Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:10

mysa schreef:
Volgens mij liggen er nog gigantisch veel platte daken van fabriekshallen leeg. Die moeten eerst maar eens vol gelegd worden.
Wij wilden dat ook maar kon niet wegens gebrek aan capaciteit op het stroomnet.

Dit ja.
Ik heb ondertussen al meerdere bedrijven gehoord die dit wel wilden, maar het stroomnet het niet aan kon. Terwijl het echt veel logischer zou zijn, "huur" als netbeheerder daken van bedrijven voor een klein bedrag en leg ze daar op, of stimuleer bedrijven om ze er zelf op te leggen en terug te leveren.

Hier in de omgeving meerdere van die gigantische velden met zonnepanelen, ik vind het èn lelijk, èn zonde van de ruimte.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:20

Sanet schreef:
Achterom schreef:
Wij hebben een sessy besteld, helaas wordt die pas in het derde kwartaal geleverd, maar wel iets om naar uit te kijken :j

Eentje of meerdere?

Twee, we hebben namelijk 20 zonnepanelen :j

Wat betreft terugverdientijd (vroeg iemand anders)... met alle respect, maar dat vind ik altijd zo'n stomme vraag. Ik vraag een ander toch ook niet wat de terugverdientijd is van een cv-ketel? Of een nieuwe laptop? De terugverdientijd van het gebruik van fossiele brandstoffen zou leuk zijn om ook eens naar te vragen, maar daar hoor je nooit iemand over. Daar denken we niet over na, dat doen we immers al jaren zo. Ik meen dat het weleens uitgezocht is, maar wat mij betreft moeten we ook stoppen met het subsidieren van fossiel en ga nu oplossingen zoals thuisbatterijen eens subsidieren. Die zijn immers wél onderdeel van de oplossing.

Het terugleveren van stroom levert bijna niets op, dan gebruiken we hetgeen we opwekken liever zelf. En dan helpen we ook nog een klein beetje in het voorkomen van netcongestie. Bovendien gaat de saldering er toch af, niet onmiddellijk, maar over een paar jaar wel. Ook vinden we het belangrijk om innovatieve bedrijven zoals deze te steunen: zij kijken naar mogelijkheden in plaats van alsmaar te blijven hangen onmogelijkheden. Ze hebben een goed product ontwikkeld, waar wij echt mogelijkheden in zien. Het is klein, relatief betaalbaar en zelf te installeren (en onafhankelijk van besturingsplatforms e.d.). Een batterij als dit is vooral bedoeld om je dag-nacht ritme op te vangen, batterijen die seizoensvariatie aan kunnen bestaan wel, maar dan heb je het eerder over een enorme basaltbatterij of iets dergelijks. Dat is op dit moment geen optie voor een individuele consument.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:40

8nnemiek schreef:
Ik vind dat ook heel erg zonde inderdaad, die volle weides die goed bruikbaar zijn voor landbouw. Daarom moet je zo'n stroom zo efficiënt mogelijk benutten, en waterstof ervan maken om er later weer stroom van te maken is zo enorm veel minder rendabel dan die stroom waar mogelijk rechtstreeks te gebruiken.

Het nadeel bij fabriekshallen is allereerst dat ze niet stevig genoeg gebouwd zijn voor panelen, want die wegen flink wat. Al zouden ze ook best flexibele panelen kunnen gebruiken die heel veel minder wegen, maar dus ook minder rendement hebben. Maar dan kom je bij het tweede probleem; dat in veel regio's het net overbelast raakt inderdaad doordat de netbeheerders heel lang hebben lopen rekken en treuzelen met het verzwaren van het net terwijl het tien jaar geleden al duidelijk was dat er iets moest gebeuren.. Dan kan het zomaar zijn dat zo'n zonnepark voorrang krijgt omdat die aanvraag eerder is gedaan terwijl er voor die fabriekshal dus geen plek meer is op het net.

Correctie: de netbeheerders zijn aan handen en voeten gebonden door de wet!
Ze mochten niet investeren! Daar stak de ACM steeds een stokje voor!

Die zwarte piet hoort bij de overheid te liggen die het vertikte om de regels aan te passen zodat de netbeheerers konden voorsorteren op wat ze op zich af zagen komen.

Daarnaast mag je dan ook benoemen dat er 250.000km net in NL ligt, waarvan ca 2/3 vervangen moet worden en er moet een slordige 100.000km kabel bij komen.

secricible schreef:
mysa schreef:
Volgens mij liggen er nog gigantisch veel platte daken van fabriekshallen leeg. Die moeten eerst maar eens vol gelegd worden.
Wij wilden dat ook maar kon niet wegens gebrek aan capaciteit op het stroomnet.

Dit ja.
Ik heb ondertussen al meerdere bedrijven gehoord die dit wel wilden, maar het stroomnet het niet aan kon. Terwijl het echt veel logischer zou zijn, "huur" als netbeheerder daken van bedrijven voor een klein bedrag en leg ze daar op, of stimuleer bedrijven om ze er zelf op te leggen en terug te leveren.

Hier in de omgeving meerdere van die gigantische velden met zonnepanelen, ik vind het èn lelijk, èn zonde van de ruimte.

Netbeheerders leggen geen PV. Die huren dus ook geen daken en hebben daarmee dus 0 invloed, behalve dat ze aangeven wat er wel of niet op het lokale net kan.

EllyC

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:50

Het klopt wat Ikke zegt. rare wetgeving.
Maar los daarvan kan de organisatie ook wel wat minder ambtelijk georganiseerd worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:02

Ik geef gelijk toe dat ik er de ballen verstand van heb, maar met het oog op de toekomst lijkt het me eigenlijk ook niet voor de hand liggen wanneer netbeheerders al teveel gaan investeren in zonne-energie...?

Die zonne-energie wordt immers al steeds meer door huishoudens zelf opgewekt, op de daken van hun eigen huizen. Dus in de energie-behoefte tijdens zonnige momenten wordt al steeds meer voorzien. Het zijn juist die donkere momenten waarin mensen ook stroom nodig hebben, waar een oplossing voor gevonden moet worden want op die momenten willen mensen stroom van het net kunnen halen.

Voor de avonden zullen wel thuisbatterijen komen. Maar de winter zal vooralsnog het grootste probleem zijn voor huishoudens, waarin er voldoende stroom van de netbeheerder ingekocht moet kunnen worden. En waar haalt de netbeheerder dan die stroomvoorziening vandaan. Dat zal dan toch van windmolens / water moeten komen neem ik aan...?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:18

Cer schreef:
Waarom doen ze dat eigenlijk nog niet? Dat overdekken van parkeerterreinen?

Ikea Hengelo heeft dat. Hartstikke handig, auto in de schaduw en zonnepanelen erboven :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:22

Ik denk dat de windmolens voor particulieren ook nog wel verbeterd worden.
Niet iedereen kan die natuurlijk zomaar plaatsen maar op dak (liggende wokkels heb je daarvoor), zeker bij nieuwbouw lijkt me dit een goede combi met zonnepanelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:28

Moeten ze wel wat opleveren....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:38

En dat doen de meeste windmolens voor thuis op dit moment echt niet :n

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:43

Helaas zijn de prijzen idd heel erg hoog voor bijna alles in het dagelijkse leven :( . Wij hebben thuis een airco die ook kan verwarmen, deze gebruiken we alleen zodat het vocht weg word gehaald omdat als je de CV uitlaat er natuurlijk geen droge lucht in huis komt. Dat is feest voor schimmel ;( . Ook hebben we de woonkamer afgeschermd met een groot gordijn en hebben we in die kamer een elektrisch kacheltje. Werkt voor ons ideaal, binnen een kwartier is de woonkamer zo 20 graden alleen de rest van het huis dan natuurlijk niet. Kaarsen werken ook erg goed hebben we gemerkt. We hebben altijd een gezellige sfeer thuis met kaarsjes en die geven nog verrassend veel warmte af zijn wij achter gekomen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:55

pmarena schreef:
Ik geef gelijk toe dat ik er de ballen verstand van heb, maar met het oog op de toekomst lijkt het me eigenlijk ook niet voor de hand liggen wanneer netbeheerders al teveel gaan investeren in zonne-energie...?

Die zonne-energie wordt immers al steeds meer door huishoudens zelf opgewekt, op de daken van hun eigen huizen. Dus in de energie-behoefte tijdens zonnige momenten wordt al steeds meer voorzien. Het zijn juist die donkere momenten waarin mensen ook stroom nodig hebben, waar een oplossing voor gevonden moet worden want op die momenten willen mensen stroom van het net kunnen halen.

Voor de avonden zullen wel thuisbatterijen komen. Maar de winter zal vooralsnog het grootste probleem zijn voor huishoudens, waarin er voldoende stroom van de netbeheerder ingekocht moet kunnen worden. En waar haalt de netbeheerder dan die stroomvoorziening vandaan. Dat zal dan toch van windmolens / water moeten komen neem ik aan...?

Daar heb je bijvoorbeeld die waterstofproduktie voor. Algemener, een simpel te transporteren en op te slaan energiedrager.

Met die energiedrager laat je een elektriciteitscentrale met gasturbines (STEG-eenheden, google er maar eens op) draaien.
Zoek je nu naar STEG-eenheden, dan vind je dat die op aardgas draaien. Neem van mij aan: het is relatief simpel om die turbines op elke denkbare brandstof te laten draaien, ook synthetisch gemaakt CH4 of NH3.

EllyC schreef:
Het klopt wat Ikke zegt. rare wetgeving.
Maar los daarvan kan de organisatie ook wel wat minder ambtelijk georganiseerd worden.

Neem je dan de rest ook mee?
De netbeheerders zijn heus bezig minder ambtelijk te worden; ze hebben simpelweg geen keuze, maar dan hebben ze nog altijd te maken met de encyclopedieën aan regels van gemeentes, provincies en de landelijke overheid, om van RWS, prorail en de waterschappen nog aar te zwijgen.

Schildpaddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:32

Ik kom even binnenvallen.
heb het 1 en ander in het topic gelezen.
sinds juli een huurhuis (huis van grote boerderij), uit 1800, niet goed geisoleerd, maar is wat tegen muren etc aangebracht.
Ik ben zo goed als niet thuis, dus CV staat standaard op 7 / 8 graden. Alleen als er keer bezoek komt zet ik de CV op 14 graden.
Nu ben ik maandelijks nog ruim €400,- kwijt aan alleen gas.
ik had dit niet verwacht, zou het nog een andere oorzaak kunnen hebben?

in de eerste maanden (tot zeg maar oktober) was ik circa €150 - €200 kwijt aan gas water en licht.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:48

Hoeveel gas verbruik je daadwerkelijk per maand? 400 euro is wel veel voor zulke lage temperaturen met het prijsplafond.

Schildpaddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:54

laatste maand 144 m3
prijsplafond is (nog) niet van toepassing ivm groot verbruiker (boerderij)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:59

144 kuub kost zonder prijsplafond nog gauw 300 euro. Tel daar wat elektra bij op en dan zit je zo richting 400 euro.

Ik benijd je niet - k k k koud
Laatst bijgewerkt door Dees op 24-02-23 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:15

Dat klinkt wel erg hoog, 144 kuub terwijl de verwarming nauwelijks aan staat. Heeft je meter de mogelijkheid om een P1 meter aan te sluiten? Dan kun je het verbruik per dag/uur bijhouden en zien of er iets verbruikt wordt op momenten dat je niet thuis bent.
Staat je cv ketel misschien nog op comfort stand in plaats van eco? Dat verklaart niet het hoge verbruik maar kan wel meespelen.
Heb je alle radiatoren dicht op de paar kamers waar je leeft na, of worden alle ruimtes verwarmd?

Wij wonen ook in een huis uit 18-zoveel, maar door de kleine ramen en dikke muren is het hier juist erg goed geïsoleerd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:21

Bij ons verbruikt de CV gauw 2 kuub gas per dag, alleen door snachts af en toe aan te slaan. Ons huis is redelijk geïsoleerd.

Een cv slaat aan wanneer deze hoger staat ingesteld dan de feitelijke temperatuur van de ruimte.
Zeker in januari is de nachttemperatuur lager dan 5 graden geweest. In een ongeisoleerd huis met een cv die staat ingesteld op 7/8 graden, kan ik me enig gasverbruik wel voorstellen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:06

14 graden voor bezoek... Dat is nog altijd erg fris

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:16

Bij oxxio hebben ze m'n termijn bedrag wederom verlaagd naar 60 ipv 190 euro. Nu net de inschatting van prijsplafond. Er staat ook bij als je omhoog of omlaag bijstelt wat ze inschatten dat je bij of terug krijgt. Heb hem terug naar 190 gezet en ze schatten in dat ik tussen 1100 en 1200 terug krijg. Durf niet zo te verlagen en vind het ook wel een lekker idee. Hoe zitten jullie daarmee?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:20

Schildpaddd schreef:
laatste maand 144 m3
prijsplafond is (nog) niet van toepassing ivm groot verbruiker (boerderij)

Heb je ook een GV aansluiting?
Wordt de meterstand iedere maand door een meetverantwoordelijke uitgelezen en wordt je op daadwerkelijk verbruik afgerekend?
Het is een flink bedrag, hoe groot is het huis?

Schildpaddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:16

@Dees ruim 400 kwijt aan alleen gas, water en elektra niet meegerekend
een P1 meter is misschien wel een idee. Ik heb eerst nog een gesprek staan met de verhuurder, wellicht staat zij hier ook voor open.
radiatoren zijn alleen open in de keuken, woonkamer en kantoor. zijn alleen ruimtes van circa 13 m2, waarvan de plafonds 3 meter hoog zijn.
De CV is inprincipe ingesteld op 8 graden, maar temperatuur is gemiddeld 10 graden (ik ga uit van leefwarmte en zon dat naar binnenkomt)
GV aansluiting durf ik niet te zeggen, ga ik navragen.
Ik meet zelf de standen en stuur foto's door naar de verhuurder, het daadwerkelijke verbruik wordt afgerekend.
Het is een groot huis, beneden 5 ruimtes en boven ook. Boven gebruik ik niks en staat ook niks aan

bedankt vast voor het meedenken

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:53

Misschien kun je op een wat warmere of zonniger dag alles dicht draaien? Dan weet je iig zeker dat er geen raar sluipverbruik is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:31

Schildpadden, geen idee bij welke leverancier jij zit, maar bijv Vandebron durfde nog wel ruim 3 euro per kuub te rekenen. Dan zit je met 144 kuub over de 400 euro heen voor enkel gas.

(Ben je vrij je eigen leverancier te kiezen? Dan rap overstappen naar bijv Anwb dynamisch. Véél goedkoper, zeker wanneer prijsplafond niet meespeelt)

Steenbok, gewoon zelf uitrekenen geen optie? Is goed te doen hoor.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:35

Kan je eigenlijk altijd overstappen? Zit daar nog een boete aan vast?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:42

Heb je geen slimme meter dat je zelf foto's moet sturen naar je huurbaas?

En ik zou ook proberen om zelf een leverancier te vinden, dit moet goedkoper kunnen.

Bellatrix, dat ligt eraan wat je voor contract hebt. Als je consument bent, max 125 euro per product bij een vast contract, zakelijk kan dit oplopen naar 30% van de nog lopende tijd (vast contract). Variabel heeft meestal geen opzegvergoeding.