Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:21

Geen frisdrank, gewoon water, thee en koffie. Dat scheelt al een bak met geld. Geen pakjes maar kruiden en zelf de groente snijden.

Ik ben niet de beste boodschapper, maar probeer ook dingen in de vriezer te doen als er goede aanbiedingen zijn. En als je een tuin hebt, leg er dan eens niet alleen tegels in, maar zet er een zwik fruitbomen, -struiken en -planten in. Als je het een beetje uitkiest, kun je van mei tot oktober, soms zelfs november, fruit eten zonder heel veel werk eraan te hebben. Met een moestuintje/makkelijke moestuin bak kun je ook nog goed groente verbouwen op een kleine oppervlakte. Dat is iets meer werk.

Maar misschien moet Annemiek eens een cursus boodschappen gaan maken :D

Energie, tja. Ik gebruik mijn houtkachel dus heel veel, maar zit ook rustig met een tshirt+trui+bodywarmer aan en vind het gewoon prima met 17 graden in huis. Je went echt wel aan wat lagere temperatuur in huis vind ik. Vroegah wat het ook echt geen 21 graden in huis, bij mijn vader stond het ijs op de dekens en binnenkant ramen van zijn slaapkamer en hij heeft het prima overleefd (buiten naar de wc vond mijn moeder als ze daar logeerde echt niet leuk :+). Dat is natuurlijk wel wat extreem, ik bedoel meer te zeggen dat we in deze tijd misschien wel iets teveel aan comfort gewend zijn.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 05-04-22 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:51

PSvanLot schreef:
Dat bevriezen kon hier in Nederland volgens mij niet?

We konden de rente vast laten zetten. Moesten we wel binnen 2 weken dacht ik de offerte ondertekenen.
Taxatie van ons huis viel ook nog eens een stuk hoger uit dan verwacht, dus er ging ook nog 0.1% van de rente af.
Anders hadden we 1.69% gehad.

Mijn man is een koukleum. Die heeft de verwarming het liefst op 21°.
Als hij niet thuis werkt heb ik hem op max 18° staan. Voor mij prima.
We hebben ons energiecontract nog tot feb 2023 vast staan en betaal 176€ p.m voor gas en elektra.
Hebben 24 zonnepanelen en daar komen er als het goed is dit jaar nog 8 bij.
Vorige maand een warmtepomp airco (heet dat zo) gekocht en die wordt binnenkort aangesloten.
En we willen nog een kleine inbouw pelletkachel in de woonkamer erbij om savonds aan te zetten.

Hoop dus tegen het eind van het jaar het gasverbruik heel erg te kunnen reduceren.
Afgelopen jaar 1900m3 gas verbruikt.

Samantha_

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:59

Ja zonnepanelen werken nu niet zo hard hè, haha.
Ik heb mazzel gehad met m’n hypotheekrente. Ik heb m begin oktober rond gekregen en heb m voor 20 jaar vast staan voor 1,56 en 1,71%.
Als de marktwaarde onder de 60% komt gaat bij deze bank de rente automatisch 0,15% naar beneden.
Helaas is er na <60% geen stapje meer.
Maar toch, ik ben er al bijna, denk einde van het jaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:02

Wij hebben ons laatste lening deel voor 9 jaar vastgezet in januari, voor 1,31%. Dat staat nu op 2,49%. Is hard omhoog gegaan zeg. Maar goed, nog steeds lager als onze lening die we 4 jaar geleden hebben afgesloten.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:09

fokfanaat schreef:
dat heb ik idd met boodschappen netzo als met energie, hoe doen jullie het...

:D Ik krijg nog steeds op mijn lazer als ik in de avond de vaat aanzet :)) zit
nog steeds niet in mijn systeem, dat het overdag ook gewoon kan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:09

Onze zonnepanelen hebben afgelopen maand ook lekker veel opgebracht inderdaad! Ook hier de hoogste maart sinds we ze hebben. 825 kWh. In 2020 hadden we in maart 824 kWh :))

Wat fijn dat jullie sinds kort een warmtepomp hebben, Claudia!

Haha, als ik de tijd had leek me dat nog leuk ook; een cursus of boek schrijven over goedkoop eten. Dit jaar wordt onze boodschappenrekening hopelijk nog wat lager, ik ben volop bezig met plantjes zaaien en de moestuin voorbereiden waar ik de afgelopen jaren geen tijd voor heb gehad.

Ik heb wel weer een slechte aankoop gedaan; een soepmaker := Eigenlijk helemaal niet nodig, maar mijn staafmixer is een paar jaar geleden stuk gegaan waardoor ik soepen altijd in de blender moest gooien, en dat overscheppen was altijd zo'n gedoe dat ik eigenlijk bijna nooit soep maakte. En het plan is om nu wat vaker een hoop groente restjes en broccoli/bloemkool stronkjes enzo bij elkaar te gooien en een lekker gezond soepje te maken :9
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 05-04-22 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:10

Prairy schreef:
Geen frisdrank, gewoon water, thee en koffie. Dat scheelt al een bak met geld. Geen pakjes maar kruiden en zelf de groente snijden.

Ik ben niet de beste boodschapper, maar probeer ook dingen in de vriezer te doen als er goede aanbiedingen zijn. En als je een tuin hebt, leg er dan eens niet alleen tegels in, maar zet er een zwik fruitbomen, -struiken en -planten in. Als je het een beetje uitkiest, kun je van mei tot oktober, soms zelfs november, fruit eten zonder heel veel werk eraan te hebben. Met een moestuintje/makkelijke moestuin bak kun je ook nog goed groente verbouwen op een kleine oppervlakte. Dat is iets meer werk.

Maar misschien moet Annemiek eens een cursus boodschappen gaan maken :D

Energie, tja. Ik gebruik mijn houtkachel dus heel veel, maar zit ook rustig met een tshirt+trui+bodywarmer aan en vind het gewoon prima met 17 graden in huis. Je went echt wel aan wat lagere temperatuur in huis vind ik. Vroegah wat het ook echt geen 21 graden in huis, bij mijn vader stond het ijs op de dekens en binnenkant ramen van zijn slaapkamer en hij heeft het prima overleefd (buiten naar de wc vond mijn moeder als ze daar logeerde echt niet leuk :+). Dat is natuurlijk wel wat extreem, ik bedoel meer te zeggen dat we in deze tijd misschien wel iets teveel aan comfort gewend zijn.

Niet als je dulcegusto drinkt, er gaat hier zeker al voor €7,50 aan koffie per week door heen :oo

Ik vind het knap hoor, maar wil je dan ook niet eens een lekker glas frisdrank
drinken? Zou zelf ook echt niet zonder kunnen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:13

Nee, ik kan niet tegen koolzuur :+ Als ik al iets zoets wil pak ik limonade, of maak zelf ijsthee met wat honing erin.

Ik vind het ook niet gezond en dat is ook een grote reden dat ik het gewoon niet in huis haal.

Maar daar ga je, gewoon een filterkoffie apparaat halen, scheelt je al bakken met geld :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:17

Ik mis frisdrank ook niet eigenlijk. Koop soms wel eens kleine blikjes cola maar wil ook niet dat m’n kids van die cola drinkers worden. Dus mogen ze in het weekend dan 1 blikje.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:19

Het wordt nog schofteriger want ik ben de enige die koffie
drinkt :)), dat is precies de reden van het apparaat.

Zou wel graag een echte bonenmachine willen, dat is wel een investering, maar
dat haal ik er makkelijk uit.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:21

Misschien dat je op marktplaats nog een leuke bonen machine kunt vinden? Dan ben je er nog sneller uit :D

En dan natuurlijk wel je DG weer verkopen :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:24

Ik heb vorige maand een nieuwe koffiemachine gekocht. Een Siemens volautomaat.
Wij drinken overdag alleen maar koffie en deze geeft zulke lekkere koffie/cappuccino dat ik de hele dag door drink :P
De aanschaf was niet echt een besparing, maar hij was in de aanbieding en dat scheelde wel 200 euro.

Apparaten aanzetten, doe ik ook vaak nog snachts, terwijl we helemaal geen dag/nacht tarief hebben :')
Gewoonte zullen we maar zeggen

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:29

Ik heb een jura gehad, maar vond het onderhoud en reparaties best duur. Toen die de tweede reparatie op korte termijn had was ik het zat. Heb nu een nespresso apparaatje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:34

Ik drink helemaal geen koffie, maar mijn vriend wel. Die drinkt vooral senseo, en dan met flink wat opgeschuimde sojamelk. De sojamelk is duurder dan de koffie volgens mij :')

Qua frisdrank drink ik niet heel veel, meestal wat bubbelwater uit de sodastream met oploslimonade.. Maar af en toe neem ik een fles Dr. Foots mee. Die vind ik zo enorm lekker, maar als ik er te veel van drink krijg ik (gelukkig :') ) hoofdpijn :))
En soms in het weekend een fles cassis.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:51

Ik heb een Philips automaat, bevalt mij heel goed. Maar bonen zijn niet heel goedkoop. Frisdrank drink ik ook niet.

De energiekosten begrijp ik ook niet, FF. Ik zit nu echt wel een soort kou te lijden, maar had nog 81m3 verbruikt. Ik ben blij dat het met de huidige tarieven niet nog meer is. Ik kan het echt wel betalen, maar ik vind het zonde van het geld.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:58

ik heb aan gas in maart 274m3

en kom makkelijk aan de 600 euro per maand aan boodschappen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:00

Hier water, thee en voor in het weekend blikjes cola.

Ik baal alleen want voorheen ging de vriezer af en toe aan nu maakt die de hele tijd geluid, ik hoop niet dat het nu heel veel energie kost. Ik ga nog kijken of het helpt om de thermostaat te vervangen.

De moestuin gaat me straks ook weer helpen besparen

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:39

En nu is de wc nog niet af…
Wel bijna. :')
Bij de fontein zat een muur aansluiting geleverd en ik moet een vloer aansluiting hebben. En die hebben ze dus nergens in zwart. Net online besteld en die gaat er vrijdag op, voor nu even de oude er weer op.
Het word wel mooi!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 17:47

Ahhhh ik voel met je mee hoor met je wc'tje :(:) het wordt vast prachtig xx

Tja boodschappen en energie zijn wel dingen waar je enorm op kunt besparen met een beetje creativiteit en doorzetten eerlijk gezegd.

Boodschappen: letten op kortingen, ik doe bijna altijd alles vanuit de 35% korting :o , aanbiedingen, weinig voorraad aanhouden van vers (dan gooi je minder weg), juiste porties aanhouden (ook ivm verspilling). Sommigen hier vriezen van alles in dat doe ik nooit want heb geen vriezer (wat weer scheelt in de elektriciteitsrekening). En net als velen hier geen frisdrank (lust ik niet dus dat is makkelijk), uiteraard wel lekkere koffie (ben enorme koffieleut) en thee. Drink wel haverdrank ipv melk, ook in de muesli en dat is dus duurder dan melk / yoghurt.
Geen snoepgoed, vrijwel geen chips. Soms pinda's / noten of zoiets. Wat ook gezond is als je veel vega doet.
Wel af en toe fles wijn :+

Energie: geen vriezer, geen droger, energiezuinige wasmachine met hoge toeren vwb de centrifuge, verwarming op 14 - 17 graden en altijd op 12 als ik echt een of twee dagen weg ben. Niet hele huis verwarmen als je maar in een kamer woont/werkt (en slaapkamer dus uit).

Denk dat dat het zo'n beetje is :o :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:52

Faelynn: hopelijk knapt je paard snel op. En idd, advies, hoe goed bedoeld ook, gaat snel vervelen. Ik ging op een gegeven moment zeggen: mij prima als jij dat wil proberen, en er de tijd en het geld insteken. Maar meestal bedankte ik vriendelijk en nam ik het in overweging. Niet makkelijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:53

De kosten zitten vooral in gas. Ik heb de verwarming nu continu op 15 graden staan overdag en ‘s avonds een paar uurtjes op 17. En dan verbruik ik evengoed nog 81m3. Heb ook een vrijstaand huis. Echt, ik zou niet weten hoe ik nog meer kan bezuinigen, ik zit nu al met kleding en 2 badjassen aan te werken :+ En voor teamsvergaderingen stroop ik ze naar beneden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:58

Ik word heel chagrijnig als het koud is in huis. Onder een dekentje dik gekleed op de zetel tot daar. Maar thuiswerken met kou of een koude badkamer kan ik echt niet tegen.

Wij gaan dus zeker goed kijken naar isoleren en alternatieve verwarming bij het nieuwe huis.

Voorschot betaald en gekeken voor de lening. Wat een geld betaal je in België voor onbenulligheden zeg. Notaris is zoooo duur :/

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:04

Citaat:
Ik vind het knap hoor, maar wil je dan ook niet eens een lekker glas frisdrank
drinken? Zou zelf ook echt niet zonder kunnen.

Ik lust het gewoon niet. Heel soms drink ik een glas cola ergens, meestal als ik erg moe ben en nog ff door wil of zoiets. Voor verjaardagen of feestjes enzo sla ik het wel in, maar dan geef ik het aan het eind van de dag mee aan het bezoek :+

Ik hou ook niet van kou hoor. Heb aantal warme truien en omslagdoeken. Een voetenwarmer (jaja }:0 ). Plus een heel goede elektrische kachel die super energie zuinig is in mijn woonkamer. Heerlijk ding.

Volgens de overzichten van EnergieDirect waar ik bij ben verbruik ik ondanks dat minder elektriciteit dan het gemiddelde 1-persoons huishouden, kijk dat gaat dan wel prima. Met gas is het lastig, oud huis, waait er zo weer uit zeg maar en isoleren moet gezamenlijk maar vrij lakse VVE.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:19

Eens kijken of je nergens toch stiekem nog warmte kwijt raakt? Wij hadden tussen een buitenmuur en buitenwand van een keukenkastje een opening naar de afzuigklep van onze dampkap, waar die naar buiten gaat. Bij felle wind kwam daar steevast kou naar binnen, die de thermostaat alleen maar bleef aanjagen. Dat is dichtgemaakt met isolatie (dat gat tussen kastje en muur, niet de afvoer zelf) en dat scheelt een hoop. Ook als onze ramen op de bovenverdieping op kiep open staan en er is wind, dan voelen wij dat tot het verdiep eronder tochten. Zelfs met een draaitrap die ingewerkt zit tussen muren. De muren werken als een soort windtunnel.

@ bloembloem: er bestaan herbruikbare cups voor DG om zelf koffie mee te zetten. Ik heb ze ook dankzij iemand in dit topic. Een pakje losse koffie van 250 gram kost iets van €3,5 geloof ik. Vriend heeft 'm gekocht dus weet het niet precies. Voor 1 cupje gebruik ik 3 kleine schepjes koffie. Sterkte etc moet je wel even puzzelen en zelf afmeten maar daar ben je snel uit. Ik drink in het weekend dagelijks 2-3 tassen koffie en doordeweeks soms ook eentje als ik maar om 9u naar werk moet vertrekken. En in het weekend drinkt schoonmama ook 1 à 2 koppen. Ik doe nu denk ik een maand met zo'n pakje losse koffie? Dus tel maar je verschil uit :P

Het bespaart ook op afval. Dat moet in België in PMD-zakken en het is €1,50/zak. Je moet voor de grap eens die cupjes bijhouden en kijken hoeveel volume die innemen. En dus ook sneller je vuilbak vullen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:41

poes schreef:
Ik word heel chagrijnig als het koud is in huis. Onder een dekentje dik gekleed op de zetel tot daar. Maar thuiswerken met kou of een koude badkamer kan ik echt niet tegen.

Wij gaan dus zeker goed kijken naar isoleren en alternatieve verwarming bij het nieuwe huis.

Voorschot betaald en gekeken voor de lening. Wat een geld betaal je in België voor onbenulligheden zeg. Notaris is zoooo duur :/

Niet alleen in België hoor. ;)