mick75 schreef:Als je het goed en conform regelgeving wil doen dan gebruik je de stelregel dat elk apparaat dat in theorie (dus volgens het typeplaatje)2000 watt oftewel 2 kW een eigen groep nodig heeft.
In de praktijk is dat in met name oudere huurwoning een bijna onmogelijke opgave aangezien er maar heel weinig verhuurders zijn, zeker van sociale huurwoningen, die hun huizen volledig aanpassen aan de energievraag van vandaag de dag met als gevolg dat mensen gaan kijken wat in de praktijk werkbaar is. En dat levert mij als servicemonteur woningbouw vaak nare discussies op over dingen waar ik niets aan kan/ mag doen.
Ik geef in de praktijk dan maar het advies steeds 1 vermogensverbruiker tegelijk aan te zetten, zeker als ik geroepen word omdat er zoveel zekeringen verbruikt worden en ik dan een berg apparatuur zie staan waarvoor je een voorzekering van 63A nodig hebt die ze gelijktijdig willen gebruiken.
Voor diegenen die elektrisch willen gaan koken op 3 fasen terwijl ze die nog niet hebben: hou rekening met dat in elk geval in het noordelijke deel van zuid holland de energieleveranciers een wachttijd hebben van bijna een jaar voor het omzetten van een 1 fase aansluiting naar een 3 fasen aansluiting.
Dat eerste: waar staat dat?
Ik bouw al 30 jaar installaties maar die regel komt mij volstrekt onbekend voor.
Volgens mij moet je een discussie over de vaste installatie met de huisbaas voeren, niet met de bewoner.
Na het stopcontact (wandcontactdoos voor de collega's) is het wel het probleem van de bewoner.
Lastige scheidingslijn waar veel huisbazen zich dankbaar achter verschuilen.
Ik weet niet precies hoe goed collega Stedin intussen z'n zaakjes voor elkaar heeft maar Liander heeft in ieder geval niet zoveel tijd nodig (ja, dat is anders geweest).