Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:37

Wat een leuk bloempje aan die graslelie!
Hier zijn ze ook in de maak *\o/*

kaus: mooi hoor, die plantjes tegen je muur!
Zonde van je scheur in je monstera, Ik heb hier ook een blinde hond dat er zo in rent... :=
Gezellig verplanthoekje!!

Haha die whitestar in de stress....Thea's..... :')

Wat zijn ze groot xJennifx!!
Daar zal je je werk wel aan gehad hebben... :D
Die grote pannekoek is ook mooi, lijkt een beetje op de mijne :+:

Mand, probeer hem gewoon eens ergens anders te zetten, op een gegeven moment schiet hij wel in gang :')
Ik kweek nu al een paar jaar pannekoeken en ik moet zeggen dat er wel veel verschil tussen de baby's kan zitten.
Het kan zijn dat je zielige pannenkoek gewoon 1tje is die laag bij grond blijft ipv 1tje die de hoogte in gaat.

bubblewrap, ik kan je helaas niet helpen.
Geen idee waarom maar ik heb iets tegen lepelplanten :=

Heeft iemand een idee hoe je een augurkplantje in leven kan houden? (dat zacht stekelige vetplantje, niet de groente).
Hij groeide mooi, ik heb hem overgepot omdat het kaartje dat zei en nu gaat hij helemaal langs onder kapot.... :(:)
zal zometeen een foto toevoegen als de gsm is opgeladen....

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tessyke op 21-06-20 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:42

Thanks voor de tips Tess! Ik heb hem al meerdere keren verplaats naar meer/minder zon maar het werkt gewoon niet :') Voor nu ik nog ruimte heb mag hij blijven maar anders gaat hij wel weg.

Als mijn lepelplant slap gaat hangen geef ik hem 1 keer een grote scheut en staat hij de dag erna weer rechtop :)

Intratuin zit hier helaas ook niet in de buurt. Binnenkort maar 1 van mijn vrienden met een auto overhalen voor een roadtripje :o Morgen even kijken bij de Gamma/Praxis, misschien staat daar wel iets. Wat is jullie favo Calathea?

tessyke

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:58

Ik zag dat je hem om de 4 dagen water geeft, hoeveel juist?
Pannekoeken hebben liever meerdere keren kleine beetjes water dan 1x ineens natte voeten.
Anders moet je hem gewoon telkens laten uitdrogen en dan geef je hem een likje water net genoeg om toch een beetje vocht te hebben).
Daar durven ze ook al eens van in de hoogte te schieten.
Soms is het wat experimenteren :j
Mijn pannenkoekexperiment op water heeft onlangs ook een blaadje verloren maar hij heeft er toch 5 :D

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:02

Ongeveer om de 4 dagen, een klein beetje. Weet niet precies hoe veel. Ik heb ook geprobeerd om hem te "verwaarlozen" en dan een scheut te geven maar dat haalt ook niks uit helaas :+

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:06

oke dat vraagt om een foto :')

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:27

Ik heb ook zo'n pannenkoekplantje gehad. Die staat inmiddels op water, zodat hij wat wortels kan maken. Normaal doe ik dat niet, maar deze schiet niet op. Hij had ook helemaal geen wortels toen ik hem eruit haalde.

Voor het augurkje zou ik denken dat hij graag van onderaf water zou willen hebben en in een binnenpot. Die dan even op een schoteltje water laten drinken en dan weer terug in de sierpot. Maar dat is een vermoeden. Sommige planten doen zo als ze van boven water krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:42

Dan probeer ik hem op deze wijze te herstellen! Dankjullie!

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:13

tessyke schreef:
oke dat vraagt om een foto :')

Ik zal zo een foto maken :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:16

tessyke schreef:
Heeft iemand een idee hoe je een augurkplantje in leven kan houden? (dat zacht stekelige vetplantje, niet de groente).
Hij groeide mooi, ik heb hem overgepot omdat het kaartje dat zei en nu gaat hij helemaal langs onder kapot.... :(:)
zal zometeen een foto toevoegen als de gsm is opgeladen....

[ [url=m/j7ThTI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZaTdEw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aawww die ziet er niet happy uit :(:)

Ik heb dezelfde, denk nu zo'n drie maanden. Meteen verpot toen 'k hem kocht.

Afbeelding

Hij maakt wel nieuwe 'blaadjes' aan. Staat misschien wat droger dan de jouwe? Ik geef maar af en toe water als hij wat slap gaat hangen. Hij staat hier op de salontafel, niet in volle zon.

Afbeelding

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:35

Groeien heeft hij een hele tijd goed gedaan tot hij begon dood te gaan...
Ik denk dat het idd een combinatie is van teveel water en van bovenaf :=
Hopelijk kan ik hem er nog door trekken.

Of je pannenkoek worteltjes heeft in grond kan je makkelijk nagaan.
De moment dat hij nieuwe blaadjes maakt of groeit heeft hij worteltjes, tot dan doet hij niets :j
Sommige pannenkoeken worden ook niet snel genoeg overgepot merk ik, ze blijven vaak heel lang te klein staan waardoor hij ook niet zo snel gaat.

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:39

Hoi, mag ik mij ook melden O:) mijn collectie begon heel rustig, maar momenteel zit ik op 26 planten :+

Hierbij gedeelte van de huiskamer:
Afbeelding

Bij de eettafel:
Afbeelding

Ook huiskamer naast de bank:
Afbeelding

Logeerkamer:
Afbeelding

Slaapkamer:
Afbeelding

En de laatste toevoeging, die ik gister heb gekregen:
Afbeelding

Niet alles staat op de foto :o er is nog een sansevieria, passiebloemplant, calathea, zz plant en nog 3 balkonplanten. Maar alles posten word wel erg veel :D

Die Nepenthes vind ik wel erg spannend, schijnt niet makkelijk te zijn! Ze houden van een vochtige ongeving en mijn huis is super droog :+ ik ga proberen hem sowieso elke dag te sproeien, hebben mensen verder nog tips?

Qua planten heb ik niet veel kennis, dus zal vooral meelezen en af en toe een foto posten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:35

Ik merk eerlijk gezegd weinig verschil tussen sproeien en niet sproeien. Verder gewoon af en toe verzuipen onder de douche en laten uitlekken.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 17:04

idinn schreef:
Ik merk eerlijk gezegd weinig verschil tussen sproeien en niet sproeien. Verder gewoon af en toe verzuipen onder de douche en laten uitlekken.

_O- _O-

Die kan zo in een kadertje naast je planten :')
To sproei or not to sproei?
Gewoon af en toe verzuipen en laten uitlekken.

_O-

Welkom lagonda, leuke collectie!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:13

Ik merk bij mijn calathea wel verschil of ik sproei of niet. Als ik een paar dagen niet sproei krijgt ie bruine randjes -O- Verder sproei ik mijn monstera's, koffieplantje en varen. En af en toe mijn epipremnums, sincapsus en philodendrons om het stof eraf te halen.

Die in de logeerkamer is leuk Lagonda! Wat voor eentje is dat?

Die augurken begin ik niet meer aan. Wat een k*tplanten :')

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:19

Mijn calathea heb ik opgegeven, wat een drama :+ die ruil ik komende week voor een stekje van een Philo volgens mij.

In de logeerkamer is links een ministekje monstera, dan de aglaonema en dan stekjes van de aloe vera.

Bij de 'huiskamer naast bank' is de middelste ook een aglaonema alleen wat lichter :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:29

Lagonda schreef:
Hoi, mag ik mij ook melden O:) mijn collectie begon heel rustig, maar momenteel zit ik op 26 planten :+

[ [url=m/i9SYIB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij de eettafel:
[ [url=m/Uz4hae.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SnDBMB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Logeerkamer:
[ [url=m/6z0GJ7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Slaapkamer:
[ [url=m/K1fuif.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/X5ZOSe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niet alles staat op de foto :o er is nog een sansevieria, passiebloemplant, calathea, zz plant en nog 3 balkonplanten. Maar alles posten word wel erg veel :D

Die Nepenthes vind ik wel erg spannend, schijnt niet makkelijk te zijn! Ze houden van een vochtige ongeving en mijn huis is super droog :+ ik ga proberen hem sowieso elke dag te sproeien, hebben mensen verder nog tips?

Qua planten heb ik niet veel kennis, dus zal vooral meelezen en af en toe een foto posten :)

Mooie verzameling! Dat kaartje op jouw salontafel <3.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:30

Mijn thea is van de spint af *\o/*. Ik denk dat ik maar preventief iedere week de bladeren af ga nemen een doek gedompeld in warm water en daarna meteen sproeien :').

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:40

Kaus schreef:
Ik merk bij mijn calathea wel verschil of ik sproei of niet. Als ik een paar dagen niet sproei krijgt ie bruine randjes -O- Verder sproei ik mijn monstera's, koffieplantje en varen. En af en toe mijn epipremnums, sincapsus en philodendrons om het stof eraf te halen.

Wat deed jouw augurk dan? Ook geel worden? Ik vind hem zo leuk, hoop dat hij wil blijven leven :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:46

Die vond al dat ie doodging bij het het kleinste beetje uitdroging of dat ie verzoop bij een drupje teveel water. Uiteindelijk heb ik 'm weggegeven en daar was ie binnen 3 dagen dood :7

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:53

Kaus schreef:
Die vond al dat ie doodging bij het het kleinste beetje uitdroging of dat ie verzoop bij een drupje teveel water. Uiteindelijk heb ik 'm weggegeven en daar was ie binnen 3 dagen dood :7

Ojee :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:26

Mag ik me ook melden hier?
Ik had 2 kamerplanten en nu heb ik er laatst maarliefst 7 ( :o ) gekocht via Online baby plants.
Én ik heb een pannenkoek stekje gekregen van iemand.
10 mooie kamerplanten dus (en nee ik heb daar geen ruimte voor) maar ze zijn allemaal zoooooo mooi!

Deze heb ik:

- Erwtenplantje (mini)
Spoiler:
Afbeelding

- Bromelia (groot)
Spoiler:
Afbeelding

- Fittonia / mozaïekplant (mini)
Spoiler:
Afbeelding

- Bladbegonia (mini)
Spoiler:
Afbeelding

- Alocasia / Olifantsoor (mini)
Spoiler:
Afbeelding

- Pannenkoek (2x mini)
Spoiler:
Afbeelding

- Philodendron (mini)
Spoiler:
Afbeelding

- Bananenplant (mini)
Spoiler:
Afbeelding

- Anthurium (groot)
Spoiler:
Afbeelding

Ik gebruik de plantsome app maar daar heb ik helaas wat problemen mee. Hebben meer mensen dat?

Edit: let niet op het stof. Ik neem de moeite niet meer gezien we volgende week gaan verbouwen. :+
Laatst bijgewerkt door Giolli op 21-06-20 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:40

Die bananenplant is geen bananenplant maar een alocasia. En de alocasia is geen alocasia maar een bananenplant :7.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:48

Haha, andersom dus. Foto’s uploaden en in volgorde zetten is moeilijk. Maar bedankt. :)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 01:35

Lagonda schreef:

[ [url=m/i9SYIB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij de eettafel:
[ [url=m/Uz4hae.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SnDBMB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Logeerkamer:
[ [url=m/6z0GJ7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Slaapkamer:
[ [url=m/K1fuif.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/X5ZOSe.jpg]Afbeelding[/url] ]

wat een mooie planten! ik vind die op jouw logeerkamer staat erg mooi! Welke is dat?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 01:38

Kaus schreef:

Hoe doen jullie dat met sproeien? Moet echt ieder blad geraakt worden of wat? :o
bij mij wordt het steeds zo'n kliederboel er om heen. Ben gestopt met het sproeien van mijn alocasia's en lepelplanten. Ben daar sowieso heel slecht in, ben niet zo goed in routine :+

Mijn alocasia's doen het trouwens wel goed als ik die 1 x per 2 a 3 maanden een scheutje voeding geef in het water :j (las laatst dat er meerdere mensen hier zijn die wat moeite hebben met die planten). Krijg dan wel iedere keer bloemen, maar die knip ik er uit. Vind ze niet mooi en ze trekken de plant leeg als ik internet en jullie mag geloven :') De ene ging van 3 naar 2 stengels terug na aankoop en nu weer terug naar 4 en de andere van 3 naar 4 en nu naar 5 bladeren :D <3