Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 18:43

Dat je het niet wordt ivm hoger bod of betere voorwaarden, ala. Maar dit soort smerige spelletjes dat ze een twee biedronde gaan doen is toch echt belachelijk?
En dit is dan voor het “eerlijk bieden” platform.
Lijkt mij niks eerlijks aan….
Afbeelding

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:44

Wat is er precies oneerlijk aan? Ze hebben meerdere interessante biedingen en laten de mensen zonder ontbindende voorwaarden nog een uiterste bod doen, als ze dat willen...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:02

Je mag altijd alsnog een bod doen. Echter maak je dus geen kans als je voorwaarden hebt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:34

Hutcherson schreef:
Je mag altijd alsnog een bod doen. Echter maak je dus geen kans als je voorwaarden hebt.

Maar zo is de hele markt. Degene met de meeste centen wint.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:54

eilleen333 schreef:
Hutcherson schreef:

Maar zo is de hele markt. Degene met de meeste centen wint.

Dat klopt, dat noemen we marktwerking :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 23:04

Dat hoeft niet. In dit geval dan niet maar soms kan ook iemand winnen met de gunstigere voorwaarden zonder het hoogste bod.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 23:22

Bij ons (begin dit jaar) was het zo dat de makelaars tijdens bezichtiging al aangaven dat het slim zou zijn om geen voorwaarden te doen als we het huis graag wilden, want dan gingen de verkopers niet eens overwegen of gingen ze het bod niet eens doorgeven (moet wel maar zo werd het gezegd).
'je maakt geen kans als je nog je eigen huis moet verkopen en zelfs met voorbehoud van financiering geef ik je weinig kans'.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 23:49

Oh ja, die kwam er hier ook voorbij :j En dan in combinatie met de mededeling dat er verwacht werd dat er fors boven de vraagprijs geboden zou gaan worden ook, dus je bod moest ook heel stevig zijn. Dat werd overigens al bij het plannen van de bezichtiging gezegd, dus ik heb daar vriendelijk bedankt en ben al voor de bezichtiging afgehaakt. Dat had voor mij toch geen zin.

Die verkopers hebben gewoon flink geld geroken future_vet, rot zeg :\

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:54

Tink89 schreef:
Wat is er precies oneerlijk aan? Ze hebben meerdere interessante biedingen en laten de mensen zonder ontbindende voorwaarden nog een uiterste bod doen, als ze dat willen...

Maar een tweede bod doen is toch heel raar als het verkoop op inschrijving is? Dat zorgt er dus voor dat je jezelf gaat overbieden en dus de prijs weer wordt opgejaagd?

Kan wel marktwerking zijn maar dat maakt de markt alleen maar nog meer kapot.

En zonder voorwaarden? Als starter met net genoeg eigen geld om te kunnen overbieden en kosten koper te betalen, lijkt mij zeer onverstandig.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:44

Maar dat dat voor jou onverstandig is, maakt je dus een minder interessante koper. Zo is de markt. Wil niet zeggen dat je dan maar zonder voorwaarden moet gaan bieden, maar wel dat je voor die verkoper niet de handigste partij bent om aan te verkopen.

Ik heb regelmatig overboden en had het prima gevonden om dan te horen 'we hebben drie biedingen in dezelfde prijscategorie en met dezelfde voorwaarden, je mag als je wilt je bod nog eenmalig aanpassen'. Bij sommige huizen had ik dat dan gedaan, andere huizen waren dat niet waard en dan had ik het niet gedaan.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:52

Ja dat snap ik. Was meer verbaast dat aankoopmakelaars dat adviseren om te doen.

Heb inmiddels al zeker 10x een bod gedaan. Allemaal ruim boven de vraagprijs. Maar helaas lukt t nog niet. En dat is frustrerend nu de markt nog verder weer aantrekt

En was gister gewoon verbaast over die 2de ronde omdat dat via een “eerlijk bieden” platform gaat. Waarbij iedereen evenveel kans moet krijgen. Maar nu werd ik uitgesloten van een tweede bod doen. Dat vind ik niet fair.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:06

Makelaars zijn niet mensen die jou uit de problemen moeten houden he. Die willen gewoon het huis voor zoveel mogelijk verkopen en zoveel mogelijk geld vangen. Maakt ze niet uit hoe.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:29

Is er in Nederland ook een online biedingsite voor huizen eigenlijk zoals ze in Belgie Biddit hebben?
Mijn ouders hun huis is via die weg vroeger verkocht geweest dan kunnen kopers steeds zien als er een nieuw bod is en kan je opbieden zelf via de site tot de tijd om is van de verkoop. Zo gaat het ook naar het hoogste bod.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:35

future_vet schreef:
En was gister gewoon verbaast over die 2de ronde omdat dat via een “eerlijk bieden” platform gaat. Waarbij iedereen evenveel kans moet krijgen. Maar nu werd ik uitgesloten van een tweede bod doen. Dat vind ik niet fair.

Had je ook graag een 2e bod willen doen?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:03

Hier net de onderhandelingen erop zitten voor ons nieuwe huis. Eerst afgewezen iemand had een bod gedaan boven vraagprijs zonder voorbehoud. Maar hebben toch er vanaf gezien.

Toen kregen de andere die geboden hebben de kans of bod houden, veranderen (zowel omhoog,omlaag en voorwaarden) of intrekken. De keuze lag bij ons. Het is ons nu gelukkig gegund maar daar ging het eigenlijk ook zo van een 2e ronde.

Nu ons eigen huis op de markt gooien kijken wat daar mee gaat gebeuren

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:41

Succes met de verkoop :D !

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:02

Ik zat dus laatst in een project waarbij geloot werd. Dus niet de hoogste bieder of de beste bieder maar gewoon loten als er de vraagprijs (met of zonder voorwaarden) werd geboden.
Moet zeggen is wel voor het eerst dat ik dat meemaakte hoor :)

Maar ik weet van mensen uit mijn wijk dat ze als het erom gaat zelfde bod of vrijwel zelfde bod, ook geneigd zijn te kijken naar in hoeverre passen mensen in de wijk, hoe goed is het voor de wijk etc.
Dus als het om niet zulke grote verschillen gaat zijn mensen wel bereid naar meer te kijken dan de uiteindelijke prijs en de voorwaarden.

Huis van mijn vriend paar jaar terug zelfs al was ook na 1e ronde biedingen de vraag van de makelaar om nog een verzoek te doen voor een laatste eindbod. En toen werd er toch nog wel weer hoger geboden. Dus denk als makelaar het idee heeft dat het nog hoger kan ze dat gewoon doen.

Wat niet wil zeggen dat het leuk is ofzo... kan me voorstellen dat je er als koper echt niet goed van wordt hoor :(:)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:35

Succes met verkoop butengeweun!

Mijn hypotheek is sinds vanmiddag goedgekeurd, superblij! *\o/* mijn huisje is nu echt definitief van mij <3 dat is echt zo bizar snel gegaan allemaal. Nu aftellen, nog 6 laaaange weken tot de overdracht :))

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:59

Gefeliciteerd Vientje:D

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:43

Gefeliciteerd!! Echt super leuk dat het nu rond is. Die 6 weken vliegen voorbij! Dacht even dat je 6 maanden had opgeschreven en dacht al dat is iets langer dan ik nog moet. Nog 5 maanden te gaan voor mij :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:47

onze dossier ligt nu bij de bank en wordt gecheckt, ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat we iets horen. Onze kopers was het slechts 2 dagen, dus stiekem hoop ik het ook. Dan zou er echt een last van me afvallen.

Vientje: gefeliciteerd! Hoe lang heb jij moeten wachten op uitsluitsel?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:46

Vientje schreef:
Succes met verkoop butengeweun!

Mijn hypotheek is sinds vanmiddag goedgekeurd, superblij! *\o/* mijn huisje is nu echt definitief van mij <3 dat is echt zo bizar snel gegaan allemaal. Nu aftellen, nog 6 laaaange weken tot de overdracht :))

Heerlijk! Gefeliciteerd!

Morgen heb ik een bezichtiging.

En mocht het wat zijn voor het verkopen van mijn huidige woning: is het normaal om meerdere makelaars te contacteren voor de verkoop of hoe werkt zo iets? Wil wel een vergelijking maken in kosten en voor hoeveel ze het te koop zouden zetten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:49

Gefeliciteerd voor de koop geslaagden, dat alles vlot mag verlopen

Kwa verkoop. Je mag zoveel makelaars laten komen als je wilt. Die gene bij wie je het beste gevoel hebt is vaak wel een goede keuze. Tenzij deze veel duurder is. Zelf verkopen zonder makelaar kan ook trouwens. Zeker met deze toch soepel lopende markt. En er zijn meerdere soorten en opties metdeels zel doen deels laten doen. Er zijn voorbeeld verkoop contracten ook te vinden overal.

Ik heb twee keer verkocht zonder makelaar en twee keer met

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:57

Wij zijn ook nog steeds op zoek, de afgelopen 2 weken 2 hele leuke huizen bekeken en een bod gedaan, maar helaas overboden of betere voorwaarden. Dus de zoektocht gaat nog even verder, al knijp ik hem wel een beetje met alle berichten over dat de huizenprijzen weer zullen gaan stijgen komende tijd..

Voor degenen die bij ING bankieren, met de rentepunten kan je voor een jaar lid worden van Vereniging Eigen Huis zonder verdere kosten :)

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:37

Gefeliciteerd Vientje!

Hier ook gisteren eindelijk gehoord dat mijn lening is goedgekeurd door de bank *\o/* ,
enkel volgende week de papieren nog gaan tekenen en dan nog wachten tot de akte kan ondertekend worden bij de notaris.

Ik hoop heel stiekem dat alles vroeger in orde gaat zijn dan de termijn van 4 maanden die ze gezegd hebben,
zou heel fijn zijn als ik voor de kerstvakantie de sleutel al zou hebben zodat ik meteen met aannemers afspraken kan maken voor offertes voor alle verbouwwerken.