AH moestuintje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:10

Mooi formaatje idd! Ik heb nu een paar langere hangen die stuk dunner zijn als de vorige.

De venkel hierboven ziet er stuk beter uit als de mijne haha. En ik ben zelf ook bij mn bietjes gaan kijken, ik zie ook al wat!

Heb vandaag mn doperwtjes geoogst en door de wokgroenten gedaan. Waren er niet super veel, maar wel erg lekker!
Afbeelding

Boontjes groeien ook leuk! Mooie compacte plantjes, goed om te weten voor volgend jaar...

Afbeelding

Yucca

Re: AH moestuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:45

Ik vind de boontjes ook echt heel erg lekker: mals en zacht! En best veel bonen aan twee struikjes.

Gisteren heb ik een augurk geoogst om zo proberen te eten, ze smaken echt precies als komkommer...haha!
Toch wil ik ze wel proberen te inmaken.

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:27

Wow wat een foto's!

Ik heb komkommer in de logia staan (heb geen balkon en geen tuin). Ding groeit hard, maar alle bloemen gaan bloeien en vallen er dan weer af. Allemaal dezelfde soort, dus kan geen man/vrouw onderscheiden, zijn geloof ik allemaal vrouwelijke. Had op internet iets gelezen dat dat bij komkommer erin gekweekt is? Meer mensen hier ervaring mee? Volgende bloei meer geluk of...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:10

Hier is bijna alles mislukt :') het is zo nat geweest de afgelopen periode dat alles vol paddestoelen zat :=

Alleen de bak met aardbeien en de tomaat doen het goed :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:26

Hier hebben de augurk, de cherry tomaat en courgette het overleeft. Die courgette gaat echt als een tiet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:16

Fantine, mijn komkommer geeft ook heel veel bloemen die niks doen. Maar gelukkig ook zat die het wel doen. Heb al aardig wat gegeten ervan en er hangt nog genoeg aan ook.

Was gisteravond vergeten water te geven. Schrok me kapot toen ik vanmorgen naar buiten stapte. Alles stond super zielig. Vooral de courgette hele slappe blaadjes. Hopelijk was de plons water vanmorgen genoeg...

Mijn 2e courgette groeit trouwens veel harder als de 1e courgette die eraan kwam. Die doet echt amper wat :') Die 2e groeit sowieso als een gek. In een paar dagen tijd al bijna goed. Ben benieuwd hoe die smaken!

Hoop dat deze week met al die zon mn tomaatjes ook gaan verkleuren. Hele plant hangt bomvol...

Wanneer zijn de boontjes ongeveer goed?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:19

Mijn plantjes waren ook erg zielig na 4 dagen zonder water, maar na een plons leefden ze allemaal weer op. Er is nog hoop!

Vorige week alles van binnen naar buiten verplaatst. Tomaatplant is meteen bevrucht, er hangen 3 minitomaatjes aan.

Had ook veel paddestoelen in de potten, maar alles doet het nog heel goed.

Hoe weet je wanneer wortel goed is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:37

De bovenkant komt vanzelf boven de grond piepen! Maar dan laat ik ze nog een poos staan. Dan is het vaak nog maar een kort worteltje. Gewoon eind zomer/begin najaar eruit trekken!

Mn plantjes staan er weer vrolijk bij. Nu heeft de andere tomaat veel dorst :') Even wachten tot alles uit de zon is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:49

Vraagje!!! Heb plantjes gekregen van iemand destijds,maar ik kom er niet uit wat het precies is :o

Afbeelding

Afbeelding

Ik dacht eerst komkommer,maar had albert heyn ook augurk er bij zitten?
Gezien de bultjes er op denk ik namelijk niet dat het komkommer is

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:05

Komkommer of augurk idd.
Komkommer heet ook van die bultjes inbegin

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:07

Nou ik heb een snack komkommer en wat daar aan komt heeft geen bultjes.
Vandaar dat ik zo twijfelde.
Dit blad is ook vrij ruw vind ik.
Maar heb ook geen idee wanneer augurken er af moeten, hoe groot moeten ze dan zijn?
Kan wel even op google kijken hoor :j

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:56

Die plant lijkt erg veel op mijn komkommer planten. Denk wel dat het een komkommer is als ik naar de plant zelf ook kijk.

Mijn moestuin gaat erg goed! Courgette plant vol met 4 a 5 courgettes en verder 3 komkommer planten met zeer veel komkommers eraan. Ook veel venkel en rode bieten op het balkon en aardbeien (niet van de AH) en chillies. Daarnaast normale en cherry tomaten planten aan het groeien waarvan sommige al tomaten aan het groeien zijn. Paar foto's toegevoegd van de planten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:04

Ellepel, ik gok komkommer omdat augurk nóg ruwer is en nog meer stekels heeft. Je merkt het vanzelf; als de vrucht lang en groot wordt dan is het een komkommer. Blijft hij kort dan is het een augurk en dam weet je dat je de volgende vruchten wat eerder kan plukken.
Ik heb mijn eerste augurken al ingemaakt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:08

Komkommer heeft ook bultjes, maar vind dat mijn augurk grotere bultjes heeft. Verder lijken de planten heel erg op elkaar. Zie weinig verschil..

Mijn komkommerplant is beetje aan het aftakelen. Gaat niet meer zo vlot als eerst. Blad begint ook minder te worden. Najah ze staan ook maar in een emmer :')

Tomaatjes zijn hier goed aan het verkleuren. Boontjes zijn ook bijna klaar. En hopelijk morgen weer een bloem aan de courgette om te bevruchten. Ene courgette was namelijk wel super lekker. Dus wil er nog wel eentje :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:58

Oh, wel erg leuk!
Ik had allemaal jonge plantjes gekregen van iemand die ze weg wilde gooien :j
Ze had er geen plek mer voor.
Heb nu dus die komkommer, heb cherrytomaatjes,
In de moestuin heb ik broccoli en bieten staan, ik had rucola,dat is al op
Ook nog radijsje,zijn ook al op
Erg leuk :D en lekker :P

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:06

Voor moestuinders met enkel een balkon en geen tuin: hebben jullie foto's van jullie moestuinen ter inspiratie?

Bij mij staat namelijk alles kriskas door elkaar in allerlei potten en dat vind ik niet zo praktisch en niet zo mooi := Daarnaast vraag ik me af of ik alles wel op geschikte manieren neerzet nu. Kan courgette bijvoorbeeld beter in een brede oppotbak, of in een diepe grote pot? Laten jullie alles opklimmen aan van die stokjes (hoe heten die eigenlijk?) of fiksen jullie toch op het balkon een soort rekje (hoe heet dat eigenlijk?) voor sommige planten om aan omhoog te groeien?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:45

Mn meloen gaat als een trein... ik krijg alleen geen vrucht. Groter dan een doperwt wordt t niet. Heb al geholpen met bestuiven maar t lukt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:35

Staan ze buiten? Want dan is het vrees ik gewoon te koud..

Szan, ik gebruik henneptouw om alles langs te laten klimmen! Horizontaal touwtje gespannen aan de poten van mn moestuinbak en dan verticaal draadjes heen en weer richting pergola. Komkommer heeft 3 stalen stokken en deels ook draad. En de tomaat heeft 2 stokjes en is met draad omhoog gehesen. Omdat de stokjes hem niet meer konden houden.

Mijn courgette doet het goed in een vierkante bak. Iets van 40x40x40 gok ik! Dus lekker compact.

Als ik een balkon had zou ik het juist in allerlei potten kriskras door elkaar zetten. De echte klimmers tegen de zijwand/muur. En de struikjes meer vooraan. Dus aan mij heb je niks :')

Vanmorgen weer courgette bevrucht. Hopelijk blijft de vrucht weer zitten. Mn komkommer heb ik de hoop voor opgegeven. Alle bladeren worden geel. En de komkommers die er hangen willen niet heel groot meer worden.

Augurk groeit wel lekker door.. ben er nog niet over uit wanneer ik ze eraf haal qua grootte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:38

Ik denk niet dat het door de kou komt. Mijn meloenen staan in de kas, en daar zit er ook pas eentje aan terwijl ik ook goed heb bestoven. Voordeel van veel warmte, water en mest is wel dat ze lekker hard groeien, meer bloemen maken en dus meer kans op een goede bestuiving :) Maar verder een kwestie van geduld hebben en blijven proberen, en zorgen dat bijen en hommels erbij kunnen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:17

Nee staat in de kas. Wacht t wel af of t wat wordt.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:09

Hoe lukt het jullie om courgette te bestuiven? Bij mij zijn er nooit vrouwelijke én een mannelijke bloem tegelijk open.. Nu heb ik wel een mannelijke bloem maar zijn alle vrouwelijke bloemen eraf gevallen.. Heb hem sinds 2 weken in de grond staan en de bladeren zijn wel veel mooier en groter geworden! Hoop dat er nu ook meer bloemen komen weer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:22

Als er een vrouwelijke bloem open staat, pluk ik gewoon een mannelijke bloem die nog niet open is. En dan gewoon de bloemblaadjes eraf halen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 06:37

Bijen vliegen kilometers ver en zijn behoorlijk bloemvast. Dat wil zeggen dat ze bij jou echt op zoek gaan naar courgette als ze bij een veld/moestuin zijn geweest waar courgette verbouwd wordt. Daarom zijn bijen zo belangrijk voor ons. Hommels doen dat niet, die gaan gewoon in de buurt van bloem naar bloem.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:20

Gaat het bij jullie courgette ook zo goed? Ik heb twee planten (wel best grote) en het is bijna niet bij te eten hier.. :)) Mijn cherrytomaatjes beginnen eindelijk ook te komen :D En m'n andijvie lijkt zowaar te lukken, geen slak gezien! *\o/*
Ik ben zo benieuwd hoe het bij diegene gaat die 15 courgetteplanten had :+ Lieveli dacht ik(?)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:24

Afbeelding

Ja zitten vol met tomaatjes *\o/*