[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:31

Klopt, wij hadden een paar jaar geleden ook een belachelijk laag bod. Gewoon netjes gemeld dat we daar niet serieus op in wilden gaan. Twee weken stilte en toen kwam van dezelfde mensen een veel hoger bod. Uiteindelijk waren we er toen snel uit. Ze hebben het gewoon geprobeerf en toen we duidelijk weigerden met een tegenbod te komen, begon het spel pas echt.

Uiteindelijk zijn we er als kopers en verkopers als goede vrienden uitgekomen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:38

ik ken ook voldoende voorbeelden waarbij biedingen zijn gedaan die hele dik onder de vp lagen en waarbij de partijen er prima uit zijn gekomen (spreek ik over biedingen tot een ton onder de vp)
dat zul je niet snel zien bij "het lage segment"
een halve ton op twee ton is idd heel erg veel, maar diezelfde halve ton op een huis waar 4,5 voor word gevraagd dan is het al heel anders.

maar dan nog kun je van de droge cijfers niks zeggen, wie weet hoeveel er aan een huis geklust moet worden, ken genoeg voorbeelden van huizen waar vp bij staan die in de goede tijd prima waren geweest, maar nu gewoon idioot hoog zijn.

en idd als je als verkoper het bod echt veel te laag vind...zeg je gewoon dat je het bod te laag vind en er geen tegenbod op doet, kunnen ze altijd nog verzinnen of ze terug komen met een passender bod of niet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:43

Hier zijn ook biedingen langsgekomen van een ton op een huis van 165, daar ga je als verkoper dan echt niet op in, zo'n bod is een belediging waar je niks mee kan :n

Iemand van het verhuurbedrijf kwam van de week nog langs voor het uitchecken van de huurder.
Die vertelde dat ze het andere soortgelijke huis dat te koop staat ook in de verhuur hebben, maar dat hij dat maar een ouwe troep vond, en mijn huis schitterend. Dus dat is ook wel heel fijn om te horen }:)

Hij vertelde ook nog van mensen die een paar jaar geleden hun huis besloten te verkopen en een bod kregen van 550, waarop de makelaar zei dat ze dat niet moesten doen omdat ze er veel meer voor konden krijgen.

Uiteindelijk vorig jaar verkocht voor 350.... dan word je ook gek als je dat meemaakt :(:)

Symbeami

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:20

Na, als je na anderhalf jaar eindelijk eens een keer een bod krijgt, ook al is het laag, dan ben je wel blij dat je überhaupt een bod hebt hoor. En daarom hebben wij ook tegenbod gedaan van een halve ton meer. Dat is nog onderhandelbaar dus daar zouden we uiteindelijk best wel uit kunnen komen. Hangt er maar van af wat die mensen voor hun koopgarant woning kunnen krijgen.
Ons huis wordt met de dag moeilijker verkoopbaar..... dus ik hoop nog steeds heel erg dat die mensen binnenkort een beter bod doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:43

Er is laag en er is belachelijk.
Op een scherpe vraagprijs van 165 is een bod van een ton toch wel redelijk belachelijk.

Stel dat je in bovenstaand voorbeeld als koper hoopt om toch nog rond de 150 uit te komen (want dan zou je mazzel hebben), maak jezelf dan niet belachelijk en begin niet onder de 125 te bieden.

Er zijn echt nog steeds verkopers die niet hoeven te verkopen en waarbij de gunningsfactor nog wel belangrijk is en als je een huis dan echt graag wilt, is het belangrijk dat je een beetje respectvol biedt want anders heb je toch echt kans dat een verkoper het huis meer gunt aan een ander (en voor een lagere prijs) dan aan jou :=

Kijk, ik zou zelf ook liever een belachelijk bod krijgen (waar over te praten valt!) dan geen bod.

Maar iemand die ik sympathiek vind die gun ik meer dan een haaibaai die het onderste uit de kan wil.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:54

Tsja, ik heb niets te gunnen, van die stuk of 30-40 kijkers heeft er nog nooit iemand eerder een bod gedaan, dus ik ben blij dat iemand een bod doet. Interesseert me echt geen moer wie het koopt. Maar ik heb geen financiële noodzaak om te verkopen dus ik ga ook niet belachelijk laag accepteren. Al wil ik zo langzamerhand wel graag verkopen want ik woon hier echt niet meer prettig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:24

ons huis stond te koop voor 250 en ons beginbod was 190... dat vond ik toen ook beledigend, maar omdat ik zo graag verder wilde met mijn leven na bijna 3 jaar heb ik toch een tegenbod gedaan. uiteindelijk zijn we er wel uit gekomen. 212, de helft van de oorspronkelijke vraagprijs.

ik hoop dat er morgen meer uit komt voor het huis van mn moeder.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:28

Wanneer de verkopers het bod niet serieus nemen vind ik wel dat je dit moet melden aan de bieders. Helemaal niet er op in gaan vind ik niet erg uitnodigend om met een nieuw bod te komen. Dan schiet je jezelf als verkoper toch ook in de voet?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:38

Toen wij ons huis kochten (via aankoopmakelaar) heeft die ook een belachelijk laag bod gedaan. De verkopers wilden geen tegenbod doen, hun makelaar heeft toen uit eigen initiatief een tegenbod gedaan. Dat was ook niet helemaal netjes...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:17

Cayenne, je kent dus blijkbaar de wereld van het bieden nog niet. Op het moment dat je er op in gaat kun je ook niet met een ander in onderhandeling. No way dat ik dan op een te laag bod in zal gaan. Er op in gaan is een tegenbod doen, en dan is de onderhandeling gestart.
Melden dat het bod te laag is en dat je daarom niet in onderhandeling gaat, als je dat bedoelt, oke, maar dat zouden wij ook hebben gedaan. Maar dat is wat anders als erop in gaan. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:47

Vergeet niet dat we in een tijd zitten waarin het over het algemeen zeldzaam is dat je veel boden tegelijkertijd krijgt. In deze tijd is de kans dat je een tweede bod krijgt in een onderhandeling klein.
Als een huis net te koop staat zou ik als huiseigenaar misschien weigeren, maar een huis dat al maanden te koop staat en geen biedingen krijgt?
Als die tweede partij echt zo geinteresseerd is, zijn ze dat na de onderhandelingen waarschijnlijk ook nog wel.

Alleen al daarom kan een laag beginbod in deze tijd prima uitpakken en zullen kopers regelmatig met een tegenbod komen. Er zijn er maar weinig die het bod afslaan en geen onderhandeling willen starten in deze tijd...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:55

maar dat je niet met een ander in onderhandeling mag als je op een bod in gaat is ook niet per definitie zo hoor , een nvm makelaar mag bijvoorbeeld best met meerdere mensen tegelijk onderhandelen , zolang alle partijen er maar van op de hoogte zijn , je kunt wel pas verder met een tweede bod/onderhandeling als in dat bod aannemen als je de onderhandelingen met de eerste partij beeindigd hebt, maar dat kun je als verkopende partij ook gewoon doen als je er niet uit denkt te komen of wil komen met de partij waarmee je aan het onderhandelen bent en je meer oren hebt naar de tweede partij

dus niet op een bod ingaan omdat je dan al het andere moet afhouden is gewoonweg niet zo.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:56

Misschien is dat wel zo, maar het kan je maar zo gebeuren.
Wij hadden, toen we ons huis in de verkoop deden, een afspraak gemaakt voor vraagprijs en wat wij voor onszelf oke vonden. Dus ook met hetgeen we nog als serieus zouden zien.
Wij hebben 4 partijen gehad die een bod deden op ons huis, allemaal op dezelfde maandagochtend. 2 partijen vrijwel tegelijk, de makelaar had niet eens de kans om ons van de eerste op de hoogte te brengen. Omdat beide openingsboden ruim boven hetgeen zat wat voor ons de afspraak was om in onderhandeling te gaan, zijn wij met de meest gunstige partij in onderhandeling gegaan (andere partij had een eindbod gedaan, wat overigens nog wel een bod was waar wij tevreden mee waren), en heeft de makelaar tegen 2 andere partijen moeten zeggen dat wij in onderhandeling waren.
En nee, ons huis stond niet te goedkoop op de markt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:07

sja, maar dat is niet te vergelijken natuurlijk :) jullie krijgen biedingen die stroken met wat jullie in gedachten hebben en dan kun je gewoon kiezen wat je denkt dat de juiste partij is .

stel jij krijgt een bod wat gewoon veel te laag is om echt serieus te nemen en dan puur alleen afkappen omdat je anders al het andere moet afhouden is heel wat anders en gewoonweg niet nodig omdat je gewoon wel met een tweede, derde of voor mijn part vierde partij mag onderhandelen ... mocht je daar dan wel tot een geschikte eindprijs komen, kun je gewoon tegen de eerdere partij zeggen dat jullie er niet uitkomen, de onderhandelingen afkappen en met de volgende door gaan .
je kunt dus gewoon een hoog tegenbod doen om aan te geven dat ze echt veel te laag bieden terwijl je al je andere deuren gewoon nog open houd...
hoewel ik bij een schokkend laag bod ook eerder zou aangeven
"luister eens, hier gaan we niet op in, het is te laag, kom maar met wat beters" en het verder gewoon afwachten
ik zeg ook niet dat je er wel op in moet gaan, ik bedoel het is heel simpel, vind je het bod niet waardig, moet je dat gewoon aangeven en klaar , maar de reden "anders mag ik niet met een ander onderhandelen" is er niet.

edit: ik wil ook niet zeggen dat het altijd netjes is om met meerdere partijen aan de gang te zijn, maar zolang de regeltjes gevolgd worden (dus iedereen op de hoogte etc ) dan mag het gewoon ,
en het is ook een beetje het risico wat je neemt als je een extreem laag bod doet, je weet dat mensen ook heel simpel nee kunnen en mogen zeggen en af kunnen/mogen kappen als ze het idee hebben nergens te komen met de onderhandelingen.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 06-04-14 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:09

Ik mag best met een andere partij gaan onderhandelen hoor, dat is allemaal niet meer zo strikt. Plus dat ik al 4 weken op reactie wacht, ik zal wel gek zijn nog langer te gaan wachten als er morgen iemand anders een beter bod doet. Overigens heeft de makelaar dat wel tegen die mensen gezegd dat we wel verder gaan met een ander als die een bod zou doen. Maar ja er doet niemand een bod en er komt ook niemand meer kijken. Dit is onze laatste hoop.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 02:01

Als je in jou ogen een "belachelijk" laag bod krijgt kun je dit of melden en vervolgens voor een tegenbod gaan lijkt mij.
maar als je een makelaar hebt die maar gewoon een prijsje op het huis heeft geplakt wat het huis bij lange na niet waard is, dan is het logisch dat je een dan in jou ogen belachelijk laag bod krijgt.

Tenminste dat hadden wij wel. Ik ben van mending dat een verkoper zich goed moet laten informeren in de waarde van het huis. Andersom precies zo. Wij hadden een makelaar die ons appartement zooo laag taxeerde dat je het bijna weg kon geven. 3 andere makelaar taxeerden het allemaal 10-12.000 hoger, zonder dat wij vooraf hebben gezegd wat de ander zijn taxatie waarde was.

Tegenwoordig zit je er wel mee dat als het huis op 250.000 staat en je een bod doet van 240.000 en het gegund word, en dat wanneer de onafhankelijke taxateur vd bank het huis taxeerd op 180.000 je uit eigen zak 60.000 kan dokken.

Wij hadden dus geboden op een huis wat voor 250.000 op de markt stond, onze makelaar schatte het op 170.000 en de bouwkundige op 180.000 hebben een eind bod van 197.000 gedaan, maar werden 4-kant uitgelachen.. tja snap ik ook wel. Maar als leek zijnde neem je het advies van je makelaar en bouwkundige wel in acht.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 07:08

Wij hebben bij de verkoop van ons huis in Amsterdam het openingsbod op advies van de makelaar ook afgewezen. Was nieteens echt belachelijk laag, maar de koper was serieus dus wilde we ook een serieus bod. Heeft 'ie daarna ook gedaan. Ik dacht 15.000 er bovenop als nieuw openingsbod. Toen zijn we begonnen met onderhandelen en zijn we netjes in het midden uitgekomen.

Maar spannend was het wel, je wil een koper ook niet afschrikken. :)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:04

Hallo mag ik mij hier ook melden? Wil vandaag wat makelaars gaan bellen om ons huis te koop aan te bieden. Eerste keer dat we een huis gaan verkopen. Moet ik dan gewoon een makelaar bellen en zeggen dat ik graag een intake wil voor de verkoop van mn huis?

Vindt het stiekem rete spannend hahaha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:26

Cayenne schreef:
Wanneer de verkopers het bod niet serieus nemen vind ik wel dat je dit moet melden aan de bieders. Helemaal niet er op in gaan vind ik niet erg uitnodigend om met een nieuw bod te komen. Dan schiet je jezelf als verkoper toch ook in de voet?

Uiteraard reageer je er wel op, maar je zegt dan gewoon eerlijk dat je met zo'n bod niet zoveel kan :)

Dan is het aan de geïnteresseerde om eventueel met een fatsoenlijk bod te komen waarmee je wel in onderhandeling kan gaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:30

en we hebben een bod! :)

ik weet nog niet of we er op in gaan, moet met mijn zussen gaan overleggen nu. maar het is in ieder geval heel positief!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:33

Super alvast Juval! Hopelijk komen jullie er snel uit :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:33

Pfoe, Juval...
Wat een contrast met je eigen huis dat je toen moest verkopen....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:35

ja, t is een beetje onwerkelijk hoor, dat het zo snel gaat. wel heel fijn.
ook wel dubbele gevoelens verder, als het huis verkocht is, zijn we toch wel het plekje van mn moeder kwijt.. t moet verkocht, maar toch wel emotioneel aan de andere kant.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:36

Tja, zo gaat dat in het leven...er begint wat, er eindigt wat....het is niet anders :(:)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:40

Crista schreef:
Hallo mag ik mij hier ook melden? Wil vandaag wat makelaars gaan bellen om ons huis te koop aan te bieden. Eerste keer dat we een huis gaan verkopen. Moet ik dan gewoon een makelaar bellen en zeggen dat ik graag een intake wil voor de verkoop van mn huis?

Vindt het stiekem rete spannend hahaha

Gewoon bellen "Hoi, ik wil mijn huis verkopen" :)