Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:27

Doubtless schreef:
Ik weet niet of ze het weg moeten halen als je er niet extra voor wil betalen hoor… met gordijnen ofzo wel, maar zonwering of airco demonteren en afvoeren is echt een ander verhaal. Zou het even navragen bij de makelaar.

Wij hebben zonwering ook ter overname gedaan, en zouden het anders wel echt afgehaald hebben omdat mijn man daarin ook werkt, rolluik zouden we gewoon op maat kunnen maken en het scherm konden we ook prima kwijt bij het nieuwe huis.

Maar het bod was heel mooi dus hebben we besloten dit bij het huis te doen :)

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:46

Wij hebben hetzelfde gedaan als Marit, het bod was goed dus we hebben we besloten het bij het huis te doen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:49

Mri schreef:
Oke, het geeft gaten in de muur/meterkast als we het weghalen, maar so be it.
In de woonkamer kamer zitten ook gaten zodra wij het zwevende tv meubel verwijderen. En dat geeft ook echt lelijke plekken...

Is het niet de bedoeling dat je dat herstelt voor de sleutel overdracht?

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:19

Bij een huurhuis misschien wel als je je huurcontract opzegt, maar niet bij een huis dat je koopt, uiteindelijk koop je de woning zoals deze was bij bezichtiging, en dan hangen er misschien nog wel meubels maar weet je ook op voorhand dat als bepaalde meubels weg zijn van de eigenaar er idd bv een gat ofzo kan zitten. Als de eigenaars dat willen repareren lijkt me dat heel fijn, maar tot zover ik weet is dat geen verplichting.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:19

Doubtless schreef:
Ik weet niet of ze het weg moeten halen als je er niet extra voor wil betalen hoor… met gordijnen ofzo wel, maar zonwering of airco demonteren en afvoeren is echt een ander verhaal. Zou het even navragen bij de makelaar.

Als je het niet overneemt zullen ze dat waarschijnlijk wel weghalen.

Dit soort dingen moet je gewoon bespreken en over onderhandelen. Ze laten echt de verkoop van een woning niet klappen op duizend euro voor de zonwering.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:45

AbleToDream schreef:
Als de eigenaars dat willen repareren lijkt me dat heel fijn, maar tot zover ik weet is dat geen verplichting.

En wij maar braaf alle gaten vullen… :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:04

Doubtless schreef:
AbleToDream schreef:
Als de eigenaars dat willen repareren lijkt me dat heel fijn, maar tot zover ik weet is dat geen verplichting.

En wij maar braaf alle gaten vullen… :')

:=

Bij huur moet dat vaak wel, maar bij koop niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:18

Bij ons zat er een hele lijst bij met alles wat wel en niet erbij hoorde.

Aanvankelijk stonden dus gordijnen en allerlei lampen en alles er niet bij op. Toen kregen we de vraag of we het over wilde nemen. Toen hebben we gezegd dat we het prima vonden als ze het lieten hangen, maar dat we het niet over gingen nemen. Als ze het mee gingen nemen was dat ook goed. Uiteindelijk hebben ze alles laten hangen. Wat eigenlijk best relaxed was. Gelijk overal raam bekleding en lampen. Grootendeel inmiddels wel vervangen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:31

De lijst van zaken hoort er gewoon bij als je een huis koopt.
Daar staat op wat achter blijft, wat mee gaat en wat ter overname is.

Ik heb nu met de kopers afgesproken dat het TV meubel blijft hangen bijvoorbeeld. Zij hebben nog geen TV meubel, for the time being gaan ze onze oude gebruiken, en als ze een nieuwe hebben dan flikkeren ze die van ons weg/verkopen ze hem/whatever

De lampen die wij in het nieuwe huis niet nodig hebben laten we ook hangen. Wel zo handig voor hun, al is het voor tijdelijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:32

pantarhei schreef:
Ik vind dat altijd zo’n kruideniersmentaliteit vraag je tonnen voor een huis en dan mieren over paar duizend euro qua overname, vraag dan iets meer

Is voor de andere kant natuurlijk net zo he... als je het overneemt betaal je vaak veel minder dan dat je het aan moet schaffen en het is al geinstalleerd en op maat... dus om die paar honderd/paar duizend dan te zeggen "nee hoor, dat hoef ik niet" vind ik ook altijd een beetje vreemd. Geef je honderdduizenden euro's aan en ben je te zuinig om een relatief klein bedrag uit te geven daarvoor -O-

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:50

Achterom, het moet maar je smaak zijn, ik werk er niet aan mee, twee kanten op niet overigens

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:27

Ja en sommige mensen moeten echt hun best doen om de hypotheek en de dubbele lasten en de kosten van notaris enzo op te hoesten (zeker bij een eerste huis) en hebben geen duizend euro extra op de spaarrekening staan...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:34

Tink89 schreef:
Ja en sommige mensen moeten echt hun best doen om de hypotheek en de dubbele lasten en de kosten van notaris enzo op te hoesten (zeker bij een eerste huis) en hebben geen duizend euro extra op de spaarrekening staan...

Dan moet je je afvragen of je klaar bent om een huis te kopen. Zeker als het gaat om onderhoud, ben je duizend euro zo kwijt. Dat vind ik eigenlijk onverantwoord.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:57

Op zich ben ik het daar wel mee eens, het is wel belangrijk om geld achter de hand te hebben voor (onverwacht) onderhoud bijvoorbeeld. Maar het ligt denk ik wel iets genuanceerder dan dat. Als ik naar mijn eigen situatie kijk, mijn huis ging allemaal een stuk sneller dan verwacht waardoor ik ipv nog een half jaar-jaar extra sparen voor dat ik over zou gaan tot koop nu al zo ver ben. Dat maakt dat de buffer op de spaarrekening na de kosten koper etc een heel stuk kleiner gaat zijn dan ik als minimum gesteld had, waardoor ik nu dus ook niet zomaar meubels over zou kunnen nemen want ik wil daar niet verder op interen voor niet-noodzakelijke dingen. Echter heb ik wel meer dan zat maandelijkse ruimte over naast mijn vaste lasten straks, waardoor ik genoeg opzij ga kunnen leggen voor onderhoud etc. Het vult zich dus wel weer aan. Dat maakt dat ik mijn keuze nu niet onverantwoord vind, ondanks dat ik ook geen 1000 euro ga overhebben om meubels mee over te nemen bij de koop. :) als je elke laatste rode cent voor de koop gebruikt en maandelijks geen ruimte gaat hebben om te sparen daarna zou ik wel nog een keer extra nadenken inderdaad, dat lijkt me wel link. Maar dan zit je met een wurghypotheek, moet je ook niet willen :\

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:01

Achterom schreef:
Dan moet je je afvragen of je klaar bent om een huis te kopen. Zeker als het gaat om onderhoud, ben je duizend euro zo kwijt. Dat vind ik eigenlijk onverantwoord.

Ach ja, da's ook maar een mening.
Als je back-up hebt als er stront aan de knikker is, dan kan het weer wel. Dat je geen geld wil lenen voor bijvoorbeeld de kosten koper, snap ik ook wel. Ook als je het wel doet trouwens.

Soms moet je een kans nemen als die voorbij komt. En als je bijvoorbeeld zicht hebt op financiële verbetering in de nabije toekomst, waarom dan niet? Zoals die makelaar bij kopen zonder kijken altijd zegt: Elke maand die je wacht met een huis kopen, verlies je alweer X aantal euro.

Er is niks mis met een beetje kritisch zijn op wat je uitgeeft aan een huis (mbt over te nemen spullen). En sowieso, wie zijn wij om daar van alles van te vinden?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:43

En heel eerlijk: waarom zou je spullen overnemen die niet direct jouw smaak zijn?
Iedereen moet het voor zichzelf weten en de inschatting maken of iets wel of niet overgenomen wordt.

wij waren heel erg blij dat er hier een grasmaaier en wat snoei gereedschap was achter gebleven, en wat oude kasten in de schuur (die ook echt niks meer waard zijn, maar wel handig om "iets" te hebben in de schuur).
En soms is het een beetje geven en nemen. Laten ze alles achter: dan zal dingen naar de stort moeten brengen. Maar als de andere optie is dat er niks achter blijft, dan zal je extra uitgaven hebben aan allerlei klein spul.

Maar hoe dan ook is het (in mijn ogen) belangrijk dat er (vanuit beide partijen) eerlijk en open gecommuniceerd kan worden.
Dat hebben wij gehad met de verkopende partij van ons nieuwe huis. Zij hadden nog niks nieuws en onze tuin was groot zat voor een caravan/camper/ whatever. Plus dat er de eerste 3 weken niks in het huis zou gebeuren en wij er ook niet zouden wonen of slapen.
Als je op goede voet bent met elkaar dan is er vanalles mogelijk.
Bij ons zijn er verschillende opties voorbij gekomen.
Ze hadden zo 2-3 weken langer in het huis mogen blijven na de overdracht, ze hadden een caravan in de tuin mogen zetten voor tijdelijk als ze nog geen huurwoning hadden gevonden, Ze mochten spullen in het huis laten staan als ze het niet optijd over verhuisd kregen, en het dan na de oplevering verhuizen etc.
En wij hadden al aan de tuin mogen beginnen toen zij er nog woonden, aannemers mochten langskomen om dingen op te meten, en wij mochten een maand voor de overdracht alvast spullen van ons in de schuur zetten.
van 2 kanten gewoon goed contact.

En nu met de kopers van ons oude huis loopt het ook prettig en soepel (vind ik dan := ).
Fijn contact, leuke mensen (denk ik). En wat wij aan lampen niet nodig hebben in het nieuwe huis? dat laat ik dan toch lekker hangen voor hun.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:51

Mri schreef:
En heel eerlijk: waarom zou je spullen overnemen die niet direct jouw smaak zijn?
Iedereen moet het voor zichzelf weten en de inschatting maken of iets wel of niet overgenomen wordt.

wij waren heel erg blij dat er hier een grasmaaier en wat snoei gereedschap was achter gebleven, en wat oude kasten in de schuur (die ook echt niks meer waard zijn, maar wel handig om "iets" te hebben in de schuur).
En soms is het een beetje geven en nemen. Laten ze alles achter: dan zal dingen naar de stort moeten brengen. Maar als de andere optie is dat er niks achter blijft, dan zal je extra uitgaven hebben aan allerlei klein spul.

Maar hoe dan ook is het (in mijn ogen) belangrijk dat er (vanuit beide partijen) eerlijk en open gecommuniceerd kan worden.
Dat hebben wij gehad met de verkopende partij van ons nieuwe huis. Zij hadden nog niks nieuws en onze tuin was groot zat voor een caravan/camper/ whatever. Plus dat er de eerste 3 weken niks in het huis zou gebeuren en wij er ook niet zouden wonen of slapen.
Als je op goede voet bent met elkaar dan is er vanalles mogelijk.
Bij ons zijn er verschillende opties voorbij gekomen.
Ze hadden zo 2-3 weken langer in het huis mogen blijven na de overdracht, ze hadden een caravan in de tuin mogen zetten voor tijdelijk als ze nog geen huurwoning hadden gevonden, Ze mochten spullen in het huis laten staan als ze het niet optijd over verhuisd kregen, en het dan na de oplevering verhuizen etc.
En wij hadden al aan de tuin mogen beginnen toen zij er nog woonden, aannemers mochten langskomen om dingen op te meten, en wij mochten een maand voor de overdracht alvast spullen van ons in de schuur zetten.
van 2 kanten gewoon goed contact.

En nu met de kopers van ons oude huis loopt het ook prettig en soepel (vind ik dan := ).
Fijn contact, leuke mensen (denk ik). En wat wij aan lampen niet nodig hebben in het nieuwe huis? dat laat ik dan toch lekker hangen voor hun.

Met de oude eigenaren langer laten wonen/het voor een korte periode terug verhuren aan verkoper moet je wel echt oppassen en is niet aan te raden. Daar zitten echt haken en ogen aan mbt je verzekeringen, hypotheek e.d.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:19

Precies wat ik bedoel, staat hierboven ook al. Toen ik mijn eerste huis in mijn eentje kocht, was ik een jaar bij mijn ex weg. Ik zat noodgedwongen in een peperduur huurappartement (van 1000+ euro per maand) en kreeg het elke maand net rond. Toen ik mijn rijtjeshuis kocht, ging ik er per maand bijna 500 euro op vooruit qua huur/hypotheek. Dus geld zat om heel snel weer een buffer op te bouwen. Maar mijn spaargeld had ik keihard nodig voor de kosten koper (op 155.000 euro is dat toch al snel 10-15 duizend euro). Was niks onverantwoords aan, ook al had ik geen duizend euro extra om de lelijke gordijnen en voormijnietnodige-kasten over te nemen.

Hoe dan ook: wij zijn om naar een ander soort oriënteren. We blijken gewoon echt niet het juiste huis op de juiste plek voor de juiste prijs te kunnen vinden, dus gaan we zelf bouwen. Als we een kavel kunnen bemachtigen tenminste...

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:06

Ik heb ook gevraagd of de eigenaar bepaalde meubels niet meer moest hebben omdat ik net uit mijn ouderlijke huis vertrek en dus geen spullen heb zoals tafel, stoelen, zetel, lampen, vaatwas, wasmachine, ... de eigenaar zei ook van laat maar weten wat je wil hebben, anders halen we het buiten en gaat het of naar de kringloopwinkel of naar het stort. Dus nu kan ik wel al meteen er in gaan wonen en sparen voor meubels die wel mijn smaak zijn, zonder dat ik nu op de grond moet zitten. Super blij mee en we konden overeen komen dat alles in de prijs van de woning zat. Al gaan de meubels en apparaten maar enkele jaren meer mee, dan is dat al een grote kost die ik niet meteen heb moeten maken na aankoop.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:17

Bij mijn huis heb ik alles meteen in de huis opgenomen dat het zou blijven: kledingkasten die tot het plafond zaten en precies pasten, gordijnen, lampen etc. Je kan het toch in je nieuwe huis vaak niet gebruiken en afvoeren is ook tijd = geld en gedoe.

Airco demonteren is niet zo simpel en goedkoop heb ik begrepen. En je zit met een gat in de muur, ik vind een airco echt bij het huis horen hoor.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:32

Kun je gewoon aangeven op de lijst met zaken :j

Eigenlijk is mijn ervaring dat in onderling overleg je een heel eind komt. Zowel als koper als verkoper.
Ook ik heb een periode gehad, na mijn scheiding, dat ik zeg maar soort van niets meer had :\ wat was het handig dat in het koopappartement nog gordijnen hingen, er al laminaat lag en hier en daar een lamp aanwezig was :+
Nu met de verkoop van mijn appartement komen de kopers volgende week even langs zodat we kunnen afstemmen wat ze nu wel of niet willen overnemen en voor hoeveel. De financiering is rond, borgsom is gestort, wachten alleen op overdracht, dus ik zie daar geen bezwaar in. En voor hun handig, weten ze wat ze wel of niet moeten aanschaffen. Voor mij super handig want wat ze willen overnemen, hoef ik niet te verhuizen :)*

Dus tja staat die airco beschreven als dat je het meeneemt, dan neem je het mee. Wil je het alsnog achterlaten, laat je het in overleg achter.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 07:29

Hier na aanleiding van open huizendag geboden op 2 woningen.
Weer flink moeten overbieden (11K) en (30.5K)… en nog twijfel ik aan de kansen.

Merk echt dat de markt is aangetrokken. Vorige open huizendag werd ik de maandag erop door verschillende makelaars gebeld of ik interesse had en een bod wilde doen. Nu helemaal niks gehoord.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:16

Spannend Future vet!
Ik heb maandag ook zelf de makelaar gebeld. Had ook zo'n vermoeden dat ze dat ze niet iedereen zouden gaan bellen :')

Wij hebben ook een bod uitgebracht en geven het weinig kans. We hebben net geen 25000 overboden. Moet nog wel wat aan het huis gebeuren dus hoop stiekem dat mensen dat tegenhoudt :')

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:36

Onze woning is nu onder voorbehoud verkocht, het is heel soepel verlopen. Ze verwachten half oktober al antwoord te hebben voor de financiering, nog even geduld.

Overdracht datum is ook voor beide heel fijn. De ervaring van verkopen is vooralsnog heel positief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:37

Het huis van mijn schoonouders is met 70.000 overboden en die van ons met 11 euro, en wij hebben ons nieuwe huis ver onder de vraagprijs kunnen kopen. Dus je weet het gewoon niet.

Hoe bepaal je hoever je gaat overbieden eigenlijk? Ik vind dat echt een lastige.