Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:35

Martine schreef:
Ah fijn!

Ik krijg morgen de fotograaf voor mijn appartement.

Spannend. Wij hebben ons huis nog niet in de verkoop staan.
Willen eerst kopen en dan verkopen.

Martine

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:41

Ik moet eerst verkopen en daarna kopen.
Of nou ja, het moet niet maar dan gaat het van mijn hypotheek af.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:41

horsii schreef:
horsii schreef:
Spannend voor jullie beide. Komt vast goed

Hier net weer een leuk huis gezien. Vriend twijfelt nog over de locatie maar wou wel kijken dus net het Funda formulier ingevuld en morgen ochtend bellen.
Hopen dat een bezichtiging daar wel mogelijk is.

Ze zijn de aanvragen inventariseren en dan worden we teruggebeld voor een bezichtiging. Eindelijk ergens een bezichtiging. Dat bied hoop.

Spannend! Hoop dat het lukt! Wil je het huis via PB delen? Ik ben nieuwsgierig :D

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:30

Ik kom weer eens een verhaaltje doen. Hier 2 jaar geleden heel fijn advies gehad voor koop 1e woning. Maar we (niet meer ik :D ) willen groter. En een thuiswerkkantoor.

Dus 1 van onze 2 appartementen verkocht (met fikse overwaarde B-) ), en afgesproken op het gemak te gaan zoeken. Tja, huis 2 was eigenlijk al precies raak. Bod gedaan. En dat werd geaccepteerd! Wij helemaal gelukkig, in de startblokken...

En dan krijg je om 22u 's avonds een telefoontje van de makelaar. Er is een ander bod gekomen, dat wil de verkoper niet negeren, dus we gaan toch een (zo kort mogelijke) inschrijving doen op de volgende dag. Nou, dat was even flinke stress. Maar gezien we wisten waarom we het eerste bod hadden, wisten we ook wat de verkoper belangrijk vond. Dus direct overleggen met de hypotheekadviseur over ons plan (en geklaagd over de verschrikkelijke gang van zaken, vond hij ook), en het 2e voorstel is (ook 8)7 ) geaccepteerd!

Alvast dank aan al jullie verhalen de afgelopen tijd. Hele goede aankoopmakelaar, Bokt :D Ik weet dankzij jullie dat ik voor alle nieuw online gekomen huizen direct moet bellen i.p.v. nadenken, wat voor percentages te verwachten qua overbieden, dat je enorm flexibel moet zijn voor afspraken (is thuiswerken tóch handig ineens, huis bezichtigen in de lunchpauzes), op wat voor onverwachte dingen je gunning kunt krijgen, en zoveel meer. En ben heel dankbaar dat ik snel beet heb. Dit soort stress op lange termijn kan ik niet aan denk ik.

Het appartement van 2 jaar terug gaan we verkopen als alles rond is. De makelaar van destijds uitgenodigd langs te komen voor een oriëntatie, die verwachten zelfs hier alweer overwaarde. Ze grapten dat ze dranghekken tevoorschijn gaan halen voor de bezichtigingen. Ik dacht dat de markt 2 jaar terug al gek was maar het slaat nu echt alles... 8)7

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:56

Wat een geluk maar wel een nare gang van zaken. Wat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven om toch jullie bod te accepteren?

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:09

NoeskaMoos; Poahhh wat een nare manier van doen! Gelukkig is het alsnog gelukt... Bokt als database is echt perfect, zo zijn wij ook op ons bod uitgekomen. Precies 10,5% boven vraag en ook raak haha.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:39

Hopelijk is het snel geregeld met je verklaring Narya!
Dat wachten en de onzekerheid is vreselijk.

Hopelijk komen jullie ertussen horsii!
Wij hebben wel eerst gekocht en daarna pas ons huis in de verkoop gezet.

Klinkt als een fijne situatie NoeskaMoos :D
Dranghekken _O-

Jeetje wat een percentage Amethyst :=

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:56

Wij hebben ons huidige huis ook nog niet in de verkoop want dan zit ik straks onder een brug. 4kamer maisonnette beneden woning met klein tuintje in regio Rotterdam, Vlaardingen. En 600 m lopen naar de gewilde Vlaardingse broekpolder.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:24

Charlotte446 schreef:
Hopelijk is het snel geregeld met je verklaring Narya!
Dat wachten en de onzekerheid is vreselijk.

Hopelijk komen jullie ertussen horsii!
Wij hebben wel eerst gekocht en daarna pas ons huis in de verkoop gezet.

Klinkt als een fijne situatie NoeskaMoos :D
Dranghekken _O-

Jeetje wat een percentage Amethyst :=

Op een vp van 120K valt dat weer mee in euro's hehe. En we wilden deze echt heel graag, zo klaar met misgrijpen.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:11

Ja die 10% is een ding bij appartementen lijkt het. Hadden we ook al geleerd van de verkoop van het 1e appartement: er zijn verkoopmakelaars die tot dat percentage een soort bonus rekenen. Dat weten de aankoopmakelaars ook natuurlijk. En dat appartement hebben wij precies 10% boven vraagprijs verkocht. Zelf gingen we ons eigenlijk schuldig voelen als we hoger dan dat zouden gaan (we vonden de vraagprijs zelf al absurd hoog), dus 1e bod wat zo hoog was hebben we geaccepteerd zonder verdere gekke inschrijvingen/toestanden. Die koper was volgens mij best blij met ons gevoel van rechtvaardigheid :') Ik hoop ook van harte dat het niet overal zo gek is hoor, maar dit was randstad (en de nieuwe woning Gooi).
Bij de nieuwe woning zitten we ook niet zo ver van die 10% af. Is voor een hele woning wel uhm... heel veel geld :wow: . Van de makelaar begrepen dat de verkoper het een lastige keuze vond, dus ik denk dat we niet de enige waren die zo hoog zaten.

Onze doorslag was dat we de ons financieel voorbehoud flink naar beneden hebben bijgesteld, want de verkoper wilde zo veel mogelijk zekerheid. Het is een gok, maar met rekenwerk aan (deels verwachte) overwaarde en spaargeld, weten we tot welk bedrag we zelf kunnen dragen moet dat écht nodig zijn. Hypotheekadviseur steunt het, en dat maakt dat we het aandurven.

Vandaag voorlopige koopovereenkomst getekend. Ik ga anderen niet de kans geven er nog tussen te komen, het wordt van ons }>
Laatst bijgewerkt door Oeska op 10-02-21 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:22

NoeskaMoos schreef:
Haha die 10% is een ding bij appartementen denk ik. Hadden we ook al geleerd van de verkoop van het 1e appartement: er zijn verkoopmakelaars die tot dat percentage een soort bonus rekenen. Dat weten de aankoopmakelaars ook natuurlijk. En dat appartement hebben wij precies 10% boven vraagprijs verkocht. Zelf gingen we ons eigenlijk schuldig voelen als we hoger dan dat zouden gaan (we vonden de vraagprijs zelf al absurd hoog), dus 1e bod wat zo hoog was hebben we geaccepteerd zonder verdere gekke inschrijvingen/toestanden. Die koper was volgens mij best blij met ons gevoel van rechtvaardigheid :')
Bij de nieuwe woning wel onder de 10% gebleven hoor, bij een complete woning is dat wel heel veel geld :wow: .

Onze doorslag was dat we de ons financieel voorbehoud flink naar beneden hebben bijgesteld, want de verkoper wilde zo veel mogelijk zekerheid. Het is een gok, maar met rekenwerk aan (deels verwachte) overwaarde en spaargeld, weten we tot welk bedrag we zelf kunnen dragen moet dat écht nodig zijn. Hypotheekadviseur steunt het, en dat maakt dat we het aandurven.

Vandaag voorlopige koopovereenkomst getekend. Ik ga anderen niet de kans geven er nog tussen te komen, het wordt van ons }>

Hahaha dat laatste gevoel herken ik goed, wegwezen allemaal!!

We hebben een tussenwoning gekocht, geen appartement. Maar wel een vergelijkbare prijsklasse denk ik. Maar met een flinke tuin (voor ons is 100m2 veel haha) en super vrij zicht aan de achterkant zijn wij echt dolgelukkig :-)

Nog steeds niks over de taxatie gehoord, dus morgen gaan we bellen :')

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:29

Ik duim voor jullie Amethyst_ ! Zal vast goedkomen met die taxatie :j

Wij hebben 14% overboden op de tussenwoning die we nu gaan kopen 8)7 en de overige biedingen zaten niet veel lager dan wij.

Helaas heeft de notaris het blijkbaar zo druk dat de overdracht pas de week na de afgesproken datum kan plaatsvinden, klein verschil maar wel heel irritant als je er zo naar uitkijkt. Gelukkig hadden we nog geen nieuwe vloer besteld -O-

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:39

Caaroo schreef:
Ik duim voor jullie Amethyst_ ! Zal vast goedkomen met die taxatie :j

Wij hebben 14% overboden op de tussenwoning die we nu gaan kopen 8)7 en de overige biedingen zaten niet veel lager dan wij.

Helaas heeft de notaris het blijkbaar zo druk dat de overdracht pas de week na de afgesproken datum kan plaatsvinden, klein verschil maar wel heel irritant als je er zo naar uitkijkt. Gelukkig hadden we nog geen nieuwe vloer besteld -O-

Dat uitstellen lijkt me ook mega irritant. Hier is de overdracht heeeel scherp gezet. We hoorden 25-1 dat ons bod geaccepteerd was en de overdracht staat voor 8 maart met financiering rond voor 22 feb. Vonden wij erg krap, maar onze adviseur zegt nog steeds dat het haalbaar is. Trust the process :=

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:46

Ik weet niet hoe jullie financiële situatie eruit ziet en waar zoiets precies vanaf hangt, maar bij ons ging het ook heel snel hoor! Als je adviseur denkt dat het haalbaar is zal dat wel zo zijn :j Wij hadden veel documenten van tevoren al verzameld en toen was de hypotheek in 3 dagen rond. We hadden een financieringsvoorbehoud van 4 weken dus ruim tijd over. Stom dat het door de notaris alsnog vertraging oploopt :+ wil er het liefst morgen al in.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:51

Caaroo schreef:
Ik weet niet hoe jullie financiële situatie eruit ziet en waar zoiets precies vanaf hangt, maar bij ons ging het ook heel snel hoor! Als je adviseur denkt dat het haalbaar is zal dat wel zo zijn :j Wij hadden veel documenten van tevoren al verzameld en toen was de hypotheek in 3 dagen rond. We hadden een financieringsvoorbehoud van 4 weken dus ruim tijd over. Stom dat het door de notaris alsnog vertraging oploopt :+ wil er het liefst morgen al in.

Hypotheek zelf lukt sowieso, daar hebben we enorm ruimte in. Ik kreeg een dag na acceptatie van ons bod te horen dat ik een vast contract krijg :-D Helaas een duitse werkgever die niet aan de intentieverklaring wil. Dat kennen ze niet dus doen ze niet :=
Het enige wat ik spannend vind qua taxatie is hoe het getaxeerd wordt na onze beoogde verbeteringen. Dat bepaald namelijk of ik straks een bad heb of niet hahaha.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:03

Ik val even tussendoor hoor, maar dat overbieden, is dat bovenop de 'geschatte waarde' van het huis? Of zit je met die 10-14% erbovenop zeg maar 'aan' de waarde van de woning?

Ben even nieuwsgierig, want onze woning (appartement) is volgens mij met calcasa "getaxeerd" i.v.m. de nieuwe hypotheek op onze nieuwbouwwoning. Maar weet niet of dat dan de geschatte verkoopprijs is (dus incl die 10-14%) of de basiswaarde (zonder overbieden).

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:05

Ik kom hier ook graag mee lezen en kletsen. Mijn man en ik zijn op zoek naar een koopwoning in regio Zoetermeer (en 15 km daarom heen). We hebben nu een appartement die we uiteindelijk dus gaan verkopen en willen graag een eengezinswoning kopen. Maar wat is het lastig zeg met zoveel vissen in de zee! We hebben dinsdag 2 bezichtigingen staan dus ik ben benieuwd. Waren nog veel meer geïnteresseerde.

Van de week ook op een woning gereageerd waarbij we eerst een bod moesten uit brengen voordat we uberhaupt konden komen kijken. Daar ben ik op afgehaakt.. Ik wil een woning eerst zien, je hebt er een goed gevoel bij of niet en dat kan je van te voren niet weten! Vond dat heel vreemd..

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:09

@Imandra: Met overbieden wordt bedoeld hoeveel procent over de vraagprijs wordt geboden. Dus stel, die staat op €100.000 en je biedt dan €110.000. Gaat over bestaande bouw, want bij nieuwbouw zit het allemaal wat anders geloof ik.

Taxatie waarde hangt o.a. af van waarde "in de huidige markt", en wat voor verbouwplannen je er mee hebt. Daardoor kan die soms (veel) lager of hoger uitvallen dan wat je biedt en betaalt.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:17

Nou hier helaas niet raak
11% boven de vraag prijs geboden, maar helaas is toch ons bod niet uitgekozen.
Dus wij gaan nog lekker verder zoeken..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:19

_Elaine_ schreef:

Balen :(:) Zat je ver van het hoogste bod?

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:20

Narya schreef:
_Elaine_ schreef:

Balen :(:) Zat je ver van het hoogste bod?

Dat is ons niet verteld helaas.
“ dat de keuze is gevallen op een ander stel. Dit vanwege een mix aan factoren zoals hoogte bod, gunfactor en goede voorwaarden. Mocht de koop niet doorgaan dan zal ik je dat laten weten.”

Dit is wat er in de mail stond die ik ontvangen heb

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:38

Jammer Elaine!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:52

NoeskaMoos schreef:
@Imandra: Met overbieden wordt bedoeld hoeveel procent over de vraagprijs wordt geboden. Dus stel, die staat op €100.000 en je biedt dan €110.000. Gaat over bestaande bouw, want bij nieuwbouw zit het allemaal wat anders geloof ik.

Taxatie waarde hangt o.a. af van waarde "in de huidige markt", en wat voor verbouwplannen je er mee hebt. Daardoor kan die soms (veel) lager of hoger uitvallen dan wat je biedt en betaalt.

Hoe wordt die vraagprijs gemiddeld dan bepaald?
Ons appartement is bestaande bouw :j. Maar de taxatiewaarde moest i.v.m. een overbruggingshypotheek in de hypotheekberekening mee worden genomen. Maar vroeg me dus af of die taxatiewaarde ~ongeveer~ overeen komt met de verkooprijs, of met de verkoopprijs + die 10-14% overbieden.

Sorry als ik als een noob overkom maar dat appartement is ons eerste huis die we nog moeten gaan verkopen dus heb er allemaal geen verstand van en geen ervaring mee haha :))

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:05

Lijkt me dat ze niet kijken nar overbieding. Ze willen garantie vN geld en overbiedingen is vaak emotie en wat de gek ervoor wilt geven en de bank wilt natuurlijk zekerheid van het minimale wat ze kunnen verwachten. althans lijkt me zo.

Jeetje een paar misgrijpers en flinke overbiedingen ook en het dan nog niet hebben..welke regio zoeken jullie? En een bod doen voor bezichtiging is ook apart.. misschien dat je bod lager uit valt dan wanneer je het yes gevoel hebt. Daarnaast kun je nog altijd onderuit binnen 3 dagen na koop overeenkomst. Dus wat daar nou weer de reden ervan is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:08

Oh ja ik heb het niet goed gezegd, de overbruggingshypotheek is gezet op calcasa waarde - 10% :j Dus ze houden wel rekening met "verlies" t.o.v. de huidige "waarde".