Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:36

Ik heb mijn maandbedrag omlaag gezet inderdaad nu ik zonnepanelen heb.
Ja boodschappen zijn zeker duurder ja. En benzine stuk goedkoper nu maar nog steeds veel duurder dan een poosje geleden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:50

Ik heb zojuist een half uur in de rij gestaan maar wel 1,99 betaald :+ Je moet er wat voor over hebben.
Alsnog € 100,- voor een volle tank.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:58

Suzanne F. schreef:
Boodschappen zijn inderdaad belachelijk duur geworden. Ben per week zeker 15 euro meer kwijt dus een 60 euro per maand.

Ja, ik ook zoiets 15-20€.

Zo, dat is lekker Fitzroy!
Hier is de goedkoopste in de nabijheid 2,079. Wat er nu in zit was 2,27. Dus dat scheelt toch. Maar alsnog stevig aan de prijs.
Ik heb afgelopen weken daarom al een paar keer de e-bike gepakt naar stal ipv de auto. Alle kleine beetjes helpen.

@Varekaj: ik was eigenlijk ook altijd in het weekend. Maar met zonnepanelen gebruik je overdag gelijk je eigen stroom = gratis. En ik maak veel gebruik van uitgesteld einde / uitgesteld begin om de wasmachine / vaatwasser op het juiste moment aan het werk te zetten. Is de (af)was schoon als ik thuis kom.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:16

1.94 stond de E10 vandaag hier. Er stond gewoon een file in de straat :roll:

Boodschappen zijn echt duur geworden.
Had gisteren een kleine boodschappentas en wat losse dingen.
48 euro kwijt _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:39

Ik heb vanochtend diesel getankt aan 1,899/l en in Luxemburg staat hij 1,79/l. Moet je tellen dat ik op pakweg 250k ook een halve tank en verreden. Dus iets van 35-40L. Tel maar ff uit wat mijn karretje zuipt.

Morgen nog naar wijnhuis en naar huis, dus dat zal in totaal een volledige tank zijn. Dan zondag heen en terug naar Lille bij Antwerpen. Nog een halve tank.

Ik weet waar ik voor werk op dit moment.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:41

Je kunt beter op een tankwagen gaan rijden :+ :+

Unicum,al denk ik niet dat ik er echt blij van wordt....

Voor meer dan 100,- getankt.
Damn dat is nog nooit gelukt,ben bang dat het mij vaker zal gaan lukken -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:42

Ik merk het gelukkig nog niet qua boodschappen. Deze week kwam het zonder kratje, dus waren we €49 kwijt aan de weekboodschappen inclusief een nieuw pak toiletpapier.

Vervolgens hebben we vandaag voor hetzelfde bedrag speciaalbier in huis gehaald :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:47

Haha dat weet je dat idd Varekaj! En voorlopig regenen dus ik ga morgen een regenbroek kopen zodat ik toch op de fiets naar school kan... Maar als het te gek gaat dan ga ik mooi met de auto.

Idinn, ik vind alles toch wel wat duurder geworden in de supermarkt. Uiteindelijk ben ik toch een paar euro duurder uit.

Morgen 2 kratjes mee terug en ik denk dat het maar met 1 kratje aan komt. Dan toch weer 5 euro korting op de boodschappen voor mijn gevoel whaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:48

Ik rij enorm graag met mijn auto maar dat verbruik, pfoe. Al moet ik toegeven dat 250km autosnelweg en verder constant bergop-bergaf en optrekken-stoppen er absoluut geen goed aan doet. Op wegen met 50 en 70 valt het wel goed mee.

Wij hebben wel bespaard op alcohol hier in Luxemburg :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 00:34

Ik zit ook bij Brabant water en betaalde afgelopen jaar 88 euro per maand voorschot. Maar, mijn verbruik was vorig jaar heel veel ivm nog geen grondwater pomp, 191 kuub. Daarvoor betaalde ik geloof ik iets van 71 en had ik een verbruik van iets van 150 kuub.

Dit jaar 106 kuub dus ben benieuwd wat ze nu als voorschot gaan doen.

Er zit volgens mij riool heffing bij en ik dacht ook waterschapsbelasting.

En jongens, ik vond de boodschappen en alles eigenlijk in Nederland al duurder geworden, maar hier op het eiland gaat het echt hard :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 07:29

Omdat ik van job ben gewisseld stond er onlangs een heel mooi bedrag op de zichtrekening, namelijk mijn halftijdse loon van nieuwe werk, halftijdse loon van oude werk maar ook de verrekening van mijn vakantiegeld. Heb gelijk een zeer mooi bedrag (dik 1,5 maandloon van mijn fulltime) apart gezet naar de spaar. Dan heb ik alvast geen zorgen in mei, want dan krijg ik normaal amper wat uitbetaald door die jobwissel.

Voelt wel fijn om te weten dat ik daarmee alvast goed zit. Voor april heb ik mezelf wel nog fijn vrij te besteden bedrag gegund, omdat ik rekening hou met de huidige dieselprijs. Als ik het tanken kan beperken, dan kan ik in de loop van de maand nog een keer geld doorschuiven.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 08:24

Fijn zo Varekaj *\o/*

Citaat:
Vervolgens hebben we vandaag voor hetzelfde bedrag speciaalbier in huis gehaald :')

Herkenbaar. Maar dan met wijn :P

Maar begrijp bij meerderen dan dus iets van 15 a 20 Euro per week meer kwijt aan boodschappen en niets anders doen dan anders. Hoorde in het nieuws gisteren inflatie boven de 10% afgelopen maand, ja dan gaat het hard met betrekking tot je besteedbare inkomen.

Gelukkig zijn we hier allemaal zó verstandig :))

@Prairy dat begreep ik dat het op de ABC eilanden erg duur is. Alles moet natuurlijk ook ingevlogen of gevaren worden...

Naja wij hebben in ieder geval bespaard door niet op vakantie te gaan, nu dan. Gaan ook weekendje NorthSeaJazz doen in juli maar die kaarten zijn 2 jaar terug al gekocht het is gewoon nooit doorgegaan }:0 Dus dat voelt als gratis nu :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:26

Even opgezocht en nu begrijp ik waar de €75,- vandaan komt.
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:25

Bijna alles in het Caribisch gebied is behoorlijk duur inderdaad. Zeilers gaan vaak naar de Dominicaanse Republiek en Haïti om eten in te slaan, maar al die kleinere eilanden zijn gewoon heel duur.
Maar met zo'n uitzicht op zo'n mooie plek had ik dat er wel voor over :D

Ik merk nog niet enorm veel qua boodschappenprijzen, maar ik koop dan ook vooral verse groente en fruit en liefst uit het seizoen. Bloemkolen zijn nu goedkoper dan de rest van het jaar, en bij de Lidl hadden ze ook nog heerlijke aardbeien voor €1,69 per bakje :9

Alleen de olie is natuurlijk overal bizar duur. Gelukkig had ik net een 2-liter kan gehaald een paar weken geleden.

En ik heb al een tijdje een graanmolen voor op mijn keukenmachine, en vorige week heb ik 25 kilo biologische tarwegranen besteld :D Was ik al langer van plan, maar met de stijgende prijzen wilde ik niet nog langer wachten.
Korrels zijn veel langer houdbaar dan meel, dus als het goed is kunnen we daar jaren mee vooruit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:03

O, dat scheelt, PSVanLot, daar zit dus eigenlijk alles in, wat ik hier rechtstreeks aan de gemeente en het waterschap betaal.

Prairy, duur hè daar? Dat vond ik ook in januari. Boodschappen doen is daar echt veel duurder. Maar ja, kan ook niet anders als je daar gewoon huismerk Jumbo kunt kopen _O-

Ik merk het hier nog niet. Ik was gisteren 27,77 kwijt voor de weekboodschappen bij de Lidl.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:07

PSvanLot schreef:
[ [url=m/uFOPen.png]Afbeelding[/url] ]

Ah zie je wel. Daar zit waterschapsheffing en zuiveringsheffing bij in.
Gek dat dit via de waterrekening gaat. Ik betaal het aan de gemeente.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:08

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:
[ [url=m/uFOPen.png]Afbeelding[/url] ]

Ah zie je wel. Daar zit waterschapsheffing en zuiveringsheffing bij in.
Gek dat dit via de waterrekening gaat. Ik betaal het aan de gemeente.

Het dorp hier is vreemd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:52

Boodschappen valt hier mee omdat we nog wel dingen in de vriezer hebben zitten en 1x/week eet vriend niet thuis als hij op bureau zit. Komende week zit hij 3 dagen in NL en dan is het al helemaal zuinig.

Oma had een kalender met alle seizoensgroenten. Die mis ik wel, zou handig zijn om dat groot in te kopen, klaarmaken en dan invriezen bijvoorbeeld.

Net flink wijn ingeslagen bij Bernard Massard en 8km gewandeld. Straks rustig richting huis en vlak voor de grens wat gaan eten en auto volgooien. Tank zit nu halfweg na pakweg 300km. Diesel staat hier €1,75/liter, scheelt toch weer 12 cent/liter. Tegen vanavond is de tank weer halfweg en morgenavond waarschijnlijk alweer leeg :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:11

Maar op een lokale plantjes markt en bij iemand thuis plantjes kopen is dan wel weer erg leuk om te doen (bijna allemaal fruit bomen)

Afbeelding

Varekaj, die kalender is ook gewoon op google te vinden ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 12:46

Geweldig die machette erbij <<)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:32

Machete? Dat ding rechts? Dat is nog een plant _O-

Maar ik sluit niet uit dat er nog eentje aangeschaft wordt hier O:)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:15

Ik wilde ook nieuwe planten shoppen binnekort en kreeg ook al de tip gewoon naar de kweker te gaan i.p.v. de intratuin enzo. Dus dat ga ik eens uitzoeken.

Bizar die inflatie... ons salaris gaat maar minimaal omhoog. Ik ben blij dat we ons niet klem hebben gezet met hypotheek maar man, toch moeten we wel echt bewust blijven leven om een beetje te sparen. Mijn man is daar ook niet goed in. Voorheen vond ik het minder erg want waren de lasten echt heel laag, maar nu gaat dat straks het verschil maken tussen niet sparen of gewoon een beetje sparen. Maargoed dat gesprek gaan we nog wel voeren haha.
Overigens is nu het sociale leven weer op gang ook een stuk meer uitgaven aan leuke dingen. Daar moeten we dus ook weer een balans in zoeken. Eten en drinken buiten de deur is ook echt duur geworden :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 23:09

Overzicht maken en delen, maar vooral ook samen een doel stellen wil helpen om je man mee te nemen in meer sparen.

Planten kun je ook vaak via bijvoorbeeld Facebook vinden, stekken kopen of zelf maken. Dat is echt veel goedkoper als Intratuin. Plus dat je uiteindelijk sterkere planten hebt, het duurt alleen langer.

Ik weet niet waar je woont en wat je zoekt maar in Boskoop zitten bijvoorbeeld veel kwekers. In Ede zit ook een grote kweker.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 07:12

Mocht je niet perse een bepaalde plant in een bepaald formaat willen, dan is een kneusjesbox een leuk idee.
Weet alleen niet of zij ook buiten planten hebben.

Ik heb dit gekocht twee jaar terug en echt prachtige planten staan nu.

https://www.plantje.nl/groene-kneusjes- ... PIQAvD_BwE

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:16

Steenbok12 schreef:
Bizar die inflatie... ons salaris gaat maar minimaal omhoog. Ik ben blij dat we ons niet klem hebben gezet met hypotheek maar man, toch moeten we wel echt bewust blijven leven om een beetje te sparen.

Wij hebben het ook veilig gespeeld met onze hypotheek. Erg blij om, zeker als ik zie wat sommige collega's met hetzelfde loon aan hun huis betalen (1500/1600€ is geen uitzondering).

Blij wel dat we nu een hypotheek hebben lopen met een vaste rentevoet. Door de inflatie worden (in België toch) de lonen bij het overschrijden van de spilindex mee verhoogd. Voor mij was dat vorig jaar oktober 2%, februari 2% en in april wordt het nog eens met 2% verhoogd. Daarnaast afgelopen oktober ook een baremische loonsverhoging gehad (wettelijk vastgestelde verhoging na 6jaar), waardoor mijn basis nettoloon nu bijna 250€ hoger is dan wanneer we 2,5jaar geleden de lening afsloten. Op die manier wordt die lening wel makkelijker en makkelijker om te betalen. Het is toch dat :')