Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:25

Welke lader hebben jullie als ik vragen mag...? Wij zijn nog aan het oriënteren :) De Easee klinkt wel tof.

Ik begreep dat het terugleveren vanuit de auto naar het huis sowieso nog niet mag en kan.
En dat het ook een probleem zou kunnen zijn qua snelle(re) slijtage aan de accu van je auto.

Wij hebben een Yaris uit 2007 en een Jazz uit 2010 (met 2 ton op de teller) en hadden pas 2 kapotte auto's tegelijk....niet echt tof :n Nu dus besloten om de Yaris weg te doen en dan voor een lease all-electric Peugeot 208 te gaan. Lijkt wel een leuk wagentje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:25

Wij hebben een Zappi. We vonden het handig dat er zo'n uitgebreide handleiding bij zit en goede klantenservice, dat de mogelijkheden met zonnepanelen heel uitgebreid zijn, en hij schijnt zelfs met dynamische contracten te kunnen werken en automatisch te laden als de tarieven het laagst zijn, maar wij hebben (nog) geen dynamisch contract dus nog niet helemaal verdiept daarin.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:35

Ja precies, dat vind ik ook iets dat een lader zou moeten kunnen :j

Als dat salderen er af gaat en/of als je overproductie hebt, dan wil je toch graag dat zo'n lader wat foefjes heeft om je auto zo goedkoop mogelijk te laden :)

Ik vraag me qua moment van stroom van het net trekken / terugleveren wel af of het je auto-lader is die daar over na moet denken / de beslissing moet nemen, of dat dat eigenlijk een apparaatje vóór de aansluiting van die lader zou moeten zijn, die de beslissing neemt waar je zonnepanelenstroom naartoe gaat zeg maar.

Omdat je tzt. wellicht sowieso nog een thuis-accu aan gaat sluiten.
En je dan wilt dat er een apparaat is dat constant op de hoogte is van de dynamische tarieven.
Dat weet wanneer de auto normaal gesproken thuis zal zijn en hoeveel power die normaal gesproken nodig heeft op welke dagen.

En die dan eigenlijk constant bepaalt waar hij de zonnepanelen stroom naartoe laat gaan op welk moment van de dag. Dit ook aanpast als je huis plotseling meer stroom vraagt doordat je gaat koken ofzo. Of als je aangeeft morgenochtend een volle auto te willen.

En die dan ook kijkt of het wellicht interessant is om stroom van het net te halen als het extreem goedkoop is. En terug naar het net te leveren als de teruglever-vergoeding heel hoog is.

Dat je je daar zelf niet druk over hoeft te maken maar dat apparaatje alles regelt.
Geen idee of zoiets al bestaat. Lijkt me eigenlijk zinvoller om daarin te investeren en dan een simpele auto-oplader te kiezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:48

De Zappi kan een groot deel van die dingen inderdaad, je kan er ook apparaten van hetzelfde merk bij kopen die met elkaar communiceren, en die met een thuisaccu samenwerken enzo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:44

8nnemiek schreef:
Ja super handig! We moeten het nog testen, maar laden op alleen zonnestroom kan onze lader ook :j
Auto als opslag lijkt me ook super handig, maar dat kan ons model nog niet jammer genoeg. Ik ben ook benieuwd naar de ontwikkelingen daarin.

Nou, ik vrees dat je dat voorlopig wel op je buik kunt schrijven.

Wil je dat goed doen, heb je standaarden nodig en als er iets is waar de automobielindustrie een eeuw achter loopt is dat het afspreken van standaarden.

8nnemiek schreef:
De Zappi kan een groot deel van die dingen inderdaad, je kan er ook apparaten van hetzelfde merk bij kopen die met elkaar communiceren, en die met een thuisaccu samenwerken enzo.

Dat moet je dus niet willen.

Ja, die samenwerking tussen apparaten is top maar dat je dan merkgebonden bent, is een aanfluiting aan de industrie.
Daar ligt een schone taak voor Europa........

Salderen gaat er op enig moment wel af. Sterker nog, elektriciteit wordt soort van gratis.
Want als je je opgewekte stroom kunt verkopen tegen een marktconforme prijs en die overproduktie wordt omgezet in energiedragers die elektriciteit kunnen opwekken zonder zon of wind voor de periodes dat daar onvoldoende capaciteit is, dan begint het ergens over te gaan.
Dan koop jij elektriciteit in voor de nacht maar overdag verkoop je voldoende om de kosten van inkoop in de nacht te dekken. Je kosten voor verbruik zijn dan nihil.
Dat is waar we naartoe gaan, al is dat niet binnen 5 jaar geregeld; dat kost wat meer tijd.

Maar tegen die achtergrond is off-grid (dat ook nogal gepropageerd wordt in bepaalde kringen) dus voor de sukkels die het niet begrijpen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:52

Off-grid is leuk op een boot, of camper, of tiny house wellicht, maar niet voor een gewone woning inderdaad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:06

Ik vind het idee van zelfvoorzienend kunnen zijn nog helemaal zo gek niet hoor, toch een leuk gevoel als je helemaal jezelf kan redden +:)+
Ik denk dat je dat voor een normale woning vooral als een soort hobby kan zien.

Je huis helemaal af laten sluiten van gas en elektra zou ik persoonlijk dan weer niet zo snel doen, want je weet nooit wanneer het toch handig is om daar wat van te gebruiken. Zo lang het er is is het verstandig om er gebruik van te (kunnen) maken.

Wij hebben besloten dat we toch niet nu direct in gaan zetten op "van het gas af".
Eerst maar eens even de verdere ontwikkelingen afwachten van warmtepompen en waterstof enzo.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:08

Onze nieuwe (bestelde, wordt in september geleverd) hybride auto heeft wel een stopcontact. Dus ik kan wel mijn airfryer op mijn auto aansluiten straks :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:13

Ja dat is natuurlijk een vrij kansloos iets. Vind ik hoor. Meer dan een grappige gadget is dat niet want wanneer gebruikt de gemiddelde mens dat nou. Wel leuk voor kamperen ofzo denk ik :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:42

auto als accu gebruiken kan nu toch al? Je moet dan alleen zeker weten dat je weer voldoende tijd hebt om in de goedkope uren op te laden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:06

EllyC schreef:
auto als accu gebruiken kan nu toch al? Je moet dan alleen zeker weten dat je weer voldoende tijd hebt om in de goedkope uren op te laden.

Het kan heel beperkt en alleen bij de juiste combi van lader en auto.

Dat is natuurlijk belachelijk, maar geeft wel aan wat het probleem is, zoals al gezegd: standarisatie.
Het principe stelt geen ruk voor en de betere camper en bootsystemen kunnen daar al jaren mee om gaan maar de automobielindustrie is erger dan de spreekwoordelijke ambtenaren als het aankomt op het verdedigen van hun (werk)eilandjes.

pmarena schreef:
Ik vind het idee van zelfvoorzienend kunnen zijn nog helemaal zo gek niet hoor, toch een leuk gevoel als je helemaal jezelf kan redden +:)+

Je huis helemaal af laten sluiten van gas en elektra zou ik persoonlijk dan weer niet zo snel doen, want je weet nooit wanneer het toch handig is om daar wat van te gebruiken. Zo lang het er is is het verstandig om er gebruik van te (kunnen) maken.

Wij hebben besloten dat we toch niet nu direct in gaan zetten op "van het gas af".
Eerst maar eens even de verdere ontwikkelingen afwachten van warmtepompen en waterstof enzo.

Je moet dat "zelfvoorzienend" verder zien dan je eigen tuinhek. Jij helpt de buurman, de buurman helpt jou en als dat niet meer werkt, doet de rest van de buurt het en als ook dat te kort schiet, heb je de rest van het dorp, stad, land.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:27

Als je een huis qua stroom volledig zelfvoorzienend wil krijgen dan moet je een manier vinden om in de winter voldoende stroom op te wekken, en dat is best lastig als je redelijk luxe wil leven. Op een boot/camper/tiny house is dat beter te doen; daar is alles ingericht op energiebesparing en dan red je het grotendeels wel met wat extra zonnepanelen en een of twee kleine windmolens, maar met een normale woning wordt dat heel lastig.
Maar wij proberen er ook met onze gewone woning zo dicht mogelijk bij te komen, het is heerlijk om niet continu van het net en van anderen afhankelijk te zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:47

ikke schreef:
EllyC schreef:

Het kan heel beperkt en alleen bij de juiste combi van lader en auto.

Dat is natuurlijk belachelijk, maar geeft wel aan wat het probleem is, zoals al gezegd: standarisatie.
Het principe stelt geen ruk voor en de betere camper en bootsystemen kunnen daar al jaren mee om gaan maar de automobielindustrie is erger dan de spreekwoordelijke ambtenaren als het aankomt op het verdedigen van hun (werk)eilandjes.

pmarena schreef:

Je moet dat "zelfvoorzienend" verder zien dan je eigen tuinhek. Jij helpt de buurman, de buurman helpt jou en als dat niet meer werkt, doet de rest van de buurt het en als ook dat te kort schiet, heb je de rest van het dorp, stad, land.

Ja dat is waar je naartoe wil :j

Hier op Flakkee zijn er denk ik als regio ook wel mogelijkheden om met wind- en waterkracht heel wat benodigde stroom op te wekken in de winter. En ze zijn hier natuurlijk bezig met waterstof initiatieven. Bij schoonmoeder proberen ze het dorp zover te krijgen om het hele zaakje in de huizen om te bouwen voor waterstof ipv. gas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:16

Waterstof zie ik nog niet zo gauw gebeuren, niet op grote schaal. Ik kwam laatst een interessante podcast tegen erover. Heeft een aantal nadelen, het kost erg veel stroom om te produceren (wat je op zich fijn uit de overproductie kan halen, maar er moeten dan eerst nog flink wat windmolens en zonnepanelen bij om überhaupt veel overproductie te krijgen) en dan is die waterstof belangrijker om oa meststoffen van te maken dan om je huis of auto mee van energie te voorzien.
Het rendement is vrij laag en het is gevaarlijker dan gas. Maar het is natuurlijk goed dat de mogelijkheden worden onderzocht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:30

8nnemiek schreef:
Waterstof zie ik nog niet zo gauw gebeuren, niet op grote schaal. Ik kwam laatst een interessante podcast tegen erover. Heeft een aantal nadelen, het kost erg veel stroom om te produceren (wat je op zich fijn uit de overproductie kan halen, maar er moeten dan eerst nog flink wat windmolens en zonnepanelen bij om überhaupt veel overproductie te krijgen) en dan is die waterstof belangrijker om oa meststoffen van te maken dan om je huis of auto mee van energie te voorzien.
Het rendement is vrij laag en het is gevaarlijker dan gas. Maar het is natuurlijk goed dat de mogelijkheden worden onderzocht.

Het is niet gevaarlijker; het vergt op sommige vlakken een andere aanpak en aangepaste regelgeving.
De industrie had die regels al dus heel moeilijk is het niet om daar de kunst af te kijken.

Waterstof gaat zowel grondstof als eindprodukt zijn. Je kunt het niet zien zitten; het is simpelweg wat gaat gebeuren.
Je kunt het eenvoudiger opslaan; het heeft een bredere inzet en vooral: je kunt het over grote afstanden transporteren!

Je hoeft het niet te zien dat het gaat gebeuren; je bent te laat, het gebeurt al: https://www.alliander.com/nl/nieuws/all ... nestralen/

Maar ook hier geldt: waterstof is een schakel in de ketting die energietransitie heet en die ketting gaat zeker 1000 schakels lang worden dus je kunt nog even....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:32

Dit is de podcast die ik bedoelde trouwens, super interessant voor iedereen die iets over waterstof wil weten! Is een gesprek met een professor die er echt veel vanaf weet.
https://youtu.be/JlOCS95Jvjc

Dus na het horen van die uitleg geloof ik zeker niet dat die snel heel grootschalig uitgerold gaat worden, op die plekken na waar weinig groene alternatieven zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 07:07

Ik moet zeggen dat ik het wel altijd een beetje tenenkrommend vind hoor, die velden vol met zonnepanelen waardoor die percelen niet meer voor iets anders gebruikt kunnen worden....

Ik duim dat er snel wordt overgegaan op het overdekken van parkeerterreinen met zonnepanelen.
Dan kunnen auto's daaronder nog steeds parkeren. En het wordt wellicht ook niet zo bloedverzengend heet in je auto omdat je dan schaduw hebt van die panelen :)

Hoeft die airco in de auto ook niet voluit te loeien om de hitte er uit te krijgen.
En op de akkers kan men gewoon voedsel blijven verbouwen. Zo snijdt het mes aan meerdere kanten :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 08:31

Waarom doen ze dat eigenlijk nog niet? Dat overdekken van parkeerterreinen?

Velden met zonnepanelen zien er inderdaad niet uit.. en het is ook weer niet echt 'vergroenen' denk ik? Wat men nu graag wil, terug naar de natuur..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 08:33

Al die zonnepanelen "op palen" zetten zal wel duurder zijn qua materiaalverbruik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 08:35

ja nou ja.. mijn huis verduurzamen kost ook geld... we moeten allemaal bijdragen toch?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 08:36

Ik zag laatste wel iets voorbij komen en die boer had die panelen rechtop staan. En de koeien ertussen lopen, maar ja, dan moeten die dingen ook wel tegen een stootje kunnen, als zo’n koe er even aan wil schuren :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 08:39

Als je zonnepanelen in een weide kan zetten, met wanden en een deur, op de plekken waar je geen stalling mag bouwen, kan je daar je pony veilig in stallen snachts tegen wolven..
:+

Sowieso kan je er dan beschutting van maken. Maar ja, een paneel van 5x6 is het dan misschien ook niet helemaal :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 08:48

Volgens mij liggen er nog gigantisch veel platte daken van fabriekshallen leeg. Die moeten eerst maar eens vol gelegd worden.
Wij wilden dat ook maar kon niet wegens gebrek aan capaciteit op het stroomnet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 08:59

Ik vind dat ook heel erg zonde inderdaad, die volle weides die goed bruikbaar zijn voor landbouw. Daarom moet je zo'n stroom zo efficiënt mogelijk benutten, en waterstof ervan maken om er later weer stroom van te maken is zo enorm veel minder rendabel dan die stroom waar mogelijk rechtstreeks te gebruiken.

Het nadeel bij fabriekshallen is allereerst dat ze niet stevig genoeg gebouwd zijn voor panelen, want die wegen flink wat. Al zouden ze ook best flexibele panelen kunnen gebruiken die heel veel minder wegen, maar dus ook minder rendement hebben. Maar dan kom je bij het tweede probleem; dat in veel regio's het net overbelast raakt inderdaad doordat de netbeheerders heel lang hebben lopen rekken en treuzelen met het verzwaren van het net terwijl het tien jaar geleden al duidelijk was dat er iets moest gebeuren.. Dan kan het zomaar zijn dat zo'n zonnepark voorrang krijgt omdat die aanvraag eerder is gedaan terwijl er voor die fabriekshal dus geen plek meer is op het net.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:04

Dan moeten ze de netbeheerders net zo achter de broek aan zitten, toch?