Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuheloJarig

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:39

Hier ook op safe gespeeld met mijn lening, geen vaste rentevoet, wel een vast maandbedrag (duurtijd kan ev verlengd worden, maar dat maakt mij minder uit).
Mijn basislening van mijn huisje is vrij laag, volgend jaar ga ik nog een renovatielening erbij aan, maar blijf ik dan qua totaalbedrag nog altijd onder de gemiddelde huurprijs van een woning. (uitgaand van een degelijke, niet te oude woning), voor dan een volledig gerenoveerd huis op 330m² grond (halfopen).
En dit kan ik met mijn loon als alleenstaande (met 2 paarden in eigen beheer op gehuurde grond) prima betalen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:49

Wij hebben met het huidig huis ook een lage hypotheek. Bij het volgende wat hoger. We gaan dan het geld van de verkoop van dit huis gebruiken voor de verbouwing en hopelijk ook een deel van de hypotheek mee aflossen.

We gaan nog niet direct op pensioen kunnen :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:44

Wij hadden het maximale geleend wat we konden, en zijn daarna wat extra af gaan lossen. Samen met hogere taxaties waardoor de rente omlaag ging werd het steeds minder wat we moesten betalen. Nu een extra lening deel erbij voor het 2e huis, gelukkig nog met een lage rente van 1,31 (en de rest van de lening rente ging weer omhoog omdat rente risico opslag weer omhoog ging).

De rente gaat wel omhoog maar is nu nog steeds lager of net zo hoog als toen wij onze hypotheek 3 jaar geleden afsloten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:19

onze beide ouders hebben een huis dat vrij is, wij hebben ook een deel aflossingsvrij, kan straks mooi afgelost met een stukje erfenis. Kunnen we nu ook lekker leven.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:56

Wij hebben geen hypotheek meer sinds vorig jaar januari. Is fijn. En we hebben de hypotheek toen laten afsluiten op 1 loon. Zou nooit op 2 lonen kopen. Als er 1 zonder werk komt kun je een groot probleem hebben. En aangezien we beide bij hetzelfde bedrijf werkten, en daar 2 faillissementen hebben meegemaakt. Een goede keuze. Maar fijn om hypotheek vrij te zijn.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:38

OleJon schreef:
Wij hebben geen hypotheek meer sinds vorig jaar januari. Is fijn. En we hebben de hypotheek toen laten afsluiten op 1 loon. Zou nooit op 2 lonen kopen. Als er 1 zonder werk komt :7 kun je een groot probleem hebben. En aangezien we beide bij hetzelfde bedrijf werkten, en daar 2 faillissementen hebben meegemaakt. Een goede keuze. Maar fijn om hypotheek vrij te zijn.

Heb je enig idee wat je nu kunt kopen op 1 salaris? Het is niet meer hetzelfde als 30 jaar terug… er staat heel weinig te koop en dan mag je heel veel eigen geld inbrengen, zeker in bepaalde regio’s. Ik snap dat het in de ideale wereld slim is maar ik vrees dat het niet zo realistisch is in deze tijd.

Ik heb een heel goed salaris voor mijn leeftijd maar kon absoluut niet zomaar iets kopen. Dan had ik 42 m2 + nog een kleine 30k eigen geld nodig om überhaupt een bod te kunnen doen. :7

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:57

Wij hebben ook op een salaris gekocht, maar hebben heel veel geluk gehad.
Net voor de gekkigheid 4 jaar geleden. Het huis van oma gebouwd in 1968 en sindsdien ook niets meer aan gedaan…

210 voor betaald met een hypotheek van 20 jaar en de verbouwingen zelf betaald. Nu een bouwdepot genomen van 100 om er 28M2 aan te bouwen.

Tegenwoordig kost alles zo veel geld dat het op 1 salaris erg moeilijk wordt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 17:58

Nee klopt. Wat ons huidig huis gekost heeft tien jaar terug kun je niet meer vergelijken met wat de prijzen nu zijn… hier gaat gewoon straks zo goed als al ons geld in zitten, ook al leven wij ernaast nog ruim.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:09

Hier niks op safe gespeeld, ik heb een tophypotheek (helaas), was al blij dat ik na de scheiding de woning kon behouden. Qua maandlasten is het te doen, huren zou me meer geld kosten en het huis staat niet onder water.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:38

Eve_16 schreef:
OleJon schreef:
Wij hebben geen hypotheek meer sinds vorig jaar januari. Is fijn. En we hebben de hypotheek toen laten afsluiten op 1 loon. Zou nooit op 2 lonen kopen. Als er 1 zonder werk komt :7 kun je een groot probleem hebben. En aangezien we beide bij hetzelfde bedrijf werkten, en daar 2 faillissementen hebben meegemaakt. Een goede keuze. Maar fijn om hypotheek vrij te zijn.

Heb je enig idee wat je nu kunt kopen op 1 salaris? Het is niet meer hetzelfde als 30 jaar terug… er staat heel weinig te koop en dan mag je heel veel eigen geld inbrengen, zeker in bepaalde regio’s. Ik snap dat het in de ideale wereld slim is maar ik vrees dat het niet zo realistisch is in deze tijd.

Ik heb een heel goed salaris voor mijn leeftijd maar kon absoluut niet zomaar iets kopen. Dan had ik 42 m2 + nog een kleine 30k eigen geld nodig om überhaupt een bod te kunnen doen. :7
Citaat:

Inderdaad het is tegenwoordig ook niet meer realistisch om op 1 loon te kopen. Wij hebben het gekocht in 2005 en moest veel aan gebeuren. Dat hebben we zo betaald. Wat we nu kunnen lenen geen idee. het is nu wel 3 keer zoveel waard als toen

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:45

Ik ben alleen, heb zo'n 2 jaar geleden een poging gedaan een hypotheek aan te vragen, had toen al een tijdje een fulltime baan en vast contract. Mocht op een fulltime salaris in mijn eentje ongeveer 80.000 lenen haha. Je moet echt met zn 2 zijn tegenwoordig, en zelfs dan is t lastig.

Heb een onverwachts cadeautje gehad, een spontane salarisverhoging van 0,46 bruto per uur, echt behoorlijk veel dus zelfs, was er totaal niet van op de hoogte, geen gesprek gehad, niet geïnformeerd oid haha, maar meer dan welkom :D
Het is dat mijn paard momenteel heel veel kosten met zich mee brengt omdat we naast het hogere stalgeld ook nog wat onderzoeken moeten laten doen, maar kan in principe als dat niet is nu wel meer sparen. Geen auto meer scheelt echt best wel veel, heb de verzekering van de scooter in een keer afbetaald voor een jaar, en hoef geen wegenbelasting meer te betalen en geen benzine kosten meer.
Maar vandaag wel absoluut even mijn auto gemist. Eind vd dag door de kou, storm en regen naar huis. Kwam als een doorweekte ijspegel thuis :')

Ik merk trouwens ook zeker wel dat de boodschappen aanzienlijk duurder geworden zijn, probeer nu iets vaker boodschappen te doen en dan in de avond, bij ons bij de Coop is er dan regelmatig best veel van de datum in de 50%, en op probeer dan zo veel mogelijk op basis daar van te eten en koken, samen met tgtg.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 21:43

Hoe is het met je paard?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 22:36

Citaat:
Machete? Dat ding rechts? Dat is nog een plant _O-

Ja dat dacht ik ja hahaha.

Tja vwb hypotheek ben ik gelukkig gezegend met een erg lage hypotheek en bijbehorend maandbedrag. Heb ook geen grote woning. Maar woon wel vrijwel centrum grote stad. Oftewel eigenlijk is het volkomen absurd wat je hier betaalt voor 75m2 maar goed. Zat nog net voor de grote klap aan en kon kopen van de woningbouwvereniging. Ben dus ook alleenstaand / alleen verantwoordelijk voor mijn woning.

Ben echt wel benieuwd wat de inflatie in combinatie met de hogere rente en dan ook nog die oorlog gaat doen op de woningmarkt. Het is zo raar want er is zo'n tekort aan woningen dat ik vrees voor degenen die moeten gaan verhuizen of verkopen / kopen het alsnog een hopeloze zaak blijft de komende tijd.

Trouwens, denk dat de energieprijzen ook gewoon blijven stijgen -O- en vandaag waren de paprika's gewoon 1.25 Euro per stuk zeg. Echt niet normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 07:28

Ik moet vandaag alweer tanken -O- maar goed, ga als het goed is wel tijd hebben om eindelijk naar de fietsenwinkel te gaan om me te informeren. Dus vrijdag de bak helemaal vol gegooid, zondag halve tank erin en vandaag weer een volledige. Ik wil niet weten wat dat gekost heeft en ben blij dat ik het wel relatief makkelijk kan betalen.

Vriend is morgen weer weg voor 3 dagen NL. Ik heb dan een 8-18 dienst en 2x 10-18 deze week. Moet nog bedenken wat ik ga doen qua maaltijden. Sowieso brood met Boursin voor 's avonds :P en denk voor de middagpauzes iets van salades ofzo. Of Dahl bat (rijst met linzen). Is makkelijk te maken en de linzen zitten toch al in de vriezer.

Hoe bevalt je scooter verder? Rijdt hij makkelijk, en qua opladen?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:49

poes schreef:
Hoe is het met je paard?

Mwha, op zich doet ze alles goed wat ze moet doen, maar je kan wel merken dat er iets niet lekker zit, kijkt wat sip uit de ogen, komt slecht door haar vacht heen en is eigenlijk iets "te" lief zegmaar. Verder is ze ook echt aan de schrale kant, geen bespiering meer (logisch na 2 jaar stil staan), en zit muur vast en scheef in haar rug/bekken, ze heeft toch wel een grote klap gehad op de vorige stal van het stilstaan en niet aansluitende stalbeleid. Ook haar hoeven zijn echt nog heel slecht en kort door wat er bij de Enkhoeve gebeurd is (van binnen ben ik ook echt nog steeds woest op die mensen :o ), we zijn nog zoekende naar een goede hoefsmid die echt kijkt naar haar stand en niet te veel wil sleutelen, bij onze oude hoefsmid deed ze het super in de oude woonplaats, maar sinds we hier wonen alleen nog maar ellende gehad.
Maar aan de andere kant staat ze pas 2 maanden op de nieuwe plek, verhuizing, verandering van voeding, nieuw ritme en de verhaarperiode kost natuurlijk ook veel energie, en dat naast dat ze al niet topfit was, dus kan ook niet verwachten dat dat binnen 2 maanden weer terug is bij het oude, wel zie je al een hele kleine verbetering.
We geven haar nu veel tijd om te herstellen en de energie in zich zelf te steken, trainen doen we niet echt, alleen wat grondwerk, oefeningen, stretchen, masseren en stap ritjes in het bos.
Daarnaast komt binnenkort dan een cranio sacraal therapeut voor een aantal behandelingen, gaan we nog even mestonderzoek laten doen en bloedonderzoek, en daarna word het weer verder kijken afhankelijk van wat daar allemaal uit komt.
Voor ons wel intensief merk ik, het liefst zou je willen dat ze liever gister dan vandaag weer in topconditie is, maar sommige dingen hebben ook tijd nodig, krijg veel goed bedoelde soms vrij extreme adviezen van stalgenoten over wat en hoe ik het zou moeten doen allemaal, maar soms iets te veel zegmaar.. Dat werkt wat minder lekker door op mij merk ik, zit er wel een beetje doorheen, maargoed, meer dan mn best kan ik niet doen en heb zelf wel het idee dat we nu een plek hebben met goede basis verzorging en dat we de juiste weg volgen passend bij haar, en iedereen heeft er natuurlijk een andere kijk op, dus probeer maar in mn hoofd te houden dat het goed bedoeld is haha.
Als ze door haar vacht heen is zou ook al schelen, nu is ze een beetje een uitgezakte teddybeer hahaha, dat helpt natuurlijk niet mee, mooi zomervachtje en flink wat te eten waardoor ze er weer wat voller uit ziet zal optisch gezien ook al helpen :j

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:25

Aah wat sneu voor je paard Faelyyn, hopelijk knapt ze snel op!

Ik heb gisteren ook m’n auto volgegooid maar mag het weekend weer vrees ik. M’n moeder is zondag jarig dus we gaan er zaterdag heen. 200 km enkele reis.

M’n wc is bijna klaar. Als het goed is einde van de dag. Dan mag ik betalen. Dag spaargeld :')

Ik heb wel op 1 salaris een huis gekocht, maar had flinke overwaarde. Nou zijn de huizen wel duur hier, ik heb bijna 4,5 ton voor een tussenwoning betaald. Kon ongeveer 3 ton lenen Max maar dat hoefde gelukkig niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:03

Huizen zijn nu echt te duur.
Wij hebben meer dan het dubbele van de hypotheek aan overwaard, maar wat kopen we dan terug? Veel minder ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:06

Ik ben vandaag wel dagje thuis, enige grote uitgaven zijn stalgeld aftikken straks, een pony ophalen op 50km enkele rit en dressuurles vanavond.

Vanochtend de folders doorgenomen. Daardoor gezien dat er actie is op deo en vriend had net nieuwe nodig. Dus gelijk gehaald want 2+2 gratis bij Kruidvat, als het op het hele assortiment is dan zijn de rekken hier altijd gelijk snel leeg, en de volgende levering is pas morgen.
Wel iets ontdekt: er kunnen maar 7 busjes deo in sommige vakken. Je kan dus geen 2x de 2+2 toepassen of je moet geuren gaan mengen binnen hetzelfde merk. Laat ik nu zo een kerel hebben die aan 1 geurtje houdt :')

In elk geval alweer €15,36 bespaart op deo :D Straks nog om boodschappen en ga daar ook even wat prijzen vergelijken met een andere supermarkt. Al wordt dat lastiger shoppen ivm de uren die ik deze week nog moet draaien.
Daar is een type brood 1+1, de appels krijg je 500g gratis bij 1 soort en de kiwi's lijken me ook wat goedkoper.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:27

VanHuisUit schreef:
Ben echt wel benieuwd wat de inflatie in combinatie met de hogere rente en dan ook nog die oorlog gaat doen op de woningmarkt. Het is zo raar want er is zo'n tekort aan woningen dat ik vrees voor degenen die moeten gaan verhuizen of verkopen / kopen het alsnog een hopeloze zaak blijft de komende tijd.

Ik heb begin maart contact gehad met de bank over een nieuwe hypotheek, en gisteravond alles rond gemaakt. Sinds begin maart is de hypotheekrente >0,6% gestegen. En dat was dus direct terug te zien in wat ik kan lenen en vooral ook het maandbedrag wat ik moet gaan betalen. Is dus bijna 100 euro meer geworden, en dan krijg ik ook nog de rentes van half maart ipv nu. Dus ik denk dat het straks heel hard gaat.

Ik ga komend jaar in elk geval nog even proberen maximaal te sparen. Ik ga de bestaande woning slopen en nieuw bouwen op mijn kavel. Na volgend jaar zomer moet de woning er staan. En dan zal ik daarna ook nog wel flink op de kleintjes moeten letten, want de inrichting van tweede badkamer en opnieuw inrichten van de tuin zal wel een 10-jaren plan worden denk ik :$ :$ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:23

Soms vraag ik me af hoe het nu vergaat met de mensen die vlak na de eerste Lockdown massaal huizen zijn gaan kopen met meer ruimte, zowel in huis als buiten, en daarvoor tegen het maximale zijn gaan lenen van wat ze kunnen. Toen kon je ook de start of afbetaling 6 maanden laten bevriezen. Je begon dus later met afbetalen of had even 6 maanden die kost niet.

De prijzen zijn sindsdien massief gestegen, immens veel kluswoningen zijn verkocht tegen topprijzen. Alle materialen zijn nu duurder, een groot stuk tuin en huis onderhouden is niet goedkoop, elektriciteit, gas en stookolie zijn fors omhoog gegaan, geen terugdraaiende tellers meer op zonnepanelen... Daar dan nog een babyboom bij.

Stiekem ben ik wel benieuwd hoeveel koppels zich met dat alles samen zelf onder water hebben gezet en nu niet meer weten van welk hout pijlen maken. Valt het allemaal wel mee? Zijn het enkelingen? Of zijn het er meer dan we zouden denken maar durven ze er niet voor uitkomen?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:41

Wij hebben in feb net voor de stijging onze hypotheek over gesloten.
Van. 2.5% naar 1.59%.
Bouwdepot erbij genomen.
Lagere lasten t.o.v een hogere hypotheek.
Toen we eind maart gingen tekenen bij de notaris waren de rentes al bijna een procent gestegen, dus ik klaag niet :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:46

Dat bevriezen kon hier in Nederland volgens mij niet?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:59

Zonnepanelen gaan hier lekker, beste maand maart ooit gehad :)
Nu is het om te janken, het lijkt wel herftst :+

Ik verbaas mij echt altijd over boodschappengeld per week, en echt ik schaam me er bijna voor
om te zeggen wat ik per week aan grote boodschappen kwijt ben, en dan heb ik vaak nog maar 3x avondeten mee :o

Hoe doen jullie dat toch?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:04

dat heb ik idd met boodschappen netzo als met energie, hoe doen jullie het...

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:17

Citaat:
Hoe bevalt je scooter verder? Rijdt hij makkelijk, en qua opladen?

Sorry helemaal over het hoofd gezien.
Uhm het is wel even huilen met slecht weer zoals gister haha, maar hij rijd op zich heel goed. Ben naar werk maar 5 minuutjes extra kwijt met de scooter ten opzichte van de auto, ondanks dat het met de auto minder km was en over de snelweg ging, maar had dan toch meer oponthoud van file, stoplichten ed.
Ik kom alleen net een beetje ongunstig uit met opladen, kan 5x enkele reis naar werk, maar het is nog koud buiten, dus misschien dat dat van de zomer beter gaat. Kan er nu zo'n 55km mee rijden voor die onder de 20% zit, misschien dat nog iets meer km dus wel gaat, maar dan kan je net niet echt ergens naar toe natuurlijk.
Verder een leuk ding, trekt vlot op en doet wat die moet doen :j