Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 23:32

Janine1990 schreef:
Neonlight schreef:
Dat is voor de strook rechts wat uit komt naast je voordeur? Heb even gespiekd naar eerdere berichten om te zien of ik een foto zag. Ik zou in ieder geval iets groenblijvends neerzetten, anders is het helemaal kaal in de winter.

Dat heb je helemaal goed gedacht! De olijfboompjes blijven, ik zou daar nog iets bij in kunnen zetten wat goed tegen droogte kan.

Niet aan groenblijvend gedacht, suggesties?
Voorkeur gaat uit naar witte bloemen en iets dat weinig vlinders aantrekt :+ Bijen en wespen geen probleem :')

Cornus alba erbij?
Houdt geen blad, maar heeft knalrood hout.
Is er in verschillende kweekvormen met verschillend blad. Bloeit ook wel, maar dat is niet per se zijn kracht, dat is dat rode hout.

Geeft ook kleur in de winter, zeg maar!

Deze bijvoorbeeld:

https://www.garmundo.nl/witte-kornoelje ... ingii.html

Staat bij natte tot normale grond. Maar het is geen heel moeilijke plant, en als je wat tuinaarde of potgrond in een gat gooit, en daarin plant, dan redt hij zich heel aardig.

Bloeit wit.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:08

Hoihoi! Even een vraagje. Wij hebben een stukje zand over aan de voorkant van het huis. Denk zo’n 2,5 meter bij 60 cm.

Nu willen we hier graag wat leuks in hebben, maar ik ben echt nog een leek op het gebied van planten. Wat zouden jullie aanraden? Ik hou van kleur. En zou graag iets willen wat niet te moeilijk/onderhoudsarm is. En winterhard zou fijn zijn *D
Zat zelf te denken aan iets van heide, maar heb me er echt niet in verdiept. Iemand een idee?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:15

HappyBuddha schreef:
Hoihoi! Even een vraagje. Wij hebben een stukje zand over aan de voorkant van het huis. Denk zo’n 2,5 meter bij 60 cm.

Nu willen we hier graag wat leuks in hebben, maar ik ben echt nog een leek op het gebied van planten. Wat zouden jullie aanraden? Ik hou van kleur. En zou graag iets willen wat niet te moeilijk/onderhoudsarm is. En winterhard zou fijn zijn *D
Zat zelf te denken aan iets van heide, maar heb me er echt niet in verdiept. Iemand een idee?

Heide vind ik ook leuk!

Maar met dank aan de tips van Moonlight kwam ik op Pinterest een moon garden tegen, voornamelijk wit... Waar je heide denk ik wel in kan gebruiken...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:18

Femke_Tweety schreef:
Cornus alba erbij?
Houdt geen blad, maar heeft knalrood hout.
Is er in verschillende kweekvormen met verschillend blad. Bloeit ook wel, maar dat is niet per se zijn kracht, dat is dat rode hout.

Geeft ook kleur in de winter, zeg maar!

Deze bijvoorbeeld:

https://www.garmundo.nl/witte-kornoelje ... ingii.html

Staat bij natte tot normale grond. Maar het is geen heel moeilijke plant, en als je wat tuinaarde of potgrond in een gat gooit, en daarin plant, dan redt hij zich heel aardig.

Bloeit wit.

Als ik me niet vergis heb ik precies zo'n plant vorig jaar uit mijn achtertuin gesloopt :')
Niet helemaal mijn ding.

So far blijf ik nog een beetje bij de hortensia en azalea naast elkaar...

Vjestagirl

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:29

Kornoelje vind ik zo ontzettend leuk <3

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:58

Ik vind de takken ook heel mooi, in de winter, in een vaas... in huis...

Ik kom nu ook de boerenjasmijn tegen, maar volgens mij trekt die veel vlinders aan. De heb ik namelijk uit de achtertuin gesloopt :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:11

HappyBuddha schreef:

Welke kant is het noord zuid oost of west? En wat voor grond hebben jullie? Zand, klei iets anders?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:18

Kijken jullie ook naar Big dreams, small spaces op Netflix? Wat een geweldige Engelse tuinserie!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:37

Ooh goede tip, die ga ik kijken :j.

Kan ik hier iets vragen over rozen? Heb 2 jaar geleden een struikroos gepland. Heeft steeds opnieuw rozen gegeven, door nadag een roos was uitgebloeid terug te knippen tot 1e 5-blad.

Vorig jaar echter weinig rozen gehad. Hoe kan ik hem nu het beste snoeien zodat hij straks im juni volop gaat bloeien?

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:40

Janine1990 schreef:
Ik vind de takken ook heel mooi, in de winter, in een vaas... in huis...

Ik kom nu ook de boerenjasmijn tegen, maar volgens mij trekt die veel vlinders aan. De heb ik namelijk uit de achtertuin gesloopt :o

Ohhh wat zonde!
Maar als je bang bent voor vlinders.. ik heb dat met wespen. Vind dat helemaal niks..

Dana01 schreef:
Jawel, er komen ramen in de schutting 8-)
Ik weet het, het klinkt wazig , ik maak wel foto’s als het af is, dan is alles logisch _O-

Ben benieuwd hoe dat eruit ziet. Ik kan me er ook geen voorstelling van maken idd.

Ceetje_bokt schreef:
Kijken jullie ook naar Big dreams, small spaces op Netflix? Wat een geweldige Engelse tuinserie!

Ja laatst hier ook neergezet dat ik ben gaan kijken nav een tip hier. Ben bijna bij het einde vind het erg leuk!

Dieseltje09 mooie plattegrond!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:46

eekhoornerik schreef:
Ooh goede tip, die ga ik kijken :j.

Kan ik hier iets vragen over rozen? Heb 2 jaar geleden een struikroos gepland. Heeft steeds opnieuw rozen gegeven, door nadag een roos was uitgebloeid terug te knippen tot 1e 5-blad.

Vorig jaar echter weinig rozen gehad. Hoe kan ik hem nu het beste snoeien zodat hij straks im juni volop gaat bloeien?

Kijk naar aflevering 2 :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:53

Haha gaat het over rozen :D?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:31

eekhoornerik schreef:
Haha gaat het over rozen :D?

:j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:57

Jep J00P, niet zomaar bang helaas :')

Die Netflix serie, is dat heel erg brits qua vormgeving?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 08:53

Shanna schreef:
Ik kom hier graag meelezen, wij hebben een tuin met verschillende niveau’s en dat willen we ook graag zo houden. Vanuit het huis stap je op het hoge gedeelte naar buiten. Echter is het hoogste niveau zo’n 100 cm hoger dan het laagste niveau achter in de tuin. Om dat verschil goed op te vangen moeten we natuurlijk een goede versterking als border-rand gebruiken. Echter zien we door de bomen het bos niet meer, ook vanwege alle verschillende prijskaartjes.

De buren hebben schanskorfen met stenen, andere buren hebben houten bielzen, een hovenier had het over betonnen L elementen, muurtje metselen is ook nog een idee..
Bielzen hebben niet onze voorkeur omdat dit kan gaan rotten. Wij willen liever iets permanents wat onderhoudsarm is.

Hebben jullie nog ideeën? Het ophogen gaat om een totale lengte van zo’n 20 meter, 1 meter hoog dus, en we willen er een schutting op kunnen plaatsen.. en er bij voorkeur niet failliet op gaan, we hebben helaas nog geen geldboom in de tuin..

Gratis stoeptegels halen van marktplaats en die op elkaar stapelen. Daartussen kun je dan wat plantjes doen. Dat is in ieder geval de goedkope versie, kost alleen tijd en benzine. En eventueel wat plantjes.

Zoek op pinterest anders eens op stapel muurtjes

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:37

Prairy schreef:
Shanna schreef:
Ik kom hier graag meelezen, wij hebben een tuin met verschillende niveau’s en dat willen we ook graag zo houden. Vanuit het huis stap je op het hoge gedeelte naar buiten. Echter is het hoogste niveau zo’n 100 cm hoger dan het laagste niveau achter in de tuin. Om dat verschil goed op te vangen moeten we natuurlijk een goede versterking als border-rand gebruiken. Echter zien we door de bomen het bos niet meer, ook vanwege alle verschillende prijskaartjes.

De buren hebben schanskorfen met stenen, andere buren hebben houten bielzen, een hovenier had het over betonnen L elementen, muurtje metselen is ook nog een idee..
Bielzen hebben niet onze voorkeur omdat dit kan gaan rotten. Wij willen liever iets permanents wat onderhoudsarm is.

Hebben jullie nog ideeën? Het ophogen gaat om een totale lengte van zo’n 20 meter, 1 meter hoog dus, en we willen er een schutting op kunnen plaatsen.. en er bij voorkeur niet failliet op gaan, we hebben helaas nog geen geldboom in de tuin..

Gratis stoeptegels halen van marktplaats en die op elkaar stapelen. Daartussen kun je dan wat plantjes doen. Dat is in ieder geval de goedkope versie, kost alleen tijd en benzine. En eventueel wat plantjes.

Zoek op pinterest anders eens op stapel muurtjes

Ik heb ook een tuin met een helling maar pas hier mee op. Door de druk van de grond kan alles naar voren komen!
Ik ga zelf een muurtje metselen van 1 meter hoog (boven de 1 meter heb je toestemming van de gemeente nodig..)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:48

Stoeptegels kun je idd leuke muurtjes van maken. Mocht je nodig hebben ik heb best een stabel liggen die wegkan :+

Met rozen ik snoei ze altijd februari/maart terug (soms sla ik over in grote terugsnoei, dan bloeien ze ook alleen op langere takken) en dan bloeien ze gewoon die zomer. :j zowel de klim struik als stamrozen. Na de bloei draai ik de uitgebloeide verdrogende roos eruit voor de volgende bloem. Aan eind laat ik zitten zodat er bottels gevormd worden waar vogels wat aan hebben in de winter.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:57

20 meter lang 1 meter hoog stoeptegels?

Wow.

66 stapels van 25 stoeptegels.

Maar ongeveer 1650 tegels nodig dan...

Ik denk dat mensen het een beetje onderschatten...

Is het ook echt inderdaad 20 meter?
Dat is veel, meeste huizen zijn een meter of 5 breed?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:41

karuna schreef:
Stoeptegels kun je idd leuke muurtjes van maken. Mocht je nodig hebben ik heb best een stabel liggen die wegkan :+

Met rozen ik snoei ze altijd februari/maart terug (soms sla ik over in grote terugsnoei, dan bloeien ze ook alleen op langere takken) en dan bloeien ze gewoon die zomer. :j zowel de klim struik als stamrozen. Na de bloei draai ik de uitgebloeide verdrogende roos eruit voor de volgende bloem. Aan eind laat ik zitten zodat er bottels gevormd worden waar vogels wat aan hebben in de winter.

Dank je, dus gewoon flink terugsnoeien? Denk je dat dat vandaag nog kan of ben ik te laat?

Ik zou ook muurtjes metselen om terassen aan te leggen. Wij hebben een hoogteverschil tussen stoep en tuin en hier een muurtje geplaatst. Je wilt een stevige afscheiding hebben waar druk op kan komen te staan (aarde/afwatering).

PS wat een heerlijke serie "Great Dreams, small places"!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:54

Voor nu echt te laat, sapstroom is al flink op gang, ik heb al fanatiek bladgroei ook. Zou het voor nu zo laten of wat puntjes toppen. Misschien na de bloei wat korter maken maar niet terugsnoeien helemaal. Dat is pas wijs als er geen flinke nachtvorst komt.

Heb je een foto van je rozen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:24

Janine1990 schreef:
Jep J00P, niet zomaar bang helaas :')

Die Netflix serie, is dat heel erg brits qua vormgeving?

Er komen heel uiteenlopende tuinen qua stijl en vormgeving in voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 14:22

De tuin is 12 meter lang, 7 meter breed, en een stukje van 1 meter naar het huis (hoekhuis). De buren hebben allemaal de gehele tuin opgehoogd naar 1 meter hoogte, wij willen wel de hele straatkant de schutting op 1 niveau hebben, dus inderdaad 12 meter (aan de achterkant staat hele hoge laurier).

Even een voorbeeldje hoe het nu is;

Afbeelding

Vanuit de andere hoek, hier zie je aan de andere kant van de weg ook de schanskorfen van de buren, en hoe laag onze schutting is vanaf het terras;

Afbeelding

Dit is een schets van hoe we het ongeveer willen maken, het gele is het huis;

Afbeelding

Langs de schutting met de buren wil ik de fruitbomen zetten, verder de bomen zijn een catalpa die er al staat, en een hele grote struikboom die er ook al staat.
Langs de straatkant wil ik mooie vlinderstruiken, passiebloem, en we hebben heeeeel veel lelies. Al het bruine wil ik dus opgevuld met bloemen enzo.

Het grijze is terras, groene gras of kunstgras, lichtbruine een border van 2 tredes omlaag, middenbruin weer 2 tredes omlaag een border, donkerbruin is straatniveau.

Het doel voor dit jaar is de indeling (terras) en omheining, plus vullen met wat we hebben. Zodat we in elk geval buiten kunnen zitten/ eten deze zomer :Y)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 14:26

Ik denk dan dat als

Blijft lang goed
Weinig onderhoud
Ziet er fatsoenlijk uit
Prijs

De grootste eisen zijn, dan die schanskorven eigenlijk nog de beste optie zijn.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 16:40

Zo de eerste stappen zijn gezet... beginnende met alle zooi uitgraven, eerste 2 m2 is vrij van oude buxus wat een klere zooi is dat zeg, dacht nog dat de grote uitdaging zou zitten in de vlinderstruiken en de Yucca -O-

Afbeelding

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:15

Jeetje wat een oerwoud Dieseltje :oo . Wat een werk om alles eruit te halen en te egaliseren straks.
Denk dat je versteld zal staan wat een grote tuin er onder vandaan komt :o

@Karuna. Dit was de roos vorig jaar begin juli

Afbeelding
Prachtig, maar heeft daarna niet meer zo uitbundig gebloeid, ook niet na steeds wegknippen tot 1e vijfblad.

De roos nu:

Afbeelding