Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 17:27

Wat leuk en kleurrijk!!
Mss iets van groen blijvemde varens?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 18:20

Wij hebben vorige week leibomen gezet, en eindelijk na 5 jaar de hortensias en Acer uit de potten gehaald en een definitieve plek gegeven. Vandaag ook andere planten gezet zodat het echt een bloementuin wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Planten die zijn gezet zijn voornamelijk lelies (Hemerocallis) in 6 soorten en kleuren, 3 soorten Camassia, 2 soorten Sisyrinchum, in de hoek 3 soorten irissen, en onder de Acer Isotoma en Trillium sessile. Van de laatste ben ik benieuwd of die het gaat doen, die is zo mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 19:14

Trillium is een lastpak, wil eigenlijk tussen de bomen staan op bosgrond.
Irissen daar kan je er nooit te weinig van hebben en Sissy's? tja, zaaien zichzelf uit als het naar hun zin hebben. Heb blauw, wit en geel staan.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 19:59

Afbeelding
Afbeelding
Begonnen met de lavendel bijsnoeien. Ook de vlinderstruiken rigoureus gesnoeid. De rest van dr border moet nog, maar mn container is vol. Ga van de week een green bag halen. Voortuin is ook nog een bende.
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:01

De Trillium staat onder de Acer, dus hopelijk wil die het doen.
Irissen ben ik weg van, rondom de vijver staan er ook een hoop.

En helaas geen witte, wel op het lijstje maar uitverkocht.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:27

Wij hebben eindelijk de voortuin eens aangepakt. Nu mag alles lekker in bloei komen.

Afbeelding
Voor (vlinderstruik al wel zwaar gesnoeid)

Afbeelding
Na

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 21:44

Wij hebben veel Red robins in de tuin (verschillende soorten) nu heb ik tussen 2 grote exemplaren (180 hoog en iets van 60-80cm breed denk ik) in een grote ruimte en deze wil ik opvullen met iets wat bloemen krijgt. We hebben de vlinderstruik namelijk verwijderd en nu hebben we weinig voor de bijtjes en de vlinders.
Wie weet een mooie struik die bij-vriendelijk is en die bij de rode kleuren van onze Red robins past?

Afbeelding

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 21:49

Een rode hibiscus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 21:54

Nessa schreef:
Wij hebben eindelijk de voortuin eens aangepakt. Nu mag alles lekker in bloei komen.

[ [url=m/XBgXa6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor (vlinderstruik al wel zwaar gesnoeid)

[ [url=m/UY1m7y.jpg]Afbeelding[/url] ]
Na

Ik zie een bever. :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:27

Heeft er hier iemand ervaring met het inzetten van lieveheersbeestjes tegen bladluis? Ik zit erover te denken omdat mijn fruitstruiken, vuurdoorn en hedera ieder jaar aangetast worden, maar ik vind het vrij duur. Het is natuurlijk wel stukken beter dan spuiten met gif.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:34

Wat hier helpt tegen bladluis, er lavendel bij/onder zetten.

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:37

Die lieveheersbeestjes die moet je dan kopen denk ik?
Nee heb daar geen ervaring mee, vraag me ook af of het echt werkt. In een tuin vliegen ze weg, in een kas kan dat niet en dan moeten ze wel die luisjes eten.
Ik vind het een mooi idee maar twijfelachtig.

Heeft iemand nog een idee voor een muur van 160 hoog en 4 meter lang, op het zuiden gericht?

Zelf dacht ik aan klimop, passiebloem of clematis.
Niet iets dat prikt; omdat de muur naast het pad staat dat naar de schuur gaat. Het pad is niet erg breed.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:47

Knuppel in het hoenderhok: Als dezelfde planten ieder jaar flink aangetast worden, dan klopt er iets niet in de basisbehoefte van die planten. Als die goed is, kunnen planten beestjes best hebben.

Lieveheersbeestjes buiten uitzetten is een gok. Je weet nooit of ze bij het feestmaal blijven. Andere minder belastende optie is gericht spuiten met afwassop met spiritus.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:05

Bo_Y schreef:
Wat hier helpt tegen bladluis, er lavendel bij/onder zetten.

Er staat al een ontzettende hoeveelheid lavendel in de voortuin, tot nu toe helpt het niets

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:16

Mooi Neonlight die leibomen rij!

De rest goed bezig geweest met snoeien!
Ik heb net de achtertuin gesnoeid en manlief grasgemaaid :+
Van de week in de voortuin de hibiscus terug snoeien tot 4 knoppen :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:01

Lieveheersbeestjes inzetten tegen luis dan Koop je larven van het lieveheersbeestje
Die eten veel meer dan volwassen dieren en ze vliegen nog niet
Scheelt weer , zelf nog niet gedaan
Maar hoor en lees Er best wat goede resultaten over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:15

Vjestagirl schreef:
Heeft er hier iemand ervaring met het inzetten van lieveheersbeestjes tegen bladluis? Ik zit erover te denken omdat mijn fruitstruiken, vuurdoorn en hedera ieder jaar aangetast worden, maar ik vind het vrij duur. Het is natuurlijk wel stukken beter dan spuiten met gif.

Ik ga pulmonaria daarvoor planten tussen de rozen. die trekken schijnt sluipwespen aan en die eten bladluizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:22

Joop een winterjasmijn?

Ik heb hier ooit eens wat gepost maar daarna niet zo meer... heel druk om de tuin van ons huis waar we afgelopen zomer naar zijn verhuisd aan te passen naar ons zin. Tuin was enkel een grasveld en worteldoek/steentjes/buxus stukken... al dat doek is inmiddels weg, veel mooie heesters geplant en op het veld staan de eerste 4 fruitbomen inmiddels. achterin stuk afgezet voor moestuin en eigenlijk wil ik ook eem vijvertje maken. En dat alles gisteren :D ik werk gewoon maar gestaag door :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:15

suze_ schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik ga pulmonaria daarvoor planten tussen de rozen. die trekken schijnt sluipwespen aan en die eten bladluizen.

Zwarte vingers hier even door de bocht... :o

Maar ik Google altijd alles wat jullie hier noemen, gewoon uit nieuwsgierigheid en wie weet doe ik een ideetje op... Maar Pulmonaria... is dat zo'n ding dat zich enorm snel verspreid?
Mijn buurman van 80+ is nog steeds actief hovenier, en zijn voortuin was een puinhoop, werd omgespit. En vorig jaar april/mei stonden er ineens in een mum van tijd een hele hoop vage planten (ik had ze nog nooit gezien) die op die pulmonaria lijken. Ze waren ook in een mum van tijd weer weg... Geen idee waarheen.
Alleen heeft ééntje zich uitgezaaid naar mijn tuin, half onder mijn fundering ofzo. :roll:

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:26

Longkruid bedoel je dus, ik heb er eentje in een pot, die wil ik weer in de tuin zetten. Het is niet een mega woekeraar hoor, valt erg mee. Bloeit vroeg, fijn voor de bijen :) Wil wel graag in de (half) schaduw staan dus die van mij is niet zo blij meer in de pot straks, die staat in de zon. Heb niet zoveel schaduwplekken in de voortuin.

De combinatie met rozen is dan wellicht niet zo handig, die houden juist van zon....

Je kan ook knoflookteentjes planten tussen de rozen, krijg je nog verse knoflookjes voor terug ook met een beetje geluk.

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:06

Ik ben niet zo van de gele bloemetjes van de winterjasmijn..

Voor de dames die dit leuk vinden:

Vanaf 4 april plantjes markt bij albertheijn!
Struiken bomen en planten

Suze_ goed gewerkt !
Ik heb vandaag de overkapping helemaal opnieuw in de beits gezet. Veel werk. Ben erg trots op mezelf. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:50

Geeft voldoening he Joop dat zelf doen!

Ik had die tip via een natuurlijk tuinieren groep van de pulmonaria. Geen idee of die zo woekert maar er is plek zat hier dus dat is niet erg. Ga het gewoon uitproberen :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 09:28

Letizia schreef:
Leuk Ceetje_bokt :D

Zo, ik ben helemaal gesloopt!
Maarrrr, dan heb je ook wat :D
[ [url=m/VCc8gd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gelukkig moet ik nog tot 00.00u werken :')
Inmiddels staat het er zo bij, ik wacht nog op de canadian slate om er tussen te leggen en ga saté prikkers er tussen steken, hopelijk laten de katten het dan heel...
[ [url=m/ojRLKF.jpg]Afbeelding[/url] ]
Er staan een paar plantjes tussen die ik al had, maar het meeste vanmorgen aangekocht. Het valt me alles mee, hij staat behoorlijk vol, 1 hortensia niet eens kunnen planten en was net iets meer dan €150 kwijt :D
Aan alleen de planten dan hoor :+

Héél mooi!

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 09:46

Hier idd lieveheersbeestjes gehaald destijds tegen bladluis.
Het werkt echt, je zag zelfs de generatie erna ook op de planten zitten. De larven zijn een beetje creepy om te zien. :')

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 09:47

Hi!

Mag ik hier een update over onze tuin geven en wat vragen stellen? :D De stoeptegels zijn eruit, de loonwerker is geweest om alles om te gooien, nieuwe schutting is geplaatst, de stratenmaker is geweest. En dit weekend hebben we de oude schutting tussen ons en de buurman geschilderd.

Stappen:
Er kwamen ongeveer 750 stoeptegels uit :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben dus 2 terrassen aan laten leggen. 1 zon terras en 1 schaduw terras.

Donderdag komen de leibomen, 15 stuks die we gaan plaatsen. Deze komen aan de achterkant en tussen ons en de buurman in.
Het links vlak vanaf bovenaf gezien wordt gras. Wij hadden graszoden in ons hoofd maar dat wordt toch nog wel aan de prijs. Mijn vader kwam met het idee om nu in te maaien. Maar wordt het dan wel zo’n mooi gazon? Er moet sowieso nog zwarte grond bij.

Het rechtse stuk wat we ‘over’ hebben, twijfelen we nog wat we ermee gaan doen. Enkele groente/fruit boompjes/plantjes leek ons wel leuk. Konijntjes ook :+
Je ziet nu veel kersenbomen etc. te koop die nog mini zijn. Maar wat zijn nu klein blijvende groente/fruit struiken/boompjes? In de zomer staat de zon namelijk aan de voorkant van het huis. En het is niet de bedoeling dat we geen zonterras meer hebben omdat er dan bomen tussen staan.