Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:08

@eekhoornerik ja een echt stads oerwoud inderdaad :')
Volgens de metingen zou de tuin 4 meter breed en 17 meter diep zijn.

Nou de 1e vlinderstruik is er nu ook uit, die zat verweven met een jucca dus dat heeft nog wel wat schelden gekost voor die stronk eruit was :+

Hij is alleen voor mij nu nog te zwaar om uit het gat te sjouwen, dus dat komt wel zodra er hulp is haha.

Ben in mn eentje dus zal heel veel zelf moeten doen, beetje spierballen kweken :Y)

Afbeelding

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:43

dieseltje09 schreef:

Nou de 1e vlinderstruik is er nu ook uit, die zat verweven met een jucca dus dat heeft nog wel wat schelden gekost voor die stronk eruit was :+

Hij is alleen voor mij nu nog te zwaar om uit het gat te sjouwen, dus dat komt wel zodra er hulp is haha.

Ben in mn eentje dus zal heel veel zelf moeten doen, beetje spierballen kweken :Y)

[ [url=m/g7Tfkq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op de weggeefhoek van Facebook zetten. Komen ze hem misschien nog halen ook. scheelt je weer afvoeren.

Annetje

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:48

Het schijnt dat de vlinderstruiken dit jaar bijna niet aan te slepen zijn vanwege het bericht dat de cijfers verdwijnen.
Ik zie toch ook veel mooie struiken in je tuin. Lekker op de foto zetten, voor niets op marktplaats zetten en op Facebook en kijken wie het uit komt graven. Veel handiger en je maakt een ander er blij mee. Zo'n grote struik is in de winkel niet te betalen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:50

Ik heb ook de neiging om te vragen waar je woont... Ik vind die budleja's zo mooi... Tis dat ik er echt geen plek mee voor heb

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:58

De nu uitgegraven vlinder zat compleet verweven met een yucca die ga ik niemand anders meer aandoen haha.

De andere 3! vlinderstruiken en de rozen zijn misschien nog wel een idee om op facebook te zetten. Je weet maar nooit haha

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 22:26

Vlinderstruiken zijn inderdaad geliefd. Ik heb er zelf 4 in de achtertuin :') en net afgelopen week 2 stekken in de voortuin gezet. Ook nog twee stekken op pot gezet voor mijn schoonzus.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 22:38

karin1985 schreef:
dieseltje09 schreef:

Op de weggeefhoek van Facebook zetten. Komen ze hem misschien nog halen ook. scheelt je weer afvoeren.

Niet alleen halen, soms zelfs uitgraven...

Wordt wel gedaan, op marktplaats ook.

"Grote mooie vlinderstruiken, gratis, zelf uitgraven"

Komen mensen voor!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 22:59

Zelf ben ik inderdaad ook zo op marktplaats aan het kijken voor een wat grotere struik. In tuincentra is een beetje struik gewoon echt duur en een gezonde plant weg doen is eigenlijk ook wel zonde.
Als het niet meer te redden valt, dan houdt het natuurlijk op.

Wij hebben vanmiddag onze kardinaalsmuts en vlinderstruik verplaatst, maar een deel van de mega dikke wortels niet kunnen behouden (onder stoep) ik hoop heel erg dat ze het nog gaan redden...

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 23:08

Het gaat vooral om de kleine haartjes (wortels). Als er een stukje van de dikke wortel afbreekt kan hij nog wel overleven volgens mij.
Hier ook 5 vlinderstruiken in de tuin, deels zelf uitgegraven. Met het verplaatsen is het altijd afwachten of hij het overleefd .. geduld .. niet goed in..

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 07:35

Ik wist niet dat vlinderstruiken zo populair zijn. Toen wij dit huis kochten stonden er diverse in en inmiddels kom ik ook overal spontane zaailingen tegen, dus deze niet weggooien maar in een potje zetten en verkopen? :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 07:49

Ceetje dat kun je inderdaad proberen! Ik ga mijn stekjes dit jaar ook maar potten en kijken of ik er iemand blij mee kan maken. Stiekem wil ik heel graag een van onze vlinderstruiken in het gemeenteperkje zetten voor de bijen en vlinders, maar dat mag natuurlijk eigenlijk niet en de kans is groot dat het ding twee dagen later onderuit geschoffeld wordt.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:18

Annetje, op Facebook heb je zelfs groepen waar ze dit doen. Misschien dat er nog wel wat leuks te ruilen is?

Ondertussen heb ik het door de serie Big dreams op de heupen gekregen en ben serieus aan het nadenken over een natuurlijke vijver. :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:19

Dieseltje waar woon je? Ik kan nog wel wat volwassen struiken gebruiken. Maar weet je zeker verweven met een yucca? Geen idee hoe dat zou moeten eigenlijk? Heb yuccas in mijn voortuin staan maar die kunnen nergens in verweven vanwege de vorm van hun stekelige blad. Bedoel je geen bamboe oid die er ook lijkt te staan? Ook daar geen bezwaar in.

Mijn fotos van mijn tuin staan in een eigen topic. Ik ben al even bezig mijn oerwoud te temmen. :j
[HTT] [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

De roos, zou ik lekker zo laten. Na de bloei als de bloemen echt helemaal verwelkt zijn alleen de bloem eruit draaien met de hand. En eens zien hoe hij zich dan houdt. Kan best dat je steeds de volwassen takken met potentiele bloemknop eruit hebt geknipt.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:15

dieseltje09 schreef:

Denk dat het je zal verbazen hoeveel ruimte daar onder uit gaat komen!

Wij hebben gisteren de leilinde gezet.
Ziet er nog beetje zielig uit zonder blad :=
Aantal rekken zijn niet helemaal recht vandaar dat het er een beetje scheef uit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:43

Wat zien die rekken er knullig uit zeg. Inderdaad schots en scheef, zo kun je ze toch nooit netjes en gelijk leiden? Bij onze leibomen lopen de rekken wel netjes recht.
Verbinden jullie de rekken niet aan elkaar zodat het 1 geheel wordt?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:47

Die van jullie staan inderdaad kaarsrecht!
Bij ons zit er niet zoveel ruimte tussen als wat standaard wordt gedaan omdat we met de maten niet uitkwamen. Denk als ze eenmaal vol blad staan je de scheefheid niet meer ziet. Hoop ik? :+

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:12

Zijn er nog mensen die verstand van rozen hebben? De rambler rozen daar durf ik wel de schaar in te zetten. Maar bij de andere twijfel ik altijd.

Om nu te snoeien is het te laat, maar hoe kan ik dit de volgende keer aanpakken ? “Gewoon” afknippen?
Weet het soort roos ook niet maar deze zal zon 1,60 zijn inmiddels

Afbeelding

Afbeelding

Dit is vooral een spriet met wat blaadjes. Zal een halve meter zijn.
Afbeelding
Ik heb ze nog nooit gesnoeid...

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:13

Leuk die leiboompjes!
Zijn er ook leibomen die dik begroeid zijn en lang groen blijven? Tegen inkijk.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:21

Na heel veel advies en tuinprogramma’s bekijken, heb ik nu een grote border + een kleinere ernaast uitgezet aan het begin van de tuin. Langs het terras komt er een border van ruim 10m2. De parasol is inmiddels weg. De border uitgetekend op ruitjes papier en berekend hoeveel m2 laag, middel en hoge planten ik nodig heb. Daarna bepaald welke planten er moeten komen (kleur, bloeitijd, vorm en hoogte) en een grote bestelling gedaan. (Tip: kwekerij vlastuin. Snelle verzending, netjes verpakt en goede prijs)
Komende week het gras transplanteren naar een andere plek waar het behoorlijk vernaggeld is na de hete droge zomer. Weer een stap verder. Misschien had ik niet goed moeten luisteren naar Monty Don, die zei dat je veeeel planten moet kopen :D

Afbeelding

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:27

@karuna ik woon in Rotterdam dus als je wilt er staan er nog 3 ;) en nog 3 rozen :,)

Die andere zit echt verweven in het de stronk

Afbeelding

Gelukkig geen bamboe, dan had ik echt gaan huilen haha

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:53

Bij ons zit er ook niet veel ruimte tussen maar wel verbonden. Ruimte tussen de rekken is 0 tot 80 cm, dus wat jullie hebben valt in de standaard.
Als ik op de foto kijk hebben wij er net zoveel ruimte tussen zitten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 13:06

Ah sjips dat is echt te ver weg, ik zit helemaal aan de andere kant -O- yucca geen probleem mee gehad.

Scheve rekjes, herkenbaar helaas. Heb een dakplataan die ook kwam met een scheef aangelegd frame. Nu kan ie al een hele tijd zonder gelukkig. Risico is altijd ingroei. Heb nu een vijgje met frame voor staan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 13:26

Jammer inderdaad, Rotterdam is ook voor mij te ver.

Ik heb al redelijk wat planten van Facebook en marktplaats gered, vrijdag nog 1m2 aardbeien plantjes bijvoorbeeld, en die heb ik (in gratis opgehaalde) potjes gezet. Ongeveer 300 plantjes :o

Die komen mooi op een verhoging en mogen dat welig verder tieren.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 15:00

J00P schreef:
Leuk die leiboompjes!
Zijn er ook leibomen die dik begroeid zijn en lang groen blijven? Tegen inkijk.

Dat worden ze uiteindelijk als het goed is :=

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:12

Die yucca's,zijn dat yucca's die je ook binnen heb staan?of zijn dit speciale yucca's?Lijkt me wel leuk voor in de tuin.