Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37458
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:22

Geen problemen mee. Met twee pitten op vol vermogen gaat dat gewoon goed. De derde pit is eigenlijk nog nooit gebruikt :')

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:24

Keramisch is iets anders dan inductie. Keramisch heeft geen booster functie. Bij inductie gebruikt een grote pit op booster zo'n 2000 Watt, en dan kookt je fluitketel echt heel snel. Werkt heerlijk!

MyWishMax

Berichten: 25614
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:31

Cer, lastig he? Ik zit dan in een huurwoning, maar die zijn niet zo happig op geld uitgeven of verduurzamen. Dan heb je geen inspraak op wat er gaat gebeuren. En moet je zelf nog dingen betalen als je pech hebt. Ik kan bijvoorbeeld alleen koken op gas, als ze dat ooit aanpassen moet ik dus weer een nieuwe kookplaat aanschaffen en laten installeren (mag alleen door gekwalificeerde bedrijven gedaan worden). Als je dat niet kan betalen heb je pech. En nu al wat anders aanleggen om elektrisch te koken mag niet.
Mijn mazzel is dus aan de ene kant huur en dat zij grote dingen betalen. Maar onderhoud is wel eens gebrekkig, geen inspraak in wat en wanneer en daardoor ook extra kosten.

Ook zo'n simpele plaat zou ik spannend vinden ivm de rare situatie hier qua stroom in de keuken en groepen. Ik gebruik losse apparaten al niet in de keuken, want er staan veel grote apparaten op die groep. En extra groep aanleggen mag niet :')

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:25

Ik dacht dat die kookplaten toch ook een aparte groep nodig hebben?
Ik heb geen stopcontact 'over' voor een electrische kookplaat, dus hij moet bij de wasmachine. Iemand zei "als je ze nooit tegelijk aanzet heb je geen probleem" .
Google vertelt mij echter dat dat een slecht idee is.. :')

ik moet even kijken hoe het zit met groepen. ik heb dus wel een aparte groep in de meterkast erbij laten zetten, maar die draad die erbij hoort, gaat nog niet door naar de keuken. Ik dacht slim te zijn, maar dat is dus maar half gelukt.
Ik zou heel graag van t gas af willen, maar ik weet nog niet helemaal hoe dat gerealiseerd moet worden. Maar, wat ik al zei, wellicht hebben ze tegen die tijd meer alternatieven?

Ik vraag me af of een electrische CV ook een extra groep nodig heeft?

Bij bijv mijn moeder zag ik dat die maar 1 groep heeft. Ik wist niet dat dat nog bestond, maar dat bestaat. Net zoals oude gasmeters met draaidingen erin.. Ik vraag me af hoe ze daar dingen gaan verplichten tegen die tijd.

Vooralsnog is het hier in huis nu 16 graden zonder bij te verwarmen, en dat voelt gewoon behaaglijk :D

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:46

Wij hebben een paar jaar geleden een Miele keramische kookplaat gekocht en die heeft ook een booster-functie :) Ik vind keramisch fijner werken dan inductie, het idee van infrarood staat me ook meer aan dan dat magnetische gedoe.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:53

De kookplaat op de groep bij de wasmachine kan prima als je ze niet tegelijk aan zet inderdaad.

Bij een elektrische CV-ketel ligt het er helemaal aan wat het vermogen is, en je hebt dan ook nog een aparte boiler nodig voor je warm water, of je kan een ketel met boiler in een nemen. De grotere elektrische cv ketels zijn 3-fase, dus dat kan sowieso niet op een gewoon stopcontact. Maar er zijn ook kleintjes die meer als bijverwarming bedoeld zijn. Die kunnen gewoon op 1-fase worden gemonteerd, en zijn alsnog prima om een kleine of goed geïsoleerde woning rustig op te warmen of op temperatuur te houden.

Ah ik wist niet dat keramisch inmiddels ook een boosterfunctie kan hebben. Maar het rendement is wel wat lager dan inductie, volgens mij rond de 30%? Daarom zou ik er zelf niet snel voor kiezen.

Roodvos

Berichten: 6769
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:59

Cer schreef:
Ik dacht dat die kookplaten toch ook een aparte groep nodig hebben?
Ik heb geen stopcontact 'over' voor een electrische kookplaat, dus hij moet bij de wasmachine. Iemand zei "als je ze nooit tegelijk aanzet heb je geen probleem" .
Google vertelt mij echter dat dat een slecht idee is.. :')

ik moet even kijken hoe het zit met groepen. ik heb dus wel een aparte groep in de meterkast erbij laten zetten, maar die draad die erbij hoort, gaat nog niet door naar de keuken. Ik dacht slim te zijn, maar dat is dus maar half gelukt.
Ik zou heel graag van t gas af willen, maar ik weet nog niet helemaal hoe dat gerealiseerd moet worden. Maar, wat ik al zei, wellicht hebben ze tegen die tijd meer alternatieven?

Ik vraag me af of een electrische CV ook een extra groep nodig heeft?

Bij bijv mijn moeder zag ik dat die maar 1 groep heeft. Ik wist niet dat dat nog bestond, maar dat bestaat. Net zoals oude gasmeters met draaidingen erin.. Ik vraag me af hoe ze daar dingen gaan verplichten tegen die tijd.

Vooralsnog is het hier in huis nu 16 graden zonder bij te verwarmen, en dat voelt gewoon behaaglijk :D

De kookplaten op 2 of 3 fasen hebben een aparte groep nodig. Daarom heb ik ook een 1-fase. Die worden ook wel gebruikt in vakantiehuisjes, boten enz. Ik zit vlak boven het zand, ik heb ca.10 cm ruimte onder mijn vloer, dus geen kruipruimte waar je een draad voor een nieuwe groep zou kunnen trekken naar de meterkast. Andere situatie dan jouw apartement, maar eindresultaat is hetzelfde :Y)

Ik heb 2 hoofdgroepen en daaronder zijn door een elektricien toen ik het huis kocht 4 groepen aangelegd.
Ik weet zo niet uit mijn hoofd niet meer hoe de verdeling is. Ik gebruik wel de kookplaat, de waterkoker, de combi-magnetron en de airfryer gelijktijdig. En dan knippert het licht niet :+ .
Ik ben er wel 99% zeker van dat keuken, bijkeuken en berging elk op een aparte groep staan. Bijkeuken staat de combi-magnetron, diepvries en vaatwasser, berging de wasmachine en airfryer.

Wasmachine draait altijd overdag en enkele keer 's nachts, vaatwasser nagenoeg altijd 's nachts. Gewoon omdat ik dat handig vind, niet omdat ik daar over nagedacht heb ofzo.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:17

Maar dat moet dan wel op een dubbele wandcontactdoos, je kunt dat niet op een verlengsnoer doen toch?

Thanks voor de antwoorden! Heb ik wat aan :j

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:24

Als het verlengsnoer 16A/3,5kW aankan dan kan dat, maar rechtstreeks in het stopcontact is altijd beter.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:28

Nja, toch freezen dan idd :j
Freesen? Fresen?

geultjes in de muur maken :j

Roodvos

Berichten: 6769
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:23

Cer schreef:
Maar dat moet dan wel op een dubbele wandcontactdoos, je kunt dat niet op een verlengsnoer doen toch?

Thanks voor de antwoorden! Heb ik wat aan :j


8nnemiek schreef:
Als het verlengsnoer 16A/3,5kW aankan dan kan dat, maar rechtstreeks in het stopcontact is altijd beter.

Ik heb hem inderdaad aan een verlengsnoer en die rechtstreeks in het stopcontact. Ik heb het wel over een verlengsnoer, niet over een verdeeldoos waar meerdere stekkers in kunnen!

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:23

8nnemiek schreef:
Ah ik wist niet dat keramisch inmiddels ook een boosterfunctie kan hebben. Maar het rendement is wel wat lager dan inductie, volgens mij rond de 30%? Daarom zou ik er zelf niet snel voor kiezen.


Ik weet het niet precies en ik denk ook dat dat wellicht afhankelijk is van de soort plaat en de manier van gebruik ook...?
Ik vind het wel erg fijn dat de plaat nog na-verwarmt als je hem al uit hebt gezet. Dan kan je gewoon iets aan de kook brengen, even laten doorkoken, en nog niet gaar de kookplaat uitzetten waarna het gewoon nog een tijd doorverwarmt omdat de plaat warm blijft. Dat bespaart ook stroom, denk ik dan maar :P

Roodvos

Berichten: 6769
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:30

Pmarena: daar denkt het Voedingscentrum anders over:

Citaat:
Keramische kookplaten zijn over het algemeen iets goedkoper in de aanschaf dan inductiekookplaten.
In gebruik duurder dan inductie. Het opwarmen en de restwarmte van de kookplaat na het koken kost extra energie. Op een keramische kookplaat wordt ook bij het gebruik van een kleine pan de hele kookzone verwarmd, waardoor meer energie verloren gaat dan bij een inductiekookplaat.
https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezonde-recepten/kookhulp/van-het-gas-af-keramisch-of-inductie.aspx#:~:text=Keramische%20kookplaten%20zijn%20over%20het,het%20koken%20kost%20extra%20energie.


Maar e.e.a. zal ook veel afhangen van het gebruik.

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:09

Onzin in ons geval. Onze kookplaat heeft zones in allerlei maten, en ook per zone kun je hem instellen op 2 of 3 formaten "ringen".
Dus er komt nooit warmte naast de pan. Je moet gewoon de juiste maat "ring" kiezen :)

Ik zie ook niet waarom de restwarmte extra energie zou kosten.
Je schakelt de kookplaat immers gewoon helemaal uit, die stopt er dan geen energie meer in.
Maar de keramische stenen gloeien dan van zichzelf nog na, en die restwarmte kun je dus juist extra gebruiken:
gratis restwarmte om door te garen :)

Hiervoor hebben we inductie gehad, keramisch bevalt mij beter :j
Maar ik ben me er volledig van bewust dat inductie populairder is hoor.
Heb ik wel vaker last van dat mijn voorkeur iets anders is dan de algemene tendens :')

Wat ik ook wel fijn vind van keramisch is dat je er niet per-sé magnetische pannen voor hoeft te hebben.
Die heb ik nog wel van de inductie-plaat, dure pannen van hele goede kwaliteit dus die kan ik nog jaren gebruiken.

Maar op de Keramische plaat kun je ook gewoon aardewerk of ander materiaal opwarmen.
Erg fijn +:)+ Ik kook bvb. graag in de tajine en die doet het niet op een inductieplaat.

Daar kan je dan wel een speciale tajine voor kopen maar die is weer stervensduur en loodzwaar.

EllyC

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:34

Innova heeft vandaag mijn termijnbedrag aangepast. Klopt echt niets van. Maar goed is miv 1/4 en dan ben ik al overgestapt dus maak me er maar niet druk over.

Xyris

Berichten: 9462
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 17:55

Nog even een vraagje m.b.t. het Noodfonds energie. Ik heb deze op 7 februari aangevraagd en ingestuurd. De website zelf gaf ook een bevestiging dat het ontvangen is, echter heb ik nog steeds geen info, geen mail en kan ik ook niet langer inloggen op de app waarmee de aanvraag gedaan moest worden.

Heeft iemand enig idee hoe ik kan zien of ik hiervoor in aanmerking kom? Niet volgens de regeltjes want het antwoord daarop is ja, maar hoe of waar ik een bevestiging kan zien/krijgen en/of hoe en wanneer het wordt uitbetaald?

Thanks!

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:38

Als je niet weet hoe de wet- en regelgeving in elkaar zit, zouden jullie je dan willen onthouden van adviezen aan elkaar die strafbaar zijn conform de NEN 1010 en voor sommigen ook NEN-EN 50110 plus de rest van de wet- en regelgeving die hier moeiteloos aan de laars gelapt wordt.

Elektrisch kooktoestel MOET op een eigen groep, punt, uit!

Dank u.

MyWishMax

Berichten: 25614
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:44

Dat dacht ik al. Hoe zit het met wasmachines en drogers, ikke? Moeten die een eigen hebben of kunnen die bij andere apparaten? Vroeger zaten die hier in de aanbouw, maar die stroom was aangelegd door amateur en zeker geen professional. (Op andere stukken zaten er onder 2 lagen behang en over 1 laag behang wat draadjes en kroonsteentjes naar volgende stopcontact := )

Dat is dus precies wat ik bedoel, ik kan niet eens van gas af. Verboden extra groep aan te leggen, als ik mazzel heb gebeurd dat misschien ergens over een paar jaar als verhuurder verplicht van gas af moet.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:45

Dank voor de toevoeging Ikke :j

Het maakt dan dus niet uit of het een 1fase is? Heeft dat dan met t wattage (of hoe heet dat) te maken?

Ik denk dan dus nog steeds dat de helft van de keuken eruit moet om die extra groep bij t kook gedeelte te krijgen.. Dat maakt van t gas af gaan ook net weer even duurder zeg maar .. :\

Edit: ik kwam met googlen trouwens niet echt bij de wet/regelgeving terecht ..

Edit2: eigen topic met elektrische vragen voor Ikke :j :D
Laatst bijgewerkt door Cer op 22-02-23 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25614
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:46

Ik vind het ook zeker boeiend, ikke. :j

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:53

MyWishMax schreef:
Dat dacht ik al. Hoe zit het met wasmachines en drogers, ikke? Moeten die een eigen hebben of kunnen die bij andere apparaten? Vroeger zaten die hier in de aanbouw, maar die stroom was aangelegd door amateur en zeker geen professional. (Op andere stukken zaten er onder 2 lagen behang en over 1 laag behang wat draadjes en kroonsteentjes naar volgende stopcontact := )

Dat is dus precies wat ik bedoel, ik kan niet eens van gas af. Verboden extra groep aan te leggen, als ik mazzel heb gebeurd dat misschien ergens over een paar jaar als verhuurder verplicht van gas af moet.

Voor wasmachine en droger geldt hetzelfde waarbij het is toegestaan om een omschakeling te gebruiken waarbij of wasmachine of droger aan staat; dan mogen ze samen op een groep.


Cer schreef:
Dank voor de toevoeging Ikke :j

Het maakt dan dus niet uit of het een 1fase is? Heeft dat dan met t wattage (of hoe heet dat) te maken?

Ik denk dan dus nog steeds dat de helft van de keuken eruit moet om die extra groep bij t kook gedeelte te krijgen.. Dat maakt van t gas af gaan ook net weer even duurder zeg maar .. :

Edit: ik kwam met googlen trouwens niet echt bij de wet/regelgeving terecht ..

Edit2: eigen topic met elektrische vragen voor Ikke :j :D

Je mag een kooktoestel op 1 fase aansluiten maar dat werkt in de praktijk niet echt lekker tenzij je het als extraatje gebruikt.
In de praktijk wordt dan meestal gekozen voor een zgn kookgroep, waarbij twee automaten gekoppeld worden en het kooktoestel via een zgn perilex contactdoos wordt aangesloten.

Heb je de optie, sluit je beter aan met een normale 3-fase automaat. dan heb je meer vermogen beschikbaar.

En ja, helaas, de NEN1010 is niet toegankelijk via internet, tenzij je een abbo hebt.

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:16

MyWishMax schreef:
Dat dacht ik al. Hoe zit het met wasmachines en drogers, ikke? Moeten die een eigen hebben of kunnen die bij andere apparaten? Vroeger zaten die hier in de aanbouw, maar die stroom was aangelegd door amateur en zeker geen professional. (Op andere stukken zaten er onder 2 lagen behang en over 1 laag behang wat draadjes en kroonsteentjes naar volgende stopcontact := )

Dat is dus precies wat ik bedoel, ik kan niet eens van gas af. Verboden extra groep aan te leggen, als ik mazzel heb gebeurd dat misschien ergens over een paar jaar als verhuurder verplicht van gas af moet.


Hier staan de wasmachine en droger samen op één groep, de groep van de garage :+ mijn beide apparaten kunnen tegelijkertijd aan. Maar dat komt omdat 1 groep 3500w mag hebben en mijn droger een maximaal vermogen heeft van 800w. En een wasmachine een vermogen heeft van geloof ik max 2200w. Dus samen verbruiken ze maximaal 3000w en kan dus makkelijk op één groep. Moderne warmtepomp droger, dat wel. Ouderwetse drogers kunnen niet tegelijkertijd met de wasmachine op één groep aan.

Edit: vorig jaar express op gelet bij de aanschaf van een nieuwe set wasmachine + droger dat ze op één groep tegelijkertijd aan konden. En dat staan ze hier dan ook wekelijks. Super fijn en snel wassen wegwerken zo.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:26

ikke schreef:
Als je niet weet hoe de wet- en regelgeving in elkaar zit, zouden jullie je dan willen onthouden van adviezen aan elkaar die strafbaar zijn conform de NEN 1010 en voor sommigen ook NEN-EN 50110 plus de rest van de wet- en regelgeving die hier moeiteloos aan de laars gelapt wordt.

Elektrisch kooktoestel MOET op een eigen groep, punt, uit!

Dank u.

Geldt dat niet alleen voor inbouw? Lijkt me niet realistisch om voor een campingpitje een apart stopcontact te eisen.

Inderdaad jammer dat die regels niet makkelijk te vinden zijn via google.

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:37

8nnemiek schreef:
ikke schreef:
Als je niet weet hoe de wet- en regelgeving in elkaar zit, zouden jullie je dan willen onthouden van adviezen aan elkaar die strafbaar zijn conform de NEN 1010 en voor sommigen ook NEN-EN 50110 plus de rest van de wet- en regelgeving die hier moeiteloos aan de laars gelapt wordt.

Elektrisch kooktoestel MOET op een eigen groep, punt, uit!

Dank u.

Geldt dat niet alleen voor inbouw? Lijkt me niet realistisch om voor een campingpitje een apart stopcontact te eisen.

Inderdaad jammer dat die regels niet makkelijk te vinden zijn via google.

Er zijn natuurlijk altijd grijze gebieden maar als je voor het hekje komt te staan (theoretisch, ik moet het zien dat het gebeurt) zal de rechter naar de NEN1010 grijpen en je daarmee om de oren slaan.

De praktijk is dat je er vooral zelf last van hebt als je niet oplette en de zekering je om de oren vliegt :D

Elektrische kachels is ook zoiets. Jij en ik stoppen die thuis gewoon in het stopcontact en dat gaat 99,9 van de 100 keer goed. Professioneel worden die dingen altijd op een eigen groep aangesloten.
Dat is geen regel of verplichting maar de praktijk heeft geleerd dat het wenselijk is :j

mick75

Berichten: 4547
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:04

Als je het goed en conform regelgeving wil doen dan gebruik je de stelregel dat elk apparaat dat in theorie (dus volgens het typeplaatje)2000 watt oftewel 2 kW een eigen groep nodig heeft.

In de praktijk is dat in met name oudere huurwoning een bijna onmogelijke opgave aangezien er maar heel weinig verhuurders zijn, zeker van sociale huurwoningen, die hun huizen volledig aanpassen aan de energievraag van vandaag de dag met als gevolg dat mensen gaan kijken wat in de praktijk werkbaar is. En dat levert mij als servicemonteur woningbouw vaak nare discussies op over dingen waar ik niets aan kan/ mag doen.

Ik geef in de praktijk dan maar het advies steeds 1 vermogensverbruiker tegelijk aan te zetten, zeker als ik geroepen word omdat er zoveel zekeringen verbruikt worden en ik dan een berg apparatuur zie staan waarvoor je een voorzekering van 63A nodig hebt die ze gelijktijdig willen gebruiken.

Voor diegenen die elektrisch willen gaan koken op 3 fasen terwijl ze die nog niet hebben: hou rekening met dat in elk geval in het noordelijke deel van zuid holland de energieleveranciers een wachttijd hebben van bijna een jaar voor het omzetten van een 1 fase aansluiting naar een 3 fasen aansluiting.