Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:41

Mijn paard echt net de sneeuwringen er onderuit gelaten .. zucht.. beter blijft meer sneeuw lekker weg.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:53

Onderhandelen kan zo leuk zijn :o

Binnenkort heb ik wat hulp nodig van een bedrijf en de offerte was al netjes maar ik vroeg toch of ze iets met de BTW konden doen en in ruil krijgen hun dan Lekkere spareribs :D

Dat klonk wel goed bij de mannen!

BTW is 350,-
Spareribs 100,-

Toch een leuke besparing en stel dat ze klant gaan worden bij die slager ,dan geeft die slager mij ook nog wat lekkers mee _O-

Ik ben gewoon slecht :o

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:15

Haha haha dat heb je goed geregeld :D

VHU, nee, we hebben uiteindelijk plannen om meer Zuid in Europa te gaan. En van 25.000m2 in NL naar iets meer als 500m2 is wel een heel groot verschil :P

En het ergste is, mijn man heeft al een hoop klusjes gedaan hier in 1 ochtend, weet je hoe vervelend het is als hij zich gaat vervelen omdat hij niets meer kan bouwen of maken :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:19

Ik heb het gevoel dat wij extreem veel betalen voor het water wat wij verbruiken.

Zouden jullie eens willen uitzoeken hoeveel je verbruikt en wat je per maand betaald aan kosten?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:33

Ik betaal 15,- per maand en heb afgelopen jaar 82 m3 gebruikt over 11 maanden. Jaar ervoor 122 m3 maar toen was het een droog jaar en heb ik mijn nieuw aangeplante coniferen veel water moeten geven.
O, ik ben alleen en heb een perceel van 520 m2.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:46

Water is heel goedkoop hoor. Ik betaal iets van 35 euro per 3 maanden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:49

Suzanne F. schreef:

Dan moet er bij ons iets bij dat water bij zitten. Ik betaal 75 euro per maand.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:54

PSvanLot schreef:
Suzanne F. schreef:

Zit je waterschapsheffing er niet bij in?
Bij welk waterbedrijf zit je?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:08

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:

Zit je waterschapsheffing er niet bij in?
Bij welk waterbedrijf zit je?

Bij Brabant Water.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:11

O, jee, dat klinkt niet goed, daar ga ik ook naartoe := Ik heb nu Vitens.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:31

Fitzroy schreef:

Misschien zit er ook wel afval ofzo bij. Ik heb echt geen idee.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 10:42

Zou de rekening er even op nakijken dan. Ik betaal iets van 18 Euro per maand. Dat is alleen water. Heb ook een tuin (tuintje 100 m2) die ik regelmatig water geef en een zeg maar 1.5 persoons huishouden ongeveer inclusief vaatwasser en flinke doucher :-)

Mijn waterschapslasten zijn 145 Euro per jaar. Reinigingsrecht of zoiets 85 Euro per jaar. Kan Euro schelen hoor, heb het niet helemaal exact.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:59

Ik betaal 18 euro per maand. Verbruik weet ik zo niet.
O en zijn met 3 personen. 2 douche verslaafde pubers sinds we hier wonen haha.

Wc is nog niet klaar. Wel bijna. Gisteren hebben ze verlaagd plafond erin gemaakt met spotje. En alles afgekit. Vandaag is hij bezig met de wc aansluiten. Dat ging al niet zo vlekkeloos. Ik wilde natuurlijk een volledig randloze pot en die zijn lastiger vast te zetten.
Denk volgende week nog een dagje en dan is het klaar!
Dan ga ik zelf het raamkozijn schilderen nog en vooral alles goed schoonmaken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:32

Goede vraag dit. Ik betaal ongeveer 68 euro per half jaar. Dat is circa. 11 euro per maand.
En ik heb de laatste 2 jaren 49 m3 per jaar verbruikt. Dat is in lijn met wat je op internet vindt voor een 1-persoonshuishouding: 50 m3/jaar.

Ik heb in 2019 een nieuwe wasmachine gekocht.
In 2020 heb ik een vaatwasser gekocht (had ik niet). En ik zie dat terug in de verbruiken: eerst beetje minder en daarna weer beetje meer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:27

PSvanLot schreef:
Fitzroy schreef:

Misschien zit er ook wel afval ofzo bij. Ik heb echt geen idee.

Kan je denk ik zien in Mijn Brabantwater?
75 euro voorschot aan water is wel bizar hoog in ieder geval. Ik vermoed dat er ook nog een andere heffing bij zit ofzo, een waterschapsheffing denk ik.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 13:09

Of je hebt een lekkage die je niet weet... :\

Dat geldt overigens ook voor warmte 'lekken'. In mijn souterrain staat mijn cv ketel. Sinds vorig jaar heb ik een aantal tochtgaten dichtgestopt. Natuurlijk waren die 'tochtgaten' ervoor dat het souterrain ook droog blijft. Maar ik heb nu een ventilatortje die ik regelmatig aanzet en een stuk onder de deur weggehaald (centimeter) zodat er een toch ontstaat. Maar dan niet met koude lucht van buiten.
Dat samen met uiteraard die paar graden minder op de thermostaat geeft toch ook echt besparing denk ik. Kan me anders niet voorstellen hoe het komt dat ik nu bij elkaar opgeteld op 45% minder verbruik zit dan de vergelijkbare wintermaanden vorig jaar...

Net een nieuw badpak gekocht bij Esprit. Had nog flink wat punten staan (kocht online) en er was sale. Dus mooi badpak voor 17,95 gescoord ipv 67,95 *\o/*
Laat die zomer maar komen :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:55

Nee hoor geen lekkage. Verbruiken 83m3 water per jaar.
Veel minder dan de gemiddelde 191m3 voor een gezin van 4.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:58

PSvanLot schreef:
Nee hoor geen lekkage. Verbruiken 83m3 water per jaar.
Veel minder dan de gemiddelde 191m3 voor een gezin van 4.

Quote Brabant Water:

Tarieven 2022
​​​​In 2022 is het drinkwatertarief € 0,48 voor 1.000 liter (1 m³) drinkwater inclusief Provinciale grondwaterheffing.
Dit is exclusief Belasting op Leidingwater (BoL) en 9% btw.
Inclusief deze belastingen betaalt u € 0,91 bij huishoudelijk verbruik (<300 m³ per jaar).
Een gezin verbruikt gemid​deld 100 m³ drinkwater per jaar.​

Vastrecht per jaar incl. Btw € 76,13

Dus je betaalt 0,91 euro per m3 x 83 = 75 euro nog iets, en je betaalt je vastrecht van 76,13 euro.
Dus je zou per jaar niet hoger dan rond de 150 euro moeten zitten aan water.

Dus misschien wordt je huisvuil/afvalstoffen ook wel verrekend met je rekening ofzo?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:40

Wij betalen 79 euro in de 3 maanden aan water. De 3 paarden drinken ook leidingwater en ik ga graag in bad in de winter :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:46

Wij betalen €73/kwartaal, wonen met 2. Wasmachine draait enkel in het weekend of sporadisch doordeweeks na 21u. Douchen proberen we ook na 21u te doen ivm nachttarief, maar kijken we wat minder strikt naar. We douchen dus 1x/dag met 2 personen en vaak samen. Daar hebben we het formaat speciaal op uitgekozen ook. Vaatwasser is al enkele jaren stuk dus afwas met de hand.
Mijn vriend doucht 2x/week op de sportclub na baskettraining/match. Als ik een hele luie dag heb gehad, dan douche ik niet en was ik me gewoon aan de wastafel.
We hebben geen tuin, enkel een klein terrasje op het balkon. Vorige jaren heb ik wel regelmatig heel wat water nodig gehad voor de paarden, dat tikt ook aardig aan natuurlijk. In 2021 heb ik echter door wat knutselwerk veel kunnen recupereren op de weide zelf met regenwater in een IBC-vat onder de dakgoot van de stal. Dekte niet de hele lading, maar zeker wel een flink aantal liters.

Dat vat is nu ook vol na afgelopen winter maar zit helaas bomvol algen ;( dus moet het binnenkort helemaal laten leeglopen en eens goed doorspoelen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:49

Sinds ik zonnepanelen {:} heb (eind vorig jaar) draaien mijn wasmachine en vaatwasser bij voorkeur overdag. En verwarm ik mijn thuiskantoor bij met een klein elektrisch kacheltje ipv het hele huis heet te stoken met gas.
Mijn energie-app geeft nu aan dat ze verwachten dat ik €1000 terug krijg op de jaarrekening :wow: .
Zien is geloven, maar zou wel een mooi bedrag zijn :$.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:50

Roodvos schreef:
Sinds ik zonnepanelen {:} heb (eind vorig jaar) draaien mijn wasmachine en vaatwasser bij voorkeur overdag. En verwarm ik mijn thuiskantoor bij met een klein elektrisch kacheltje ipv het hele huis heet te stoken met gas.
Mijn energie-app geeft nu aan dat ze verwachten dat ik €1000 terug krijg op de jaarrekening :wow: .
Zien is geloven, maar zou wel een mooi bedrag zijn :$.

Zo dat zou lekker zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:05

Moet je overdag wel thuis zijn :P en dat zijn wij alleen in het weekend. En dan hebben we sowieso daltarief. Al gaan we wel informeren bij de syndicus van ons woningblok of we er mogen plaatsen en dan bekijken voor een batterij. Hoeveel het kost, hoeveel plek het inneemt, dat soort dingen. Als ik dan elektrisch kan fietsen O:) wordt het helemaal leuk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 18:13

Als je 1000 Euro terug zou gaan krijgen zou ik mijn maandtarief aanpassen. Je kunt veel leuke dingen doen met die 1000 Euro _/-\o_ super besparing zo te horen.

Ik vind de dagelijkse boodschappen wel echt duurder geworden. Was ik net blij dat ik zo rond de 185 - 225 per maand uitkwam, zit ik nu toch echt wel op (ruim) 300 Euro...
Net wel getankt voor ... 2.04 Euro / liter (die belastingmaatregel is nu begonnen). Dat is nog idioot duur maar lijkt nu goedkoop #bizarrewereld

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:14

Boodschappen zijn inderdaad belachelijk duur geworden. Ben per week zeker 15 euro meer kwijt dus een 60 euro per maand.