die samen weekend Efteling of Centerparcs doen.

:+
Dat dus -O-
Inderdaad, zit jij in de zelfde familie }:0 :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:57

Mijn ouders zijn ook niet zo van het weekendjes weg met ons allemaal, maar we komen wel veel bij elkaar over de vloer en we gaan iedere feestdag met zijn allen uit eten.
Ze zijn nog jong en ik hoop dat ze nog 30 jaar leven. Of er wat te erven valt? Geen idee dat zien we wel als ze er over een heeeele lange tijd niet meer zijn ;)

Ik ben wel enige erfgenaam van mijn peetoom en peettante. Zij hebben geen kinderen en zijn zeer vermogend. Hebben een heel goed bedrijf gehad, en ze hebben veel geïnvesteerd in vastgoed en kunstobjecten. Maar ook hier hetzelfde, ik heb ze liever nog heel lang bij me dan dat ik geld van ze krijg...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:51

Mijn ouders zijn vandaag 49 jaar getrouwd en omdat het te koud is met de camper zijn ze lekker een paar dagen naar Maastricht. Ik erf echt niks O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:33

Ik zal wel erven van mama maar het boeit me eigenlijk vrij weinig hoeveel dat zal zijn. Heb ze liever nog heel wat jaren bij me eerlijk gezegd.

Wij twijfelen weleens over later. Op zich zitten we qua woning prima: pal in het dorp, bakker, Kruidvat, apotheek, station op wandelafstand. Supermarkt op 500m maar wel aardig bergop, kan lastiger zijn op leeftijd. Over 2-3 jaar is alles afbetaald, dan zijn we 40. In theorie is dat echt wel luxe, want dan kan je het maandbedrag van de hypotheek sparen of gewoon lekker uitgeven.
In praktijk is onze woning niet geschikt voor ouderen ivm allemaal trappen en geen optie om op het gelijkvloers woonruimte te maken.

Dus kijken we soms rond naar iets rustiger gelegen, tuin/grond erbij en met optie om er beneden alle leefruimtes te maken of type bungalow. Maar dan zitten we vaak weer verder van winkels, centra van dorp/stad wat ook weer nadelen meebrengt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:46

Ik zal ook echt wel wat erven van mijn vader. Wij krijgen ieder jaar wel een bonus rond Kerst. Maar pas werd hij 80 en hoe we ook aandrongen op een leuke vakantie met de hele familie, het werd toch een brunch voor een groot gezelschap :+

Ik heb zelf al een appartement gekocht in de omgeving van mijn familie. Komt wel 10 jaar te vroeg, maar ja, het kwam nu toevallig langs.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 11:33

Citaat:
het werd toch een brunch voor een groot gezelschap :+

Dat is toch super leuk!

Nee die van mij zijn echt niet van de feestjes, bijeenkomsten of iets vieren of zo of heel weinig alles is overdreven, niet nodig en niet voor hun etc. Ze denken er gewoon niet bij na dat wij dat wel heel leuk en gezellig zouden vinden en zeker dat we dat voor onze kinderen, hun kleinkinderen en nu zelfs al achterkleinkind leuk zouden vinden....

Ik heb ze in het verleden ook wel eens van die tegoedbonnen gegeven om ergens te gaan lunchen op een mooie locatie, hoorde ik ook nooit of ze het wel hadden gedaan of niet. Ik vrees dat ze het gewoon nooit hebben gedaan. Zo jammer.
Het gaat mij niet om het geld wat overblijft, juist niet, laat ze dat vooral allemaal opmaken maar ze doen het niet :+ aanpassingen in hun huis, betere keuken en vooral veiliger... zou zo fijn zijn maar goed. We hebben alleen als kinderen zoiets als je alles op zit te potten en je huis hypotheekvrij en straks ga je dood, want hoe dan ook, dat gaan we allemaal, dan pakt de belasting zoveel en dat is zo zonde want jullie hebben er zo je best voor gedaan.
Voor mijn part geven ze het bij leven aan een goed doel, anders dan de kinderen, dat zou me ook nog niet uitmaken, maar niet dat het in zo'n belastingpot verdwijnt -O-
Maar heb me erbij neergelegd, alleen ... als ik erover praat komt het wel weer hoog... maar het zit er niet in.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:38

O zo herkenbaar.
Ik heb ook wel eens een bon voor weekend weg gegeven. Wordt dan niet gebruikt.

Dingen worden ook heel summier gevierd. Ook als wij aanbieden zelf te betalen. Kerst bijv, m’n moeder trekt het niet meer voor iedereen te koken. Dus dan komen wij als kinderen met het voorstel, dan gaan we toch uit eten. Betalen zelf ons deel.
Maar dat willen ze dan niet. Dus vieren we kerst in etappes. Kerstavond m’n zus en gezin, en 1e kerst ik en kids en m’n broer.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:08

VanHuisUit schreef:
alleen ... als ik erover praat komt het wel weer hoog... maar het zit er niet in.

Ik als erfgenaam van een bult ellende en een bak oliebol met schulden zou dolgraag met jou willen ruilen.

Je krijgt tenminste nog wat :D

Ik begrijp ook jou gevoel wel maar geloof mij, andersom is het veel erger.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:22

Ja, dat denk ik ook wel, Daan. Trieste situatie zit je in. Kon je de erfenis niet verwerpen of wist je niet dat ze in de schulden zaten?

Mijn vader is ook best zuinig, mijn moeder was dat ook. En daar zijn ze dan zo mee opgevoed dat dat er ook echt niet uit te krijgen is. Op zich niet verkeerd, maar soms moet ik er wel om lachen. Geen euro per maand willen betalen voor bv de ICloud maar dan wel mijn zwager een uur inschakelen om zijn iPad of telefoon te ruimen.