[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:41

Neon, ik heb het hele stuk ook in het engels en nederlands gelezen, maar er zijn dus wel degelijk mogelijkheden om het wel te doen, te kunnen en te mogen.
over het algemeen word idd de correcte fatsoenlijke wijze gevolgd, maar dat het echt pertinent niet kan en mag :n , er is altijd een uitweg.

(edit: heb er in mijn directe omgeving ook een voorbeeld van waarbij het op de minder nette manier is gegaan, daar hebben ze ook niets meer aan kunnen doen en er zijn ook geen gevolgen geweest voor de makelaar in kwestie, buiten heel veel slechte reclame dan...)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:43

Stuk spreekt zichzelf enigszins tegen, in de eerste en 2de alinea.
Ik weet niet beter als dat het niet mag, hebben 3 NVM makelaars ons bij "intake" voor de verkoop van onze woning verteld, en zo lees ik het ook in de 2de alinea.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:47

klopt, het zou niet moeten mogen, maar waterdicht is het niet, tegen elkaar uitspelen om mensen tegen elkaar op te laten gaan bieden, mag dan weer pertinent niet , vandaar dat de meeste makelaars ook gewoon fatsoenlijk handelen en gewoon aangeven dat het huis onder bod is als er een tweede geïnteresseerde is en dat mochten de onderhandelingen op niets uitlopen ze contact op zullen nemen.
maar dat geval uit mijn directe omgeving, die hadden net die ene lam#$@
de mond op mond reclame in zijn directe werkgebied is ook lange tijd niet zo heel best geweest , daar zullen de meeste makelaars ook wel gruwelijk mee uit kijken .

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:04

Maar het is wel zo volgens mij dat een andere partij wel gelijk een eindbod neer mag leggen toch? Tenminste, dat had een vriendin. Die was in onderhandeling over een huis, toen kwam er een andere partij en die heeft direct een eindbod neer gelegd. Daar mochten zij overigens nog wel gewoon op reageren, maar dat bod lag al boven wat zij als eindbod in gedachten hadden dus toen is het hele feest ook niet doorgegaan.

Wel zuur overigens, zulke situaties...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:27

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:30

Neonlight schreef:
Stuk spreekt zichzelf enigszins tegen, in de eerste en 2de alinea.
Ik weet niet beter als dat het niet mag, hebben 3 NVM makelaars ons bij "intake" voor de verkoop van onze woning verteld, en zo lees ik het ook in de 2de alinea.

Dan zijn die makelaars slecht op de hoogte. De makelaar van wie wij kochten ook hoor. Door pure juridische bluf hebben wij het huis kunnen kopen. Makelaar heeft zichzelf en verkopers behoorlijk wat geld door de neus heen geboord.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:22

Pfoe, wat een verhalen hier, en idd dus ook onduidelijkheid op dat punt.
Niet dat het bij ons het geval is hoor, maar ik hoorde dat het soms gedaan word terwijl het idd niet zou mogen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:25

Cayenne schreef:
Pfoe, wat een verhalen hier, en idd dus ook onduidelijkheid op dat punt.
Niet dat het bij ons het geval is hoor, maar ik hoorde dat het soms gedaan word terwijl het idd niet zou mogen.

Het mag dus wel!! Door de Hoge Raad gewezen en een hoger rechtsorgaan hebben we in Nederland niet.

Feit dat makelaars iets niet weten maakt een arrest niet ongedaan :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:56

maar daar tegen over staat dat bepaalde overkoepelende branche organisaties wel een bepaalde gedragscode hebben waar de aangesloten makelaars zich aan zouden moeten houden, willen ze aangesloten blijven bij.
bijvoorbeeld NVM, als jij je als aangesloten makelaar niet aan de door hen gestelde regels en/of gedragscode houd, zou je dat je "lidmaatschap" kunnen kosten
maar dat is wat anders als dat iets wettelijk niet zou mogen idd.
ga dat arrest nog eens doorlezen

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:17

Heb je helemaal gelijk in Sonja, het is zeker niet netjes :) Maar hoeveel mensen maken er werk van? Ik denk niet zoveel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:26

nou dat is het dus ook, veel mensen laten het gaan, maar een makelaar kan zich ook op een minder nette manier gedragen binnen die gedragscode , niet netjes, maar net binnen de (opgerekte) grenzen, waardoor een organisatie er niet blij mee hoeft te zijn als ze het zouden weten, maar dat ze er nog steeds weinig mee/aan kunnen doen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:36

Selka schreef:
Alles mag, door iedereen tijdens welk proces dan ook. Dus niet alleen door NVM makelaars. Heb het arrest hier al eens gepost. *gaat zoeken*

Gevonden: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 011:BU7412

Maar dit gaat heel ergens anders over. Koper en verkoper zijn mondeling akkoord gegaan, en vervolgens heeft verkoper zich teruggetrokken om bepaalde redenen. Koper eiste een schade-vergoeding hierdoor, maar omdat het voorlopig koopcontract niet door beide partijen is getekend is wordt dit niet toegekend.
Gaat helemaal niet over 2 partijen die op 1 woning bieden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:43

Jawel! Staat bij de uitzonderingen, even knippen plakken:

3.10 Niettemin kan onder zeer bijzondere omstandigheden worden geoordeeld dat een beroep op het ontbreken van een schriftelijke vastlegging van de bereikte wilsovereenstemming naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is (art. 6:2 lid 2 BW). Als zodanige omstandigheden kunnen in beginsel niet gelden dat de verkoper alsnog een hoger bod ontvangt van een derde, of dat de koper alsnog de voorkeur geeft aan de aankoop van een ander woonhuis, omdat de eis van schriftelijke vastlegging van de bereikte wilsovereenstemming hun nu juist de ruimte geeft alsnog ervan af te zien de beoogde koopovereenkomst te sluiten.

Hier staat dus letterlijk dat je ook gewoon na een mondelinge overeenkomst te hebben gesloten een bod van een derde kan accepteren.

Het hele doel van dit arrest is om duidelijk te maken dat er geen overeenkomst is zo lang deze niet schriftelijk is gemaakt en door beide partijen is ondertekend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:04

Het is op zich toch ook niks meer dan logisch dat wanneer verkoper A en geïnteresseerde B in onderhandeling zijn voor een prijs rond de 2 ton, en een partij C zegt tegen de makelaar: ik wil er 225 voor geven, dat de makelaar dat bod dan gewoon meeneemt :)

Wat mij betreft kan hij dan gewoon eerlijk tegen partij B zeggen dat hij een bod van 225 heeft gekregen.
En dan is het aan hen wat ze daarmee doen.

Waarom zou tegen elkaar op laten bieden nu weer fout zijn? Is toch alleen maar eerlijk :)

Natuurlijk bestaat de kans dat de makelaar er een fictieve partij C bij verzint, maar op zich is er niks mis mee qua goed fatsoen vind ik :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:09

Ah oke, maar een bod kan geplaatst worden buiten onderhandelingen. Onderhandelingen is bieding/tegenbod, dan kan er altijd nog een eindbod geplaatst worden tussendoor door een andere partij. Of, waar dit artikel over gaat, na de onderhandeling maar voor de schriftelijke overeenkomst.

Verder gaat dit over het rechtboek, en niet over de regels waaraan een NVM makelaar zich moet houden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:46

Dat is waar :) maar de wet stijgt boven welk handboek uit natuurlijk. Het is ook logisch pmarena, alleen het is wel een shock als je niet weet dat dit mag.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:07

zo, ik had het niet verwacht , vandaag al bericht van de makelaar , maar na ons openingsbod van 16.000 onder de vp, kreeg ik daarnet te horen dat ze direct een eindbod doen van 9000 onder de vp, wat 5000 onder onze max voor dit huis was,
heb gezegd dat ik het in de groep ging gooien , maar dat word morgen dus bellen om akkoord te gaan en dan de hele molen in gang zetten,
ik ben hier dus nog steeds doodnuchter op de bank aan het zitten :P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:12

Gefeliciteerd Sonja! Vind het zelf wel lekker dat ze meteen een eindbod neerleggen, weet je ook sneller en beter waar je aan toe bent. En nog 5000 minder dan je max, lekker hoor!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:21

thanks, ik vind het heerlijk onderhandelen zo :+
we zitten dalijk met de hypotheek lager dan met onze sociale woningbouw huur :P (wij zitten net over de inkomensgrens en kregen vorig jaar die 6,5% en krijgen hem dit jaar vast ook weer)
tis ook echt een heule nette prijs voor dit huis, particulier ga je ze niet vinden voor dit geld
staat wel tegen over dat er nog wel het 1 en ander aan moet gebeuren (impregneren gevels en preventieve houtworm behandeling van de kap bijvoorbeeld. ) en de afwerking is nou ook echt niet om over naar huis te schrijven :=
maar goed, dat er bij op geteld , blijft het leuk
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 08-04-14 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:32

Zo, klinkt goed Sonja, gefeliciteerd!!!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:56

Gefeliciteerd Sonja!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:33

Gefeliciteerd Sonja, super zeg!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:33

Gefeliciteerd Sonja!!

Bij ons hebben ze een tegenvoorstel gedaan van 295.000. Wij gaan vrijdag omhoog naar 250.000.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:45

gefeliciteerd sonja, dat gaat goed zeg!

jullie zitten nog ver uit elkaar cayenne, gaat het lukken denk je?

wij zijn ook nog in onderhandeling, zitten nu nog zo'n 6000 uit elkaar, ik verwacht dat het wel gaat lukken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:53

juval schreef:
gefeliciteerd sonja, dat gaat goed zeg!

jullie zitten nog ver uit elkaar cayenne, gaat het lukken denk je?

wij zijn ook nog in onderhandeling, zitten nu nog zo'n 6000 uit elkaar, ik verwacht dat het wel gaat lukken.

Geen idee. Ik blijf duimen. Het duurt me allemaal veel te lang en ben nu al op van de zenuwen, maar ja, dat is tactiek blijkbaar :=
Op 6000 euro gaat het toch niet meer afketsen? Hopelijk komen jullie eruit!