Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieszje

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:49

Is het ook. Wij hebben ons huis nog niet verkocht. We zetten het pas te koop als we zelf iets gevonden hebben. Wij vonden het ook lastig om te bepalen. Uiteindelijk heb ik een makelaar gebeld die ruim een maand geleden een vergelijkbare woning heeft verkocht (al is ons huis wat moderner). Die is boven de vraagprijs weggegaan en op basis daarvan hebben we ons bod bepaald.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:31

Hangt ook nogal van de vraagprijs af he...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:08

Ik ben momenteel wat 'lost' hoor mbt overbieden of niet. Denk dat het erg aan woning, locatie etc ligt. Hoeft niet eens persé Randstad te zijn of zoiets maar als je een courante woning hebt die niet veel te koop komt heb je kans op overbieden en daarbij zijn sommige vraagprijzen ook gewoon laag gezet om mensen te trekken voor een bezichtiging.

Maar ik heb toch het idee dat het wel afgekoeld is. Laat ik het zo zeggen, ten opzichte van twee, drie jaar geleden. Met van die bezichtigingsdagen dat je met 30 door een huis loopt en direct een bod moet doen.
Dat is niet meer zo.
Althans, bij ons.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:10

Dat was hier vorig jaar al niet meer.

We hebben wel gevraagd hoeveel afspraken en serieuze kijkers er waren. Dan konden we een beetje inschatten welke kansen er waren.

De makelaar was er gelukkig heel eerlijk en open over.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:06

Ja en dan nog hoeft er maar een andere te zijn die ook biedt...
Het blijft lastige materie...

Ik heb ondertussen weer een bod gedaan op een appartement. Was ook wel weer bijzonder, want er is een vraagprijs en dat is het dus ook. Als er meer mensen de vraagprijs bieden gaan ze loten (via een projectnotaris). Het is een appartement dat in de verkoop kwam via een stichting.
Dus ik heb de vraagprijs geboden, die heel reëel was, en nu maar hopen dat er niet meer bieden (kan me niet voorstellen dat er niet meer belangstelling is) of als er meer zijn dat het lot ons gunstig gezind is.

Ben daar nooit echt gelukkig mee, verlotingen, dus vrees dat ik weer door moet zoeken }:0
Zou het wel erg graag willen hebben. De prijs is prima, er moet wel wat aan opgeknapt etc maar wat er moet gebeuren is allemaal goed te overzien (en ook zonder opknappen kun je er ook zo in wonen).

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:13

Mijn zus is bezig met een huis, makelaar had gezegd dat hij verwacht dat ze 30 a 40 duizend boven vraagprijs gaan krijgen.
Hun makelaar die hun huis gaat verkopen had ook gezegd, we gaan 495 vragen en zal verkocht worden voor rond de 525.
Heb advies gegeven daar niet te vast op te rekenen, maar daar luisteren ze niet naar.
Dus we zullen het zien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:25

Hier een verse link welke regio's HOT zijn en waarschijnlijk veel vraag is.

https://www.businessinsider.nl/dit-doet ... 023-regio/

Ik heb zelf vorig jaar gekocht in midden Limburg, deze stijgt enorm hard... huis is in 1 jaar tijd al bijna een ton meer waard.
Goede deal geweest, ik heb het destijds flink onder de vraagprijs gekocht :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:34

Wat dat overbieden betreft voelde het voor mij vooral als een spelletje vanuit de makelaars om er maar zo veel mogelijk uit te krijgen, het lijkt echt bijna willekeur. Tenzij je een instapklare levensloopbestendige met tuintje woning hebt, die zag ik zelfs hier voor tientallen duizenden euro's meer dan de vraagprijs weggaan steeds. Verder hield het op met een 10.000 wat ik gezien heb, en zie er zelfs steeds meer (flink) onder de vraagprijs weggaan. En een paar die al maanden te koop staan en steeds verlaagd worden...

Zou er idd niet te hard vanuit gaan dat ze dik meer krijgen, je moet net de juiste kopers trekken.

Interessante link Listinglistje! En dan heb jij echt een mooie deal gedaan :D

Spannend VanHuisUit! Wat een aparte constructie dan, jammer dat het zo moet gaan. Hopelijk heb je geluk dit keer :j

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:00

listiglistje schreef:

Ik heb zelf vorig jaar gekocht in midden Limburg, deze stijgt enorm hard... huis is in 1 jaar tijd al bijna een ton meer waard.

Is het zo veel gestegen ja? Ik vind de snelweg en carpoolplek zo veel drukker geworden daar. Ik reed van de week langs jouw huis en zei nog tegen mijn man 'Oef, een bokker heeft dit gekocht, zou die nu geen last hebben van het verkeer?'.

Maar goed, ik vind dat overbieden ook maar ingewikkeld. Wij hebben gisteren besloten de bouwkavel die we op het oog hadden, niet aan te kopen. De eisen aan de woning die erop gezet mag worden, zijn zo strak dat het voor ons niet meer aantrekkelijk is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:34

Bouwen lijkt me nu helemaal lastig... wat je zegt met al die regels en dat er soms zomaar dingen opeens weer veranderen. Zou daar echt nerveus van worden.
Ben toch al niet zo'n sterk type mbt mijn woning / wonen, dat moet gewoon zijn en goed geregeld en betrouwbaar anders krijg ik de kriebels :o

Denk dat het kaartje vwb het gedeelte waar ik zicht op heb (regio Den Haag / Rotterdam / Randstad) wel klopt. Het is hier 'afgekoeld' en het gaat niet meer zo hard. En er wordt niet giga overboden / zelfs wat onder de vraagprijs geboden. Plus dat het gewoon langer duurt voordat je verkoopt maar denk ook langer voordat je zelf hebt kunnen kopen. Denk dat dat alles te maken heeft met financiering en dat mensen toch voorzichtiger zijn geworden.
En dan heb je nog het effect van die energieprijzen... had je twee jaar terug toch minder. Ik bedoel qua wonen kun je een x bedrag per maand uitgeven :7

Omdat ik het niet wil afwachten of ik de gelukkig ben die wordt ingeloot ga ik morgen toch ook nog bij een ander appartement kijken. Zit wel een erfpachtconstructie op.
Het is ook elke keer wat. Of erfpacht, of zo'n anti speculatie of anti verhuur beding, of een VVE die niets meer in kas heeft, of een VVE die alleen maar oppot en niets aan onderhoud uitgeeft, of een stadsvernieuwing vlak om de hoek etc etc
Maar we houden hoop :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:58

Tink89 schreef:
listiglistje schreef:

Is het zo veel gestegen ja? Ik vind de snelweg en carpoolplek zo veel drukker geworden daar. Ik reed van de week langs jouw huis en zei nog tegen mijn man 'Oef, een bokker heeft dit gekocht, zou die nu geen last hebben van het verkeer?'.

Maar goed, ik vind dat overbieden ook maar ingewikkeld. Wij hebben gisteren besloten de bouwkavel die we op het oog hadden, niet aan te kopen. De eisen aan de woning die erop gezet mag worden, zijn zo strak dat het voor ons niet meer aantrekkelijk is.

Nee totaal geen last van, druk met verkeer is bijna alleen in de spits,
in het weekend, avonden en gewoon overdag is het hier rustig.
Weekenden en avonden juist heel erg stil :D
Carpoolplaats heb ik helemaal geen last van, is een paar honderd meter van mij af en staan toch stil geparkeerd, staan ook alleen doordeweeks auto's geparkeerd.
Huis ligt in een dal nog 90 meter van de weg en is ook super geïsoleerd, dus je hoort binnen sowieso niets.

Plus ik heb het huis binnen helemaal opgeknapt, de grote schuur opgeknapt (nu mooi douglas hout) en een mooie professioneel aangelegde dierenweide met hooiberg stallen.
Meerwaarde van dit alles is ook meegenomen in het taxatierapport wat ik heb laten opstellen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:02

Aaah dan is het inderdaad echt tof! Zo zie je maar dat een beeld van een locatie echt anders kan zijn dan hoe het is als je ergens daadwerkelijk woont. Fijn dat je het zo naar je zin hebt!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:38

De 'lotingswoning' heb ik links laten liggen. Bod ingetrokken. Want vrijdag bij vrijwel eenzelfde appartement wezen kijken, wat gunstiger ligt tov winkels en OV. En eigenijk zag het er binnen ook beter uit.
Bod gedaan.
En werd twee uur later gebeld dat het was geaccepteerd *\o/*

Had grote geluk dat de verkopende partij al erg ver was met een andere partij, t/m tekenen voorlopig koopcontract, waarbij de kopers binnen die drie dagen termijn hadden besloten het toch niet te doen.
Dat had de verkoper donderdag te horen gekregen.
Ik kwam vrijdagochtend kijken, heb vraagprijs geboden (was woning ook waard, dus geen probleem).

Grote opluchting :D

Het is een klus appartement maar alles werkt en is functioneel, dus het is maar net hoe je het leuker of mooier wilt maken en hoeveel budget je er nog tegenaan wilt gooien.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:58

Gefeliciteerd VanHuisUit.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:40

Gefeliciteeerd! :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:54

Gefeliciteerd, wat superfijn!! *\o/* het heeft zo moeten zijn :))

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:05

Gefeliciteerd blijf je in Rotterdam?

Zo hebben wij ons huis ook gekocht, eerste koper kreeg financiering niet rond. Wij stonden op wachtlijst en hebben ook voor vraagprijs gekocht. Gedateerd maar functioneel en we gaan beetje bij beetje opknappen. Heerlijk vooruitzicht van bovenwoning in Rotterdam naar vrijstaande naast het bos (Veluwe)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:08

Gefeliciteerd:D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:33

Hier ook gefeliciteerd, VHU!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:51

Gefeliciteerd! Super snel en leuk nieuws zo voor het weekend *\o/*

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:00

Gefeliciteerd VanHuisuit! Super fijn, en zo snel kan het dan ineens gaan. :D

Wat betreft overbieden, hier gaat dat onverminderd door (provincie Utrecht). Zoals mijn ervaring laatst.
Zie nu in dezelfde wijk een huis te koop staan, wat niet af is. Wil daar nu een poging voor gaan wagen. Moet wel goed gaan bedenken wat mijn bod wordt, aangezien het voor meer geld te koop staat als die andere woning maar als ik het echt 'goed' wil aanpakken; de volledige woning gestript moet en geïsoleerd. Vind het moeilijk inschatten hoeveel me dat gaat kosten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:29

:D

@Helderder denk dat ik deze keer ff beetje geluk heb gehad :)
Pffff lijkt me enorm lastig! Heb je wel ervaring met verbouwen / iemand die je kan helpen met inzicht in de kosten?

@Pantharei dat zijn leuke plannen.
Ik wil weg uit Rotterdam, dit appartementje is in principe voor mijn zoon. Officieel woon ik er straks nog wel, maar denk / hoop niet voor lang. En ik ben er eigenlijk nooit :+

Ik heb in vrij korte tijd 9 appartementjes bekeken en heb inclusief deze met 4 in een biedingsproces / koopproces gezeten. Moet zeggen, was er onderhand knap zat van.
Maar je krijgt wel steeds beter idee over de prijzen en mogelijkheden dat wel.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 07-10-23 18:35, in het totaal 2 keer bewerkt

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:29

Gefeliciteerd VHU!

Wij gaan maandag een bod doen op een huis waar we nu voor de 2e keer zijn wezen kijken.
We hebben onze zinnen erop gezet nu :D
Ons voordeel is dat het een (voor de buurt waar het staat) een grote woning is, en de buurt (is echt verbeterd ten opzichte van 10 jaar gelden) niet heel geliefd is :o maar de gemeente is met man en macht bezig dit op te knappen en te verbeteren… dus hopelijk hebben we geluk :(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:31

Spannend hoor!

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 09:54

Oooh proficiat @VHU wat leuk nieuws!!!