Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LaPluche

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 09:52

@Boooo wat een heerlijke ruime tuin!
Daar ga je veel plezier aan beleven

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 09:53

Bij de Aldi had je fruitplantjes die wel redelijk klein kunnen blijven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:19

Zaaien kan prima
Als je Er Lang genoeg af kunt blijven

Wij gaan ivm de honden wel voor zoden omdat ze Er anders te Lang niet op mogen

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:48

LaPluche schreef:
@Boooo wat een heerlijke ruime tuin!
Daar ga je veel plezier aan beleven

Ben zo benieuwd als het af is! :D

Matheno schreef:
Bij de Aldi had je fruitplantjes die wel redelijk klein kunnen blijven.

Ik zal eens kijken!

Sonja_vR schreef:
Zaaien kan prima
Als je Er Lang genoeg af kunt blijven

Wij gaan ivm de honden wel voor zoden omdat ze Er anders te Lang niet op mogen

Dat probleem hebben wij dus ook :+ Zat te denken om het dan misschien af te zetten dat hij er niet in kan.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:55

Ik volg dit topic stilletjes, over een paar weken kan ik weer zware dingen tillen (2 wk geleden bevallen), en mijn handen jeuken..

Gelukkig toeval: operatie steenbreek is hier in de gemeente van start gegaan, een actie van de gemeente om minder stenen en meer groen in de wijk te krijgen. De vorige bewoners van ons huis hebben zo ongeveer alles bestraat, dus dat is een mooi klusje. Begin mei kan ik gratis plantjes ophalen, en ik hoop wat hulp te kunnen inhuren onder studenten van de hogeschool hier vlakbij. Dus nu is het echt tijd voor voorpret!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:56

Leuk, al die tuinen zeg! Ben nog niet zo thuis in de (latijnse)namen van alle planten, maar doe een poging.

Dit weekend beziggeweest met het vullen van de terraspotten. Hydrangea (oftewel hortensia) in 3 kleuren gezet: roze, blauw en wit. Verder van die kleine minirhodondendrons in de potten en hanging baskets.
Twee fruitboompjes geplant tussen de rhodondendrons van vorig jaar. De seringen van twee jaar geleden doen het idioot goed. Zijn echt vol en hoog geworden en zitten al in de bloemknop.
Verder hebben we vorig jaar 3 platanen geplant, 2 middelgrote en 1 grote. Die zitten ook al goed in de knop. Zal zo even een foto maken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:22

Wij hebben vorig jaar ook voor graszoden gekozen, inderdaad vanwege de hond. Ik vond de prijs enorm meevallen eigenlijk. Zeker gezien we vrijwel direct gebruik konden maken van het gazon, terwijl we bij zaaien daar de eerste maanden niet echt de hond op konden laten (en dus eigenlijk de hele zomerperiode zonder gazon zaten).

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:35

Wij hebben vorig najaar laten zaaien en eigenlijk ging dat prima met de honden. Eentje vloog er regelmatig doorheen, de andere is oud en wat bedaarder. Wij hebben idd gekozen voor zaaien vanwege de prijs en omdat deels tijdelijk is vanwege het aanleggen van plantvakken. Graszoden zijn absoluut mooier, maar soms moet je keuzes maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:37

Hier viel de prijs indertijd ook hard mee(zelf gelegd, dus Alleen levering zoden, bodem was in orde voor het leggen)

Nu: ander huis, dalijk als we zover zijn de bodem achter vlakken , evt Verbeteren en dan leggen we Er weer zoden in

Zaaien duurt ons ook te Lang, dat word al snel maanden

Met zoden blijven we Er een week of twee af en dan nog een paar weken opletten dat die twee lomperikken Er niet op gaan spelen(twee Rottweilers in speelmodus is de doodsteek voor een jong gazonnetje :+ )

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:38

Stipje, wij zullen onze tuin tegen de zomer gaan aanleggen. We zullen het wel simpel houden denk ik.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:58

Ik verwacht dat we ongeveer rond de €500 uitkomen voor zoden. Dat opzich is niet duur. Maar we hebben zoals jullie zien al een aardige tuinverbouwing gehad :+
Maar denk dat we inderdaad toch voor zoden gaan!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:57

Leuk al die tuinplannen! Gebruiken jullie ook een schets programma voor het ontwerpen van de tuin?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:49

Booooo schreef:
Ik verwacht dat we ongeveer rond de €500 uitkomen voor zoden. Dat opzich is niet duur. Maar we hebben zoals jullie zien al een aardige tuinverbouwing gehad :+
Eigen schuld met zo’n belachelijk grote tuin :D Het knapt mooi op zeg! Alleen vraag ik me toch af wat dat muurtje deed in de hoek achterin de tuin?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:47

swartbeessie schreef:
Ik volg dit topic stilletjes, over een paar weken kan ik weer zware dingen tillen (2 wk geleden bevallen), en mijn handen jeuken..

Gelukkig toeval: operatie steenbreek is hier in de gemeente van start gegaan, een actie van de gemeente om minder stenen en meer groen in de wijk te krijgen. De vorige bewoners van ons huis hebben zo ongeveer alles bestraat, dus dat is een mooi klusje. Begin mei kan ik gratis plantjes ophalen, en ik hoop wat hulp te kunnen inhuren onder studenten van de hogeschool hier vlakbij. Dus nu is het echt tijd voor voorpret!

Dit doet me ineens denken. Je hebt vaak van die MBO scholen waar ze regelmatig modellen zoeken voor knippen enzo, dan kun je gratis/gereduceerd je haar laten knippen, verven of opsteken. Zou zoiets ook bestaan voor tuin aanleggen? De MBO hovenier studenten die dan tegen gereduceerd tarief je tuin aanleggen? O:)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:50

imd schreef:
swartbeessie schreef:

Dit doet me ineens denken. Je hebt vaak van die MBO scholen waar ze regelmatig modellen zoeken voor knippen enzo, dan kun je gratis/gereduceerd je haar laten knippen, verven of opsteken. Zou zoiets ook bestaan voor tuin aanleggen? De MBO hovenier studenten die dan tegen gereduceerd tarief je tuin aanleggen? O:)

Ja, dat bestaat. Op de tuinidee beurs werden daar folders van uitgedeeld.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:07

noviceh schreef:
Booooo schreef:
Eigen schuld met zo’n belachelijk grote tuin :D Het knapt mooi op zeg! Alleen vraag ik me toch af wat dat muurtje deed in de hoek achterin de tuin?

:')
Waarschijnlijk was dat de 1e schutting ooit bij dit huis :+
Onze loonwerker vond het zo zonde dat we die weg haalde.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:03

Ach ja, je moet maar zo denken Booooo, als je het had moeten aanplanten was je waarschijnlijk duurder uit geweest. :))

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:32

Ik mag weer aan de klus. Ik heb 2 plantenvakken over waar ik totaal niet tevreden over ben.
- In eentje heb ik nog 1,5 tot 2 m2 over. Dat is een verhoogde plantenbak aan mijn looppad, waar ik dus iets in wil wat leuk groeit, mooi bloeit en de rest van de tijd mooi groen is, maar wat niet gigantisch groot wordt. Er staat nu vooral een witte gebroken hartjes plant in, een half dode clematis en een grote heester die vooral de hoogte in gaat.
- Achter in de tuin heb ik nog 2 tot 2,5 m2 over die nooit echt aangeslagen is. Het is kaal (ook in de zomer) en saai, op een grote heester na.

Dus, als er iemand tips heeft.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:16

Ik heb een lage ronde schaal waar ik nu siergrassen in heb, maar ik wil er iets fleurigs in. Staat alleen op een plek die de hele tijd vol in de zon is, en menig plantje verbrand daar. Jullie een leuk idee?

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:26

Matheno schreef:
Ik heb een lage ronde schaal waar ik nu siergrassen in heb, maar ik wil er iets fleurigs in. Staat alleen op een plek die de hele tijd vol in de zon is, en menig plantje verbrand daar. Jullie een leuk idee?

Dahlia’s??

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:21

lshannah schreef:
Matheno schreef:

Dahlia’s??

Ah, da's nog wel een goede optie ja!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:31

lshannah schreef:
Matheno schreef:

Dahlia’s??

Dahlia's hebben wel veel water - en dus een flinke laag grond - nodig.
Ik zou het houden bij plantjes die horen in de rotstuin.

karin1985Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:13

Anjersoorten? (dianthus)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:20

Een mooie yucca? Of palmboompje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:36

Een citrus of een oleander.