Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:04

ikkeniet schreef:
We zijn nog aan het zoeken om een grote batterij te laten plaatsen, die de opgewekte elektra opslaat, zodat we die zelf kunnen gebruiken ipv salderen.

Wij hebben een sessy besteld, helaas wordt die pas in het derde kwartaal geleverd, maar wel iets om naar uit te kijken :j

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:11

Achterom schreef:
Wij hebben een sessy besteld, helaas wordt die pas in het derde kwartaal geleverd, maar wel iets om naar uit te kijken :j

Eentje of meerdere?

EllyC

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:28

In hoeveel jaar verwacht je de aanschaf terugverdiend te hebben?
5 kWh capaciteit, dat verbruik je in de zomermaanden niet elke avond op toch? Of wellicht om auto op te laden (geen idee hoeveel er in een auto gaat).

ikkeniet

Berichten: 1263
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:33

Er is gemeten op dezelfde hoogte op 1 meter afstand en ook op de erfgrens op die hoogte.
Ze hebben ongeveer per plek 5-10 metingen verricht van ongeveer een halve minuut tot een minuut.
Maar met de airco's uit, is het zelfs in ons buitengebied nooit helemaal stil. Het ritselen van bladeren, een auto die langs rijd, dan een vliegtuig die je hoort, of een dikke duif die roekoert.

8nnemiek schreef:
Ik bedoelde met mijn bericht vooral te zeggen dat hij misschien gewoon het omgevingsgeluid gemeten heeft met zijn telefoon ipv de airco. Geluiden die je hersenen gewoon wegfilteren maar die je telefoon wel oppikt. Windgeruis en ritselende bladeren bv.

Waar is er gemeten? Op de gevel of erfgrens, of dicht bij het apparaat?
Het geluidsniveau van apparaten wordt normaal gesproken op een meter afstand van het apparaat gemeten, maar omgevingsgeluid altijd op de gevel van de woning (zo wordt bv ook gemeten of windmolens niet te veel geluid maken) of op de erfgrens.

secricible

Berichten: 25737
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:29

Ik heb vaker mijn irritaties geuit hier over de willekeur waarmee maandbedragen werden ingeschat. In December kreeg ik nog een melding om mijn maandbedrag te verhogen met 100euro in de maand. Vandaag zie ik mijn afrekening in de app en krijg ik 1600(!) euro terug. Echt, fijn hoor, zo'n meevaller, maar waarom dan me in December melden dat ik 100euro per maand meer moet gaan betalen?

EllyC

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:56

Ik ga 8/3 overstappen en krijg nog even een vol maandbedrag voor maart gefactureerd van Innova. Het is volgens mij bij elke energiemaatschappij een rommeltje.

Bij Vattenfall heb ik voor een ander pand altijd live verbruik inzicht, die ligt er ook al dagen uit.

paars

Berichten: 5656
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:47

Mss domme vraag maar ik mss kan iemand het me uitleggen. Mijn airco bijv. heeft een vermogen van max 5kwh. Airco zit in het stopcontact…heeft dus aanvoer en kan daarom eindeloos lang die 5kwh leveren. Ik kan op de site bij Sessy niet vinden hoe lang die accu die 5kwh kan leveren. De Sessy laadt op via de panelen. Output is dus 5kwh, maar mijn vraag is: voor hoe lang?

Tieme
Berichten: 4992
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:02

paars schreef:
Mss domme vraag maar ik mss kan iemand het me uitleggen. Mijn airco bijv. heeft een vermogen van max 5kwh. Airco zit in het stopcontact…heeft dus aanvoer en kan daarom eindeloos lang die 5kwh leveren. Ik kan op de site bij Sessy niet vinden hoe lang die accu die 5kwh kan leveren. De Sessy laadt op via de panelen. Output is dus 5kwh, maar mijn vraag is: voor hoe lang?



Hoe lang dat is geheel afhankelijk van welke apparaten er op dat moment aan staan en welk vermogen ze op dat moment verbruiken toch?
Die airco kan wel bij kwh verbruiken maar betekend niet dat hij dat continu verbruikt. Meestal bij eerste opstart en flink verwarmen deels voluit en daarna op laag vermogen verder. Hier met 400 watt. Dan kan je wel een paar uur met die 5 kWh doen.

Of bedoelde je dit niet met je vraag?

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:11

Als je airco een vermogen heeft van 5kW dan verbruikt die geen 5kW, airco's hebben namelijk een veel hoger rendement, zo'n 300 tot 500%. Een airco met een vermogen van 5kW zal dus bijvoorbeeld zo'n 1000 tot 1500W verbruiken, oftewel 1 tot 1,5 kWh per uur. Stel dat het ding 12 uur per dag voluit draait op een dag van 24 uur, dan verbruikt ie 12 tot 18 kWh per dag. Maar zodra een geïsoleerd huis op temperatuur is zal die waarschijnlijk minder draaien dan dat.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 21-02-23 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Berichten: 20881
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:14

EllyC schreef:
Ik ga 8/3 overstappen en krijg nog even een vol maandbedrag voor maart gefactureerd van Innova. Het is volgens mij bij elke energiemaatschappij een rommeltje.

Bij Vattenfall heb ik voor een ander pand altijd live verbruik inzicht, die ligt er ook al dagen uit.


Er kan alleen een maandtermijn afgeschreven worden, de rest krijg je verrekend op je eindnota.

daffodil

Berichten: 10456
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:29

EllyC schreef:
Ik ga 8/3 overstappen en krijg nog even een vol maandbedrag voor maart gefactureerd van Innova. Het is volgens mij bij elke energiemaatschappij een rommeltje.

Bij Vattenfall heb ik voor een ander pand altijd live verbruik inzicht, die ligt er ook al dagen uit.


Stap je over naar Innova????Dat zijn in mijn ogen de allergrootste oplichters die er zijn......heeft mij afgrijselijk veel toestanden gekost en dik 1500 euro.

Tieme
Berichten: 4992
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:39

8nnemiek schreef:
Als je airco een vermogen heeft van 5kW dan verbruikt die geen 5kW, airco's hebben namelijk een veel hoger rendement, zo'n 300 tot 500%. Een airco met een vermogen van 5kW zal dus bijvoorbeeld zo'n 1000 tot 1500W verbruiken, oftewel 1 tot 1,5 kWh per uur. Stel dat het ding 12 uur per dag voluit draait op een dag van 24 uur, dan verbruikt ie 12 tot 18 kWh per dag. Maar zodra een geïsoleerd huis op temperatuur is zal die waarschijnlijk minder draaien dan dat.


12 tot 18 kwh is echt belachelijk veel vebruik. Dan zit er vaak iets niet goedin de instellingen of zo. Is Zelfs veel vebruik blvoor een slecht geïsoleerd huis hoor.
Zit op een airco forum en daar is dat gebruik echt een zeer grote uitzondering.
Alleen in begin voluit en daarna max 400-600watt per uur. Met vriesweer iets meer.
Maar absoluut geen 18 kwh

Dees

Berichten: 18975
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:42

Hier staat de airco (3,5kwh?) aan van 7 tot 22/23 uur. Kost een 10-12 kwh per dag.
En dat is veel goedkoper dan gas :D

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:45

Tieme schreef:
8nnemiek schreef:
Als je airco een vermogen heeft van 5kW dan verbruikt die geen 5kW, airco's hebben namelijk een veel hoger rendement, zo'n 300 tot 500%. Een airco met een vermogen van 5kW zal dus bijvoorbeeld zo'n 1000 tot 1500W verbruiken, oftewel 1 tot 1,5 kWh per uur. Stel dat het ding 12 uur per dag voluit draait op een dag van 24 uur, dan verbruikt ie 12 tot 18 kWh per dag. Maar zodra een geïsoleerd huis op temperatuur is zal die waarschijnlijk minder draaien dan dat.


12 tot 18 kwh is echt belachelijk veel vebruik. Dan zit er vaak iets niet goedin de instellingen of zo. Is Zelfs veel vebruik blvoor een slecht geïsoleerd huis hoor.
Zit op een airco forum en daar is dat gebruik echt een zeer grote uitzondering.
Alleen in begin voluit en daarna max 400-600watt per uur. Met vriesweer iets meer.
Maar absoluut geen 18 kwh

Was maar een voorbeeld, zoals ik al zei met 12 uur vol aan en een laag COP.

Watt per uur bestaat niet trouwens. Je hebt (kilo)Watt, of (Kilo)wattuur (per uur).

sabine1979

Berichten: 2614
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Oeffelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:48

Ik zit sinds 5 febr bij AMWB energie, voorschot is hetzelfde bedrag als voor de achterlijke hoge prijzen.
Energiedirect kon ik al gelijk niet meer in de app, ben benieuwd of ze het maandbedrag over een paar dagen afschrijven, dat haal ik in ieder geval mooi weer terug :P

EllyC

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:55

daffodil schreef:
EllyC schreef:
Ik ga 8/3 overstappen en krijg nog even een vol maandbedrag voor maart gefactureerd van Innova. Het is volgens mij bij elke energiemaatschappij een rommeltje.

Bij Vattenfall heb ik voor een ander pand altijd live verbruik inzicht, die ligt er ook al dagen uit.


Stap je over naar Innova????Dat zijn in mijn ogen de allergrootste oplichters die er zijn......heeft mij afgrijselijk veel toestanden gekost en dik 1500 euro.

ik ga we bij innova, is bij mij overigens goed gelopen de afgelopen 1,5 jaar.
Wel jammer dat ze geen app hebben.

daffodil

Berichten: 10456
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 12:18

Oh nou gelukkig maar. Ik heb echt vreselijke ervaringen met ze maar ben destijds na een faillissement bij hen ondergebracht. Dus ik had geen keuze.

OleJon
Berichten: 2533
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:02


8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:28

Heb je het artikel wel gelezen? :+
"Het gaat hierbij om een levenscyclusanalyse, waarbij de klimaatwinst, dus de CO2-uitstoot die door een warmtepomp wordt bespaard niet meetelt."
Die CO2 uitstoot daalt met zo'n 50% op grijze stroom, en nog veel meer op groene stroom.
Verder wordt niemand verplicht om een warmtepomp te nemen.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:37

Citaat:
Huiseigenaren zijn verplicht om vanaf 2026 bij vervanging van de cv-ketel over te stappen op een hybride warmtepomp. Of op een ander duurzaam alternatief, zoals aansluiting op het warmtenet


Ik heb nu nog een gasketel...
zou een alternatief dan een electrische ketel kunnen zijn?

Warmtepomp in een appartement gaat m niet worden, voor van wat ik nu zie zijn die te groot
Geen idee of de VVE ooit akkoord gaat met zonnepanelen en wat daar dan de kosten van gaan zijn.

Overigens moet voor bijna alle alternatieven volgens mij best grondig verbouwd worden..
Ik vond dat al het voorbereiden van een extra groep om eventueel electrisch te gaan koken. Dat is niet zomaar 'even een kabeltje trekken' .. Daar moet toch ook voor verbouwd worden straks, dus dat kan pas als er geld is om de keuken aan te pakken..

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:53

Voor zover ik weet mag je alles kiezen dat helemaal gasloos is, of dus hybride (minder gas). Dat kan een elektrische ketel zijn, of een airco, of elektrische vloerverwarming, of elektrische kachels, of infrarood, of zelfs een houtkachel of kolenkachel al zou ik daar niet snel voor kiezen als hoofdverwarming in de stad.

Een elektrische ketel is het makkelijkst in te bouwen, alleen moet de stroom verzwaard worden inderdaad, net als bij elektrisch koken. Het is wel veel minder zuinig in gebruik dan een airco of warmtepomp.

Ik heb thuis voor een nog makkelijkere oplossing gekozen; een simpele sfeerhaard die op stroom verwarmt. Maar we hebben wel zonnepanelen waardoor het hogere gebruik tov een airco op dit moment nog geen probleem is hier.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:01

Is het ook niet een beetje afhankelijk van hoe je woont?
Dat er voor verschillende soorten huizen verschillende oplossingen zijn... Ik mis dat soms een beetje in de communicatie..
Dat maakt dat je je als eigenaar van een klein appartementje, met weinig budget voor een grote verbouwing, soms een beetje vergeten voelt..

Hybride zou misschien wel kunnen. Electrisch kan pas als alles verbouwd wordt, en die financien zie ik niet zo in de nabije toekomst.
Airco mag niet (dat vind ik persoonlijk ook spuuglelijk), electrische vloerverwarming moet de hele vloer eruit, hout/kolenkachel kan niet ivm afvoer en ik denk dat dat binnenkort ook niet meer mag vanwege vervuiling en hout.

Maar, we hebben nog een paar jaar, dus wie weet wat de hybride of electrische oplossingen dan zijn.

Ik heb een electrische CV in de doucheruimte, maar die doet er een eeuwigheid over om warm te worden dus die heb ik amper aan (en je ziet t meteen in het verbruik van electra) . Het geluk heb ik met een infraroodpaneel in de douche, dat maakt je lichaam warm zodat je niet veel extra verwarming nodig hebt. Achteraf had een veel kleinere CV, alleen voor de handdoeken, prima geweest. Maar goed, als je alles van tevoren weet.. :')

Roodvos

Berichten: 6769
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:04

Cer schreef:
Overigens moet voor bijna alle alternatieven volgens mij best grondig verbouwd worden..
Ik vond dat al het voorbereiden van een extra groep om eventueel electrisch te gaan koken. Dat is niet zomaar 'even een kabeltje trekken' .. Daar moet toch ook voor verbouwd worden straks, dus dat kan pas als er geld is om de keuken aan te pakken..

Voor het geval: er zijn ook inductiekookplaten op een gewone 1-fase stekker, zowel inbouw als vrijstaand:
voorbeelden
Dat is met koken wel wat beperkender dan wanneer je 2- of zelfs 3-fasen kookt. Ik heb zo'n 1-fase vrijstaande inductiekookplaat van Inventum, nu een paar jaar. En daar ben ik heel blij mee en ik krijg altijd nog mijn eten gaar. Dus als het technisch heel duur/ingewikkeld is, kan je ook daar nog naar kijken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37458
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:19

Ik heb een losse keramische plaat die op een normale stekker werkt. Die functioneert uitstekend, samen met een goede stroom oven kom je een heel eind :j

Maar wat ben ik blij dat ik van die gas sjit af ben en met normalere stroomtarieven van doen heb nu. Blijft bizar nog steeds dat er binen europa maar ook binnen nederland zoveel verschillen zijn.

Dan de stadsverwarmingstarieven van eneco waar weer van alles over te doen is :(:)

Als ze hout/pellets enz willen gaan verbieden op termijn (ik blijf erbij goede houtstook met het juiste hout en de juiste kachel hoeft niet vervuilend te zijn) dan hoop ik dat er een goede backup komt bij stroomtekort of uitval. Want dan is verwarmen, eten, douchen, autorijden, korlen van je voedsel alles ligt dan stil %)

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:21

Die 1 fase inductieplaten zijn ook prima inderdaad. Enige nadeel is dat je niet twee pitten tegelijk op de boosterstand kan zetten, maar vier pitten tegelijk op een lage stand is geen probleem. Het is wel slim om zo'n plaat op een eigen groep aan te sluiten in de meterkast, zo voorkom je dat de zekering springt als je de plaat op vol vermogen aan hebt en daarnaast nog een ander keukenapparaat gebruikt, of je moet daar zelf rekening mee houden.