Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_San87_ schreef:Als het daadwerkelijk de kruipruimte is, dan kan de vloer sowieso al niet verlaagd worden. Ik dacht alleen niet meteen aan kruipruimte omdat ik dacht dat het om een ruimte op een bovenverdieping ging i.v.m. de dakkapel. Die zit over het algemeen niet op de begane grond...
knollentuin schreef:_San87_ schreef:Als het daadwerkelijk de kruipruimte is, dan kan de vloer sowieso al niet verlaagd worden. Ik dacht alleen niet meteen aan kruipruimte omdat ik dacht dat het om een ruimte op een bovenverdieping ging i.v.m. de dakkapel. Die zit over het algemeen niet op de begane grond...
Het is een bovenwoning, dus ik zou ook gaan proberen of de vloer omlaag kan
oji schreef:Je mag bij een bovenwoning echt niet zomaar de vloer naar beneden halen. De tussenruimte is wettelijk verplicht om boven en beneden woning kadastraal te mogen splitsen. De tussenliggende ruimte is 50/50 door de benedenwoning en door de bovenwoning gegenereerd. De tussenliggende ruimte is dus niet van jou en de tussenliggende ruimte is kadastraal vastgelegd.
Bij de benedenwoning is dus het plafond verlaagd me zo'n 30cm en een evenredige hoeveelheid ruimte is bij de bovenwoning de vloer opgehoogd.
Ik woon zelf in een benedenwoning, en daar zie je dus ook bij de ramen in hoeverre de plafonds verlaagd zijn.
[ Afbeelding ]
Zou een mooie boel zijn als de bovenburen ineens hun vloer zouden verlagen en voor mijn ramen uit zouden komen....Nog even los van wat dat geluidstechnisch zou betekenen.
Imiddels is die wet er volgens mij wel vanaf bij nieuwbouw boven/benedenwoningen, omdat daar geen houten vloeren en plafondbalken zijn. Betonnen tussenlagen zijn veel meer geluiddempend en daardoor is die wet niet meer nodig. Maar bij een ouder huis met tussenlaag is het dus echt niet zo dat je die laag maar zo even kunt inlijven bij je eigen ruimte.
Saranghea schreef:Qua isolatie is mij geleerd minimaal 60 procent opvullen/tegen de wand/bodem aan waar het geluid geproduceerd wordt. Heet bij een vloer dat je het liefst helemaal opvult, wat met 20cm tussenruimte geen probleem is. Vader heeft gister even meegekeken en een oplossing bedacht gelukkig.
Qua ruimte winnen ga ik de bodem niet verlagen. Heb ik op het moment ook geen tijd voor gezien de keuken deze week af moet en ik zou dan 2 trappetjes hebben omdat het achterste gedeelte weer een gewone bodem heeft.
Wat die vertikale balkjes betreft komt er vandaag iemand langs die bouwtechnisch nog even kijkt of alles zo correct is. Waarom er daar zon ruimte tussen zit kan ik ook echt niet verklaren maar past wel goed bij de andere rariteiten van het huis
_San87_ schreef:[ Afbeelding ]
Met de donkere dagen lekker wat leuk in huis. Zonnebloemen kunnen imo het hele jaar door.
Hier helaas wel weer problemen met het glas voor onze kozijnen. Het glas dat geleverd is heeft niet de juiste samenstelling... De leverancier heeft de instructies compleet genegeerd, ook na een tussentijdse bijsturing. Ik ben er zo zat van.