[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:09

En heeft de makelaar de nieuwe foto's al online Pmarena?

Ons huis is ook van de woningbouwvereniging geweest en opzich wel netjes, maar er zitten huizen tussen die echt helemaal uitgeleefd zijn.

pmarena

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:11

Nope, wel een berichtje terug gekregen dat ze er z.s.m. opgezet gaan worden.
Dus ik hoop morgen.

Voorlopig stik ik van de koppijn, ik ga de boel lekker afsluiten en mijn lange to-do-list van achterstallig werk door vorige week even aan de kant leggen, hopen dat ik morgen weer een beetje mens ben :P

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:17

@ Tamara, ja, wij zijn niet meer op zoek! :D Huisje was in een week tijd verkocht, net voor de open huizendag, verkoper blij en wij blij :D Ik moet opletten met huizen die zich in een week tijd verkopen, blijkbaar trek ik die aan :P

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:10

Super, gefeliciteerd! *\o/* Zijn jullie uiteindelijk ver boven de vraagprijs uitgekomen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:15

Gefeliciteerd Djeenie!!

Wij kijken nog wel rustig verder op Funda idd :j maar dit huis is toch verder wel echt ons droomhuis.
Pfff, moeilijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:21

Lastig Cayenne, maar als het je droomhuis is... Wij hadden een vergelijkbare situatie, september maar de aanvaarding in juni. Daardoor wel wat extra van de prijs afgekregen. :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:22

Neon, dat is ook waar wij voor gaan, maar hoe hebben jullie dat dan gedaan met het onderhoud aan het huis etc?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:29

Dat is voor de verkopers, die moeten het huis in de staat afleveren waarin wij het gekocht hebben. Zo niet, is er een boete-clausule voor.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:44

Maar stel, de cv ketel gaat stuk en ze kopen een nieuwe. Moeten zij dat dan betalen of jij?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:46

Zij, want zij zijn eigenaar van de woning, de notariële overdracht is nog niet geweest. Maar ik koop wel een woning met een werkende ketel, dus hun zijn verantwoordelijk dat ze een woning afleveren met werkende ketel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:38

Onderhoud is tot aan de overdracht voor de verkopende partij, ze moeten het huis idd zo afleveren als jij gekocht hebt.

pmarena: Ben heel benieuwd naar de foto's, geef je ff een linkje als ze erop staan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:55

Precies, en daarom is de inspectie voor de overdracht ook zo belangrijk, en bepaald geen formaliteit. Als je dan nog zaken opvallen die niet zijn zoals afgesproken, kun je er dan nog wat over zeggen. Op het moment dat de overdracht heeft plaatsgevonden ben je te laat, omdat je de woning dan al aanvaard hebt.
Dus in het geval van Cayenne, als er nog zaken aan moeten gebeuren voor de winter, dan is het een verantwoordelijkheid van de verkopers om dat te doen, niet die van de kopers.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:49

Hmm, een van de huizen waar we interesse in hadden blijkt verkocht te zijn. Jammer!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:50

Nouja, het is natuurlijk ook wel weer zo dat een verkoper niet veel gaat investeren in het huis, dus het beste kan je dergelijke zaken gewoon in goed overleg doen.

Gaat de ketel kapot, dan zouden de verkopers even contact op moeten nemen met de koper, zodat die kan kiezen welke ketel die wil.

De verkoper wil natuurlijk maar een goedkoop keteltje, wil de koper iets duurders dan kan die zelf het verschil erbij leggen bijvoorbeeld.

(nieuwe foto's zijn nog niet online)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:54

Zo ging bij ons 2 weken voor de overdracht van onze oude woning de keukenkraan (design) kapot. Toen hebben wij ook de kopers gebeld om te overleggen. Hun gingen een nieuwe keuken zetten, dus uiteindelijk hebben we een goedkopere kraan teruggeplaatst na overleg.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:09

Oh ja, door dat gezeik bij mij vorig jaar vergeet ik ff dat dat soort dingen ook in overleg kunnen :')

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:24

Wij hebben in Nederland in overleg heel veel dingen achtergelaten, zowel in huis als op stal. Veel konden wij niet meer gebruiken en zij waren er heel blij mee. Maar de nieuwe eigenaar kwam bijvoorbeeld ook al kunstmest strooien voor de overdracht.

Het kan ook heel leuk zijn, je huis verkopen aan mensen waar je goed mee kan opschieten. Zo zijn onze kopers samen met onze oude overbuurtjes hier al een lang weekend geweest. En de verkoper van ons Spaanse huis woont 300 meter verderop. Zijn hele gezin komt hier over de vloer, ik geef Engelse les aan zijn vrouw en wij leren heel veel over de Spaanse cultuur en gewoonten.

Zo kan het ook!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:12

Wendy schreef:
Precies, en daarom is de inspectie voor de overdracht ook zo belangrijk, en bepaald geen formaliteit. Als je dan nog zaken opvallen die niet zijn zoals afgesproken, kun je er dan nog wat over zeggen. Op het moment dat de overdracht heeft plaatsgevonden ben je te laat, omdat je de woning dan al aanvaard hebt.
Dus in het geval van Cayenne, als er nog zaken aan moeten gebeuren voor de winter, dan is het een verantwoordelijkheid van de verkopers om dat te doen, niet die van de kopers.

Zo dachten wij er idd ook over. Het kan ook zo zijn dat ze aangeven er in principe voorlopig in te willen blijven om zo de indruk te wekken dat ze geen haast hebben met de verkoop en dus niet teveel gaan zakken met de prijs. We bieden iig verder. Zij hebben gisteravond een tegenvoorstel gedaan (maar is natuurlijk heel minimaal als eerste tegenbod).

Ondertussen ben ik bezig met de papierwinkel. Intentie + werkgeversverklaring aangevraagd.

Weet iemand of verkopers met twee partijen tegelijk bezig mogen zijn wanneer een van hen aan het bieden is?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:24

Bij mijn weten is het officieel zo dan als je aan het onderhandelen bent met één partij je dan niet met een andere partij in zee mag gaan. Maar of dat in het echt ook allemaal zo netjes gebeurd vraag ik me af

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:27

dat is dus niet zo, NVM makelaars bijvoorbeeld, mogen gewoon met meerdere partijen onderhandelen , zolang ze alle partijen daar maar van op de hoogte brengen en nog wat regeltjes die daar aan vast zitten, maar ze mogen gewoon met meerdere mensen onderhandelen.

(staat ook gewoon in de faq van de nvm site)

edit, als er dus een tweede partij om de bocht komt die ene bod doet, zouden ze mogen kijken of ze met hen tot een prijs kunnen komen, maar dan hoor jij daar van op de hoogte gesteld te worden en voordat ze een bod officieel aannemen/huis aan de tweede partij verkopen, moeten ze eerst de onderhandelingen met jullie beëindigen.
maar ik zie vaak dat ze gewoon uitonderhandelen met de eerste partij en als ze daar niet uit komen ze pas met een volgende partij aan de gang gaan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:30

Pfoe, geen idee of dit om een NVM makelaar gaat, maar dan zouden ze je nog tegen elkaar kunnen uitspelen ook 'ja maar de andere partij heeft hoger geboden'. :\

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:33

op zich zou dat wel kunnen, maar dat zie je tegenwoordig niet zo veel meer heb ik het idee,
zelfs de verkoopmakelaar die ik niet lief vind doet dat niet :+

gedragscode dicteert ook dat dat niet netjes is ...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:34

Ik lees toch heel iets anders Sonja:

http://www.nvm.nl/over_nvm/english/faq.aspx :

Citaat:
Can a broker continue with viewings while an offer is being negotiated?

Yes, this is permitted. Negotiations will not necessarily lead to a sale. For example it is possible that negotiations are underway with several prospective buyers. A NVM broker is obliged to make this clear to you.

The vendor’s NVM broker will often tell interested parties that a property is ‘under offer’. As an interested party you are entitled to make an offer but the broker can only enter negotiations with you once negotiations with the first interested party have been concluded. The NVM broker is not permitted to make any statement about the offers. This could lead to outbidding.

Dus nee, je mag niet met meerderen tegelijk in onderhandeling zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:35

Citaat:
Ja, dat mag. Een onderhandeling hoeft namelijk nog niet tot een verkoop te leiden. Bovendien kan het zijn dat de verkoper graag wil weten of er meer belangstelling is. Overigens mag ook met meer dan één gegadigde tegelijk worden onderhandeld. Een NVM-makelaar moet dit wel duidelijk melden.

recht van de nvm site
later staat er dan wel weer de voorwaarde bij dat voordat ze serieus verder gaan met een tweede partij , de onderhandelingen met de eerste partij beëindigd moeten zijn , wat dus gewoon betekend dat als ze een bod krijgen wat veel beter is dan waar de eerste partij op aan het richten is , ze de onderhandelingen kunnen uit laten lopen op "we komen er niet uit" om daarna met de tweede partij in zee te gaan.

ze doen het over het algemeen wel netjes op de goede manier, maar dat het pertinent niet kan en mag , is gewoon niet zo.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 08-04-14 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:38

Dat gaat over bezichtigingen Sonja. :+ Daar mag een NVM makelaar wel mee doorgaan.
Zie mijn volledige quote hierboven (wel in het engels, maar toch), en met name het dikgedrukte waar gewoon staat dat het niet mag, de alinea eronder.