Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:09

Samantha_ schreef:
Ik mis frisdrank ook niet eigenlijk. Koop soms wel eens kleine blikjes cola maar wil ook niet dat m’n kids van die cola drinkers worden. Dus mogen ze in het weekend dan 1 blikje.

Wij zijn ook helemaal geen frisdrank drinkers. Zo heel af en toe vind ik een blikje lekker.

Heb wel altijd een paar trays in de kast staan met verschillende blikjes drinken. Voor visite of voor als ik er ineens zin in heb. In de zomer gaan ze wat harder dan in de winter, dan denk ik er eigenlijk nooit aan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:12

poes schreef:
Ik word heel chagrijnig als het koud is in huis. Onder een dekentje dik gekleed op de zetel tot daar. Maar thuiswerken met kou of een koude badkamer kan ik echt niet tegen.

Wij gaan dus zeker goed kijken naar isoleren en alternatieve verwarming bij het nieuwe huis.

Voorschot betaald en gekeken voor de lening. Wat een geld betaal je in België voor onbenulligheden zeg. Notaris is zoooo duur :/

Ja dat is hier ook. Wij hebben een bouwdepot voor de verbouwing 'omdat de rente zo lekker laag stond' haha. Bij dezelfde verstrekker als waar we de hypotheek al een paar jaar hebben. Hop weer naar de notaris...

Koud wil ik het ook niet hebben, daar wordt ik ook chagrijnig van.

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:16

Ik kan mijn boodschappen ook goedkoop houden door een lijstje te maken aan de hand van wat er in de bonus is bij de AH. Dat vul ik dan aan tot een weekmenu en niet meer vers in te kopen dan dat ik nodig heb ivm verspilling.

Maar ik denk dat ik veel winst haal uit mijn nieuwe koelkast. Die koelt de (hele grote) groentelade op een andere manier en daardoor is alles veel langer houdbaar. Krop sla vlot een paar weken en ook verpakte groente kan ruim over de houdbaarheidsdatum. Was van de week helemaal verbaasd, was een zak andijvie vergeten en die bleek al een week over de datum. Was nog hartstikke vers!

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:19

Ik wil ook niet in de kou zitten,vroeger al een kl*tejeugd gehad met een boel kou lijden en dat wil ik nu niet meer.

Gelukkig hebben we een houtkachel die mee stookt.

Qua hypotheek zou ik misschien eens iemand erna moeten laten kijken... Ik heb nog een spaarzeker hypotheek en ben al over de helft heen.

Ik heb wel flink bespaard op het onderhoud van de paardentrailer.
we hebben een nieuwe gekocht

Andyvie die nog steeds goed is? Wauw das een super koelkast

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:51

Een houtkachel <3 Kan niet wachten tot hij hier geplaatst wordt na de verbouwing!

Heb net de bezorgbundel van AH stopgezet per 27 juni. Gaan tussen 6 juni en 20 september verbouwen en dan heb ik geen keuken dus kan ook niets met bezorgde boodschappen haha.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 05:55

Daan13 schreef:
Ik wil ook niet in de kou zitten,vroeger al een kl*tejeugd gehad met een boel kou lijden en dat wil ik nu niet meer.

Qua hypotheek zou ik misschien eens iemand erna moeten laten kijken... Ik heb nog een spaarzeker hypotheek en ben al over de helft heen.

Je hebt waarschijnlijk mazzel als je een spaarhypotheek hebt, zou zeer voorzichtig zijn met denken aan omzetten naar iets anders. Dat is meestal niet interessant.

Voor degenen die nog denken aan een huis kopen in NL, laat bij de notaris je hypotheek hoger inschrijven. Dat betekent niet dat je nu een hogere lening hebt, maar wel dat je in de toekomst de lening bij de bank op kunt hogen zonder dat je daarvoor naar de notaris moet. Advieskosten voor de bank betaal je uiteraard wel.

Voorbeeld: wij hadden een hypotheek van 450k, maar de inschrijving was 650k. De extra lening voor ons 2e huis hoefde dus niet via de notaris, scheelt toch snel weer 750 euro.

En check je rente risico opslag eens als je al wat langer je hypotheek hebt, als het niet automatisch omlaag gaat, is het zeer waarschijnlijk interessant om een taxatie te laten doen (als de WOZ waarde niet hoog genoeg is om de opslag eraf te halen). Niet van toepassing op NHG hypotheken.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:19

Volgens mij zit ik idd ook niet zo verkeerd met de hypotheek.
Maar nu barst ik ook niet van de kennis van hypotheken en nu weet ik wat we moeten betalen en in principe ligt alles al vast tot aan het einde aan toe.

Ja ik betaal 5,4% maar ik krijg ook 5,4% rente op het geld wat we hebben ingelegd.
Alleen extra inleggen is lastig en ergens hoeft dat van mij ook niet want we hebben geen erfgenamen dus voor wie zouden we extra moeten aflossen?

Beter rijk te leven dan rijk te sterven.

( Rijk hoeft niet altijd om geld te gaan) ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:26

Ik snap de helft niet van alles wat jullie zeggen over hypotheken in Nederland. Precies toch een heel ander systeem dan bij ons? Aflossingsvrij, rente op je ingelegd geld, extra aflossen, overwaarde, bouwdepot en vanalles? Volgens mij heb ik het ook al eens gevraagd haha :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:28

Daan13 schreef:

Ja dat is echt geweldig. We zijn iedere keer weer verbaasd over de houdbaarheid van producten.

Een spaarhypotheek is ook heerlijk! Zijn er ook erg blij mee.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:36

poes schreef:
Ik snap de helft niet van alles wat jullie zeggen over hypotheken in Nederland. Precies toch een heel ander systeem dan bij ons? Aflossingsvrij, rente op je ingelegd geld, extra aflossen, overwaarde, bouwdepot en vanalles? Volgens mij heb ik het ook al eens gevraagd haha :D

Haha ik denk dat het heel erg veel verschilt met België.
Aflossingsvrij, dan betaal je enkel rentr, maar los je niet af op je hypotheek. Vroeger kon dit over je hele hypotheek en werd dat ook veel gedaan.
Het huis blijft dan in principe van de hypotheek verstrekker. Heb je bij verkoop overwaarde dan krijg je die, wordt je huis met verlies verkocht dan moet je bijleggen.

Bij een spaarhypotheek krijg je rente over je ingelegde geld. En die rente is hoog, dus de verstrekkers kost het veel geld. Dit kun je niet meer afsluiten helaas, maar je kunt wel deze hypotheekvorm nog meenemen.

Extra aflossen op je hypotheek die je door bijvoorbeeld eenmaal per jaar 10k extra af te lossen. Zo ben je sneller van je hypotheek af. Het is wisselend per hypotheek wat mag. Bij sommige verstrekkers is het vrij een ander zegt bv Max 10k per jaar of zoveel procent van je hypotheek.

Bouwdepot, dan leen je een bepaald bedrag bij de hypotheekverstrekker voor de verbouwing van je huis. Dit kun je doen als je geen spaargeld hebt of zoals wij nu doen omdat we een extreme overwaarde op het huis hebben en de rente laag staat.
Bij het aanvragen moet je exact bij de verstrekker aangeven wat je gaat verbouwen en wat het gaat kosten.

Dit is allemaal wel wat kort door de bocht soms, maar in grote lijnen is het zo.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:26

Dank je wel!!!

Wow heel anders ja. Hier moet je aflossen op rente en de waarde, aflossingsvrij bestaat niet. Je koopt dus altijd het huis. En aangezien de langste looptijd 30 jaar is moet je het dus in die tijd ook volledig kunnen aflossen. Dus dat beperkt hoeveel je kan lenen/kopen.
De meeste leningen zijn 20 of 25 jaar.

Spaarhypotheek ook niet.

Extra aflossen kan, maar dan neem je eigenlijk een nieuwe hypotheek en daar betaal je flink kosten op. Dit is enkel de moeite als je veel inlegt. Je kunt dit ook doen als de rente enorm gezakt is bvb.

Bouwdepot hebben wij ook: je vraagt een reserve aan voor verbouwing. Je neemt het op per factuur.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:28

Bouwdepot is dan inderdaad hetzelfde. Werkt wel fijn vind ik.

Het volledige bedrag aflossingsvrij is in veel gevallen ook niet verstandig, maar werd vroeger echt heel veel gedaan.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:02

PSvanLot schreef:

Het volledige bedrag aflossingsvrij is in veel gevallen ook niet verstandig, maar werd vroeger echt heel veel gedaan.

Lees mee en probeer ook te besparen.
Wij kregen advies om het spaarhypotheek deel om te zetten naar aflossing vrij en het verschil in maandlasten zelf te beleggen in index fonds.

Dat levert meer op en dan kun je eventueel ook na looptijd aflossen als je wilt. Maar kunt ook niet doen en dan huur je als ware je huis.

Gaat zo tegen.mijn gevoel in maar klinkt wel vrij logisch.
Iemand hier ervaring mee of mening op?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:18

Symke schreef:
PSvanLot schreef:

Lees mee en probeer ook te besparen.
Wij kregen advies om het spaarhypotheek deel om te zetten naar aflossing vrij en het verschil in maandlasten zelf te beleggen in index fonds.

Dat levert meer op en dan kun je eventueel ook na looptijd aflossen als je wilt. Maar kunt ook niet doen en dan huur je als ware je huis.

Gaat zo tegen.mijn gevoel in maar klinkt wel vrij logisch.
Iemand hier ervaring mee of mening op?

Zou het bij de spaar hypotheek houden

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:19

Ik dacht dat volledig aflossingsvrij ook niet meer mag?

Even een aanvulling: een bouwdepot is niet alleen voor verbouwing, maar ook voor nieuwbouw. Ik krijg ook een bouwdepot.

@Symke: de spaarhypotheek die ik nu heb is aflossingsvrij. Is dat bij jullie dan niet zo? Gewoonlijk wordt bij een spaarhypotheek een deel van het geld op een aparte spaarrekening gezet bij je hypotheekverstrekker. En daar los je aan het einde van de looptijd je hypotheek (deels) mee af.

Ik krijg niet zo'n goed gevoel over wat jij schrijft. Als ik zoek op indexfonds dan ga je beleggen. Hebben jullie daar zelf verstand van en welk risico heeft dan zo'n fonds? Want in het verleden werden ook beleggingshypotheken afgesloten. Wat je spaart bij een spaarhypotheek werd dan belegd. Als vervolgens de beurs naar beneden duikelt is zomaar je opgebouwde vermogen ook foetsie. Daar zijn toen heel veel mensen mee op de koffie gekomen. Die dachten hun hypotheek te kunnen aflossen en toen stond er helemaal niets meer op de beleggingsrekening.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:07

Lees je eerst heel goed in over aflossingsvrij. Daar zitten risico’s aan. Aan het einde van de looptijd is de hypotheekverstrekker niet verplicht om hem over te sluiten maar mogen ze het bedrag terugeisen. Dat betekent dus je huis verkopen. Natuurlijk kan je proberen om ergens anders een nieuwe hypotheek voor dat bedrag te krijgen maar ook dat heeft risico’s namelijk: de rente kan gestegen zijn tegen die tijd zodat je dit bedrag niet meer kunt lenen, of je bent met pensioen en hebt een AOW met een klein pensioen en dit is niet voldoende om het bedrag te kunnen lenen. Of je bent net je baan kwijt op dat moment en je kan geen nieuwe hypotheek krijgen.

Ik houd niet van verrassingen en wil weten waar ik aan toe ben. Ook zorg ik liever voor mijn eigen pensioen in de vorm van een eigen hypotheekvrij huis dan dat ik stress moet hebben of er nog wel pensioen is voor mij tegen die tijd of dat ik op een houtje moet bijten met mijn AOWtje en nog forse woonlasten.

Een klein deel aflossingsvrij levert vaak geen probleem op. Maar volledig aflossingsvrij? Nee, nooit. Buiten de risico’s die ik hierboven noemde kan ook de huizenmarkt instorten en je huis onder water staan. Dan heb je een nog groter probleem dan je huis moeten verkopen namelijk het blijven zitten met een restschuld.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:22

Wij hebben iets meer dan een kwart van onze hypotheek aflossingsvrij.
Dat scheelde qua maandlasten ongeveer 200 euro, dan als we volledig annuïtair zouden doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:55

Aflossingsvrij is ook wel gebruikt om pensioen juist aan te vullen, als je uitgaat van gemiddelde levensverwachting van 85-86, dan is zo'n hypotheek afsluiten op je 65ste interessant.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:56

tamary schreef:
Aflossingsvrij is ook wel gebruikt om pensioen juist aan te vullen, als je uitgaat van gemiddelde levensverwachting van 85-86, dan is zo'n hypotheek afsluiten op je 65ste interessant.

En je nabestaanden dan? Die mogen ermee blijven zitten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:01

Nabestaanden kunnen een erfenis beneficiair aanvaarden. Dan betalen nabestaanden nooit de schulden van hun eigen geld, en worden deze schulden eerst afbetaald via het vermogen en bezit van de overledene, en wat er over blijft is dan voor de nabestaanden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:03

Suzanne F. schreef:
tamary schreef:

En je nabestaanden dan? Die mogen ermee blijven zitten?

Niet iedereen heeft die en niet iedereen vindt ze aardig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:16

8nnemiek schreef:
Nabestaanden kunnen een erfenis beneficiair aanvaarden. Dan betalen nabestaanden nooit de schulden van hun eigen geld, en worden deze schulden eerst afbetaald via het vermogen en bezit van de overledene, en wat er over blijft is dan voor de nabestaanden.

Ja dat weet ik. Maar je laat dus geen vermogen na. Maar als je geen nabestaanden hebt dan maakt het niet uit natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:26

Maar als je vermogen hebt en dat aan je kinderen wil nalaten dan kun je daar beter mee beginnen voordat je dood bent, dat scheelt ook nog veel belasting.
Persoonlijk zie ik liever dan mijn ouders en schoonouders zelf lol hebben van hun geld, dan dat wij dat zouden erven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:02

8nnemiek schreef:
Maar als je vermogen hebt en dat aan je kinderen wil nalaten dan kun je daar beter mee beginnen voordat je dood bent, dat scheelt ook nog veel belasting.
Persoonlijk zie ik liever dan mijn ouders en schoonouders zelf lol hebben van hun geld, dan dat wij dat zouden erven.

Eens hoor, maar een huis nalaten is toch fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:15

Ik heb liever dat mijn ouders geen vermogen nalaten. Dat ze lekker op tijd hun hypotheekvrije woning verkopen en van dat geld leuke dingen gaan doen. Ik heb veel meer aan herrinneringen van een mooi leven dan een bak geld waar de belasting ook nog even flink wat van wegkaapt. Alsof er bij leven al niet genoeg belasting over betaald is.