AH moestuintje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:09

Mijn watermeloen begint nu pas een beetje te groeien de laatste weken :') (Eind maart gezaaid :+ )
Maar ik ben nu enorm bang om hem buiten te zetten, van mijn 3 komkommerplantjes heeft maar 1 het overleefd. En mijn watermeloenplantje is toch een beetje mijn trots *D

xkimmx

Re: AH moestuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:14

Die prikkels blijven maar kan je met een mesje makkelijk eraf schrappen!

Mijn watermeloen heeft nog steeds geen meloen.. is nog alleen een klein plantje helaas

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:19

Mijn watermeloentjes heeft babymeloentjes gehad.. Tot nu toe telkens eraf gevallen ter grote van een erwt..
Nu zit er nog eentje aan ter grote van een erwt.. Hopelijk overleeft die..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:25

Als ze eraf vallen zijn ze waarschijnlijk niet bevrucht/bestoven. Hier staat nu binnen dus bij gebrek aan bijen doe ik het maar zelf. De opbrengst is tot nu toe 1 kleine en drie mini meloentjes, maar ze groeien voorspoedig :)

Overigens is de komkommer net naar buiten verhuisd. Ik vrees voor het verschil in temperatuur maar hij deed vandaag een poging om m'n tomatenplant van de vensterbank te trekken dus het werd echt tijd :=

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:43

Er zitten regelmatig bijtjes en hommels bij mijn plantjes.. Maar de afgelopen dagen is het natuurlijk slecht weer geweest.. dus niet veel beestje gezien rondom de planten..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:47

Hier in de tuin hetzelfde inderdaad. En dan kan je ook nog het probleem hebben dat er soms alleen vrouwelijke of juist alleen mannelijke bloemen open zijn. Dan krijg je sowieso geen babymeloentjes ;)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 03:18

Mijn courgettes geven helaas geen vruchten vooral nu met slechte weer regenen en waaien alle bloemen eraf. Mijn tomaten, Komkommer en augurken gaan goed vruchten beginnen te groeien nu. Als je augurken gaat inmaken moeten de stekels er dan ook af?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 06:24

Ik heb mijn eerste courgettes al binnen :j
Afbeelding
Augurken maak ik in zoals ze van de plant komen, met stekels dus. Helaas zijn dit jaar al mijn augurkplantjes dood gegaan -O- Vorig jaar had ik een stuk of 4 potten vol ingemaakte augurken. Maar komkommer kun je gelukkig ook inmaken en mijn snackkomkommers gaan prima. Augurk kun je eten zonder in te maken als je ze schilt, het schilletje is vrij hard nl :D

Wat een schattig meloentje op de vorige pagina! Jammer dat ie zo snel eraf viel, maar ze zijn wel al eetbaar :D

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:54

Wat een mooie courgettes :D!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:57

Snackmeloen, gat in de markt :P

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:03

Ik heb al een meloen <3 hij moet nog groeien hij is nu ongeveer ten grote van een tennisbal. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 00:47

Mijn verdroogde boeltje is toch weer bijgetrokken!

Alleen krijgt de cherrytomaat geen vruchtjes, denk dat ik dan had moeten bestuiven of zo :+
Basilicum gaat bizar goed. Slamix had ik eigenlijk al flink van gesnoeid, maar er komt nu weer meer blad op, erg leuk. Wortels zijn klaar om te oogsten, al zijn ze wel vervormd geloof ik. Broccoli doet niets behalve bladeren maken, augurk probeert mijn balkon te beklimmen. Courgette heeft al veel bloemen gehad, die vallen er ook steeds af. Staat wel buiten, maar denk dat de bijtjes mijn plant niet kunnen vinden of zo :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:25

Ik zet elke ochtend braaf mijn wekker om de courgette te bevruchten. Ik heb nu 4 plantjes en ik denk rond de 10 courgettes die volgende week uitgegroeid zijn. :')

XRosalieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:57

Dit jaar zou mijn zusje de plantjes gaan verzorgen, nou dat hebben we ook geweten :') :')
De meeste zijn in de tuin uitgegroeid tot onkruid, of gewoon gestorven :')
we hebben alleen nog andijvie, die het nog goed doet, cherrytomaatjes (deze hebben nog 0,0 vrucht) en courgette. We hebben er na het verpotten eigenlijk niks meer mee gedaan, dus gaat dit nog wat worden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:05

Courgette heeft wel genoeg voeding nodig. De tomaat groeit ook het beste op wat rijkere grond. Op arme grond kun je er af en toe wat mest bij gooien of gieten. De rest groeit vanzelf wel :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:08

De tomaten die ik had gezaaid hadden het een week overleeft daarna waren ze verdwenen :? Nu komen er op totaal andere plekken tomaten naar boven zal waarschijnlijk nog zaad van vorig jaar geweest zijn, er zijn toen best wat tomaatjes gesneuveld al dacht ik dat de tomaten hybride waren (zeg je dat zo?) en dat de zaadjes van de vruchten dus niks zouden doen. Ik laat ze maar gaan wie weet krijg ik toch nog tomaatjes dit jaar.

Verder heb ik door m'n zwangerschap de moestuin flink verwaarloosd, al heb ik wel tot 2 keer toe alle sla, spruiten en wortels opnieuw in moeten zaaien was het tevergeefs, de slakken waren erg actief in het begin nu heb ik gelukkig wilde egels die s'nachts mijn moestuin onderhouden *\o/*

Mijn meloenen gaan erg langzaam maar m'n komkommer des te harder, tijm kwam vorig jaar wel omhoog maar deed vervolgens niks meer en dit jaar gaat ie als n trein! Broccoli gaat goed ook al heb ik rupsen hij blijft er tegen vechten!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:44

Annemiek, wil je eens een uitgebreide post maken over hoe je groenten teelt? Ik wil volgend jaar een kas in de tuin, alles wat het dit jaar doet is meer geluk dan wijsheid en jij weet er zoveel van.

Hoeft natuurlijk niet nu, maar als je volgend jaar gaat beginnen. Dat je ons leken tips en tricks geeft :D :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:11

Haha lieveli, leuk dat je het volgend jaar ook wat grootser wil aanpakken! Ik ben zelf ook geen expert hoor, maar na 5 jaar moestuinen heb ik wel een hoop trucjes verzameld die ik uiteraard maar al te graag deel :D
In het eetbare tuin topic schrijf ik meestal wat uitgebreidere posts: [VT] De eetbare tuin
En volgend voorjaar wil ik ook een aantal posts in mijn blog schrijven over moestuinieren. Die zal ik hier dan ook plaatsen.
Veel van mijn info haal ik van de mooie moestuin site; http://www.mooiemoestuin.nl
Daar staat ook bv veel info over bemesting enzo. Het eerste jaar is dat niet zo belangrijk, maar na een paar jaar merk je dat de grond langzaam te arm begint te worden en het bodemleven verstoort raakt en er ziektes kunnen ontstaan. Door goed te bemesten voorkom je van tevoren al een hoop ellende. Maar het is vooral een kwestie van veel uitproberen en ervaring opdoen :j Altijd ruim zaaien, wat plantjes achterhouden voor als de eerste zaailingen het niet overleven in volle grond.. En dan krijg je eigenlijk altijd wel een mooie oogst.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:50

Wat een leuk topic!

Ik heb zelf ook nog aardig wat staan:
- Komkommer
- Venkel
- Courgette
- Cherrytomaat
- Sla (mix)
- Doperwt
- Sperzieboon

Ze zijn allemaal al groot, ik heb al een doperwtje hangen en een sperzieboom.
De komkommer, courgette en de cherrytomaat zijn het grootste maar hier zitten helaas nog geen vruchten aan.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:53

De cherry tomatenplant die ik had staan heeft het erg goed gedaan en zijn echt lekkere tomaatjes van af gekomen! Ik had hem meegenomen naar kantoor toen hij nog klein was en nu de tomaten rood en rijp zijn, is die in 1 week zowat helemaal geplunderd! 8)7

De paprika plant van zaadjes van vorig jaar doet het hier thuis nu ook erg goed. Heb er 3 paprika's in hangen maar die zijn nog groen en niet gekleurd. Mijn courgette plant heeft tot nu toe alleen nog maar blad en geen bloemen. Mijn sperzieboon plantje is helaas geknakt met de wind van van de week ;(

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 23:42

Mijn sperzieboon doet het ineens keigoed! Mijn flespompoen heeft ook kleine pompoentjes én de avocadopitten schieten wortel. Ik voel me een soort moestuingenie. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 23:55

Hier vooral veel komkommers! Wel blij dat niet elke bloem er eentje wordt. Anders waren het er wel heel erg veel. Vanavond weer eentje gegeten. Verwacht over 2-3 dagen de volgende 2 en verder zitten er nog stuk of 8 kleintjes aan.

Mn courgette krijgt nu bloemen. Die moet je bevruchten toch hè? Want ik zie bloemen op een dun steeltje en op een vruchtbeginsel. Alleen heb ik pas 1 bloem op steeltje bijna open en de rest nog een groene knop...

Tomatenplanten hangen super vol, maar moeten nog rood worden. Doperwtjes heeft niet veel, maar toch leuk om te zien. Boontjes zijn er wel wat meer. En heb ook een eerste augurk gespot.

Alle sla is inmiddels doorgeschoten hier. Maar dat mag lekker bloeien en dan eens zien of er zaadjes van te bewaren zijn. Mn basilicum doet het ook erg goed en is super lekker!

Ik heb alles in pot. Met deels moestuingrond, maar het meeste op normale potgrond. Af en toe handje kippen mestkorrels erbij werkt hier goed. Ik doe maar wat, maar merk zo wel welke planten ik fijn vind en welke niet..

Mn pa is ook al om en gaat volgend jaar iig komkommer proberen kweken. Aangezien ik dan niet meer thuis woon haha.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 01:41

Ja met een penseeltje of een wattenstaafje. Misschien kun je de man eraf trekken en wachten tot het vrouwtje bloeit? Ik heb 4 courgettes dus het loopt allemaal wel gelijk. Ik heb trouwens ook alles in potten/emmers. :D

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:10

Mijn meloen krijgt bloemen. Zal me benieuwen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:38

Mijn ene tomaat gaat slap hangen als ik hem niet elke dag een liter of 2 water geef. Nu hangen er ook wel bizar veel tomaatjes aan, zou het daardoor komen? De andere tomaat heeft er veel minder last van.