Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:23

mick75 schreef:
Als je het goed en conform regelgeving wil doen dan gebruik je de stelregel dat elk apparaat dat in theorie (dus volgens het typeplaatje)2000 watt oftewel 2 kW een eigen groep nodig heeft.

In de praktijk is dat in met name oudere huurwoning een bijna onmogelijke opgave aangezien er maar heel weinig verhuurders zijn, zeker van sociale huurwoningen, die hun huizen volledig aanpassen aan de energievraag van vandaag de dag met als gevolg dat mensen gaan kijken wat in de praktijk werkbaar is. En dat levert mij als servicemonteur woningbouw vaak nare discussies op over dingen waar ik niets aan kan/ mag doen.

Ik geef in de praktijk dan maar het advies steeds 1 vermogensverbruiker tegelijk aan te zetten, zeker als ik geroepen word omdat er zoveel zekeringen verbruikt worden en ik dan een berg apparatuur zie staan waarvoor je een voorzekering van 63A nodig hebt die ze gelijktijdig willen gebruiken.

Voor diegenen die elektrisch willen gaan koken op 3 fasen terwijl ze die nog niet hebben: hou rekening met dat in elk geval in het noordelijke deel van zuid holland de energieleveranciers een wachttijd hebben van bijna een jaar voor het omzetten van een 1 fase aansluiting naar een 3 fasen aansluiting.

Dat eerste: waar staat dat?
Ik bouw al 30 jaar installaties maar die regel komt mij volstrekt onbekend voor.

Volgens mij moet je een discussie over de vaste installatie met de huisbaas voeren, niet met de bewoner.
Na het stopcontact (wandcontactdoos voor de collega's) is het wel het probleem van de bewoner.
Lastige scheidingslijn waar veel huisbazen zich dankbaar achter verschuilen.

Ik weet niet precies hoe goed collega Stedin intussen z'n zaakjes voor elkaar heeft maar Liander heeft in ieder geval niet zoveel tijd nodig (ja, dat is anders geweest).

Cer

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:37

Waar gebeurt dat omzetten van 1 fase naar 3 fasen? In de meterkast?
En kan het dan zo zijn dat ik nu voor Piet snot een extra groep aan heb laten leggen omdat ik niet weet wat voor fase dat is?

Waarbij als dat hele gebeuren ook nog naar de keuken moet, de halve keuken eruit moet dus qua financiën wordt er hier voorlopig nog op gas gekookt of ik moet ergens minimaal 20.000€ vandaan kunnen goochelen … :=

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:47

Ik heb die regel van vermogen 30 jaar geleden op school moeten aanleren, weer bij god niet meer waar die terug te vinden. Heeft mijn toenmalige leraar normeringen er bijna letterlijk ingestampt bij me en die hou ik dus al mn hele werkzame leven aan waar mogelijk. Ook omdat ik het als ik erover nadenk bepaald geen idiote gedachtengang vind.

In principe moeten de bewoners zelf met de huisbaas regelen dat ze kunnen aansluiten wat redelijkerwijs verwacht mag worden in de moderne tijd. Ik ben alleen diegene die ze mag vertellen dat de waterkoker, airfryer, magnetron en oven niet gelijktijdig op 1 groep aangesloten en gebruikt kunnen worden. En krijg dus ook de soms bizarre reacties.

Ik heb, speciaal om te meten ( stroomtang) een mobiele testopstelling bestaande uit een stekker en een contrastekker met losse vd draden aan elkaar gezet zodat ik met een stroomtang heel eenvoudig kan laten zien hoeveel stroom een apparaat daadwerkelijk verbruikt. En dan nog geloven sommige mensen het niet.

Stedin is een regelrechte ramp. De verhuuder had meerdere bewoners toestemming gegeven voor een krachtaansluiting. Ik heb de groepenkasten alvast voorbereid op 3 fasen zodat ze daar niet op hoeven te wachten, mensen een prachtig fornuis gekocht. Waar ze pas in september optimaal gebruik van kunnen gaan maken. Betrof meerdere woningen, allemaal zelfde verhaal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:56

Cer schreef:
En kan het dan zo zijn dat ik nu voor Piet snot een extra groep aan heb laten leggen omdat ik niet weet wat voor fase dat is?

Waarbij als dat hele gebeuren ook nog naar de keuken moet, de halve keuken eruit moet dus qua financiën wordt er hier voorlopig nog op gas gekookt of ik moet ergens minimaal 20.000€ vandaan kunnen goochelen … :=

1-fase of 3-fase zit in de meterkast en wordt bepaalt door de hoofdzekering die geplaatst is.
Je hebt zeer waarschijnlijk gewoon 3-fase op de hoofdzekering maar slechts een fase is doorgelust naar je meter.

Wil je een 3-fase set in huis, begin je met dat aan te vragen bij je netbeheerder. Die plaatst de hoofdzekeringen en een andere (3-fase) meter.
Vervolgens moet je verdeler (stoppenkast in de volksmond) aangepast worden om de eindgroepen te verdelen over drie fases.

Het is dus niet zomaar te zeggen dat het onzin is wat je hebt laten doen.
Om eerlijk te zijn, ik denk dat het wel mee valt.

Ik heb met de verbouwing de boel wel om laten zetten naar 3-fase maar ik had daar al rekening mee gehouden door een 3-fasekast te monteren toen ik de twee eindgroepjes van de oorspronkelijke installatie vervangen heb.

mick75 schreef:
Ik heb die regel van vermogen 30 jaar geleden op school moeten aanleren, weer bij god niet meer waar die terug te vinden. Heeft mijn toenmalige leraar normeringen er bijna letterlijk ingestampt bij me en die hou ik dus al mn hele werkzame leven aan waar mogelijk. Ook omdat ik het als ik erover nadenk bepaald geen idiote gedachtengang vind.

In principe moeten de bewoners zelf met de huisbaas regelen dat ze kunnen aansluiten wat redelijkerwijs verwacht mag worden in de moderne tijd. Ik ben alleen diegene die ze mag vertellen dat de waterkoker, airfryer, magnetron en oven niet gelijktijdig op 1 groep aangesloten en gebruikt kunnen worden. En krijg dus ook de soms bizarre reacties.

Ik heb, speciaal om te meten ( stroomtang) een mobiele testopstelling bestaande uit een stekker en een contrastekker met losse vd draden aan elkaar gezet zodat ik met een stroomtang heel eenvoudig kan laten zien hoeveel stroom een apparaat daadwerkelijk verbruikt. En dan nog geloven sommige mensen het niet.

Stedin is een regelrechte ramp. De verhuuder had meerdere bewoners toestemming gegeven voor een krachtaansluiting. Ik heb de groepenkasten alvast voorbereid op 3 fasen zodat ze daar niet op hoeven te wachten, mensen een prachtig fornuis gekocht. Waar ze pas in september optimaal gebruik van kunnen gaan maken. Betrof meerdere woningen, allemaal zelfde verhaal.

Ja, dat soort ingeramde regels komen mij wel bekend voor.
Als vuistregel is er ook niks mis mee maar het staat, voor zover ik weet, dus niet hard in de NEN1010.

Dat soort testopstellingen is wel handig, al kan dat ook tot bijzondere misverstanden leiden :j
Wat te denken van een apparaat dat, volgens opgave, 3x100A zou gebruiken, op de meter ca 90A trok en aangesloten was op een, naar bleek, trage 3x80A zekering.
Die zekering blijft dus heel...... :oo

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:14

Als ze mij van t gas af willen, zou ik t wel fijn vinden als die info ook gedeeld wordt. Ik voel me nu wel een kneus zeg maar..
het is niet alsof ik nu pas naar elektrisch koken kijk, maar de fases / meterkast / stoppen hoor ik voor t eerst %)

Ik dacht dat de elektricien van de badkamerzaak / keukenzaak dat dan wel geweten had .. ? Die heeft gewoon een groep aangelegd en ik heb m veder nergens over gehoord ..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:03

Cer schreef:
Als ze mij van t gas af willen, zou ik t wel fijn vinden als die info ook gedeeld wordt. Ik voel me nu wel een kneus zeg maar..
het is niet alsof ik nu pas naar elektrisch koken kijk, maar de fases / meterkast / stoppen hoor ik voor t eerst %)

Ik dacht dat de elektricien van de badkamerzaak / keukenzaak dat dan wel geweten had .. ? Die heeft gewoon een groep aangelegd en ik heb m veder nergens over gehoord ..

Wil men in jouw buurt aktief van het gas af?
Zo nee, maak je niet druk, we gaan echt niet van het gas af. Voorlopig niet van aardgas en van gas al helemaal niet.

Wil jij van het gas af, dan doe je er goed aan dat je zelf weet waar je het over hebt (of die kennis onafhankelijk kunt verzamelen) en dan de stappen zetten die nodig zijn.

HET punt wat vrijwel nergens wordt verteld: je kunt prima koken op een kookgroep, MAAR...
Heb je een 1-fase meterkast met kookgroep, is je max beschikbare vermogen (theoretisch) 25A x 230V = 5750W.
Die 25A is je hoofdzekering; meer kun je niet uit het net trekken, dus dat is je theoretisch maximum.

Heb je een 3-fase meterkast, dan krijg je een 3-fase eindgroep om te koken. Vermogen bij 3 fases: 16A (je eindgroep) x 400V x 1,73 = 11072W

Door een 3-fase installatie aan te leggen, verdubbelt je beschikbare vermogen om te koken.
De vraag is echter: ga jij dat ook gebruiken? Vaak niet.....

De keerzijde van een 3-fase meterkast is dat je vaak de halve meterkast moet verbouwen (een dag werk als het simpel te doen is) of zelfs een complete meterkast vervangen; tel er gerust nog 500 euro bij.

Helemaal raar is het dus niet dat men dat vaak niet verteld. Die 1500 euro is best wat geld voor dat beetje extra vermogen wat je wellicht helemaal niet gebruikt.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:07

ikke schreef:
Cer schreef:

1-fase of 3-fase zit in de meterkast en wordt bepaalt door de hoofdzekering die geplaatst is.
Je hebt zeer waarschijnlijk gewoon 3-fase op de hoofdzekering maar slechts een fase is doorgelust naar je meter.

Wil je een 3-fase set in huis, begin je met dat aan te vragen bij je netbeheerder. Die plaatst de hoofdzekeringen en een andere (3-fase) meter.
Vervolgens moet je verdeler (stoppenkast in de volksmond) aangepast worden om de eindgroepen te verdelen over drie fases.

Ik heb met de verbouwing de boel wel om laten zetten naar 3-fase maar ik had daar al rekening mee gehouden door een 3-fasekast te monteren toen ik de twee eindgroepjes van de oorspronkelijke installatie vervangen

Het kan zijn, dat er maar 1 fase het huis binnenkomt. Vooral in oude wijken is dit het geval.
Ik werk als teamleider bij Liander en geef leiding aan monteurs die in de meterkast bovengenoemde werkzaamheden uitvoeren.

Voor een verzwaring naar 3 fase is het belangrijk dat je wel een hoofdschakelaar hebt die voor 3 fase geschikt is, wat Ikke ook aangeeft.
In de praktijk komen we vaak tegen dat klanten dit niet hebben, waardoor we de verzwaring niet kunnen uitvoeren. De hoofdschakelaar moet door een installateur geplaatst worden.

Via https://www.mijnaansluiting.nl kun je zien wat er nu in je meterkast zit.

Helaas hebben alle netbeheerders te maken met een wachtlijst, er zijn klanten die hun kookplaat, zonnepanelen of elektrische auto nu niet kunnen gebruiken.
Die wachtlijsten zijn onstaan door de explosieve groei aan aanvragen, materiaal- en personeelstekorten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:18

Maar met 1-fase 25A kun je bv ook naar 1-fase 40A upgraden, toch?
Is dat niet makkelijker/goedkoper dan naar 3-fase te gaan? Of kan dat ook niet zomaar overal?

Blij dat wij onze meterkast een aantal jaren geleden hebben aangepakt, dat moest ivm de zonnepanelen. We hebben nu 3x25A.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:32

IwanLuver schreef:
ikke schreef:

Ik heb met de verbouwing de boel wel om laten zetten naar 3-fase maar ik had daar al rekening mee gehouden door een 3-fasekast te monteren toen ik de twee eindgroepjes van de oorspronkelijke installatie vervangen

Het kan zijn, dat er maar 1 fase het huis binnenkomt. Vooral in oude wijken is dit het geval.
Ik werk als teamleider bij Liander en geef leiding aan monteurs die in de meterkast bovengenoemde werkzaamheden uitvoeren.

Voor een verzwaring naar 3 fase is het belangrijk dat je wel een hoofdschakelaar hebt die voor 3 fase geschikt is, wat Ikke ook aangeeft.
In de praktijk komen we vaak tegen dat klanten dit niet hebben, waardoor we de verzwaring niet kunnen uitvoeren. De hoofdschakelaar moet door een installateur geplaatst worden.

Via https://www.mijnaansluiting.nl kun je zien wat er nu in je meterkast zit.

Helaas hebben alle netbeheerders te maken met een wachtlijst, er zijn klanten die hun kookplaat, zonnepanelen of elektrische auto nu niet kunnen gebruiken.
Die wachtlijsten zijn onstaan door de explosieve groei aan aanvragen, materiaal- en personeelstekorten.

Beste collega, het klopt dat niet alle woningen 3 fases op de hoofdzekering hebben maar als ik in mijn werkgebied kijk, is nagenoeg alles met 4x6Cu of 4x10Cu aangesloten en dus 3-fases op de hoofdzekering.

Voor zover ik weet is de eis van twee handelingen niet vervallen in de laatste versie NEN1010; dan zou je niet per se een hoofdschakelaar hoeven te plaatsen, mits je binnen de grens van 8 groepen blijft (en ja, dat is vaak de uitdaging)

8nnemiek schreef:
Maar met 1-fase 25A kun je bv ook naar 1-fase 40A upgraden, toch?
Is dat niet makkelijker/goedkoper dan naar 3-fase te gaan? Of kan dat ook niet zomaar overal?

Ehm, collega; 1x35/40A is toch nog steeds even duur als 3x25A?

Maar dan nog, zelfs al plaats je een 40A automaat; dan is het 40 x 230 = 9200W theoretisch maximum.
Bovendien kom je dan mogelijk alsnog serieus in de problemen; 3x25A kan wel door een 6mm2 koper; 40A moet je 10mm2 aansluitkabel hebben. Dat is ook niet overal standaard. Beetje pech en je moet je aansluitkabel vervangen en dan kom je weer terug bij het punt van collega IwanLuver: de mensen die dat moeten aanleggen......

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 00:16

Zeker in oude portiekwoningen komt er slechts 1 fase in de standleiding naar boven, en niet zelden is dat een 2,5mm2 leiding die vanaf de splitsing, meestal de laagst gelegen woning of de in een berging centraal geplaatste meterruimte, naar boven gaat. Dan heb je niet veel uitbreidingsmogelijkheden als je een 3 x 2,5mm2 voedingskabel vanaf de meter hebt en 3 woningen door moet om dat aan te passen. Dan mag je in je handjes knijpen als je de wasmachine op een zwaar programma gelijktijdig met de oven aan kan zetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 07:47

Ik vraag me soms af hoe dat vroeger goed ging :+
In ons huis zat zelfs nog stoffen bedrading toen we het kochten. En geen cv, dus van die oude straalkachels op de badkamer.. dikke beeldbuis tv, oude gloeilampen van 60 of 100 watt, oude, slurpende koelkasten en vriezers, van die dikke, elektrische kookpitten, wasmachine en droger.. En dan nog een aanrecht vol kleinere elektrische apparaten :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 08:07

8nnemiek schreef:
Ik vraag me soms af hoe dat vroeger goed ging :+
In ons huis zat zelfs nog stoffen bedrading toen we het kochten. En geen cv, dus van die oude straalkachels op de badkamer.. dikke beeldbuis tv, oude gloeilampen van 60 of 100 watt, oude, slurpende koelkasten en vriezers, van die dikke, elektrische kookpitten, wasmachine en droger.. En dan nog een aanrecht vol kleinere elektrische apparaten :=

Klapte de aardlek er niet regelmatig uit dan? Of de stoppen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 08:14

Aardlek springt niet bij te veel stroom, maar de zekeringen wel inderdaad. Geen idee of dat hier wel eens gebeurde := Volgens mij moest je die vroeger handmatig vervangen ook nog, dus kostte nog geld ook :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 08:52

Ik meende gelezen te hebben dat iedereen in 2050 van het gas af moet zijn (?). Nu ben ik tegen die tijd 80 dus ik zal niet meer in mijn huidige flatje wonen (of ik moet heel fit blijven, maar dat zal wel niet :+ ).
Ik dacht alleen 'laat ik hier eens op anticiperen want het wordt wel heel erg 'gepromoot'' zeg maar. Maar inderdaad, sec gezien zou ik het nu voor mezelf doen :j
Ik zie dat je aan je meterkast kan zien of je een 'kookgroep'hebt, dat zijn 2 stoppen die 'aan elkaar vast' zitten toch? Nou, die heb ik iig niet.
Of ik 1 of 3 fase in de meterkast heb, ik denk 1 fase..
(Hele domme vraag: 'wat is een kookgroep'? Dat is dan toch 1 aparte groep voor een inductie of keramische plaat? Het klinkt alsof je dan je kookplaat/oven/magnetron en alles wat je voor koken gebruikt, op die groep kan zetten?)

Als ik het goed begrijp, is het enige wat nodig is, een aparte groep voor de kookplaat?
Ik heb nu dacht ik de badkamer op een aparte groep, de woonkamer op een aparte groep, een deel van de keuken op een aparte groep (hoe dat zit, weet niemand :') ) en de rest op een aparte groep. (ik had er 3, toen de badkamer heeft een eigen groep gekregen (electrische radiator/sunshower) met de verbouwing, toen heb ik dus ook een aparte groep voor electrisch koken gevraagd).

Via https://www.mijnaansluiting moet ik mn gegevens invullen om een aanvraag te doen? Ik weet helemaal niet wat voor aansluiting ik heb nog.. Maar ik ga t wel eens bekijken :)

Oh, vanaf 2026 mag je dus geen nieuwe gas-cv ketel meer aanschaffen. We hadden het er al eerder over dat je voor een electrische ketel ook 3fase nodig hebt.
De grap is dat bij al deze flats ooit de gashaarden eruit gegaan zijn, en vervangen door cv/radiator. Het is te histerisch eigenlijk dat je dan op de plek van je oude gashaard nu een electrische haard zou gaan plaatsen :D Wat dat betreft zit moeders weer gunstig, die heeft de hele cv verbouwing overgeslagen en kan straks dus van een gashaard naar een electrische haard (bij wijze van).
Ik denk ook dat het dan gunstiger is om weer alle doorgebroken kamers (grotere ruimtes) terug te metselen, dat is makkelijker plaatselijk verwarmen.. Een electrisch haardje in de woonkamer, een infraroodplaat in de werkkamer, geen verwarming in de bijkamer en de keuken.. een sunshower in de douche.. zoiets wordt t dan?
Oh ja en een electrische boiler voor warm water..

Ik vind het best een gedoe allemaal :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:01

Ik heb altijd medelijden met monteurs die door woningbouw gestuurd worden. Hoe vaak ik al meegemaakt heb dat zij aangeven dat er meerdere dingen echt vernieuwd of vervangen moeten worden, maar ze geen toestemming krijgen en dus maar half moeten oplappen. En zij zijn degene die commentaar krijgen, want de enige die je te zien of spreken krijgt.

Ik dacht ooit dat ze gewoon niet doorgeven wat er nog moest gebeuren, want ze waren langs geweest en zouden bellen voor nieuwe afspraak. Om vervolgens nooit meer iets te horen. Pas later hoorde ik dus dat ze dat doorgeven wat er moet gebeuren en wachten op toestemming. Die krijgen ze niet, dus krijg je geen nieuwe afspraak.

Ik ben zelfs bezig met uitzoeken welke van die geweigerde reparaties officieel niet geweigerd mogen worden. Een dak van dakkapel die al 100 keer plaatselijk gerepareerd is en al jaren vervangen moet worden want blijft wachten op nieuwe lekkage (en de schade die ik binnen heb door hun achterstallige onderhoud is voor mijn verzekering. Maar die betaald niet als het gebrekkig onderhoud is) of de doodlopende waterleiding die volgens monteur absoluut niet mag, maar geen toestemming om hem weg te halen. En nog meer dingen, die bijvoorbeeld opnieuw geïsoleerd en dichtgemaakt zouden moeten worden, maar alleen toestemming voor pur erin spuiten :+

De elektra hier klopt ook al niet helemaal, gedeelte door vorige bewoner aangelegd. Maar monteur mag er niet mee aan de slag en ik krijg problemen als ik het doe.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:13

Dat is ook echt heel klote MWM.. Dan moet je dus weer overal zelf achteraan.. en dan ben jij nog zo dat je dat doet. Maar hoeveel mensen kunnen dat niet of laten het gewoon..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:34

Sommige dingen ben ik ook al jaren mee bezig, want regelmatig heb ik er idd niet de energie voor. Best lastig, ik zit niet voor niks thuis en dan raak je energie kwijt aan zulke stomme dingen. Het is soms te bizar voor woorden idd.
De enige reden dat ik er toch steeds weer aan begin is dat er steeds iets nieuws kapot gaat en elke monteur die hier komt aangeeft dat die dingen voor verhuurder zijn. (En ik het geld niet heb om ze zelf in te huren en in orde te maken, plus dat veel dingen officieel niet mogen tenzij de verhuurder opdracht geeft)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:40

MWM, niets doen kost uiteindelijk onder de streep denk ik meer energie (en geld).

Woningbouwvereniging minimaal aansprakelijk stellen voor vervolgschades.
Vragen om meerjarenplanning groot onderhoud.
Wijzen op gevaarlijke situatie elektra en legionella (doodlopende waterleiding).
Deadline nomen om dit bv binnen 2 weken mondeling toe te kunnen lichten - verslag van maken.
Mochten hier geen toezeggingen in dit gesprek gedaan worden dan Brief en mail naar directie.

Als je een overzicht hebt dan wil ik je best wel helpen om eea in gang te zetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:42

8nnemiek schreef:
Aardlek springt niet bij te veel stroom, maar de zekeringen wel inderdaad. Geen idee of dat hier wel eens gebeurde := Volgens mij moest je die vroeger handmatig vervangen ook nog, dus kostte nog geld ook :+

Toch is dat ook weer niet zo moeilijk te verklaren: veel apparaten hadden soort van constant de aandacht nodig om correct te blijven werken; de automatiseringsgraad lag niet zo hoog. Je had dus geen 10 apparaten tegelijk aan staan. Elektriciteit was relatief duur dus men had wel die straalkachel, maar die stond alleen aan als dat noodzakelijk was.

Wij kochten dit huis in 2003 met twee hele eindgroepjes erin. Daar zat alles op, inkl de wasmachine. Dat is nooit fout gegaan, maar onpraktisch was het wel en het gebrek aan aardleks zat me toch ook niet helemaal lekker :o

@Cer; joh, 2050 is nog 8 kabinetten ver weg. Tegen die tijd is men alle geneuzel rondom stikstof (dat bewust geen NOx genoemd wordt) en CO2 al lang weer vergeten en hebben ze hele andere prioriteiten.

Doe eens een foto van je meterkast, wellicht kunnen we je verder helpen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:49

ikke schreef:
@Cer; joh, 2050 is nog 8 kabinetten ver weg. Tegen die tijd is men alle geneuzel rondom stikstof (dat bewust geen NOx genoemd wordt) en CO2 al lang weer vergeten en hebben ze hele andere prioriteiten.

True :o
Maar aan de andere kant.. mijn vader heeft die houding ook vaak gehad (ja dat zien we dan wel) is een paar jaar geleden overleden en nu zit mn oude moedertje met alle sjit die niet geregeld is, omdat we ondertussen dus wel 40 jaar verder zijn .. Tijd gaat toch wel gewoon verder zeg maar :+
(loden leidingen, prima toch! Nieuwe gasmeter, nee hoor, deze doet het. Nieuwe electra meter, eventueel slimme meter? Neeee zeg, dan weten ze gelijk alles van je! Pensioen, levensverzekering, testament, nope.. :+ )
Dus, daar heb ik het van :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:54

Wij hebben een paar jaar geleden een compleet nieuwe meterkast aangelegd.
Omdat we een stuk aan gingen bouwen, daar een nieuwe keuken wilden plaatsen met de keramische kookplaat.
En we eindelijk wel eens alle aansluitingen op 1 (praktische!) plek het huis binnen wilden laten komen :=

Hebben toen dus direct een 3-fase aansluiting aangevraagd, is netjes geregeld door Stedin.
Expres meteen maar een vrije 3-fase groep aangehouden ook. Je weet immers nooit voor de toekomst.
En nu gaan we dit jaar toch alweer een 3-fase groep tekort komen :=

We hadden al zonnepanelen voordat we een 3-fase aansluiting kregen.
Maar willen er dit jaar nog zonnepanelen bij laten plaatsen, die gaan dan op de nog vrije tweede 3-fase groep.

Maar als je dan ook een thuislader voor een elektrische auto wilt....dan moet die ook weer op een eigen 3-fase groep :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:02

Cer schreef:
ikke schreef:

True :o
Maar aan de andere kant.. mijn vader heeft die houding ook vaak gehad (ja dat zien we dan wel) is een paar jaar geleden overleden en nu zit mn oude moedertje met alle sjit die niet geregeld is, omdat we ondertussen dus wel 40 jaar verder zijn .. Tijd gaat toch wel gewoon verder zeg maar :+
(loden leidingen, prima toch! Nieuwe gasmeter, nee hoor, deze doet het. Nieuwe electra meter, eventueel slimme meter? Neeee zeg, dan weten ze gelijk alles van je! Pensioen, levensverzekering, testament, nope.. :+ )
Dus, daar heb ik het van :')

De gevleugelde uitspraak van wijlen mijn vader: het zal mijn tijd wel duren.

Ik sta er iets anders in: als je iets aanpakt, doe het dan goed en bereid zoveel mogelijk voor op wat er op je af kan komen. Nee, daarmee vang je niet alles op, maar je zit ook niet helemaal in de sjit.

Ik heb onlangs verbouwd, bewust gas gestookte CV gelaten maar wel inductie koken op 3-fase. Bij de eerste aanpak heb ik dat al voorzien, een 3-fase geschikte verdeler opgehangen (ja, ik mag dat allemaal zelf) en al een deel van de installatie aangepast. Met de verbouwing de rest bij de oren gepakt en er ligt nu een installatie in die 99,9% voldoet aan de huidige regels :D Ik kon twee wandcontactdozen niet aanpakken omdat er iets fout zit in de houtskeletbouwconstructie waar ik niet bij kan. Waarschijnlijk geknikte buis; dat ben ik op meer plekken tegen gekomen maar deze kan ik dus niet aan.
Daar zit nog rode en groene draad en geen aarde. Dat zal dan mijn tijd wel duren :D het is gewone VD-draad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:09

Wij hebben de thuislader voor de auto toevallig pas geleden op de bestaande 3-fase groep laten zetten. Dat is bv mogelijk met dynamic load balancing; dan meet het apparaat hoeveel stroom er wordt verbruikt in de rest van het huis en gebruikt de auto alleen alles wat over is zodat je nooit de groep overbelast.

Haha ja, die oude vaders :)) Herkenbaar hoor. Vroeger was alles beter, en die loden pijp is prima want ik leef nog :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:13

Dat willen we sowieso ja :j
Zowel Dynamic Load Balancing als ook dat de lader zo ingesteld kan worden dat hij alleen de auto laadt op het moment dat de zonnepanelen over-productie hebben. Zo min mogelijk van het net halen en zoveel mogelijk eigen opwek in de auto :j

Ik ben ook wel benieuwd naar de ontwikkelingen om je elektrische auto als een soort opslag te gebruiken en terug te kunnen leveren aan je huis, hoe dat verder zal gaan. Je zonnepanelen-energie overdag naar je auto laten vloeien, en dan 's avonds vanuit je auto in je huis gebruiken zodat je het niet duur vanaf het net hoeft te kopen.

Mooiste scenario is natuurlijk als het salderen er nog niet af gaat voorlopig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:20

Ja super handig! We moeten het nog testen, maar laden op alleen zonnestroom kan onze lader ook :j
Auto als opslag lijkt me ook super handig, maar dat kan ons model nog niet jammer genoeg. Ik ben ook benieuwd naar de ontwikkelingen daarin.