Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:54

Oh goed die foto's hierboven! Ik had opgeschreven dat ik een Corralina had maar het is een Maculata.

Zo banaantje hangt, paste net nog erbij :')
Afbeelding
Middelste is sad, maidenhair fern die niet helemaal lekker ging dus heb ik laatst afgeknipt. Komen al weer een paar sprietjes maar of het echt nog wat gaat worden is even afwachten.

Mand

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:01

Wat een mega leuk rek! Hoe heb je dat gedaan? Is dat iets wat je koopt of zelf gemaakt?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:00

Simpele DIY :') Er hingen daar eerst maar 2 planten aan 2 haakjes, maar ik wilde meer planten laten hangen zonder boren. Dus ik heb bij Gamma een stokje opgehaald en die kon ik zo tussen de haakjes schuiven :D
De middelste 2 planten er op schuiven is even gedoe maar werkt prima zo.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:09

tessyke schreef:
De tamaya is makkelijk de herkennen, dat is een soort bamboe qua tak.

Dan moet je er wel een stok bij hebben :D Ik heb nog 3 bladstekken haha. Wel goed geworteld, maar nog geen takken/stammen.

Maar mocht er hier animo zijn: ik heb ook nog een niet-stippen-maar-soort-van-strepen Angelwing stek. Inmiddels staan ze vooral in de weg, dus alle 4 mogen voor gratis naar een liefhebber :) Omgeving Nijmegen, of ik kan ze proberen op te sturen tegen verzendkosten.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:11

Waar omgeving Nijmegen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:12

Mossel schreef:
Waar omgeving Nijmegen?

Haha zelfde vraag :D.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:18

Eelmo schreef:
tessyke schreef:
De tamaya is makkelijk de herkennen, dat is een soort bamboe qua tak.

Dan moet je er wel een stok bij hebben :D Ik heb nog 3 bladstekken haha. Wel goed geworteld, maar nog geen takken/stammen.

Maar mocht er hier animo zijn: ik heb ook nog een niet-stippen-maar-soort-van-strepen Angelwing stek. Inmiddels staan ze vooral in de weg, dus alle 4 mogen voor gratis naar een liefhebber :) Omgeving Nijmegen, of ik kan ze proberen op te sturen tegen verzendkosten.

Zowel de tamaya als de Maculata kan je normaal niet bladstekken :')
Het blad blijft een hele tijd mooi maar worteltjes krijgt hij niet...

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 02:01

Eelmo schreef:

Graag! ik woon in Nijmegen, heb bv een maranta fascinator stek te ruil als je die leuk vind

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:42

Eigenlijk gewoon in Nijmegen :D
Ik zal straks even foto's maken van de stekken, dan mogen jullie dipsen haha. Ik hoef er geen stekjes voor terug (maar lief dat je het aanbied!) want ik heb er echt geen ruimte voor :')

Tess, dan ben ik echt heel benieuwd wat ik heb. De bladstekken zijn gewoon goed geworteld namelijk. Foto's volgen!

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:45

Air, echt heel leuk zo! Ik ga misschien ook zoiets in mijn slaapkamer doen; ik vind dat er wat groen bij mag, maar heb niet echt ruimte om iets neer te zetten, hangen is ideaal. Hoe hoog is jouw plafond?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:02

Jongens jullie gaan te snel :') Voor wie het vroeg: de rups in mijn watermelone kwam er ineens haha. Het was nml een bladstek die al 2 stengels had. Nu 1 minder dus, omdat het blad helemaal aangevreten was.

Mijn orbi krijgt 3 nieuwe bladeren! <3
Ik hou zoveel van deze plant <3

Ennnn ik ga binnenkort verhuizen, met twee keer zoveel raam op het zuiden. Dat betekent dat ik óf mijn planten een keer fatsoenlijk kwijt kan, óf nog veel meer planten ga kopen om het weer lekker vol te stouwen _O-

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:16

Eelmo schreef:
Eigenlijk gewoon in Nijmegen :D
Ik zal straks even foto's maken van de stekken, dan mogen jullie dipsen haha. Ik hoef er geen stekjes voor terug (maar lief dat je het aanbied!) want ik heb er echt geen ruimte voor :')

Tess, dan ben ik echt heel benieuwd wat ik heb. De bladstekken zijn gewoon goed geworteld namelijk. Foto's volgen!

ja ik ook wel!
Ik had de maculata ook een tijd op water staan en dan las ik dat je die soorten niet kan bladstekken dus ik ben heel benieuwd!
Ik kan evengoed fout zitten hoor, ik haal de meeste info ook maar van internet :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:20

Margoooo schreef:
Air, echt heel leuk zo! Ik ga misschien ook zoiets in mijn slaapkamer doen; ik vind dat er wat groen bij mag, maar heb niet echt ruimte om iets neer te zetten, hangen is ideaal. Hoe hoog is jouw plafond?

2,60m :)

Mijn bank staat er deels onder dus ik moet wel oppassen wanneer het langer gaat groeien, mijn ene kat gaat dat dan erg leuk vinden :')

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:45

Dit zijn de Angelwing / stippen begonia stekken die ik nog heb:

Afbeelding

Afbeelding

Ze mogen dus gratis weg, zonder te ruilen. Ik heb er alleen geen naamkaartje bij, en niet de garantie dat het ooit meer gaat worden dan wat het nu is }:0 Maar allen goed geworteld.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:48

Ik zou er graag een overnemen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:52

Ik ook :D

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:20

Wat is de 1ste soort elmo? :D
Die 2de lijkt me ook corralina maar dat zijn geen bladstekken

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:23

Ik niet ;(. Mijn vriend vind stippenbegonia's in alle soorten en maten kaklelijk :)).

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:29

Die stippenbegonia's zijn leuk, wist niet dat er zoveel soorten zijn. Ik heb een tamaya stek op water staan, ben benieuwd wat het wordt na planten. De moederplant waar die af komt was slechts 1 lange stengel met wat bladeren geworden. Dan vind ik ze niet zo mooi, maar als vollere plant zijn ze wel leuk!

Ik heb ooit een bananenplant met behoorlijke rouwvliegjesinfectie gekregen. De banaan is in middels gaan hemelen, maar heeft helaas wel te lang binnen gestaan waardoor ik in mijn andere planten ook een behoorlijke infectie te pakken heb. Eerst van die pillen van Pokon geprobeerd, maar dat hielp voor geen meter. Later kaneelwater, dat heeft voor veel planten wel veel goeds gedaan, alleen mijn lepelplant lijkt niet meer te redden (die heeft nu ook balkonarrest). Kreeg als tip van een vriendin om Pokon bestrijdingsspray op de potgrond te spuiten. Ik heb de versie voor hardnekkige insecten gekocht, rouwvliegjes staan niet specifiek op de verpakking maar ze lijken allemaal aardig ter plekke dood te vallen na sprayen! De lepelplant op het balkon ook behandeld, als het werkt mag die weer naar binnen, anders gaat die weg. De rest lijkt hier wel mee gered. Zal over +- 2 weken laten weten of het inderdaad goed geholpen heeft, dan lijkt het namelijk een effectieve en makkelijke manier van bestrijden.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:35

NogSteedsGek schreef:
Die stippenbegonia's zijn leuk, wist niet dat er zoveel soorten zijn. Ik heb een tamaya stek op water staan, ben benieuwd wat het wordt na planten. De moederplant waar die af komt was slechts 1 lange stengel met wat bladeren geworden. Dan vind ik ze niet zo mooi, maar als vollere plant zijn ze wel leuk!

Ik heb ooit een bananenplant met behoorlijke rouwvliegjesinfectie gekregen. De banaan is in middels gaan hemelen, maar heeft helaas wel te lang binnen gestaan waardoor ik in mijn andere planten ook een behoorlijke infectie te pakken heb. Eerst van die pillen van Pokon geprobeerd, maar dat hielp voor geen meter. Later kaneelwater, dat heeft voor veel planten wel veel goeds gedaan, alleen mijn lepelplant lijkt niet meer te redden (die heeft nu ook balkonarrest). Kreeg als tip van een vriendin om Pokon bestrijdingsspray op de potgrond te spuiten. Ik heb de versie voor hardnekkige insecten gekocht, rouwvliegjes staan niet specifiek op de verpakking maar ze lijken allemaal aardig ter plekke dood te vallen na sprayen! De lepelplant op het balkon ook behandeld, als het werkt mag die weer naar binnen, anders gaat die weg. De rest lijkt hier wel mee gered. Zal over +- 2 weken laten weten of het inderdaad goed geholpen heeft, dan lijkt het namelijk een effectieve en makkelijke manier van bestrijden.

Ik ben benieuwd of het werkt bij jou!! Hier ook een rouwvliegjesaanval op twee kleine plantjes dus die staan in quarantaine

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:01

Ik heb bij mijn Tamaya 3 bamboestokken steken die in een punt uitkomen.
Ik heb nu zo'n 4 of 5 stekken erbij staan en stilletjes wordt hij mooi vol tegen de stokken.
Vroeger was het echt een boompje maar hij groeide alle kanten uit.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:24

xJennifx schreef:
NogSteedsGek schreef:

Ik ben benieuwd of het werkt bij jou!! Hier ook een rouwvliegjesaanval op twee kleine plantjes dus die staan in quarantaine

Langer termijn zal ik zeker laten weten, levenscyclus van ei tot vlieg is 3 weken las ik. Korte termijn, er liggen dode vliegen en dode larven in de potgrond bij de lepelplant, uurtje of 3 geleden gesprayd. *\o/* *\o/* *\o/*

tessyke schreef:
Ik heb bij mijn Tamaya 3 bamboestokken steken die in een punt uitkomen.
Ik heb nu zo'n 4 of 5 stekken erbij staan en stilletjes wordt hij mooi vol tegen de stokken.
Vroeger was het echt een boompje maar hij groeide alle kanten uit.

Slim! Dat kan ik met deze ook wel doen, als hij groot genoeg is nieuwe stek eraf halen en weer terug planten. En dan tegen een "wigwam" van bamboestokjes laten groeien.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:32

tessyke schreef:
Wat is de 1ste soort elmo? :D
Die 2de lijkt me ook corralina maar dat zijn geen bladstekken

Ik heb van beide geen namen, sorry. Op de 2e foto in het midden ligt een bladstek. Dacht dat hij dood was, maar zitten toch nog beste wortels aan. Hij doet het alleen niet zo goed als de kopstekken. Maar moet ook wel bekennen dat ze allemaal een beetje verwaarloosd zijn :(:)

Sokje en Hana, ik stuur jullie een pb! :)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:54

Air schreef:
Ooh Black_Kelpie jouw orbi is ook zo mooi <3 groeit die van jou ook zo snel?

Ik heb hem nog niet zo lang, dus ik weet nog niet hoe snel hij groeit, maar hij heeft inmiddels 3 nieuwe bladeren uitgerold dus ik denk wel aardig snel :Y)

Welkom Mand! Leuke plantjes *\o/*

Fijn dat het wat beter gaat Tessy! Inderdaad liever een spierscheur dan trombose, jakkes.

Solleke_Noah schreef:
Hoe doen jullie dat met steeds groter wordende kamerplanten? Blijven verpotten of snoeien? Of zo laten?

Ik heb voornamelijk vetplanten en woestijnplanten maar ze groeien constant uit hun potten. De huidige potten passen nog nét in de vensterbank, maatje groter al niet meer :

Verpotten of snoeien inderdaad, maar vooralsnog ben ik van mening dat groter altijd beter is :+ Behalve als het op mijn papyrus aankomt, die wordt onderhand wel zo groot dat ik me afvraag hoe lang hij hier kan blijven staan. Die is ook niet in te korten, ik kan eventueel de kluit scheuren maar daar wordt ie niet minder hoog van :')

Macs schreef:
Ennnn ik ga binnenkort verhuizen, met twee keer zoveel raam op het zuiden. Dat betekent dat ik óf mijn planten een keer fatsoenlijk kwijt kan, óf nog veel meer planten ga kopen om het weer lekker vol te stouwen _O-

Dat laatste :j

Mijn tamaya is op dit moment hangplant, maar ik ben aan het overwegen om hem toch op te binden. Weet nog niet wat ik mooier vind, zo is ie ook wel erg leuk. Hij groeit in ieder val als een gek *\o/*

Vandaag een beetje retail therapy gehad in het TC, en naar huis gegaan met een klein bekerplantje en een plantje met 50% korting - nu moest ie wel 1,50 euro kosten, poepoe - waar "Coleus blumei" op stond, maar dat leek me al vrij onwaarschijnlijk. De bladvorm klopt wel aardig met siernetel, maar de groeiwijze en bladstructuur niet. Dus thuis even op onderzoek uit gegaan en het blijkt een sier-zoete aardappel, een Ipomea "Black Heart". Ook mooi :j

Afbeelding

Afbeelding

En tamaya als stekje;

Afbeelding

Hierna is hij helemaal aangevreten door mijn kat, maar dat zou je inmiddels niet meer zeggen 8-)

Afbeelding

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:02

Ik ben ook verliefd op de tamaya