[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:44

Maar Manzano, zo denken ze niet allemaal. Als we na 1 week nog niets weten, dan weten wij op zich ook wel genoeg. Maar we komen ook steeds meer tegen dat mensen na 1 week alsnog geïnteresseerd blijken te zijn... tja!

Ik denk dat het onderlinge verschil tussen de makelaars niet erg groot is. T gaat denk meer om een goed gevoel bij iemand. En daarnaast; je dient verkopers op de hoogte te houden, om de zoveel tijd even te evalueren en bijv. netjes terug te bellen als ze erom vragen. Kleine dingen die veel verschil maken. Maar t is natuurlijk wel per verkoper verschillend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:42

De ellende is helaas dat je vantevoren niet weet hoe ze zich gaan gedragen als je eenmaal je huis bij ze te koop hebt staan... zo baal ik er best van dat die foto's nog steeds niet vervangen zijn , en bij de ene nog steeds staat dat mijn adres 88a is , wie die a heeft verzonnen :? Er zit niks met een a daar in de buurt :P

Heb al een paar keer gevraagd om dat weg te halen... net zoals ik -tig keer heb moeten vragen om het jaartal van de verbouwing te wijzigen in 2005 (de waarheid) i.p.v. 2003.... ik snap het best dat mensen het druk kunnen hebben , maar zulke dingen dat moet toch binnen een weekje wel te regelen zijn ?

Lekkere indruk krijg je daarvan als verkoper , als dàt al zoveel moeite kost dat je er meerdere keren achteraan moet :=

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:46

niet elke makelaar leverd de service die beloofd word.
zo hebben wij bij de aankoop van onze huidige woning ook een makelaar gebruikt en die heeft ons op zijn zachts gezegt opgelicht al was het niet direct de makelaar maar de financieeladviseur binnen het concern.
Het laatste woord is hier ook niet over gesproken en dat terwijl ze zo leuk overkwamen in het begin!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 00:44

pmarena: ik vind het echt niet netjes dat ze dat niet in korte tijd veranderen en zeker niet dat je het tig keer moet vragen.

Wij hadden bij de aankoop van het huis ook een makelaar die ik zelf dus echt nooit zou nemen, allebei de keren te laat (kan gebeuren maar vind een excuus wel op zijn plaats). Zeker als het ook nog is regent.
Verder waren er wat vragen over het plafond en een muur die we wilden openbreken, gaf op beide punten fout antwoord.
Toen wij in de tuin stonden belde hij dus even met kantoor om het na te vragen (wisten wij niet) tot hij naar buiten kwam met een het plafond....oja en de muur is wel een draagmuur |o
Reageerde flauw op ons eerste bod in de trant van: Nou daar gaan ze echt niet mee akkoord hoor maar ik bel wel even zodat ze dit kunnen bevestigen 8)7 .

Je zou bijna vrienden je huis laten bezichtigen om te kijken of je makelaar wel op de hoogte is van alles en je huis echt daadwerkelijk probeert te verkopen :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 06:47

@pmarena: wat slecht zeg!!!

Als koper heb ik veel negatieve ervaringen met makelaars. Die zou ik dus ook nooit m'n huis laten verkopen. Maar helaas is dat van te voren vaak moeilijk in te schatten.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 06:48

hahaha nogo dat is ook wel een plan....En wat slecht dat hij dat nog niet eens wist... Maar inderdaad ik heb zelf ook een huis gehad wat sinds maart verkocht is dit jaar met een boel restschuld (gelukkig kwijtgescholden door NHG) en de eerste makelaar heeft totaal niets gedaan en de laatste heeft ook nog een alles geregeld met de bank.....

Het bod had ik toch nog gedaan (zo'n 2500 lager) en ze zijn accoord.... joepie *\o/* ..... morgen komt de financieel adviseur van de makelaar. Ben benieuwd. Mensen willen er liever gisteren dan vandaag uit dus ben benieuwd hoe lang alles duurt.....

De koop van het vorige huis hebben mijn ex en ik ook laten doen door een vriend die toen bij de RVS werkte en dat was wel makkelijk hoor... want als je op sommige banken moet wachten voor een afspraak kan het nog wel een langer duren...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 06:53

Maar een makelaar heeft toch ook niet echt wat te regelen met de bank??

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:46

Ons kantoor Enschede heeft ook adviseurs van de Rabo op kantoor zitten, dus misschien dat Maylee dat bedoelt?

Gefeliciteerd overigens Maylee :D

@ Pmarena: die dingen die jij noemt zijn echt zo simpel aan te passen. In principe is dat binnen een paar uur zichtbaar op Funda. Maar k zeg er wel bij dat alle programma's niet altijd even goed mee werken en het soms langer duurt. Maar wel mooi balen dat je er eerst zoveel keer achteraan moet bellen.

@ NoGo: Das wel ernstig zeg van die makelaar. := Moet er wel bij zeggen dat er ook maar wat weinig makelaars zijn met bouwkundig verstand.

Een makelaar kan het nooit 100% goed doen bij alle verkopers en aankopers. Maar sommige kleine dingen zijn zo belangrijk. Als onze makelaar iets te laat is, ook al is het maar 2 minuten, dan bel ik altijd om te zeggen dat hij iets later is. En hoeveel mensen dat al niet onwijs netjes vinden en dat ook daadwerkelijk aan geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:36

Ja die makelaars die je als koper tegenkomt en die er voor zorgen dat je een potentieel huis van je huisje schrapt , puur door die makelaar....die ken ik ook. Of makelaars die zo lamlendig reageren , daar zeg ik ook van : die zal ik zelf niet nemen als makelaar. Maarja : je WEET het niet vantevoren meestal , pas als je er mee te maken hebt weet je hoe ze het doen. En die 2 van mij zijn ook echt wel hele fijne gasten hoor , maarja ik word er een beetje kribbig van dat ze alleen kunnen bedenken dat de prijs maar omlaag moet...in plaats van even te kijken naar de foto's enzo. Ik heb die een paar maanden geleden opnieuw aangeleverd , zucht.

Ik ga maar eens kijken hoe het contract in elkaar zit qua terugtrekking. Maarja bij weer een andere makelaar is het wellicht ook niet veel beter :P

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:44

Rowo: heb je gelijk in maar wij hadden het van te voren al aangegeven toen we bij de open dag waren wezen kijken.
En ook toen we de makelaar belde voor een bezichtiging, dus :j dan ga ik er wel vanuit dat als ik kom bezichtigen je daar dan wel van op de hoogte bent ;)

Overigens een tijd geleden een vraag geplaatst over hoe het zat als je vrij snel je huis weer verkocht (bedankt nog voor degene die hebben geantwoord).
Helaas is het andere 'huis' niet van de grond gekomen dus we zijn ons momenteel ergens anders op aan het orienteren :D

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 06:55

Ik heb nog even een vraagje:
per 1 december krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis. Hoe zit het met de kosten die je mag aftrekken?

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat de notaris je inprincipe 'aanmeld' bij de belastingdienst....hoe het precies in elkaar zit weet ik niet meer. Krijg je dan de kosten die je gemaakt heb, die aftrekbaar zijn, automatisch terug? Of moet ik hiervan 'aangifte' doen bij de BD?
Indien ik hiervan aangifte moet doen, hoe werkt dit dan? Kan dit per 1 december?

Ik heb het huis al uit egen portomonee laten taxeren. Kan ik hiervan al aangifte doen?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:26

Cahill gewoon even vragen aan je belastingsadviseur. Wij hebben april dit jaar onze woning beschreven en konden alles nog dit jaar terug krijgen, hier hebben wij bewust niet voor gekozen zodat we voor volgend jaar wat extra hebben.
Aangifte moet je altijd doen, het is niet zo jij koopt een huis en je krijgt automatisch wat terug zo werkt dit niet. Waarom wil je het eigenlijk direct weer hebben? van 1 December tot het nieuwe belastingsjaar is niet zo ver weg hoor.

Stormt het bij jullie ook zo? Hier is het echt belachelijk, zal maar eens gauw in de kleren gaan om de kleine naar school te brengen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:53

Zelf aangifte doen ja voor 1 april. Uit het programma blijkt wel hoe het werkt. Super easy. Heb je geen adviseur voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:51

pmarena een andere makelaar kan schelen.. bij mijn 1ste huis had ik ook een stelletje lapzwansen. werd nergens van op de hoogte gehouden en volgens mij deden ze echt geen ruk ervoor. heb na een jaar 'gedreigd' weg te gaan als huis niet binnen 3 maanden verkocht was... binnen 4 weken was het verkocht. erg apart. Toen ik een makelaar zocht voor dit huis, hoorde ik dat dat kantoor failliet was gegaan. verbaasde me niets.

ik heb nu express voor een kleinere makelaar gekozen, familiebedrijf. mijn gevoel zegt dat voor zo'n klein bedrijf het nog belangrijker is om te verkopen en te verdienen, dat ik dan geen nummertje ben.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:58

makelaars schelen echt heel veel. De makelaar die ons huis verkocht heeft hebben wij gekozen omdat ze ook bemiddelen bij het zoeken naar een huis in Duitsland gezien wij daar geen kaas van gegeten hadden.
Deze makelaar had alsof het een wonder was binnen 4 weken ons huis verkocht, maar toen begon de drama pas. Wij zoeken naar een huis in Duitsland hadden een super leuk huisje gevonden, makelaar gebeld zodat ze een afspraak konden maken en wij wouden toch wel binnen een week kijken maar dat paste hun niet, zij een afspraak gemaakt waar wij 2 week op moesten wachten en ja hoor huis verkocht toen wij aan het bezichtigen waren daar sta je dan even ter verduidelijking die mensen hebben een dag voor ons gekeken. Bij het 2e huis kwam onze makelaar simpelweg een half uur te laat opdagen (tot 2 keer toe bij dat huis) 2e keer kijken bij het huis een aannemer meegenomen en ja hoor onze makelaar weer te laat (half uur) en toen was ik er klaar mee. Zelf verder gekeken en toen kwamen wij bij ons huidige huis uit, zelf gebeld met de makelaar en de volgende dag konden we kijken besloten om het zonder de aankoopmakelaar te doen als het echt wat was kon hij de volgende keer mee scheeld ons een hoop frustratie dat hij niet op korte termijn kon en tijd uiteraard. toen hij dat hoorde was hij toch zo ongelooflijk boos dat ik hem publiekelijk aan de schandpaal genageld heb. Kwam bij hem op kantoor op verzoek van hem, kreeg in de lobie een uitbrander dat het niet netjes was dat wij zonder hem een huis hadden bekeken (en dan omschrijf ik het nog netjes) heb hem toch in diezelfde lobie (waren ook andere potentiele klanten bij) toch een zegje gedaan over zijn handelen dat die klanten zo omgedraaid zijn en weggelopen zijn. En daarmee was de kous af, hij liep zijn courtage mis (en dat is veel in Duitsland) en wij waren van hem af.
De makelaar waar het huis bij te koop stond hebben we ook ingelicht en die heeft ons super geholpen, binnen een week was het huis van ons.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:00

Cahill schreef:
per 1 december krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis. Hoe zit het met de kosten die je mag aftrekken?

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat de notaris je inprincipe 'aanmeld' bij de belastingdienst....hoe het precies in elkaar zit weet ik niet meer. Krijg je dan de kosten die je gemaakt heb, die aftrekbaar zijn, automatisch terug? Of moet ik hiervan 'aangifte' doen bij de BD?
Indien ik hiervan aangifte moet doen, hoe werkt dit dan? Kan dit per 1 december?

Ik heb het huis al uit egen portomonee laten taxeren. Kan ik hiervan al aangifte doen?

De notaris regelt alleen de overdrachtsbelasting, daar hoef jij inderdaad niets voor te doen. Aangifte van taxatie? Waarvoor dan? De waarde van je woning voor je inkomstenbelastingaangifte is de WOZ-waarde.

Hier staan de kosten die je mag aftrekken:
http://www.eigenhuis.nl/content/4139/65 ... gen-woning
(staan ook goed op de site van de Belastingdienst, maar daar kom ik nu even niet op)

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:05

Ik wil me hier ook graag melden. Ik ben op zoek naar een leuke boerderij en 17 oktober heb ik de eerste bezichtigingen. echt heel erg spannend! :-)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:07

veerledec schreef:
Cahill schreef:

De notaris regelt alleen de overdrachtsbelasting, daar hoef jij inderdaad niets voor te doen. Aangifte van taxatie? Waarvoor dan? De waarde van je woning voor je inkomstenbelastingaangifte is de WOZ-waarde.

Hier staan de kosten die je mag aftrekken:
http://www.eigenhuis.nl/content/4139/65 ... gen-woning
(staan ook goed op de site van de Belastingdienst, maar daar kom ik nu even niet op)

Volgens mij aftrek van de taxatiekosten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:09

Ow zo. Ja, die mag je meenemen als aftrekbare kosten inderdaad.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:46

@Sassie: wat leuk! Hier een lange zoektocht gehad naar een boerderij.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:46

En hoe is dat afgelopen? Hoe lang ben je bezig geweest?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:21

sassie76 schreef:
En hoe is dat afgelopen? Hoe lang ben je bezig geweest?

Oeh, dat wil je niet weten :') , zo'n zes jaar in totaal, hahahaha.
Wij hadden nogal wat wensen, hahaha, boerderij moest geschikt zijn voor de paarden én ons bedrijf (in een andere sector) en die combinatie was erg lastig te vinden, tenminste in deze regio en dan ook nog eens in een bepaalde prijsklasse.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:37

Sassie: welkom en spannend!

Hier echt tegenvaller op tegenvaller eerst het huis wat toch niet doorging omdat er een bod op gedaan was en er een hoop vooral NIET mocht.
Nu bezig met ons oude projectje, vandaag makelaar gebeld ze zijn weer ontzettend in prijs gezakt maar ook hier komen morgen mensen op kijken.
Nu echt duimen draaien dat dit niets word en de gemeente meewerkt met ons en we het alsnog kunnen kopen :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:16

Ik heb ook wisselende ervaringen met makelaars. Van makelaars die in de woonkamer gingen staan met een 'kijk zelf maar rond, succes' tot makelaars die ook actief met jou als koper meedachten. Heb zelf geen aankoopmakelaar ingeschakeld. De makelaar van de woning die ik heb gekocht is een makelaar die ik zelf ook als verkopend makelaar zou willen. Heel netjes, goed geïnformeerd, niet te beroerd om 's avonds nog ons bod door te bellen aan de verkoper én daarna weer ons te bellen (zo hoorde ik op dinsdagavond half 8 dat ik een huis had :D :D ) en ook bij de verdere afhandeling was hij gewoon heel correct.
Makelaarskantoor zit ook nog eens op een steenworp afstand van mijn huis dus dat is ook wel net zo makkelijk, dan kennen ze de buurt ook goed.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:25

Ik ga vandaag de makelaar maar eens bellen of ze die kijker nog gebeld hadden, Ik raad nu al dat ze die niet aan de telefoon konden krijgen.... Kan er wel een weddenschap op afsluiten...