Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:34

Ik vind een mogelijke halve meter winst geen paar cm. Maar goed, geen idee hoe moeilijk/lastig het allemaal is en of het überhaupt mogelijk is :).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:40

Maar wat heeft het voor zin om de tafel lager te kunnen zetten... je wilt er toch nog een stoel voorzetten om op te zitten... neem ik aan :)
Als je 'japans' wilt eten kun je ook gewoon op de grond gaan zitten aan een tafel van 40 cm hoog.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:52

Als die rechte muur onder het schuine deel opeens een stuk hoger is, heb je gewoon meer opties om iets met die ruimte te doen. Of het ook realistisch is, bouwkundig gezien, dat weet ik niet. Maar als je vloer bijvoorbeeld 50 cm kan zakken, dan is dat gewoon heel veel. Als je een deel daarvan bij je woonruimte kunt trekken, levert dat best wat ruimtewinst op qua mogelijkheden en bergruimte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:43

Dat zou alleen werken als je de hele vloer 50 cm kan laten zakken. Echter krijg je dan wel een treetje naar beneden wat een struikelgevaar kan zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:41

Mag je een kruipruimte zomaar opvullen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:52

Het wordt wel gedaan als een vorm van isolatie, maar ik zou er zelf erg voorzichtig mee zijn ivm condens en de onmogelijkheid om nog bij leidingen etc te komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:11

Als het daadwerkelijk de kruipruimte is, dan kan de vloer sowieso al niet verlaagd worden. Ik dacht alleen niet meteen aan kruipruimte omdat ik dacht dat het om een ruimte op een bovenverdieping ging i.v.m. de dakkapel. Die zit over het algemeen niet op de begane grond...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:30

_San87_ schreef:
Als het daadwerkelijk de kruipruimte is, dan kan de vloer sowieso al niet verlaagd worden. Ik dacht alleen niet meteen aan kruipruimte omdat ik dacht dat het om een ruimte op een bovenverdieping ging i.v.m. de dakkapel. Die zit over het algemeen niet op de begane grond...

Het is een bovenwoning, dus ik zou ook gaan proberen of de vloer omlaag kan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:36

Als het geen kruipruimte is dan is het vreemd dat er zoveel ruimte tussen de vloerlagen zit en er lijkt een cement/zandvloer te liggen.
Overigens plaats ik dan ook vraagtekens bij dat vertikale balkje wat nu een vloerbalk lijkt te ondersteunen ???

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:40

knollentuin schreef:
_San87_ schreef:

Het is een bovenwoning, dus ik zou ook gaan proberen of de vloer omlaag kan

Oh kijk, ik was al aan het teruglezen en het is idd een bovenwoning. Ik snap oprecht niet dat er een vloer is geplaatst op 70 cm hoogte... of er moeten rioleringsbuizen lopen oid. Maar dan nog is 70 cm wel erg veel.

Als je de vloer alleen al bijvoorbeeld 50 cm omlaag kan halen, levert dat een rechte muur van 90 cm op onder het schuine oppervlak van het dak (vloer verlagen tot op het beton zelfs nog meer) waar je een inbouwkast zou kunnen maken met daartegenaan een inbouwbank oid. Opslagruimte en zitruimte in één. Geeft iig meer mogelijkheden dan de ruimte hoe deze nu is.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:19

Qua isolatie is mij geleerd minimaal 60 procent opvullen/tegen de wand/bodem aan waar het geluid geproduceerd wordt. Heet bij een vloer dat je het liefst helemaal opvult, wat met 20cm tussenruimte geen probleem is. Vader heeft gister even meegekeken en een oplossing bedacht gelukkig.

Qua ruimte winnen ga ik de bodem niet verlagen. Heb ik op het moment ook geen tijd voor gezien de keuken deze week af moet en ik zou dan 2 trappetjes hebben omdat het achterste gedeelte weer een gewone bodem heeft.
Wat die vertikale balkjes betreft komt er vandaag iemand langs die bouwtechnisch nog even kijkt of alles zo correct is. Waarom er daar zon ruimte tussen zit kan ik ook echt niet verklaren maar past wel goed bij de andere rariteiten van het huis :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:20

Je mag bij een bovenwoning echt niet zomaar de vloer naar beneden halen. De tussenruimte is wettelijk verplicht om boven en beneden woning kadastraal te mogen splitsen. De tussenliggende ruimte is 50/50 door de benedenwoning en door de bovenwoning gegenereerd. De tussenliggende ruimte is dus niet van jou en de tussenliggende ruimte is kadastraal vastgelegd.

Bij de benedenwoning is dus het plafond verlaagd me zo'n 30cm en een evenredige hoeveelheid ruimte is bij de bovenwoning de vloer opgehoogd.

Ik woon zelf in een benedenwoning, en daar zie je dus ook bij de ramen in hoeverre de plafonds verlaagd zijn.
Afbeelding
Zou een mooie boel zijn als de bovenburen ineens hun vloer zouden verlagen en voor mijn ramen uit zouden komen....Nog even los van wat dat geluidstechnisch zou betekenen.

Imiddels is die wet er volgens mij wel vanaf bij nieuwbouw boven/benedenwoningen, omdat daar geen houten vloeren en plafondbalken zijn. Betonnen tussenlagen zijn veel meer geluiddempend en daardoor is die wet niet meer nodig. Maar bij een ouder huis met tussenlaag is het dus echt niet zo dat je die laag maar zo even kunt inlijven bij je eigen ruimte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:28

@oji: worden in oude huizen die hoge plafonds veelal niet verlaagd om lagere stookkosten te krijgen . Immers al die nutteloze ruimte vraagt er wel om om verwarmt te worden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:37

Nou dat weet ik niet. Ik heb helemaal geen hoge stookkosten, ondanks huis uit 1900.
Maar het was dus bij oudere huizen altijd verplicht als je de boven en benedenwoning kadastraal wou splitsen, om een tussenlaag (ik meen van minimaal 45 cm) te creëren. Anders bleef het 1 huis en kon je de woningen niet apart verkopen. Isoleren ivm stookkosten is natuurlijk pas iets van de laatste decennia.
De kadastrale verplichting was ivm geluid meen ik. Allemaal ver voor mijn tijd voor ik het huis kocht. Ik heb het met verlaagd plafond gekocht maar ooit overwogen (voor ik wist waarom dat was) het plafond te verhogen. Op zich heb ik nog steeds hoge plafonds, alleen gezien het bouwjaar en de bouwstijl zou het zomaar eens kunnen dat er origineel een ornamentenplafond heeft gezeten. Maar dat kan dus niet zomaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:47

oji schreef:
Je mag bij een bovenwoning echt niet zomaar de vloer naar beneden halen. De tussenruimte is wettelijk verplicht om boven en beneden woning kadastraal te mogen splitsen. De tussenliggende ruimte is 50/50 door de benedenwoning en door de bovenwoning gegenereerd. De tussenliggende ruimte is dus niet van jou en de tussenliggende ruimte is kadastraal vastgelegd.

Bij de benedenwoning is dus het plafond verlaagd me zo'n 30cm en een evenredige hoeveelheid ruimte is bij de bovenwoning de vloer opgehoogd.

Ik woon zelf in een benedenwoning, en daar zie je dus ook bij de ramen in hoeverre de plafonds verlaagd zijn.
[ Afbeelding ]
Zou een mooie boel zijn als de bovenburen ineens hun vloer zouden verlagen en voor mijn ramen uit zouden komen....Nog even los van wat dat geluidstechnisch zou betekenen.

Imiddels is die wet er volgens mij wel vanaf bij nieuwbouw boven/benedenwoningen, omdat daar geen houten vloeren en plafondbalken zijn. Betonnen tussenlagen zijn veel meer geluiddempend en daardoor is die wet niet meer nodig. Maar bij een ouder huis met tussenlaag is het dus echt niet zo dat je die laag maar zo even kunt inlijven bij je eigen ruimte.

Maar in dit geval is geen sprake van een houten vloer en vloerbalken. Zoals te zien is, is de vloer van beton en 'zweeft' de houten vloer daarboven. 70 cm is echt heel erg veel.

Ik kan me haast voorstellen dat dit oorspronkelijk een verzonken gedeelte is geweest, vooral omdat, als ik de berichten van TS goed lees, het deel waar de keuken komt deze tussenruimte niet heeft.

Saranghea schreef:
Qua isolatie is mij geleerd minimaal 60 procent opvullen/tegen de wand/bodem aan waar het geluid geproduceerd wordt. Heet bij een vloer dat je het liefst helemaal opvult, wat met 20cm tussenruimte geen probleem is. Vader heeft gister even meegekeken en een oplossing bedacht gelukkig.

Qua ruimte winnen ga ik de bodem niet verlagen. Heb ik op het moment ook geen tijd voor gezien de keuken deze week af moet en ik zou dan 2 trappetjes hebben omdat het achterste gedeelte weer een gewone bodem heeft.
Wat die vertikale balkjes betreft komt er vandaag iemand langs die bouwtechnisch nog even kijkt of alles zo correct is. Waarom er daar zon ruimte tussen zit kan ik ook echt niet verklaren maar past wel goed bij de andere rariteiten van het huis :')

Wel goed dat je dat laat checken, want een vloer op 70 cm boven de betonvloer is wel echt veel. Dat moet wel goed gestut zijn, vooral wanneer je er zwaarder spul op wil zetten.

Ben je er inmiddels uit hoe je het gaat inrichten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:46

Afbeelding

Met de donkere dagen lekker wat leuk in huis <3. Zonnebloemen kunnen imo het hele jaar door.

Hier helaas wel weer problemen met het glas voor onze kozijnen. Het glas dat geleverd is heeft niet de juiste samenstelling... De leverancier heeft de instructies compleet genegeerd, ook na een tussentijdse bijsturing. Ik ben er zo zat van |o .

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:19

_San87_ schreef:
[ Afbeelding ]

Met de donkere dagen lekker wat leuk in huis <3. Zonnebloemen kunnen imo het hele jaar door.

Hier helaas wel weer problemen met het glas voor onze kozijnen. Het glas dat geleverd is heeft niet de juiste samenstelling... De leverancier heeft de instructies compleet genegeerd, ook na een tussentijdse bijsturing. Ik ben er zo zat van |o .

Oohh en dat prachtige portret erbij. Ik blijf er zoo verliefd op <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:32

Ja, ik ook <3. Ik kan hem ook gewoon niet wegzetten/wisselen voor wat anders :o.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:53

En dan denk je… yes! Mooi behang gevonden voor de keuken.Afbeelding

Valt het me zwaar tegen. De kleur is echt wel mooi groen. En de print is heel tof. Op de foto door het licht is het grijs. Maar nu, de volgende ochtend zie je nog steeds de banen lopen. Behang zit netjes tegen elkaar aan.
K.k

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:11

Oh dat is lelijk. Ik ben geen behangexpert, maar dit heb ik nog nooit gezien bij behangen muren. Misschien trekt het nog weg?

Wat zonde zeg.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:37

Ik hoop het, want ik moet aan beide kanten nog een baantje plakken. Dus ik wacht daar nog even een dag of zo mee. Morgen de leverancier maar eens bellen hierover.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:40

Misschien onbewust de randen dikker ingesmeerd dan het midden ?? Dus langere droogtijd.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:16

Ik ben heel riant geweest met de lijm ja.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:00

Kan ook te maken hebben met het behang. Te dun papier waardoor je de lijnen blijft zien.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:47

Ik zou denken aan teveel lijm. Je zou met een vochtig doekje voorzichtig over de donkere banen kunnen gaan om de lijm weg te poetsen.