pmarena schreef:Ik geef gelijk toe dat ik er de ballen verstand van heb, maar met het oog op de toekomst lijkt het me eigenlijk ook niet voor de hand liggen wanneer netbeheerders al teveel gaan investeren in zonne-energie...?
Die zonne-energie wordt immers al steeds meer door huishoudens zelf opgewekt, op de daken van hun eigen huizen. Dus in de energie-behoefte tijdens zonnige momenten wordt al steeds meer voorzien. Het zijn juist die donkere momenten waarin mensen ook stroom nodig hebben, waar een oplossing voor gevonden moet worden want op die momenten willen mensen stroom van het net kunnen halen.
Voor de avonden zullen wel thuisbatterijen komen. Maar de winter zal vooralsnog het grootste probleem zijn voor huishoudens, waarin er voldoende stroom van de netbeheerder ingekocht moet kunnen worden. En waar haalt de netbeheerder dan die stroomvoorziening vandaan. Dat zal dan toch van windmolens / water moeten komen neem ik aan...?
Daar heb je bijvoorbeeld die waterstofproduktie voor. Algemener, een simpel te transporteren en op te slaan energiedrager.
Met die energiedrager laat je een elektriciteitscentrale met gasturbines (STEG-eenheden, google er maar eens op) draaien.
Zoek je nu naar STEG-eenheden, dan vind je dat die op aardgas draaien. Neem van mij aan: het is relatief simpel om die turbines op elke denkbare brandstof te laten draaien, ook synthetisch gemaakt CH4 of NH3.
EllyC schreef:Het klopt wat Ikke zegt. rare wetgeving.
Maar los daarvan kan de organisatie ook wel wat minder ambtelijk georganiseerd worden.
Neem je dan de rest ook mee?
De netbeheerders zijn heus bezig minder ambtelijk te worden; ze hebben simpelweg geen keuze, maar dan hebben ze nog altijd te maken met de encyclopedieën aan regels van gemeentes, provincies en de landelijke overheid, om van RWS, prorail en de waterschappen nog aar te zwijgen.