Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:13

Vetplantjes <3

Hier weer een stap verder , vandaag heeft de gemeente alle wortels uit de grond gehaald en de boel wat gevlakt.

Afbeelding

Nu kunnen wij verder in de tuin, de groenstrook achter de tuin word nog aangepakt, die word gevlakt en opnieuw gezaaid.

Als wij de schutting hebben staan wil ik kijken wat ik erachter aan beplanting kwijt kan, de schutting komt een meter binnen de erfgrens dus daar kunnen we wel wat leuks mee doen nog.
( en daar komen de konijnen niet _O- )

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:17

Is er iemand die hier parasol platanen heeft staan?
Ik zou ze graag tzt als 'overkapping' willen.
Mijn tuin is 5 bij 15, moet ik er dan 2 of 4 planten?
De tuin ligt op het oosten.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:20

Dana01 schreef:
Als wij de schutting hebben staan wil ik kijken wat ik erachter aan beplanting kwijt kan, de schutting komt een meter binnen de erfgrens dus daar kunnen we wel wat leuks mee doen nog.
( en daar komen de konijnen niet _O- )

Dus je gaat beplanting neerzetten áchter de schutting, die je geeneens kan zien :o?

Dana01

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:31

Jawel, er komen ramen in de schutting 8-)
Ik weet het, het klinkt wazig , ik maak wel foto’s als het af is, dan is alles logisch _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:26

Ik kom hier graag meelezen, wij hebben een tuin met verschillende niveau’s en dat willen we ook graag zo houden. Vanuit het huis stap je op het hoge gedeelte naar buiten. Echter is het hoogste niveau zo’n 100 cm hoger dan het laagste niveau achter in de tuin. Om dat verschil goed op te vangen moeten we natuurlijk een goede versterking als border-rand gebruiken. Echter zien we door de bomen het bos niet meer, ook vanwege alle verschillende prijskaartjes.

De buren hebben schanskorfen met stenen, andere buren hebben houten bielzen, een hovenier had het over betonnen L elementen, muurtje metselen is ook nog een idee..
Bielzen hebben niet onze voorkeur omdat dit kan gaan rotten. Wij willen liever iets permanents wat onderhoudsarm is.

Hebben jullie nog ideeën? Het ophogen gaat om een totale lengte van zo’n 20 meter, 1 meter hoog dus, en we willen er een schutting op kunnen plaatsen.. en er bij voorkeur niet failliet op gaan, we hebben helaas nog geen geldboom in de tuin..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:33

Eerst die geldboom planten dan. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:35

Als iemand weet waar die te verkrijgen zijn houdt ik me aanbevolen! :D
De loterij winnen is nog makkelijker geloof ik.. En ook dat lukt niet :$

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:36

Ik zou voor het gemetselde muurtje gaan (want dat vind ik esthetisch gezien het mooiste) en dan insmeren zodat je mosmuren krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:40

Oeh dat is ook nog een idee, met muurtje zaten we we richting rotsplantjes te denken ook.

Nog een vraag erbij, heeft iemand ervaring met kunstgras in de tuin? Echt gras maai ik niet, en onder de schommel/ onder het zwembad lijkt kunstgras mij prettiger dan rubberen tegels. Maar ik ken het enkel van hockeyvelden, ben wel benieuwd naar tuin-ervaringen uit de praktijk!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:52

Mijn buren hebben in de voortuin een houten 'hok' voor hun klikos gebouwd, en daar kijkt mijn voorraam dus vrolijk op uit. De afgelopen paar jaar heb ik geprobeerd er latyrus tegenaan te laten groeien, maar dat lukte eigenlijk maar nouwelijks. Het lastige was dat het ding bijna op mijn betegeling staat, dus dat er maar een strookje van 5cm was om dingen te planten.

Nu heb ik een clematis (oke, die stond er al) hedera en een winterjasmijn er tegenaan gezet, eens zien of we dat lelijke ding een beetje weg kunnen werken :-D

Afbeelding

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:26

Shanna, zelf geen ervaring. Mijn überpropere vriendin deed het regelmatig stofzuigen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:48

Shanna schreef:
Ik kom hier graag meelezen, wij hebben een tuin met verschillende niveau’s en dat willen we ook graag zo houden. Vanuit het huis stap je op het hoge gedeelte naar buiten. Echter is het hoogste niveau zo’n 100 cm hoger dan het laagste niveau achter in de tuin. Om dat verschil goed op te vangen moeten we natuurlijk een goede versterking als border-rand gebruiken. Echter zien we door de bomen het bos niet meer, ook vanwege alle verschillende prijskaartjes.

De buren hebben schanskorfen met stenen, andere buren hebben houten bielzen, een hovenier had het over betonnen L elementen, muurtje metselen is ook nog een idee..
Bielzen hebben niet onze voorkeur omdat dit kan gaan rotten. Wij willen liever iets permanents wat onderhoudsarm is.

Hebben jullie nog ideeën? Het ophogen gaat om een totale lengte van zo’n 20 meter, 1 meter hoog dus, en we willen er een schutting op kunnen plaatsen.. en er bij voorkeur niet failliet op gaan, we hebben helaas nog geen geldboom in de tuin..

Woon al 20 jaar op een oude stadswal en heb dus diverse hoogtes in mijn tuin.
Het hoogteprobleem heb ik opgelost door terrassen te bouwen met oude keien, straatsteentjes, IJsselsteentjes en meer van dat spul. Onderhoudsvrij gaat m niet worden want je regenwater moet weg kunnen lopen anders heb je een waterval na een hoosbui.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:02

Ik ga ook meelezen aangezien ik deze lente eindelijk aan de tuin kan/ga beginnen!

De tuin is zeeeer slecht onderhouden, type oerwoud zeg maar... vorig jaar begonnen met snoeien maar kwam er niet doorheen.
Dit jaar gaat er grover geschut komen om de tuin leeg te halen en af te graven.
De vlinderstruik heeft de tuin volledig over genomen in de afgelopen 12 jaar dat het ontzettend verwaarloosd is door de oud bewoner(te weten mijn vader, ik heb op mijn beurt vorig jaar het huis weer overgenomen van mijn pa :') en daarvoor met de koop van huis door mn pa was het al een stads oerwoud :+

Dus we gaan nu van dit:(foto gemaakt vorig jaar toen ik vol goede moed begon, de stapel links zijn takken van de vlinderstruik en her en der andere struiken/boompjes dat ik ineens tegenkwam

Afbeelding

Naar hopelijk dit:

Afbeelding

Voor de nieuwsgierige, de tuin is een 4 x 17m! lang ik heb dus wel wat te doen... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:29

Morganlefay schreef:
Shanna schreef:

Woon al 20 jaar op een oude stadswal en heb dus diverse hoogtes in mijn tuin.
Het hoogteprobleem heb ik opgelost door terrassen te bouwen met oude keien, straatsteentjes, IJsselsteentjes en meer van dat spul. Onderhoudsvrij gaat m niet worden want je regenwater moet weg kunnen lopen anders heb je een waterval na een hoosbui.

Onderhoudsvrij bedoel ik meer mee dat ik aan de ophoging geen werk wil hebben. Dus geen hout wat kan gaan rotten. We willen verder wel echt een tuin-tuin, dus voor het regenwater ben ik niet bang. Tuinen die meer een betegelde ruimte zijn heb ik dan weer helemaal niks mee.. -O-

Keien is ook wel mooi, maar daar ga ik geen terras of schutting op kunnen zetten ben ik bang..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:31

dieseltje09 schreef:
Ik ga ook meelezen aangezien ik deze lente eindelijk aan de tuin kan/ga beginnen!

De tuin is zeeeer slecht onderhouden, type oerwoud zeg maar... vorig jaar begonnen met snoeien maar kwam er niet doorheen.
Dit jaar gaat er grover geschut komen om de tuin leeg te halen en af te graven.
De vlinderstruik heeft de tuin volledig over genomen in de afgelopen 12 jaar dat het ontzettend verwaarloosd is door de oud bewoner(te weten mijn vader, ik heb op mijn beurt vorig jaar het huis weer overgenomen van mijn pa :') en daarvoor met de koop van huis door mn pa was het al een stads oerwoud :+

Dus we gaan nu van dit:(foto gemaakt vorig jaar toen ik vol goede moed begon, de stapel links zijn takken van de vlinderstruik en her en der andere struiken/boompjes dat ik ineens tegenkwam

[ [url=m/jHlbAZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naar hopelijk dit:

[ [url=m/vRijNT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor de nieuwsgierige, de tuin is een 4 x 17m! lang ik heb dus wel wat te doen... :')

Phoe. Lange tuin hoor.
Gaat vast prachtig worden.

Ik heb nog wel een vraag: welk programma heb je gebruikt voor die ontwerp schets?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:04

daantjuhhh schreef:
dieseltje09 schreef:
Naar hopelijk dit:

[ [url=m/vRijNT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb nog wel een vraag: welk programma heb je gebruikt voor die ontwerp schets?

Daar ben ik ook benieuwd naar! Of een andere site/app waarmee ik wat met tuinontwerp kan spelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:17

Ik ben ook wel benieuwd inderdaad!

En op zoek naar leuke struiken voor in mijn voortuin.
In principe wilde ik gaan voor 3 hortensia's in het wit, maar die blijven dit jaar nog relatief klein. Ze komen dan op het zuiden te staan met alleen licht in de ochtend.
Of leuke en makkelijke plantjes voor tussen de hortensias.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:48

Dat is voor de strook rechts wat uit komt naast je voordeur? Heb even gespiekd naar eerdere berichten om te zien of ik een foto zag. Ik zou in ieder geval iets groenblijvends neerzetten, anders is het helemaal kaal in de winter.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:50

Neonlight schreef:
Dat is voor de strook rechts wat uit komt naast je voordeur? Heb even gespiekd naar eerdere berichten om te zien of ik een foto zag. Ik zou in ieder geval iets groenblijvends neerzetten, anders is het helemaal kaal in de winter.

Dat heb je helemaal goed gedacht! De olijfboompjes blijven, ik zou daar nog iets bij in kunnen zetten wat goed tegen droogte kan.

Niet aan groenblijvend gedacht, suggesties?
Voorkeur gaat uit naar witte bloemen en iets dat weinig vlinders aantrekt :+ Bijen en wespen geen probleem :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:38

Azalea/kleine rodondendron? Wellicht afwisselend met hortensia's, zodat je de hele zomer door bloemen hebt? Zou dan wel voor kleinblijvende hortensia's kiezen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:44

Wat een leuk idee Neonlight! Had ik zelf nog niet zo bedacht, alleen gaat een rodondendron niet meer bloeien dit jaar vrees ik... :o

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:45

Ik heb een tooltje van Gardena gebruikt aangevuld met wat paint skills :')

@daantjuhh ja hele diepe tuin, alleen wel smal en dat maakt het beetje leuk inrichten wel echt lastig kwam ik achter...
Super leuke ideeën in mn hoofd maar dat past gewoon stomweg niet :n

Wil bv zoiets ipv een hangmat, alleen ik krijg het er stomweg niet in gepast

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:46

Dat tooltje van Gardena krijg ik nooit aan de praat :\

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:49

Azalea's/kleine rodondendrons kun je in knop nu kopen. :j
Toevallig 3 weken geleden eentje gekocht, en vorige week in de grond gezet. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:55

Hmm, ik zag ze vanmiddag in het tuincentrum praktisch uitgebloeid staan :(
Mijn eigen rodondendron achter bloeit nog niet... Maar vraag me af of hij dat uberhaupt gaat doen. Vorig jaar februari afgeknipt tot de stam toe :Y)